25 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Bulgarlar tahkimimize Sofyada çıkan Mir gazetesi, son günlerde Boğazların kapatıl. ması etrafında Tevfik Rüştü Ara-| sın Cenevrede yapmış olduğu te-' şebbüs münasebetiyle bir yazı neşretmiştir. Yazıda esas olarak iddia edi. len nokta, Nöyyi muahedesinin bo. | zulmasiyle Boğazların #erbestli ğinin kaldırılması arasında bir münasebet olmamasıdır. zetesinin iddiasına göre, Nöyyi muahedesi 'Bulgaristana arzusu hilâfma ve zorla imza ettirilmiş bir muahededir. Ve bu muahede- de Türkiyenin imzası yoktur. Halbuki Boğazlarm serbestliği Lozanda Türkiyenin arzusiyle ka- bul edilmiştir. Binaenaleyh bunun ref'ine imkân yoktur. © Mir gazetesinin neşrettiği bu yazının bir yerinde de şucümleler vardır: “Eğer Türkiye, Boğazların ser- bestisini kaldıracak olursa uluslar kurumunun bu azası, herkesin Mir ga- /Çankof Türk dostluğu boğazları itiraz ediyor Bunu yaparsak bizede cezai tedbirler tatbik olunabilirmiş tedbirlerinin kendisine karşı tat- bikine de maruz kalabilir. Tevfik Rüştü Arasın gayesi, kanuni yollarla Boğazlardaki bu - günkü rejimin değiştirilmesidir . Fakat böyle bir iş için Nöyyi mu- ahedesinin askeri ahkâmunın kal - dırılmasını ileri sürmek doğru de - ğildir.,, taraftarı Sofya, 24 — Eski başvekiller- den Çankof, Toşef hükümeti aley- hinde gizli bir beyanname neşre - derek dağıtmıştır. Bu beyanname - de Cenevrede bulunan dışişleri ba- kanı Köseivanofun Türk - Bulgar dostluğu etrafındaki çalışmaları methedilmekte, başbakan Toşef ise tenkit edilmektedir. Çankof bundan altı ay evvel o zaman başbakan olan Zlatef a - leyhinde böyle bir beyanname neş- retmişti. Zlatef bunun üzerine kendisini Burgaza sürmüş, fakat neticede istifaye mecbur olmuştu. Bu itibarla Toşef hükümetinin de hücumuna, hattâ misaktaki ceza YUNANISTANDA “Krallık yüzünden Caldarisin partisi istifa edeceği iler sürülmektedir. ikiye ayrılmak tehlikesinde Başbakan bugün iki söylev verecek (Atina, 24 — Rejim için yapıla | cak geneloy hazırlıklarına şimdi. İ den başlanmıştır. Gerek krallık, gerek cumhuriyet tarafdarları bü- tün kuvvetleriyle çalışmaktadır - lar. Başbakan Çaldaris çarşamba | günü Atinada, pazar günü de Selâ nikte olmak üzere krallık lehinde! iki önemli söylev verecektir. Cuni-| huriyet Partisi lideri Papaandreu 'da cumhuriyet lehinde söylevler wermek için Sakız ve Midilliye git! miştir. | * Cumhuriyete sadık birçok ta -| nınmış kimseler, bunların arasın - 'da başbakanlık müsteşarı cumhu - riyet rejimi için calışmak üzere| vazifelerinden istifa etmişlerdir, Estiya gazetesine göre Çaldari- sin bütün çalışmalarına rğamen a» hali partişi ikiye ayrılacaktır. Yunanistan kuvvetlerini arttırıyor Atina, 24 (A. A.) — Ulusal müdafaa yüksek kurulu son gün- lerde müteaddit defa toplanmış ve bu toplantılara sü, deniz, hava finans ve dış işleri bakanlariyle üç kolordunun kurmayları iştirâk Romanyadan gelecek göçmenler Bu sene ilkteşrin sonuna kadar Romaryadan daha 30000 göçmen gelecek, ve hepsi Trakyaya yer . leştirilecektir. ——o Hava hücumundan korunmak için “The People,, yazıyor: Hava hücumu esnasında nasıl bareket edileceği hakkında tali- mat bulunan küçük el kitapları a- haliye dağıtılmıştır. | şimdilik geriye bırakılmıştır. etmiştir. Kurul, gizli tutulan birçok 8 « nemli kararlar almıştır. Haber alındığına göre, mevcut kuvvetlerin yeni silâhlarla bezen- mesi, 75 yeni uçak ile birkaç des. troyer ve denizaltı gemisi alın - ması kararlaştırılmıştır. İhtiyat askerlerin talimlerinin iyice başarılması için (terhisleri Yunan misafirlerimiz geri döndü Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan Yunan deniz ve hava fi- loları dün memleketlerine dön - mek üzere şehrimizden ayrılmış. lardır. Hava filosu tam şaat 14 te Büyükdereden hareket etmiş ve İzmir uçak alayı komutanı yarbay | Şefik. Yeşilköy havacılık okulu | direktörü Naim, İstanbul Hava Kurumu başkanı, subaylarımız ve | Yunan Konsolosluğu erkânı tara - fından uğurlanmışlardır. Deniz filosu da saat 17 de ha - reket etmiştir. Mecidiye kruvazö. rü de donanmayı Marmara açık - larma kadar teşyi etmiştir. Festivalciler döndü Balkan festivali için şehrimize gelmiş bulunan Yunan heyeti dün memleketlerine | dönmüşlerdir. Bulgarlar bugün, Romenler de ya» rın gideceklerdir. Balkanlı gruplar şehrimizde kal dıkları müddetçe kendilerine kar- şı gösterilân hüsnü kabulden çok memnun kaldıklarını söylemişler- dir. HABER — Akşam Postası " ze Parmağı ezildi Telefon idaresinin Beyoğlu şubesine konan yeni bir di- namo düşmüş, amele Mustafanın başparmağı ezilerek kopmuştur. Tramvay çarptı İstiklâl caddesinden geçen El. mas ismindeki kıza, Harbiyeye gi- den 59 numarali vatman Muzaffe- rin idaresindeki tramvay çarpmış, | sol kolundan yaralamıştır. Sucuyu dövdüler Abanozda 13 numaralı evin sahibi Maryamın oğlu Antranik yanında bir arkadaşı olduğu hal-| de sucu Recebin üzerine atılmış, iyice dövdükten sonra bıçakla ku- lağından yaralamış, şişelerini kır- mıştır. Tavuk yüzünden Üsküdarda Yedi kuyulu soka- ğında oturan Vahan ile Mehmet bir tavuk yüzünden kavga etmiş- lerdir. | Mehmet teneke ile Vaha- nı ağzından yaralamış, yakaları- mıştır. Kadın elile Şişlide Samanyolu sokağında Arifpaşa apartımanmda oturan Fahrinin misafirlerinden 22 yaş. da Şükrü Meşrutiyet mahallesinde Şerifenin evine misafir gitmiş, o- rada kadm tarafından bıçakla ba şından yaralanmıştır. Ingiliz işsizleri domin New - Castel yonlar a bütün İngiliz dominyonların iştirak ettiği bir! göçmenler toplantısı yapılmıştır. Bu toplantıda söz söyliyen Lord Manofield, Büyük Britanyanm işsizlikten kurtulması için yegâne çaresi işsizleri dominyonlara git meğe teşvik etmesinde olduğunu söylemiştir. Fakat göçmenlerin oralarda sefil olmaması için bunun plânlı bir şekilde idare edilmesi lâzım geldiğini ilâve etmiştir. Eğer muhaceret böyle istenilen bir tarzda yapılırsa hem anava- tanda, hem de dominyonlarda sa- nayi faaliyeti artacağını iddia edip, ayni zamanda da muhacere- tin imparatorluğun kül olarak mü- dafaasında ehzmmiyetli bir yeri olduğunu söylemiştir. o ZAYİ — Fatih askerlik şubesinden almış olduğum askerlik vesikamı 7a- yi ettim yenisini alacağımdan eskisi- nin hükmü yoktu. Koska Subaşı sokağında beş numa- ralı hanede 326 tevelliğtlğ Riza oğlu İbrahim Fahir, Tepekası Şehir tiyatrosu 25—9—938 çarşamba günü ak” nba Belediyesi samı saat 21 de ŞehirTiyatrosu Ez cox in | Yazân: Henrik n erd bsen, türkçeye çe- viren: Seniha Bed (Biletler gişede satılmaktadır.) i. Müzik: Grieg. salkan atletizm o- runlarımna iştirak Küçük ve sarısın sinema perisi ANNY ONDRA ve kocası, meşhur BOKS ŞAMPI - YONU MAX SCHMELLİNG le beraber çevirdikleri şen, musikili ve gayet eğlenceli KNOCK - OUT (İki genç kan) filminde görüneceklerdir. Bu filmde hakiki bir boks maçı gö- receksiniz. Pek yakında Sümer sinemasında > FYLOD — 1935 İngilizlere göre Hitler Italyanın Büyük harpte Almanyaya ihane- tini unutmıyor ! Alman Cumur Başkanı ve Baş-! bakanı Hitlerin Nurembergde ver.| diği son söylev üzerine İngiliz gazetelerinden “Sunday Express, şöyle diyor: “Hitler, garip eski Nürnberg şehrinin saçaklı evlerinin arasım- dan dünyaya hitap etti. Musolini'nin dostluk teklifini kabul etmiyor. Hitler İtalyanın 1915 de Almanyaya karşı ihanet diye telâkki ettiği hareketini unut- mamıştır. Ayni zamanda Brener'! Alp ge- çitlerinin en kolayı ve en sathisi olarak görüyor. Orada Musolini, Hitlerin Cer- men birliğinden doğacak üçüncü imparatorluğu vücuda getirmek için kendisine katmak istediği al- manca konuşan çeyrek milyondan fazla Avusturyalıyı hakimiyeti al- tında bulunduruyor. Hitler, Brener'de bir zamanla, Musolini'nin almanca konuşmayı menettiğini, abidelerde ve me- zartaşlarında kazılı almanca yazı- ları sildirdiğini hatırlıyor.,, İngilizce gazete, bunların Al - manlar nazarında kolay affolu - nacak şeyler olmadığını ve Nüren- berg'in Musolini'yi mütemadiyen rahatsız edeceğini yazıyor. Ingiliz gazeteleri “Nasıl bize muhtaç olduğunuz Habeş işinde anlaşıldı!,, diye Mısırda propaganda yapıyor Bu sabahki posta ile gelen “Sunday Express,, gazetesi, baş- makale sütununda, son aylar için- deki siyasal buhranm harikalar vü cuda getirdiğini, bilhassa Mısıra İngiltere ile beraber olmanın ehem miyetini anlatmak istiyerek diyor ki: Endişe içinde Mısır, İngiltereye kendisini müdafaa etmesi için is- tekle bakıyor. Yüz sene evvel Nelson Nilin ağ- zında Napolyonun donanmasını batırarak İngiltere Mısırr yabancı istilâsmdan kurtarmıştı. Mısırlılar o zaman pek İngiliz taraflısı idiler. Son zamanlarda ise, Britanya imparatorluğu ile be- raber olmanın Oo menfaatlerinden şüphe eder gibi oldular. Fakat Habeşistan buhranı, İn- giliz himayesinin ehemmiyetini, kendilerine kesin surette anlattı, Napolyonu Mısırdan çektiği * miz günden beri Mısırlılar hiç bir zaman İngilizlere “bağlanmanın kiymetini bu kadar takdir etme - mişlerdi. Bu buhran, cidden hari - kalar doğuruyor...,, Bayındırlık bakanı Ali Çetinkayanın diyevi Irak, Iran, Suriye Sovyet toprakları Avrupaya, Türkiyeden geçen telefon hatlarile bağlanacak Şehrimizde bulunan (Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya telefon ve di - ğer bayındırlık işleri için gazetecile- re şu sözleri söylemiştir: “Telefon müessesesi, biliyorsunuz, tamamen posta, telgraf, telefon Ida -| remize geğmiştir. Şimdiki halde eli - mize geçen teşkilâtla idare olunuyor. Fakat bu teşkilât bir ecnebi (o s0sy€- tenin teşkilâtı olduğu için, bizim i - daremizde iken, devlet idaresi mahi- yetinde tadil edilmesine lüzum var - dır. Bunun için telefon idaresinin ilgili şefleri ve idareye koyduğumuz arkadaşlarla birlikte bu yeni teşki- lâtı nasıl yapacağımızı gözden geçir- dik. Bugünkü teşkilâtı, sade bir tarz - da şubelere ayırarak (o yeni bir hale getireceğiz. Telefon meselesinin, mem. ! leketin menfaatine uygun bir suret- te ve daha geniş mikyasta boyenle s için elimizden geldiği kadar ça - lışacağız. İlk dört o senelik mai varidatını bütün memlekette, şarka doğru Suriye, Irak, İran o ve Sovyet Rusya istikametinde ana telefon hat- ları tesisine hasretmek (azmindeyiz. Bu tesirlerle, şarktan olacak (bütün telefon muhaberelerini memleketimiz den geğirmek suretiyle bir istifade ve hizmet etmek istiyoruz. Bunun için, Istanbulda yapılacak ilk iş sirasında I gerek memleketimiz ihtiyacını temin ! etmek, gerekse harlet muhabereye ge- niş yol vermek üzere kuvvetli "kuran portörler,, koyacağız. Bunun için te-| şebbüse girişilmiştir. İlk fırsatta bir iki tanesi gelecek ve telefon müessesesine konacaktır. Ted- ricen, yukarıda söylediğimiz şekilde tekemmül ettirilecektir.,, Ali Çetinkaya telefon konuşmaları. nın memleketimize wrühim bir varidat temin edeceğini söyledikten sonra: “Yukarda anlattığım teşkilâtla be raber telefon ücretleri ve telefon hat- ları tesisi hususunda yeni tedbirler alacağız. Herhalde ücretlerden tenzil ve tesis işlerinde kolaylık gösterilme- si bütün bu teşkilâtm esası olacaktır. sözlerini ilâve etmiştir. Avusturyada Tedhişçi Nazile yakalandı “People,, gazetesi yazıyor: Avusturyadaki Nazi tethiş gru- punun beş azası Salzburg polisi tarafından yakalanmıştır. Grupun diğer iki azası Almanyaya kaç - mıştır. Yakalanan adamlar, mühim şahsiyetlere posta ile patlayıcı maddeler göndermekle itham o - lunmaktadır, Paketler muayene edilirken bir sivil polis yaralanmıştır.