25 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — AKSLın Postası minden sonra hastalık başlıyor . Beşler komitası ve İtalyanın cevabı Beşler okmitesi Italyanlardan al » dığı cevapla birlikte faaliyetin bit - mesini Uluslar Kurumu konseyine © bildirmiştir. Yarım konsey toplanarak işin icabı - © ma bakacaktır. li Komite teklifleri ile uzlaşmak ol - » madığı takdirde Uluslar Kurumu mi- sakmın 15 nci maddesinin tatbiki mü zakeresine geçilecektir. (Bu madde, her iki tarafa yeniden ve nihât teklif- Jer yapılarak üç ay beklemeği âmirdir. Bu müddet zarfında her iki taraf da harbedemez. Etmeğe kalkışırsa ken - disine karşı 16 ncı madde, yani zecri tedbirler maddesi tatbik olunur. Uluslar Kurumu haricinde üçler konferansı diye bir konferansın ku - rularak Habeş meselesinin orada gö" rüşülmesi ihtimali pek yakın görül - müyor. Çünkü Uluslar Kurumunun haricinde bir konuşma, bu müessese- nin nüfuzuna dokunacak (omahiyette görülebilir., Halyanın tebliği İtalyan kabinesi teklifleri reddet - tikten sonra dün ikinci | toplantısını yapmış, ve bir tebliğ neşretmiştir. Tebliğde, Italyanın (o mukabil yeni teklifler yapmadığı bildiriliyor. Teb- İğde yeni süel ve ekonomik karar * Jar alındığı yazılıyor. Bundan &onra 65 yaşına kadar herkes gönüllü yazı « Jabilecektir. Şimdiye kadar 35 yasına | kadar olanlar yazılabiliyordu. Malyan kabinesi Mesinada hava hü- cumlarına karşı kuvvetli bir hava üs- sü kurmağı uygun bulmuş ve doğu Af rika seferi için 14 milyon sterlin tah: sisini kararlaştırmıştır, Ttalyan hükümeti tebliğde misakm bazı maddelerinin tatbiki dolayısiyle alacağı kararı gizlememektedir, Bun- lara, konsey 15 nci maddeyi tatbika karar verdiği takdirde, Uluslar Ku - rumunu terketmek tehdidi görülüyor. İş Habeşistan bir miyon asker çıkaracak Deyli Telgrafa göre, genel sefer » berlik ilân edilir e, dilmez, ilk hamle - de Habeşistan - da bir milyon as- | ker silâh altına çağrılacaktır. Diğer bir habere güre, imparatorun bir emirnamesile, |; katiller müstesna Habeş vellahdi o olmak üzere, Ha beşistan hapishanelerinde ( bulunan i bütün mahkâmlar orduya iltihak et - mek şartiyle hapishanelerden çıka - rılacaktır. Bunların cezaları affedil. miştir, Kanalın kapatılması İçin kanal şirketinin toplantısı Süveyş kanalı şirketinin Pariste bir toplantı yaparak İtalya ile Habe. Şistan arasında harp çıktığı takdirde Kanalın kapatılıp kapatılmaması me « Belesini görüştüğü haber veriliyor, Bazı aksiyonerler kanal kapandığı İakdirde sosyetenin zarar göreceğini ileri sürerek bunu yapanlardan taz - minat istenilmesini ileri sürmüşlerdir. Neticede aksiyonerlerden eski Fran - sız Başbakanı Dumergle Fransız or - duları eski erkânıharbiye (başkanı Veygandın teklifi üzerine harp çıktığı iakdirde İtalyan gemilerine karşı ka- pa kapatılmasına karşı hukuki bir arekete geçilmeğe karar verilmiştir. Mısırlı prens Habeş hizmetinde , Habeş imparatoru, şimdiki o Mısır hanedanından Prens İşmal! Davudun Haheşistanda o çalışmak için yaptığı müracaatı kabul etmiştir. Prens yakında (o Adisababaya gide - cektir, Hattın muhafazası için Fransanm Adisababadaki orta elçi- si, İmparatoru ziyaret ederek 180 Fransiz askerinin Cibuti - Adisababa hattının ortasındaki Diredun istasyo- muna gönderilmesi için müsaade iste- miştir. Bu milsaadenin verildiği gelen tel- yraflardan anlaşılmıştır. İtalyanlar Trablustan asker toplamakta devam ediyor Kahireden bilidirldiğine göre İ - talyanlar Trablusta doğu Afrikasında hizmet etmek üzere yerli asker top - lamağa devam etmektedir. Her bölge hükümet emrine belli sayıda sağlam adam vermek mecburiyetindedir. İ- talyanlar bu suretle 20 bin kişilik bir kuvvet toplryacaklarını umuyorlar. Yeni sevkiyat Nevasa Nakliye gemisi, Exster adir Ingiliz kruvazörünün refakatinde do- #uya doğru hareket etmiştir. General Mak Kellok Maltaya gelmiş ve garnizon komutanlığını üzerine al- mıştır, Eski komutan General Folk- ner daha bir müddet için Maltada kalacaktır. Yağmur bitti salgın hastalıklar başladı Adisababadan bir tıp bilgininin verdiği habere göre, yağmur mev- siminin bitmesine rağmen Habe - şistanda salgın hastalıklar mevsi- mi başlamıştır. Bu hastalık devri birinciteşrin nihayetlerine kadar devam edip, bu tarihten önce harp başlaması imkânı da bu yüzden azalmakta - ar. Bir ecnebi müşavir Habeşistan havasına dayanamadı Adisababa, 24 — Habeş Dış | Bakanlığının teknik müşaviri bu - | lunan İsveçli General Virgin pek yakında vazifesini ve memleketi terkedecektir. General Virgin kal binden muztarip olüp Adisababa| gibi deniz seviyesinden bu kadar yüksek bir memleketin havasma dayanamamaktadır. Yerini. kimin / alacağı belli değildir. EN avustroiyanın İngiltereye bağlılık derecesi i Dün Avustralya senatosunun ! yaptığı bir toplantıda İtalya-Ha ; beş meselesi görüşülmüştür. Ba- i zı senatörler hükümetin mem - il leketi harbe ( sürükliyecek her hangi bir hareketten kacmma - il sını istemişlerdir. Fakat yirmi ; üç reye karşı yirmi altı rey, i Avustralyanm İngiltere siyase- ! tinden ve Uluslar kurumu bağ. : larından ayrılmaması karar el tına alınmıştır. İ | | Habeş'standa Imparaler sosya! yenilikleri de başara bileceği- nl göstermek İstiyor Adisababa, 25 (4.A.) — Dün yaban - cı elçilikler erkânmın önünde, en mü dern Amerikan hapishanelerine ben- zer bir örnek hapishanesinin, İmpara» tor tarafından açılış töreni yapılmış tır. İçbakanı, bu ilgi ile verdiği sölev » de, Hiristiyan duygularla mütehassis | bulunan imparatorun, mahpusların durumunu hafifletmek istediğini ifa-| de etmiştir, Hapishanenin içinde bir kilise ile,| mahpusların sanat o öğrenmeleri için atölyeler vardır. Adisababa ilbayı hayvanların hi » mayesi hakkında bir nizamname meş- retmiştir. Bütün gösterişter, Haber - şistanın soysal Ülkelerin düzenine benzer bir düzen sahibi olmak dileği - pi göstermektedir. Imparator Habeşistanda . birleşik Yemen Araplarından bir heyet kabul etmiştir. Bu heyet Habeş o davasına karşı yurttaşlarının besledikleri ilgi ile beraber, kendilerine konuksever - lik gösteren ülkenin (o müdafaası uğ - runda kanlarını dökmeğe hazır bulun. duklarını imparatora bildirmiştir. Habeşistandan geri dönen italyanlar Napoli, 25 (A.A.) — Konturatları biten 100 işçiyi ve hastalık dolayısiyle Eritreden ayrılmak (zorunda kalan takriben 100 neferi taşıyan “Tevere, adlı hastane gemisi Musavvadan bura- İtalyan gazetesi “sulh imkânı yok, diyor! Jurnalia d'İtalia gazetesi “İmkânsiz « lıklar, başlığı altında o neşrettiği bir makalede artık Habeşistanla İtalya « nm anlaşması ihtimali okalmadığını yazmaktadır. Bu gazeteye göre Habe- şistanm Beşler komitesine verdiği ce- vap imparatorun kendisinin bile Ha - beşistanı Uluslar Kurumunun diğer | azalariyle bir saymadığının teyididir. İngiliz kabine toplantısını. Londra, 25 (A.A.) — Röyter aj sının bildirdiğine göre dünkü kabine toplantısında, İngilterenin siyasasına ait hiç bir yeni karar verilmemiştir . Sir Samuel Hoar ve Eden tarafın « dan 22 — 8 — 985 tarihindeki kabine toplantısındanberi, Cenevrede İtal - yan Habeş buhran: İle ilgili yapılmış! olan bütün işler tasvip edilmişti B. Edenden başka kabinenin bütün üyeleri, bakanlar (o kurulunun dünkü toplantısına iştirak etmişlerdir. i Habeşistanda yağmur mevsi- İngiliz gazetelerine göre: İtalyan finans ve İç işleri vahimi İngilizce Economist gazetesin - den: İtalya hazinesinin vaziyetini gözden geçirirken, insan düşünü - İ yor: Acaba İtalya daha ne kadar dayanabilecek? Bu bozuk, boş hazine ile harp ne kadar sürebi - lecek? Esasen Habeş meselesi başla » madan evvel bile italyan maliye. si fena bir haldeydi. 1927 sene - sindenberi memleket dahilindeki iktisadi hayata itimatsızlık yüzün! den sermayedarlar peralarını dı - şarıda kullanıyorlar, ve bu suret- le her sene altın miktarı azalıyor- du. 1934 te ithalât ihracattan, ev-| velki seneye nisbetle, 1,300 milyon liret çoğalıp bütce açığı 3800 milyon Tiretten 6,000 mil . | yon İirete çıktı. 1935 de amele ücretleri kesilip sansür yüzünden gizli tutulan birçok ayaklanma, ve grevlere sebebiyet vermiştir. Bilhassa 94 49 altın nisbeti kaldı» rılıp. gizli bir kredi enflasyonu yüzünden fiyatlar yüks:lince halk büsbütün fena bir vaziyette kal » mış ve artan fiyatlarla, azalan üc- retleri bir araya getiremeyin-e hü! kümet aleyhine ve bilhassa Habeş seferine karşı galeyan artmıştır. İngiliz bankalarının arkalarını çevirmeleri ile İtalyanın bu teh - like ânında nasıl para bulacağı Musolininin düşüncelerini her - halde herşeyden daha fazla işgsl etmektedir. Ingilizler diyor ki ltalyayı Avusturya vilâyeti olmaktan Ingiltere kurtardı “Sunday Ekspress,, yazıyor: “Uluslar kurumunun beşler ko- mitesi İtalyaya biz teklif yapıyor. İtalya bundan infial duyarak baş- ka milletlerin İtalyanın işine ka- rişmaması lâzım geldiğini söylü- yor. Fakat İngiltere, on dokuzuncu asırda İtalyan işine karışmasay- dı, İtalya hâlâ bir Avusturya vilâ- yeti olarak kalıtdı.,, Italyanların bizden alışverişi Ankaradan gelen bir habere göre, İalyadan önemli miktarda yulaf, ar- pa siparişi verilmektedir. Tacirlerimiz ihracata devam et - Macarlar Al | tir. i Hindenburgun tabutu şimdiki yat- mektedirler, İlgili olanlar Italya fle| olan ticari münasebetlerimizin eski - ya gelmiştir. den olduğu şekilde normal şartlar al | 25 EYLÜL — 1805 Çin Komünistleri üzerine giden bir tren 30 metrelik bir uçuruma devrildi 200 200 de yaralı var! Şanghay, 24 — Çin komünist - leri üzerine gitmekte olan asker dolu beş vagonluk bir tren Şang- hay demiryolu üzerinde yoldan çı Almanlar Memel üzerine yürümiyecekmiş Ortalığın karışmasından istifa- de ederek Almanyanın Memel ö- zerine yürüyeceği hakkında bir Fransız gazetesinin yazısı münsse. betiyle Alman hükümeti tarafın: dan beyanatta bulunan biri: “Bizim istediğimiz Memel'in! kanuni vaziyetini tanımış olan develilerin vazifelerini yapmaları ve Memel havalisinde kendi ken- dini idare sisteminin iade olurma- sıdır,, demiş ve Memel üzerine yü- rümek fik»ini gülünç busmuştur. ara müzâhrete ediyor Meşhur Macar saylavlarmdan biri Budapeşte gazetelerinde neş- rettiği bir makaleye “Uluslar Ku- rumunun kördüğümü,, başlığını koymaktadır. Macar saylav bu yazısında Me- melin 1923 senesinde cebren na » sıl Litvanyalılar tarafından işgal| edildiğini, ve beş yüz senedenberi Alman toprağı olan bu yerlerde! öz Alman kanlı yerlilerin ne fena muamelelere katlandıklarmı ve Uluslar Kurumunun bu hususta ne kadar âciz kaldığını anlatmak:| tadır. Bunun, diğer birçok mese » isler gibi, artık Uluslar Kurumu - nun kollektif sisteminin iflâs et - tiğini, ve 29 eylül Memel seçim gününün sade Almanya için de « gil bütün dünya barısı icin cek # | nemli olduğunu ilave etmektedir. Bu yazınm derin akisler uyan » dıracağı şüphesizdir. Çünkü Tri - anon muahedesi ile elleri kıskıv - rak bağlanan, arazisi ve nüfusu yarı yarıya azalan Macaristanm Almanya. ile “statüko, aleyhine teşriki mesai etmiş olduğunu, ve bu Habeş . İtalya kargaşalığından istifade etmek niyetinde olduğunu göstermektedir. —— Hindenburga yapılacak büyük tören Pannenbergte Hindenburg na- mına dikilecek olan abide bitmiş- Birinci teşvinin ikinci günü tığı yerden kaldırılıp büyük tören le oraya nakledilecektir. Bu ta- rih Hindenburgun 88 iaci yıldö- nümüne rasgelmektedir. Almanyada bugün büyük bir matem günü olarak kabul edilip bütün bayraklar yarıya indirile- cek, bütün resmi daireler ve mek- tepler matem tutacaktır. —— Mısırda ingilterenin kuvvetleri artıyor Portsaid, 25 (A.A.) — Akde. nizdeki üçüncü İngiliz to. pito filo. tillâsına mensup “Achates,, dest- royeri buraya gelmiştir. tında devam ettiğini söylemektedir - ler, Türk » İtalyan ticaret gnlaşma « sınm müddeti 20 teşrinievvelde bite * cektir, Bu sebeple yeni bir anlaşma yap - mak üzere hazırlıklara başlanmıştır. karak 30 metre irtifamda bir uçu- ruma düşmüşlür. Şimdiye kadar 200 ölü ve 200 yaralı sayılmıştır. Japonlar Soyevtlere karşı ne niyet besliyor? Moskova, 23 (A. A.) — Tasa- jansı bildiriyor: Kabarovskdan alınan haberle - re göre Japon - Mançu makamla - rı Sungaride süel filotilla gemile- rini eylül sonunda Kaborovsk ya- nmda Kazakeviç kanalını bir ta - rafa bırakarak Sovyet Rusyanın iç sularmdan geçirmek niyetini beslemektedirler. Alınan malümata göre, bu plân Japon süel makamları arasında büyük aytışmalara (münakaşala- ra) sebep olmuştur, İhtiyatlı olan- lar Sovyet Rusyanın kendi iç su - larına bu suretle saldırılmasına hiçbir suretle razı olmıyacağını müteaddit siyasal notalarla bil - dirdiğini hatmlatmışlar ve yapı - lacak olan bu işin risklerini (teh- likelerini) anlatmışlardır. Fakat gene plânın tatbikini önliyeme - mişlerdir. Sonbaharın nihayetle- rine doğru yapılacak olan bu ge çişin Sovyet makamlarmı gafil avlıyacağı sanılmaktadır. eyi Bir işçinin başına taş düştü Istinyede Tevfik Azmiye xi kireç ocağında çalışan Rizeli Meh met arkadaşı Yorgo ite lâğım a - çarken e-s1m Üzerine bir taş düş müş, vücudunun muhtleif yerle - rinden yaralanarak ölmüştür. Tah kikata Sarıyer jandarma komu - tanlığı elkoymuştur. meri Veminelgaratb ! Elsiz şoför! “Sunday Ekspress,, yazıyor Amerikanın Sinsinatir şehrin- de, bir otomobil kazasının sebep- lerini araştıran zabıta, şoförler- den birinin iki elinin de sun'i ol- duğunu görmüştür. Elsiz şoför, bu suretle birkaç senedeberi şoförlük yaptığını ve başına hiç bir kaza gelmediğini söylemiştir. Okuyucu mektupları Ondülâsyon hakkında bir tavsiye Bir ay kadar evvel Aksarayda Ne - fise adlı bir g enç kız bir berberde on- dulâsyon yapılırken o saçlarımı yak - tıklarından bahisle şikâyet etmiş, bu hâdise Berberler Cemiyetince tahki - kata yol açmıştı. Bayan Nefise dün gazetemize yolladığı bir (o mektupta pe diyor: — Şimdiye kadar iki d ela saç- adi ondülâsyon yaptırmağa teşeb- büs ettim, ikisinde de (başvurduğum berberler saçlarımı berbat ettiler. U- güncü seferinde Aksarayda Güleryüz kadın berberi Bayan Şeküreye müra - caat ettim. B ayan Şeküre hakikaten sanatkârane bir şekilde ve çok mü » kemmel olarak saçlarımı ondülâsyon yaptı. Şimdi çok memnunum. Bu se- beple, benim gibi ondülâsyondan canı yanmış bayanlara on senedenberi Ak- sarayda temiz bir şöhret yapmış olan Bayan Şeküreyi tebrik ediyorum...