10 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

10 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

10 EYLOL — 1935 Haysiyet bezirgânlarının ek meğine yağ sürmeyelim... Onları zarara “Padişahın arkasından bile kı- hıç sallarlar..., diye eski bir tabir vardır. Mevcudiyet gösteren, yükselen Türk milletinin de düşmanları ol- maması kabil midir?... Netekim işte, aleyhimizde “Musa Dağr,, di- ye bir roman yazıldı. Bu da filme alımacak... Almsın varsın... Adam sen de! Türk milletinin lehinde ve aley - hinde neler söylenmiş, neler yazıl. muştır!... Bu, denizde bir katredir. Bir damle çirkefle deniz kirlen - mez... Birkaç bezirgân haysiyet ti careti yapmak istiyor... Mesele bu. dur!... Buna karşı neler yapmamız Vâzımgeldiğini, Metro Galdvin'i gerek Türkiyede, gerek dost mem» leketlerde nasıl mutazarrır edebi- leceğimizi yazdık. Fakat, bazı ga: zetelerde işe lüzumundan fazla e- bemmiyet verildiğini görüyoruz Dikkati celbedelim ki, vakur Türk milleti, bu Alman ve Amerikan “şamatasına,, pabuç bırakmak is - temiyecektir. Hem, bu işin üzerine pek fazla düşmek de, bezirgânlik ları için reklâm arayanların ek * meklerine yağ sürecektir. Derhal şöyle ilânlara başlıya - <aklardır: “Türkiye matbuatını günlerle “Musâ Dağında,, filmi ağı sokalım, kâfi! işgal eden ve Türk devletini siya- sal teşebbüslere sevkeden bu filim en nihayet gösteriliyor... Ey ahali! Gelin, seyredin... Ve, halk, sinemaları tıklım tık: lm dolduracaktır! Körün istediği bir göz! Allah vermiş iki göz hesabı, bezirgânlar da bundan memnun olacaklardır. ... Bu münasebetle aklıma meşhur bir fıkra geldi. Sultan Hamit zamanında, ikti dar mevkiindeki bir paşanm yalı. sı önünden geçen bir balıkçı sun - turlu bir küfür savurmuş.Paşa kiz mış. “Yakalaym şunu!.. demis, A ramışlar. Bulamamışlar. Paşa: “Belki sesinden tanırız. Bütün bir lıkçıları toplayın!,, demiş. Balık- çılar gelince, hepsine de ayrı ayrı aynı küfrü ettirmiş. Fakat bittaki netice elde edilmemiş. Bizimki de aynı hesap olma - sın... Ne kadar ehemmiyet verir » sek bu filim o kadar ağza düşer ve merakı celbeder. Aldırmıya - İm, babacan olalım ve aleyhimiz- de bu gibi küstahlıklara cesaret e- den müesseselerin bütün eserleri- ne boykot edelim ve dostlarımızı da boykot ettirelim, kâfi... (va-No0) tail edilemez! Onun ruhu bozuktur... Bundan bir müddet evel bir ya hudi yazıcının memleketimiz aley hinde iftiralarla dolu “Musa da- ğında kırk gün,, o adl: kitabıma Metro - Goltvin - Mayer © yahudi film sosyetesi (o tarafından filme Şevrilmek üzere olduğunu bildir Mmiştik, Verilen son ma'lümatu göre bu film şirketi gerek Vaşington elçi liğimiz ve gerek Amerika hükü | Metinin teşebbüsü üzerine bu fil Min senaryosunu (o dağiştirmis Türklük aleyhindeki kisrmlarını Şıkardıktan sonra yeni senaryoyn Vaşington büyük elçiliğ'mize gön dermiştir. Elçilik bunu tesdik e derse o zaman filme çekecektir. Biz, esasında baştan kaşa Türk düşmanlığından başka bir şey ol- mıyan “Musa dağında «ırk gün, esesinin böyle kolayca değiştirile bileceğine inanmıyoruz. Nasıl olur da ilk kelimesinden son kelimesine kadar © Türklerir. barbar, vahşi, zalim (olduklarını haykıran bir kitabın o senaryosu bir iki kalem vuruşla bu mahiyet: HABER — Aksan Fustan yz! Fenerler idaresi Hükümetçe satın alınması tekrar mevzuu bahsoluyor Limanlarımızda umunul ücretleri azaltmak için Ekonomı Bakanlı ğınca bir proje hazırlandığını yaz mıştık. Bakanlık bu arala Fener ler resminin indirilmesi işine bü yük bir önem vermektedir. Li- manlar genel direktörü (Kemal Apak bu hususta şehrimizde ince lemeler yapmış ve bunların netice sini, diğer Oliman resimlerinin indirilmesi hakkındaki tetkiklere dair malümatla beraber, şehrimiz de bulunduğu esnada (Ekonomi Bakanı Celâl Bayara bildirmiştir Bu arada fenerler (o ;daresinit satın alınması meselesi de tekrar mevzuu bahsolmağa başlamıştır. Hatta öğrendiğimize göre yakım da fenerler idaresiyle hükümet arasında bu hususta konuşmalar yapılması mukarrerdir. Bu takdir- da imtiyaz müddetinin Litmesine henüz on beş Yıl bulunan fenerler idaresi de devlet eline geçecektir. Hükümetin bu yıl tahlisiye bütçe- sine yeniden altı deniz feneri yap- mak için tahsisat koymuş olması da bu haberleri teyit eder mahi yette görülüyor. Kese kâğıdı Için Tahtakalede manav Bozkırir Hüseyin ile ayni köylü (o Alâettin kene kâğıdı meselesinder kavga etmişler, Hüseyin'yarım. kiloluk bir demiri Alâettinin başına vura- rak yaralamıştır. Yaralı sıbhi İm dat otomobiliyle hastaneye kaldı- rılmıştır. Alâettinin yarası ağırdır. Tramvaydan düştü Beşiktaş hattma işliyen 207 nu maralı tramvay arabasının sahan- lığında bulunan 10 yaşında Mel- non isminde birisi atlamak © iste- miş, başından yaralanarak (Şişi gocuk hastahanesine kaldırılmış- tır. ten kurtulur? Buna bizim aklımız Yumrukla döğülmüş ermiyor. Eğer şimdiye kadar memleketimizden milyonlarca lira kazanan Metro - Goltviu - Maye yabudi sosyetesi Türklük aleyhir de film çevirmek istemiyorsa bu eseri çevirmekten (Otamsmen vaz geçmelidir. Kültür işleri İmtihanlar talimatında talebe lehine yapılan değişiklik Okul direktörleri. arasında da bazı değişiklikler oldu Kültür bakanlığı lisa ve orta 0 İ imtihan © talimatnamelerinin ı maddelerini taleb: lehinde “ğiştirmiştir. Yeni talimatname Ye göre hastalık gibi okul direk- Ürlüğü tarafından kabul edile *ek bir mazeret karşısında taleb? © geç birinci teşrinin 15 ine ka- ikmal imtihanma kabul edile | bileseleir. Sondan başka kültür bakanlığ ve orta okul direktörleri ara nda şu değişiklikleri yapmıştır. © Üsküdar orta okulu direktörü Şahat Nazmi, Adana lisesi direk törlüğüne, Konya lisesi baş mua vini Arif, Üsküdar orta okul direk törlüğüne, Bursa lisesinden Ce- mal, Kandilli kız lisesi direktör. | lüğüne, Diyarıbekir lisesi direk- törü Cemal, Kastamonu lisesi di- rektörlüğüne, Adana (o lisesi baş muavini Yunus Nâzım, ayni lise nin direktörlüğüne, Samsun lisesi direktörü Hamdi Kaya Vefa lise- si muallimliğine tayin :dilmişler- dir. Ayvansarayda oturan Yakup kaptan Cibali vapur (iskelesinde karpuz'satan Zekeriya (| tarafın dan yumrukla döğülmüştür, Çocuklar arasında Nişantaşında Meşrut.yet ma: hallesinde oturan 13 yaşında Meh met, 14 yaşmda Hasan larafından bıçakla sol elinden hafif surette yaralanmıştır. Çalıp kaçarken Galatada oturan Nizamettin isminde bir çocuk köprünün Ka- dıköy iskelesinde Mari O isminde bir kızın çantasını kap:p kaçar: ken yakalanmıştır. Hafif yaralandı Derviş Ali mahallesinde oturan yanmaz bir Şehrimüzde bulunan bir Türk kimyageri yangınların tamamen önüne geçecek, bilhasa kışmetli eşyayı yanmşktan kurtaracak bir formül (o bukuuş ve butescil e- dilmiştir. Bu zat umumi bir yer- de formülünün #ecrübelerinin ya” pılması için uraya (belediyeye) müracaat etmiştir ve tecriibe ya- pılmcıya kadar adını saklamakta- dır Dün bu hususta aldığımız ma- lâmata göre bu yangından koru- ma formülünün esası şudur: “Formül gerek mayi, gerek toz halinde kullanılabilmektedir. Bu şekilde üzerine sürüldüğü eşyayı yanmaktan koruduğu gibi yanan bir şeyin üzerine de atılırsa onu derhal yanmaktan kurtarmakta- dır. İşin en dikkatedeğer tarafı da formülün çok ucuza mal olma” sıdır. Formül şu şekilde kullanı-! labilecektir: ği geçecek bir madde bulunmuş Bu keşif sayesinde kâğıtlar bile hale geliyor I — İlerlemiş bir yangına toz halinde atılsa söndürmektedir. 2 — Su bulunur ve vakit varsa toz suyun içine karıştırılarak kul: lanrlabilmektedir. 3 — Kıymetli ve yanmaması istenilen bir şeyin cinsi ne olursa olsun (Tahta, bez veya başka bir şey) üzerine bu madde sürüldüğü takdirde o şeyin yanmasına mani olmaktadır. Bu maddenin sürüldüğü mad- de tahta ise sadece (o islenmektö kâğıt veya bez ise kavrulmakta- dır. Bu kavrulma keyfiyeti de çok uzun bir zamanda olmaktadır. Bulunan madde ayni zamanda eşyanın mukavemetini arttırmak» ta, rengini ve hali aslisimzi bozma” maktadır. Muhteriin söylediğine göre bu formülden elli kuruşlu» ğu evi yanmaktan kurtarabilmek” tedir. Bu sayede kâğıt paralar de yanmaktan kurtarılabiiecektir.,, Boğaziçindeki elek- irik kablosu İstanbul elektrik fabrikasmı Anadolu yakasına bağlıyan ana kablonun esaslı bir şekilde tami « rine bugün başlanacaktır, Kablo- nün İamirine 15 eylüle kadar de - vam edilecektir, Bu müddet zar - fmda vapurlar, kablonun geçtiği Rumelihisar mezarlığı ile Kandil- li burnu arasında, pervanelerini çalıştırmadan geçeceklerdir. a iğLLAİ Ekmek fiyatları değişmedi Uray Narh Komisyonu dün top- lanmış, ekmek ve francala fiyatı nı olduğu gibi bırakmıştır. Bu hafta Tepebaşı belediye bahçesinde Perşembe, Cuma, Cumartesi Pa - zar günü akşamları saat 22 de Ha- İ zım tarafından KARAGÖZ oyna- i tdacaktır. i. Hava kurumuna yardım edenler Hava kurumu için Eyüp kamu- nu şubesi başkanlığından: 8/9/ 935 pazargünü Münzevi- deki bağını sazı ile birlikte Hava Kurumu emrine terkederek kuru- ma önemli bir gelir temin edilme sine vasıta olan Penbe çavuş bağ- sahibine gazeteniz vasıtasiyle te- şekkür &deriz. Fahrünnisa evinde bir gazoz şi- şesinin kazaen patlamosı üzerine sol bileğinden yaralanmıştır. Kadıköyünde su tarifesi Kadıköy Sosyetesinin 935 sene- si ikinci altı aylık tarifesi Bayın. dırlık Bakanlığınca tasdik edile « rek gönderilmiştir. Suyun metre mikâbı on dört ku- Tuş otuz paradır. mizi Belediyeye kaydolan esnaf Uray (belediye) müstahdemin şubesine yazılan esnaf 29862 ki - şiyi bulmuştur. Uray bütün esnaf cemiyetlerinden, müstahdemin şu- besine yazılımıyanlarm isimlerini istemiştir. Bu gibiler ayrıca takip edilecek ve şubeye kaydedildikten başka kendilerinden ceza alına NN epiğiekmei Parti kongreleri C. H. Partisi ocak kongreleri devam ediyor, Kongreler beş gün içinde bitecek, sonra nahiye kon- greleri başlıyacaktır. men ai Nişan töreni Feyzi Paşa torunu Bayan Rebia Ak- soy ile Kayseri saylavı Salih Turgay'ın 8-9-935 pazar günü Çengelköyünde Fey zi Paşa konağında nişanları yapılmiş ve çök ssmimi olan bu törende her iki ta» rafın akraba ve dostlarile İstanbulda bulunan bazı saylavlar hazır bulunmuş ve tören geç vakta kadar devam etmiş- tir. Her tarafı tebrik eder ve saadetler dileriz. ŞEHRİN DERDLERİ Yanmıyan sokak lambaları Geceleri geç vakit evime döndüğüm için tesadüf e - diyorum. Bazı semtlerde elektrik lâmbaları yanmıyor » lar, ve sokak karanlıkta kalıyor. Bilhassa (o Sultanla - mamından Süleymaniyeye çıkan yokuşta bu hâdise pek sık tekerrür etmektedir. Bazan haftada iki, üç gece yol tamamen karanlık kahyor. Ay ışığında falan yollar nisbeten Şimdi yerde çamur da olmadığından man felâket ! yice muayene ve aydınlık oluyor, bir tehlikeye uğ- i ramadan yürünebiliyor. Fakat ilerimiz lâmbaların sönüp ortalığı zifiri karanlıkta bırakması hâdisesi eğer kışm da devamı edecek olursa asıl 6 za * kıştır. Sık sık Belediyenin vakit geçirmeden sokak lâmbalarını i » bozukluklarmı iki gün sonra yeniden bozulacak şekilde olmamak üzere esaslı surette tamir ettirmesi, yahut yenileştirmesi lâzımdır, # N N d MO rm zilli süzek mn kiki