21 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Yunan sutarındaki İtaiyan 1 donanması İ Atina, 20 — Dün Bakanlar Kurulu toplanmış ve Maksi. mos'un Cenevrede, İtalyan harp gemilerinin müsaade almadan i bazı Yunan limanlarına ğirme.; si üzerine, yaptığı teşebbüsleri. | ni anlatan mektubunu tetkiki etmiştir. Maksimos, bu hâdise karşısında, Cenevre efkârının İtalyanları haksız bulduğunu söylemektedir. Beşler komltesinin kararlari üzerinde iki taraf düşünüyor Beşler komitesinin Habeş . İtalyan ihtilâfı üzerine yaptığı an. laşma teklifini bugün Italyan kab! nesi resmen gözden geçirecektir. Habeş hükümeti teklifleri in- celemektedir. Ve bu teklifleri manda olmamak şartiyle kabul e- deceğine dair rivayetler goğalmiş tır, | Nitekim dün şehrimizdeki Ha. beş işgüderi Markos da: “İmpara- torum manda altına gi'mektense harbi tercih eder,, demiştir. ye kadar hiç değilse bunlardan on birinin Süveyş kanalını geçmesi gerekti, Fakat bu sabah Portsajt ten gelen bir telgraf bu gemiler - den hiç birinin oraya varmadığını bildirmektedir. Yetkeli çevren . ler bu askerlerin Kuzey Afrikaya gönderildiğini inkâr ediyorlar. Roma, 20 (A.A.) — Ceneve- den hareket eden 35 bin askerin! nereye gönderildikleri hakkınd Reuter ajansı aytarile görüşen yet keli bir şahsiyet demiştir ki: “İtalyan kuvvetlerinin hare ketleri gizlidir. Fakat bunların hiç bir Avrupa devletine karşı sev kedilmediklerini söyliyebilirim.,, Genel olarak sanıldığına göre, bu kuvvetler Bingazi ve Trablusa gönderilmiş bulunmaktı.dır, *.. Bu on sekiz vapurun naklettiği kuvvetler tamamiyle motörlüdür. Sahile çıktıklarından itibaren, beş gün zarfında Sünusilerin kar. şisina çıkabileceklerdir. ! ! Yapılan tekliflerin hakiki ma |Malya niçin ve nasıl uzlaşmaya hiyeti hakkında kimse bir şey bil memekle beraber, üzerinde deği- şiklikler yapılmak suretiyle İtalya- yı memnun edecek gibi görünü yor. Bununla beraber, henüz ufuk aydınlanmamış, ümitler belirme - miştir. Romada salâhiyetli maha filden elde edilen bir malümata göre, işler komitesinin teklifleri, “şimdiki müşküllerle katiyen teli- fi kabil olmıyan şeylerdir. Cezri surette değiştirilemezlerse, göze almamazlar. Bu değişiklikleri Ce- nevteden beklemek kabil olup ol. mağdığından İtalyanlar şüphe et- mektedire,, İtalyan delegesi Baron Aloizt ile konuşan Fransız Başbakan: Laval Parise dönmüştür. İtalyan delegesinin Romaya dönmesi he: nüz mevzuu bahis değildir. Cebâilttarık çelik bir ağ Işinde. İngiliz krüvâzötü Ekler İngil- tereden Cebelüttarık'a gelmiştir. Liman, çelik bir ağ ger'lerek em niyet alına alınmıştır. Mısırda, hava manevraları, bil- hassa bombardıman tecrübeleri yapılmaktadır. Trablus vs İtalya Almanca Berliner Tagblat ga zetesinin Roia mühabir; gazete- sine şunları bildiriyor: “İtalyan bakanlar kurulunda Trablusgarp ve Bingaziye dair ves rilen kararlardan sönra, fevkalâ. de büyük tedbirler alınmıştır. Trablus genel ilbayı Mareşal Bal bo, Musolini ile görüşmüş ve ta. İimat almiştir. Mareşal Balbonun *rrine as keri kuvvetler, topçu, tank Ye tayyare filoları verilmiştir. Mısırdaki Sunusilerin İtalyaya karş: teşvik edilmelerinden kor kulmâktadır. Trablusgarp ve Bingazi hudut- larındaki Sunusi kabileleri arasin da mühim hareketler şörülmüş- tür, Bingazi ile Kurfa vabası ancak birkaç yıl önce İtalyanler tarafın» dan itaat altına alınabilmişti..., 18 vapur nereye gitti Roma, 20 (A.A.) — Reüter a- jansı aytarı bildiriyor: Bir ordunun iki fırkasını teşkil eden 35 bin neferin şimdi nerede bulundukları bilinmemektedir. Bu asker Cenevede 18 vapura yük lenmişti. Bu vapurların birinsisi eylülün 9 uncu ve sonuncusu 18 inde hareket etmiştir. yanaşabllir ? Bu sabahki posta ile gelen İn- giliz gazeteleri, İtalya - Habeş işi üzerinde müphem davranmakla beraber, bu işin birkaç hafta için de sulh veya harp yoluyla netice lenmesi ihtimallerini, son rivayet- lere göre tetkike çalışrver: Bu gazetelere göre, Ingiliz ma hafili, şimdiye kadar © sarfedilen gayretlerde, uluslar kurumu pren- siplerinden dışarı çıkılmamış ol- duğu için nikbindir. Musolini'nin uzlaşmaya yana- şacağı rivayetleri tekrarlanıyor Meselâ, İtalyanın Avusturya hu. dudundaki endişesini ortadan kal. dırmak üzere, İngiltere ve Fran- sa bir anlaşma temin adebilirse. İtalya Habeşistan üzerinde uyuş- mağa razı olacaktır. Fakat Cenevredeki en salâhi - yetli İtalyan mahafiline bakılır - sa, İtziyanlar bu iki meseleyi bir- birinden büsbütün ayrı görmekte ir. “Biri bütün Avrupayı, diğeri i- se yalnız İtalyayı alâkadar eder, diyorlar.. Son birkaç güne kadar vaziyet, İtalyanın hemen uluslar kurumun: dan çıkacağı hissini veriyordu. Fakat Habeş hudutlarında yağ- marların daha beş on yün devam etmek üzere oluşu, harp harekâtı. nı daha bir müddet için katiyen imkânsız kılmaktadır. Bundan başka, uluslar kurumu! Mmisakinhin meşhur 16 icı maddesi nin tatbiki, bir memleket, harbe filen girdiği takdirde alınabile- cektir. Bütün gayretler, harbin baş laması zamaniyle şimdik zaman atasında uluslar kurumunun bir tey yapabilmesi etrafındadır. İtalyanın uluslar kurumuna meydan okuyarak harbe girmiye- ceğine dair açık bir teminatını bek lemektedirler, Bunu vermediği takdirde derhal tedbirlerin alın - masına girişilecektir, Bunlardan birincisi, Habeşis - tana karşı mevcut olan sitâh yasa ğının kaldırılması olacağı şüphe sizdir. Hattâ, Habeşistanı mu - taarrıza karşı teslih etmekte filer. yardım da edilebilir. İngiliz gazeteleri, uluslar ku - rumu misakının 16 ncı maddesi - nin bütün tatbik cihetlerinin göz - den geçirildiğini ve her şeyin ha * xer buluduğunu yazıyor Yalnız misakın 16 ncı değil, 11 insi maddesi de gözden geçi - Bu vapurların Doğu Afrikasr-| rilmiştir. Bu maddeye göre, ulus - na gittikleri söyleniyordu. Şimdi.) ler konseyi, “ulusların sulhünü ————— Italya yumuşamıya başladı HABER — Akszın Postan muhafaza için müessir ciabilecek her hangi makul tedbiri almak sa lâhiyetini ele alabilmektedir. , Gibuti demiryolu mesele oldu Londra, (Özel) — Adisababa- dan gelen haberlere göre Habe - şistandaki son faaliyet, Adisaba- badan Cibuti limanma kadar u - zanan yegâne demriyolunun mü - dafaası için tedbirler alınmakta - dır. 500 mil uzunluğunda olan bü demiryoluna büyük önem (ehem-! miyet) verilmektedir. Çünkü mu- hasamat başladığı takdirde, Ha - beşistanda kalan 4000 ecnebinin tahliyesi işi bu demiryolu vasıta. siyle görüleceği gibi, gene aynı vasıtanın büyük askeri ehemmi - yeti olacaktır. Anlaşıldığına göre, Fransız ser. mayesiyle yapılmış olan bu şimen- difer hattı, İtalyanlar tarafmdan bir hücuma uğradığı takdirde Fransızlar bunu hasmane bir ha . reket sayacaklardır. Habeşistan, bu yol boyunca sevkulceyşi ehemmiyeti olan nok- talara 20,000 asker koymaktadır. Bunlar Harrar ve Danakil çölle « rindeki ordulara ilâveten bulunu: yor. Ağaçlar arasmda makineli tüfek pusuları kurulmuştur. Hatta sahip olan Fransız kum - panyası Deradava'daki tamir han- garından, tamir alât ve edevatmı 'hâmil olduğu yazılan bir tayyare- yi Adisababaya göndermektedir. Yüzlerce yerli işçi, demiryolu bo- yuna taşlar yığmaktadır. Demir - yolu bombardıman edildiği tak » dirde açılacak rahneleri bunlarla dolduracaklardır. Birçok raylar ve yataklı vagonlar hazırlanmış - TP, Bu şimendifer kumpanyasının 52 lokomotifi ve 1000 tane yük ve yolcu vagonları vardır. Bu suret. le bol miktarda harp levazımı ta - şiyacak kabiliyettedir. 'Tigra mıntakasındaki ordu, Habeş İmparatoruna şu haberi göndermişlerdir: “Daha fazla takviye kıtaalı göndermek zahmetine girmeyiniz. Yalnız daha fazla cephane gön * deriniz. Çarpışmağa hazırız.,, İtalya zecri tedbirlerin ne olacağını sordu. | Cenevre, 21 (A. A.) — Röyter| Ajansı âytarı bildiriyor: İtalyan, zecri tedbirler hak - kında, bazı devletlerin fikirlerin: sorduğu haber verilmektedir. İ * talyan hökümetinin Libiya'ya gön derdiği takviye kıtalarını, İngil - tere hükümetinin zecri tedbirler hakkında vereceği inancalar (te » minat) üzerine geri çekmeğe ha- zır bulunduğu sanılmaktadır. İtaiya bugün kararını veriyor İtalya kabinesi, bugün toplana- tak ve beşler komitesinin kararla» rına “evet!,, yahut “hayır!,, diye- tektir. Bu münasebetle bugünkü Petit Pariisen diyor ki: Dünya intizar içindedir. Roma bakanlar kurulunun ağzından çi - kacak bir “evet,, veya bir “hayır, tn, nisbi bir rahatlık devresinin ve. Kalb sektesinden ölüm Galatada, Balıkpazarında 12 numa- ralı kahve önünden geçmekte olan A- tap camiinde Hacı Ahmedin evinde © turan 60 yaşlarında (Hayri babanm üzerine fenalık gelmiş ve az sonra da düşüp ölmüştür. Hayri babanm kalb sektesinden öldüğü anlaşılmış ve ai - leseine cesedinin kaldırılması için ha” ya hesapsız felâketler başlangıcı nın işareti olacağına kanidir Te. menni edelim ki, bu karar bir koparma hareketi olsun Petit Parisien, B. Musolini'nin beşler komitesinin teklifini redde- deceği yerde, izahat istemesi ve Uzun müzakerelere girişilmesi ike) timali olduğu zannırdadır. Fransa ile İngiltere anlaşmış Times gazetesi, son Laval - Eden konuşmaları esnasında Ha- beş meselesi etrafında İagiltere is le Fransa arasnda tam bir iş be: raberliği için &on eng:llerin de kalktığını yazmakta ve harp baş: İadığı takdirde ne gibi tedbirler almacağının dahi tespit olundu - ğunu bildirmektedir. Daily Harald işe diyor ki: B Musolini, şimdilik beşler komite. sinin önergelerini (tekliflerini) kabul niyeti göstermemekte fakat yeniden vakit kazanmak istemek- tedir. Cenevrede dolaşan şayiala- ra göre, B. Musolini, Fransız bü. yük elçisine Afrikadak? plânları» nı terketmek niyeti olmadığını söy lemiştir. B, Mutolini'den beşler komitesinin önergelerini kabul et: mesini israrla rica eden İngiliz bü- yük elçisi de bedbn bulunmakta- dır. Fransiz ve İngiliz gazeteleri Fransız gazetelerinden Entran- sijan'a bakılırsa Musoliri, bugün. Cenevrenin uzlaşma tekliflerine cevap vermeden önce, iki veya üç hafta kadar bekliyeceğini bildire- cektir, Bu arada, Musolini İngiltere ve) Fransayı, tekliflerinin veferrüatı hakkında istimzae edecektir İneiliğ onvetelii a Li İtalyan askerleri Orta Avrupa Londra: 21 (A.A.) — Mornig Post gazetesinin siyasal aytarinın bildir. diğine göre, orta Avrupadan gelecek bir tecavüz ihtimalinde Büyük Bri - tanyanın alacağı durumu tesbit etme - si için Fransa tarafından İngiltereye yapılan soru üzerine İki hükümet ara- sında tam bir anlaşma hasıl olmustur. Italya Habeşistana saldı- rirken Avusturya işini sağlama bağlamak istiyor Londra, 20 — Alman haber al- ber gönderilmiştir. (8906) (50) ma bürosu bildiriyor: İ Star gazetesi, yazıyor: B. Mu- tahşidatı İtalyayı ürküttü Roma: 21 (A.A.) — İtalyan - Ha- beş anlaşmazlığı İtalyan gazetelerin de git gide Italya ile İngiltere ara" sında Akdenizde bir ihtilâf mahi - yetini almıştırGeneloy ve gazeteler, İngilterenin sevkulceyş noktaları - na büyük kuvvetler tahşit etmesin. den dolayı fevkalâde heyecan için” deri. Yetkili siyasal © çevrenlerde ; Baron Aloizinin ilk fırsatta ve me- selâ konseyin önümüzdeki toplan - tı devresinden istifade ederek İngil terenin Akdenizde büyük kuvvet - ler tahşit etmesi keyfiyetine ulus - lar sosyetesinin (o nazarı dikkatini celbedeceği tahmin olunmaktadır. | | zerindki son mütalealar, türlü tür- lüdür. Deyli Meyl diyor ki: Ingiltere. nin pek az önemli bir Afrika me- selesi için uluslar kurumu tarafın- dan tehevvüre kaptırılmış olması fikrini kabul etmek kolay değildir. Pek yakında daha çok Füyük me- seleler karşısında bulunulacaktır. Hele Avrupa hartasının yeniden gözden geçirilmesi mevzuu bahso- lacaktır. Niyuz Kronikel gazetesi ise, şu- nü yazıyor: “İngilizlerin bedbinliklerinin sebeplerinden biri, Lavalin iki yüzlü hattı hareketi ve Fransiz gazetelerinin kullanmakta oldu ğu lisandır. Edenle Laval ra « sındaki son görüşme, hiç bir nok » tada memnuniyet veric! bir neti - ceya varmamıştır. İhtimal Laval, ancak namus- lu bir simsar gibi hareket etmiş” tir. Fakat kendisinin Musolini'nin hatırı çin uluslar kurumuna ihanet etmeğe daima hazır olmasından PE YA Şarki Afrikada meselesinde Fransa ile İngiltere anlaştı solini, Habeşistanın erkinliğini tehdit etmekte olduğu bir sırada bir Tuna paktı projesi yaparak A. vusturyanm ve daha doğrusu Vi. l yanadaki faşist kuklaları hükü- metinin erkinliğini korumaya İn- gilterenin muvafakatın almaya uğraşıyor. İtalyan elçisi, hüküme. tinin yeni önergelerini (teklifleri ni) verdiği zaman pek soğuk bir muameleye maruz kalmıştır, Ken- disine İngilterenin oHabeşistar meselesi uluslar sosyetesi paktıma uygun bir kotarma yoluna girme. dikçe yeni hiç bir ânergevi incele meye (teklifi tetkik etmeğe) ya- naşmıyacağı bildirilmiştir.