10 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

10 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

© çağırmıştır. İçtima hararetli mü - © gerginleşmiştir. Bahusus, Başba - » biye Nazırı) Kondilis'ic ayrı ayrı — olamamıştır. A A çap, YUNANISTANDA DA Kabineyi otuz saylav bastı Atina, 10 — Yunan işleri gene; rilmemektedir. Gene söylendiğine göre, iki sr- nıfın daha askerliğe çağırılmas, meselesi ciddi surette (düşünül mektedir.,, Anadolu ajansı ne diyor ? Atina, 10, (A.A.) — Çaldaris'in bu: raya dönüşündenberi, rejim meselesi çok daha önemli bir şekilde mevzuu bahsedilmektedir. B. Çaldaris, geneloy yapılmasına ve krallığın tekrar kurulmasına derhal ta» taftar olmadığı takdirde, bazı süel ve siyasal çevenlerin besledikleri niyetler hakkında şaylalar dolaşmaktadır. Fa: kat resmi haberler, ordunun siyasa! me selelerin dışında kaldığı hususunda İ- nan vermektedir. B. Çaldaris'in evinde toplanmış olan bakanlar kurulunun kararları Obüyük bir merakla beklenmektedir. Kurul, general Kondilis ile onun €- mirleini yerine getirmek (İstemeyen general Panayotakos arasında çıkan hâdiseyi incelemiştir. Genes'oy yeni bir kabine tarafından yapılacak Hükümet gazetelerinden “Proi- ya,, Yunanistanda geneloyun (re- yiâmme müracaatın) yeni bir ka- bine tarafmdan yapılmasını teklif etmektedir. Bu teklife göre, şim- diki kabine muvakkaten yerini bir bitaraf kabineye terkedecektir. Proiya gazetesi en ağır başlı bir hükümet gazetesidir. kan Çaldaris'le Sü Bakanı (Har - cepheler aldığı görülmektedir. Kondilis'in müfrit kraliyetçiler * den olan Metaksas'la gizli kir an- Jaşma yaptığı da söyleniyor. Kondilis Atinaya döndükten sonra bazı zebitleri azletmesi ken disini diktatör ilân etmek hissini vermiştir. Bu meyanda olmuk üze- re Atina kumandanı Panayota - kos'a da işten el çektirmek iste . miştir. Fakat Çaldaris onu tuttu. Zu için, Kondilis, buna muvaffal Panayotakos, &8on günlerde, Kondilis'in emri olmadan Atina - daki Efzun taburlarmı harekete geçirmiştir. Bu da, Çaldaris'in Kondilis aleyhinde bir hareketi gibi telâkki edilmiştir. Büyük de- 'dikodular olmuş, Çaldaris de bu- nun üzerine gece saat 11 de Ba - kanlar Heyetini allâcele içtimaa nakaşalarla devam ederken otüz kadar koyu kraler saylav içtime salonuna girerek Çaldarise karş bağırmışlar, çağırmışlar, krallık lehinde beyaratta bulunmasını is- temi erdir. Fakat Çaldaris bu hadiseyi bü yük bir soğukkanlılıkla kazpıla - mış, saylaylarm sövüp saymasına karşı birşey dememiştir. Bunun ü- zerine saylavlar çekilip gitmişler- dir. Atina, 10 —siDün geceki gözü: ilemi de Çaldarisin yapıncrari tü üzerine Çaldaris Bakanlar He- yetimi yeni-bir toplantıya çağırmış Atina, 9 — Çaldaris bu sabah tır, Bu toplantıda rejim için son Almanyadan dönmüş ve sıra ile karar verilecektir. : Kralcılar Çaldarisin bu toplam) ei o onlu Komu İçi &da krall:k lehinde söz sözliyece- — ği vi kabul etmiştir. Bundan son- ra Bakanlar Heyeti toplanmış, top bugünkü Başbakan Çaldarisin bir tedbiridir. Ve onun direktifi ile yy yazılmış, ortaya atılmış- İğini ve cumhwiyetçi olan İş İşleri Bakanmın istifa edeceğini iddia etmektedirler. lantımın sonuna doğru Kondilis ve Kondilisin istifa haberi de tek -| Rodopulos toplantıyı terketmiş - zip edilmektedir. Her halde, müf-| lerdir. Titlerin istediği gibi, reyiâm olma. is bu toplantıdan sonra ilan, kral getirilecek değildir. | meri yle Atina, 10 — Türkiyeye gelecek! mutlaka yapılacağını söylemiştir. olan Yunan donanması, son gün « lerde Selânik limanında bulun - SON DAKIKA Mn si Kondilis istifaya ili vaziyetin karışması üze- rine," donanmaya derhal Pireye| KAİEt?» Panayotakos dönmek emri telgrafla verilmiştir. yaralandı Donanma harekete hazırlan - Atina, 10 — Atina Ajansının mıştır, Fakat, ikinci bir telgrafla! bildirdiğine göre birinci kolordu - bura şimdilik lüzum olmadığı bil.) daki bazı hareketler üzerine ted- dirilmiştir. birler alınması emredilmiş, bu va- ziyet üzerine de General Kondilis istifa etmiştir. Kabine vaziyeti tet- kik etmiş ve işte bir yanlış anlama bulunduğunu anlamıştır. Bunun üzerine General Kondilis istifası- Garg'nlik önceden de hissolunuyordu Bu sabahki (posta ile geler Deyli Herald gazstesinde Röyter ajansının bir kaberi olarak okun: duğuna göre, Yunanistanda kabı | N! geri almıştır. ne buhranı rivayetleri varmış.. — bi ii . vene Gazetede yazılıyor Ii: sında meb'usan isinin : “Hatta bir hükümet darbesinin dorlarında bir kavga olmuş, hadi- bile yakın olduğu söylemyor. seyi e çalışan General Bir tahmine göre, askeri bir te- Panayotakos hafifçe yaralanmış - şebbüsle hükümet kurulacak vel 9 feyizm yapılmadan krallık iade dilecektir. Harhiye nazırı general Kondi Viş, dahiliye nazırı, Atina garnizo nu kumandanı, polis şefi ve jan darma kumandanı ile konuşmuş: tur. Diğer taraftan terhis zamanla m gelmiş olan mecburi hizmet et- radı, gerek memleket içinde, ge rek dışmda vaziyet henüz istikra- .peyda etmediği kaydiyle salıve- kaç kişi iştirak etti? Varşova, 10 (A. A.) — Resmi makamlara göre, Diyet seçimine 16.282.000 seçmenden 7.575.685 kişi iştirâk etmiştir ki, bu, seç * menlerin yüzde 46,5 u demektir. 1930 seçimine iştirâk ederlerin nisbeti 74,86 olduğuna göre yüz- de 28,3 bir azalış vardır. Bu aza- lış havalarm fena gitmesine, se - çim savaşının yapılmamış olması» Zannedildiğine göre, bu teklif, Türk tarihi araştır- “Lehistan seçimine HABER — Akşam Postam , Oo | Komünistlerin ep Ecnebi memleketlerdeki Yahu lerkânıharbiyesi! Türklük sleştiikdeki çirkin iftiraları Birbirini takip ediyor yakalandı Londra, (Özel) — Budapeşte- de komünistlerin “Erkânı harbi- yesi,, adiyle anılan on üç Macar komünisti, toplantı anında yaka lanmıştır. Bir kadm kaçmıştır Dirhemi atmış kafasını yarmış! Mercanda seyyar satıcılık ya- pan Burgazlı (o Alâettin, satıcılık yüzünden diğer bir satıcı ile kav- ga ederken bu adam elindeki bir kiloluk dirhemi Alâettirin kafa sma atmıştır. Alâettin baygın bir halde yere yıkılmıştır. Henüz hü- viyeti tesbit edilemiyen bu satıcı kaçmıştır. Yaralı (Cerrahpaşa hastahanesine kaldırılmış ve kafa tasmın çatladığı anlaşılmıştır. (1011) (s0) Yugoslavyada, gene Jandarmalarla köy- lüler arasında Kanlı çarpışma- lar oldu Belgrad, 10 (A.A.) — Dün Pregradag yakınında bulunan ta- borskyde janiırma ve köylüler arasında bir kargaşalık kopmuş. 3 kişi ölmüş, birkaç kişi yaralen- mıştır, ma kurumunun çalışmaları Türk tarihi araştırma kurumu 15-16 inci asırda yetişmiş büyük Türk coğrafivacısı .Piri.reisin iki önemli eseri olan.Amerika harita sı ile Kitabı bahriye adlı büyük coğrafi eserini devlet matbaasın da aslının aynı olarak çok güzel bir şekilde bastırmıştır. Piri reis haritası malâm olan A merika haritalarının en eskisidir. Bu harita 1513 yılında yapılmış- tır ki, Kristof kolomb'un Amerika yı keşfinden pek az bir (ozaman sonradır. Harita, orijinal ve çok kıymetli bir eserdir. Şimdiye kadar ilim âleminin tetkikinden uzak kalar. bu haritayı orijinalinin aynı ola rak basmak suretiyle Türk tarihi araştırma kurumu ilme büyük hiz met etmiş oluyor. Kitabı bahriye ise, yine Piri re is tarafmdan yazılmış Akdenize ait coğrafi ve çok önemli bir eser dir. Bu eser kısmen vaktile pro fesör Kahle tarafından neşredil- miş ise de Türk tarihi araştırma kurumunun neşrettiği nösha daha mükemmel olan Ayasotya müs- wnâng op s4uye: 831 bir itina ile devlet Me inim; basılmıştır. ZAYI — 2677 kayıt onumarasiyle babam Azizden bağlanıp Fatih maliye şubesinden almakta olduğum maaşı - mın tatbik mühürümü kaybettim. Ye. nisini yaptıracağımdan eskisinin hük mü yoktur. Aziz kizı Fatma Vedia IŞÇI ARIYORUZ Hasköy .çini fabrikası için marangoz, tesviyesi, şerit tester» makinelerinde çalıştırılmak üzere acele işçiye lüzum vardır. İstekli- lerin Galatada Mertebar (o sokak Sigorta han altıncı kat 7 10 nu- maraya müracaatları. (o (4694) na ve en son olarak muhalefetin seçime karşı yaptıkları şiddetli propagandalara veriliyor. İsviçrenin Lüsern şehrinde top | lanan Siyonistler kongresinde A- vissar ismindeki Filistinli delege şark memleketlerine yayılmış olan Yahudilerin çekmekte olduğu 1s- tıraplardan bahsettikten sonra “Türkiyedeki Yahudilerin gad - darca zulüm gördükleri ve Türki- yedeki Yahudi mekteplerinin ka- patıldığr,, şeklinde bir ifadede bu- lanmuştur. HABER. — Yukarıki iftiraya cevap vermek Türkiye Yahudile - rine düşer, Bu münasebetle bir ke- re daha hatırlatmak istiyoruz ki, Yahudi yurtdaşlarımızın ecnebi diyarlarda bulunan dindaşları, Türklük aleyhindeki bu iftira do- lu propagandalarla gene kendi camiaları namına hiç de iyi adım- lar atmıyorlar. “Musa Dağı,, fil - minin Yahudiler tarafından tasni edildiğini biliyoruz. O iftiralar - dan sonra, bu resmi kongrede Suikasta Türklüğe sürülmek istenen leke » ler, Türkiyede kimseyi memnun etmemiştir | Gazetemiz, Yahudilerin en fe « na günlerinde, onları düşmanlık- lardan büyük bir hakkaniyetle vi- kaye ettiği için, şimdi de, pek hak. k olarak, bu devamlı tezvir ve if- tiralar karşımda teessür hisleri duyuyor. Yahudiler, tarihte İspanyadan ve son zamanlarda Almanyadan kovulan ırkdaş ve dindaşlarının Türkiyede pek samimi bir melce bulduğunu unutmamalıdır. Bugün bile milliyetçiliğinin bu civcivli zamanında yurdumuzun en mü « reffeh tabakası onlardır: Bol pa- ra sarfedilen nereye gidilse bir Musevi kalablığına tesadüf edil - mektedir. Mekteplerin kapatılma» sı ise, tekzibe bile değmez kuy »- ruklu bir yalandır. uğrayan Amerikan diktatörünün sıhhati ağırlaşıyor Baton Rouge, 10 CA.A.) — Resmi bir bidiriğ, B. Huey Longun sihhatının düzeldiğini (obildirdiği (halde, özel kaynaklar, daha vahimleştiği habe - rini vermektedirler. İkinci bir kan nakli ameliyesi tatbiki zorunda ka * ınmıştır. Hekimler, çarşambadan evvel ke - sin bir sey söyleyemiyeceklerdir. Baton Konya 10 (A.A.) — B. Huey Longun sihhi durumu ağırlaşatıştır. Üçüncü kan naklinden sonra, hekim- ler, ölümle (o bitmesi o mühtemel bir peritonitten korkmaktadırlar. Hasta, hezeyana başlamıştır. Mosk ova Fizyoloji kongresinde neler yapıldı? 10 Ağustosta toplanan Mosko- ya fizyoloji kongresive ve gene Dresden'de toplanan emrazı asa- biye kongresine iştirak O ettikten sonra şehrimize dönem dokto” Fahrettin Kerim seyahati ve kon: greler etrafında bir gazeteciye şu sözleri söylemiştir: — Moskova fizyoloji kongre- sine dünyanın her tarafından gel- miş 1500 kadar murahhas vardı. Sovyet hükümeti misafirlere fevk lâde denecek derecede bulunmuş, hususi trenler hareket ettirerek kendilerine (memleket dahilindeki müesseselerini (o gez dirmişlerdir. Bu kongrenin en ka: rakteristik ciheti Sovyetlerin tec: rübi tıp sahasındaki (o yenilikleri idi. Bunun için bir de sergi açık roişt. Dımağın elektrikle tenbihi su- retile elde edilen Traseler dımağ hastalıklarının teşhisi hususunda çok iyi bir yardımcıdır. gittim, O kongrenin er. tarafı, geçen senedenberi tatbik edilen kısırlaştırma ameliyelerin- den alınan neticedir. Bu ameliyat şimdiye kadar on bin kişiye tat bik edilmiştir. Erken bunayan' lar, apdallar, müzmin elkolizme mübtelâ olanlar, ve cürüm işleme- yi itiyat erlenler bu ameliyata tabi tutulmaktadır. Amaliyat edilecek olan kimaş) ikramda) kal Katilin cenazesi çok İhtişamlı oldu Baton Ronge, 10(A.A) — Katil Weissin cenazesi, dün öğleden sonra büyük bir kalabalıkla kaldırılmıştır. Şehir ve yöre O hekimlerinin hepsi cenazede hazır bulunmuşlardır. Saint Josph kilisesi, | tıklım tiklim saptedİlen binlerce kiz Kilseye ele > memişlerdir. Katilin bir tıp profesörü olduğunu ve sulkasdi müteakip muhafızlar ta - rafından vücudunun delik deşik edil- diği dünkü nüshamızda yazılmıştı, Avusturyada Habsburgların tesiri gittikçe ilerliyor Londra, (Özel) — Viyanadan gelen haberler, “Avusturya tahtı» na varış,, görülen 9rşidük Otto, “Viyana Arkadaşlık birliği, ile “Cenubi Avusturya cephe döğüş güleri birliği,, nin fahri namiliğini kabul etmiştir. Bunu kabul etmiş olması bir çok Avasturyalılarda önemli bir tesir yapmış ve büyük geçit resim- leriyle bu hadiseyi kutlulamağa Ikışmışlardır. Viyananın Kahramanlar mey danında yapılacak olan bu geçit resmine (Habsburg hanedanın" dan Arşidük Ojen ve eski muha” ripler teşekkülüne mensup binler» ce kişi iştirak edecektir. Bu tören (Merasim), Avustur yada hükümdarlığın iadesi hare“ ketinin gittikçe ilerlediğini gör terir bir işaret sayılması itibarile önemli görülüyor. leketimiz hakkında bazı yanlış fi” kirleri düzelttim. Bütün dektor” lar memleketimizin O zeçirmekt€ olduğu inkılâplarla çok alâkads” göründüler,