5 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

; Habeş harbi Dünden bu sabaha kadar ola Italya * Habeş harbi bütüm şidde . tiyle devam etmektedir. Harp tiç cepheden ilerliyor : Aduva cephesi 1 se ltalyanlarım çok ehemmiyet verdiği şimal < mmtakasında Aduva önlerinde cereyan eden bir çarpışma” dır. Söylendiğine göre Aduva (şehrine ikinci bir bombardıman yapılmıştır. Aduva şehrine 20 kilometre kala - <ak kadar yaklaşan İtalyan kıtaları buranın kumandasını elinde bulun - duran Ras Seyum kuvvetleriyle kar * gi ışlar ve Habeşlileri mağlüp et, ar e Bu ilk lila sonra, 1 - talyanlar biraz daha ilerliyerek Adu - . yanım garbına doğru Agordat istika * tetmişlerdir. Adura şehrinde ve . “civarında elli bin kadar Habeş askeri bulunmakta - dır. Bu cephede olan harbe dair son ge“ Ten haberler şu yoldadır: Aduvs kumandanı Ras Seyum hir taraftan şehir önünde İtalyanlara mu kavemet ederken diğer taraftan on iki bin kişilik bir kuvvetle simalden Adu. vanın garbina doğru Agordak. istika- metinde İleflemektedir. Piştar kıtala- Tipim, İtalyan müstemlekeleri olan E. ritveye geçtiği ve bir kaç İtalyan mev. riini işgal ettiği söylenmektedir. Bu #rada Eritredeki yerli İtalyanlardan bir kısmının Habeş tarafma iltihak ettiği de haber verilmektedir, Aduva yanmdaki Ağizrat şehrinin mühim kısımlarının İtalyanlar tara” fından zaptedildiği resmi olarak öğ. renilmiştir. İngilizce Star gizeteri, Habeşlerin Aduvada sonuna kadar dayanmıya *| caklarını ve yavaş yavajş geride top - Tanmak üzere emir aldıklarını bildir. mektedir. ix & 5 2. İvning Standard gazetesi ise, Ya * beşlerin gece karanlığmdan ğı ederek hırpalama hareketlerine bâş * ladıklarmı ve yerleri gayet iyi bildik - leri için bunda muvaffak olacakları - nı sanmaktadırlar. Aduvaya i& ” bombalar atönlâr;) Musolininin şarki Afrikaya gönüllü o! larak gitmiş olan iki oğludur. Danakil cephesi İ 2 — İRinci çarpışma . cephesi gene Habeşistan şimalinde olan ve Erit .. Te müstemlekesinden geçilen Darnkil! cephesidir. İtalyanların buradaki Mu-| saali dağından inip Fransız Somalisin den başlıyarak Adisababaya giden de" miryolunu kesmek niyetinde oldukla. » haber veriliyor. İtalyan tayyareleri — Müsaaliden Dessieye giden yolu bombardıman et: mektedir. Büyük bir kısmı hiç tayyare, görmemiş olan Dankij kabileleri deh- şet İçinde kalmışlardır. Bu mntakada İtalyanların 96 kü, — tankı ve bir çok tayyareleri var İ İ | Genub cebhesi 3 — Üçüncü hücum cephesi cenup”| ta Ytalyan somalisine, Ozaden üzeri . nedir. İtalyanlar burada binlerce ki - çlemetrelik bir cephe tzerinde bir çok noktalardan çöle doğru ilerlemekte * dir. Bu cephede Habeşlerin 2000 ölü Mraktıkları İtalyan ; kaynaklarından bildiriliyor. Habeşlere göre ise, Oraden civarın. da başlıyan muharebe hâlâ devam etmektedir. İtalyanlar bir havli leva" xım kaybetmiş ve biraz esir bırakmış” ter. Londradan gelen haberlere göre beşinci İngiliz torpido filosu İsken , deriyeye hareket etmiştir. Çenevrede neler olduğuna gelince, bugün Uluslar kurumu bir (toplantı yapacaktır. Bu toplantıda, zecri ted - birlerin tatbik edilmesi işi - görüşü! - mesi muhtemeldir. , Fransız baş ve . dışbakanı Lâval, Fransız ulusuna radyoda verdiği hir #Öylerde şa dikkate değer sözleri söy. Temiştir: “Bütün arkadaşlarım şimdiye ka * dar takip ettiğimiz siyasayı ve bun - dan sonra tutacağımız yolu tasvip et, n vaziyet tiler. Bana düşen ağır ödevi kabul e derek memleketimin menfaatlerini korumuya çalışacağım. Bu münasebet- le bütün Fransız ulusunun büyük bir şükünet ve soğu kanlılık göstereceği - ni umuyorum. Memleketimizin yük » sek menfaatleri bunu emretmektedir. Aramızdaki birlik ne kadar sıkı olur”! sa bana düşen vazifeyi e nisbette kuv. vetle yapacağım. Kuvvetimi sizin sü * künetinizden ve birliğinizden alaca - ğım,, Başbakan Lâval yarın sabah kon . sey toplantısından evvel Cenevrede İ- talyan başdelegesi Baron Aloizi ile görüşecektir. Fransa husus! şartlarla İngiliz- lerle birliğe muvafakat ediyor Havas sjansınm. istihbarma göre Lâval cevabın metnini Edene bildir - miştir, Fransa, “hususi şartlar içinde,, İngiltere ile Akdenizde sıkı bir teşri - ki mesaiye <— muvafakat etmektedir. Fransa, Uluslar kurumu misakını tat bik niyetindedirler. Fakat bu yolda * ki teşriki mesainin o yalnız Akdenize münhasır kalmayıp, taahhütlerin bü. tün Avrupa işlerine (o şimil olmasını dilemektedir. eya sa 20 2ABA EE TARANAN PANE EEE Roma » Cenova demiryolu muhafaza altında “Deyli Herald. — gazetesinde 0- kurmuştur Roma ile Cenova şehri arasında altı pusluk toplarla mücehhez bir demir yoluna yapılabilecek olan hü i cumu gözlemek üzere sahil boyunca sk sık gidin gelecektir. i Bir diğer ren de (Röyterin DIL dirdiğine göre) İtalyan Sübakanlı. di ğınea sefiri” göza “ karşı tesaitle techiz edilmiştir. Gelecek ay bu tren cenubi İtal. yaya doğru sefere (başlıyacak, ve gaz hücumlarına karşı en İyi vena » itin ne olduğunu her şehirde göste . recektir. i siyanın İngiltereye bi tekin mi? dışhakaniyle görüşmüşlerdir. Italyanm Londra elçisi de İngiliz dişbakanmı görmüştür. Bundan çı * kan bir rivayete göre, İtalyanlar güya İngiltereye bazı tekliflerde o bulun * müşlar. İtalyan elçisi, doğu Afrika , smdaki İtalyan müstemlekeleriyle bir hududda olan Habeş (topraklarının İtalyan mandası altına konulmasını geride kalan Habeş topraklarmın da arsrulusal hir manda alta alınmasını teklif etmiş imiş. İngiliz gazeteleri na diyorlar ? Anadolu ajansının verdiği haber - lere göre, İtalyan - Habeş çarpışma - larından bahseden Tendra gazeteleri “tecaviz, kelimesini (kullanmaktan, ve harp ilân edilmeksizin yapılan fal yan sijel harekâlını mazur gösterecek ses yükselmemektedir, Star gazetesi diyor ki: “Musolininin harbi (kısa ve pek şerefli olmyacak bir sonuca (etmesi işin Uluslar sosyetesinin (elinde kâfi kudret vardır. Musolininin hareketi” ne mütemerkiz ve şiddetli bir hareket le mukabele etmek lâzımdır. İnsan ha” yatını korumak ve İleride sulhü temin «tmek için bu yegâne yoldur. “Nens Chronicle... İs? şöyle yazı - yor. “İHalyanm dün almış ve tatbikma başlamış olduğu tedbirler, mütecaviz zanedir. - Uluslar sosyetesi paktımm 12 nci maddesi, tarihin hiçbir zaman kaydet. memiş olduğu bir şekilde, ihlâl edil - miştir. Binsenaleyh gene bu misakın 16 ner maddesi mucihince müeyyidele Tin otomatik bir surette tatbiki fcap eder, İtalya ve Fransanın temaşı Paristen alman bir haber, İtalyan Iş kanunu . projesi Tetkikler bir ayda tamamlan mış olacak Ankara, 4 — İş kanunu proje- sini tetkik edecek olan Kamutay Muhtelit, encümeni ekseriyet ol - madığından bu sabah toplanama. muştur. Encümene gelen üyeler, proje üzerindeki tekiklerin bir ay zar * fında ikmeli için encümenin çar » şamba, ve pazartesi sabahları ol - mak üzere haftada üç defa toplan- masma karar vermişlerdir. Boksta Hafif sıklet şampiyonluğu Londra, $ (Radyo) — Dün sk- şam dünya hefif siklet şampiyo- naşı için yapı'an maçta boksö Karnozeri, Ruth'i mağlüp ederek dünya hafif siklet boks şampiyo- nu ünvanını muhafaza elmiştir. Cerrahlar kurultayı Üçüncü ulusal Cerrahlar kuraltayı 7 birinciteşrin Ankarada toplanacak. tır, Bu kurultayda (o profesör Ahmet Kemal Atay, Murat - Cankat, Kâzım Ismail Gürkan, Fahri Arel, tarafın - dan dört mühim mevzu üzerine hazir” lanmış olan raporlar vlinakaşa edil . dikten sonra serbest tebliğler dinle - necektir. Kurultay iki gün devam ede” cek ve gelecek kurultayın rapor mer. zularını da seçtikten sonra dağıla - caktır, Gelecek kurultay gene tıp kong resi toplandığı zaman, İki sene sonra Ankarada toplanacaktır. AMERİKADA BİRİNCİLİK kazanan Taksayi grezervatifleri faviyldde ince ve sağlamdır. Eczanelerde satıtm JAN GRAVFORDİ! KLARK GABLE Fransızça sözlü büyük hir filmdir, Zincir Şehir Tiyatrosu $ tep: rinievvel 935 cu- martesi saat 18 te COCUK Tiyatrosu saat 20 de NM Yarasa Şa elçisinin Fransız başbakanile uzun bir yasal mahafilden alman malümata gö- re, İtalyan elçisi Habeş harbinin Avru» paya sirayetine meydan verilmiyeceğine dair Fransız hükümetine resmi teminat vermiştir, Amerikan gemlleri ve itaiya Nevyork 4 (A.4.) »» Ann adındaki Amerikan vapur kumpanyası bundan böyle gemilerine İtalyan Jimanlarıma uğramamaları için emir vermiştir. Londra İtsiyan elçiliği İstinini Belediyesi İstanbul ŞehirTiyatrosu Londra, 4 (A.A.) — Londra | daki İtalyan elçiliği önündeki po- liş noktası dün akşam kuvvetlen- dirilmiştir. Gece geç vakite ka dar elçilik binası içinde büyük bir faaliyet görülmüştür. 5 İLKTEŞRİN Italyan - Habeş harbine dair Yürütülen tahminler Süel (askeri) anlayışlara göre bu:( günkü İtalyan taayrüzünün daha zi j yade Aduva zerine Olması, Adu. vadan sonra Adisababaya kadar ha -| rekâtr kolaylaştıracak muntazam yol. ların bulunmasıdır. Aduvaya kadar ise, İtalyan as - kerleri dar geçmelerden (o geçmeğe! mecbur kalmaktadır. Bu sebeten bu yolların iki yandaki (kuvvetleri ezip dağıtmak ve yolu emin bir hale sok . mak için . İtalyanlar önce tayyare hombardımanı yapmışlardır. Ayni zamanda İtalyanlar, gene şi“ mal cephesinde, civar bir mevki olan | Musaali dağından doğru (Habeşleri zorlamakdadır ki bunun da, Habeşle .| ri aldatarak asıl taarruzun orada ya”! pıldığı hissini vermek ve Aduvadaki| kuvvetlerin dağılmasını temin etmek i çin olduğu anlaşılıyor. Maksat, İtalyanlârm bundan kır yü öüce bir mağlöbiyete” uğradık * ları Aduva etrafında temerküz edi “ yor, . Habeşlerin geri çekilmesine gelin » ce, şimdi bu mevkilerde (esasen cete | muharebeleri olduğu tahmin ediliyor, Habeşler seferberlik ilân etmişlerse de, toplanan askerler, krtalarına an cak ayin on ikinci günü iltihak edebi. leceklerine göre, İtalyanların asıl Ha” beş kuvvetlerile.bir müddet sonra kar sılaşaçakları kestirilmektedir. Bir sücl tamin de şu yoldadır: “İtalyanlar taarruz ederek ilerle « mekte, Habeşler ise, memleketlerini müdafaa ede ede çekilmektedirler ki hudut muharebelerinin de başka türlü olmasına zaten imkân yoktur. Habeş müdafaasının geriye — doğru gittikçe daha artması da beklenebilir. Fındıklıda dün gece yangın çıktı Yangın ancak a Iti ev yandıktan sonra söndürülebildi Sokakların dar olması, musluklarda terkosun bulunm çalışmasını Dün gece yarısı Fındıklıda bir yangın olmuş, altı ev yandıktan sonra söndürülmüştür. Düdük ve tabanca sesleriyle uyanan sivar halkı büyük bir korku geçirmiş- tir. | Yangını ilk gören mahalle bek- gisidir. Bekçi dolaşırken -Alçak- dam sokağında 6. numaralı müte. kait Necibin sah'bi bulundugu ve maliye memu.arından Mekinin kira ile oturdu zu evin damıtıdan alevler yükseldiğini görünce he - men evin kapısın çalarak evde - kileri uyandırmış, sonra da tele - fona koşarak itfaiyeyi haberdar etmiştir. Yangın saat tam ikiyi kırk beş geçe başlamışur. Yangı- nın çıktiği evle yanındaki evler ahşap olduğundan alewer pek çabuk etrafı sarmıştır. İtfaiye Fındıklıya pek çabuk gelmiş ise de vokuşta bulunan gv-! lere giden sokakların arozöz ve motopompların geçemiyeçek iere cede dar olmasından evlerin yakı- mına gitmekte güçlük çekilmiştir Terkos musluzlarında *w bulun - madığı da görülünce itfaiyenin galışması güşleşmiştir Nihayet sahile kadar hortumlar uzatılmış, denizden su ılınarak yangın, altı ev yandıktan sonra söndürülmüş. tür, İ Alçakdam rokağınd: tahsildur; Bahaettinin kira; ile © uturduğu! 4 numaralı; İsmailin 3 mumaralı,! Kâmilin 4 numaralı evleri ile A. teşpare sokağında 9 — 11 — 17. numaralı evler yanmıştır. Bu ev- lerde Zeki Hidayet, Nail otur maktadır. Alçakdam sokağında beş nü - maralı evin de yalnız damı yan - mıştır; . Zabıta, üç ev yandıktan sonra itfaiyenin yangmı o söndürmeye başladığını bi dirmektedir.. Bu - nun da sebebini yukarda yazmış » tuk. Yangının elektrik kontağın » dan çıktığı tespit edilmiştir. Evler sigertasızdır. Yanan ev- İerden pek az esya kurtarılmıştır. Nüfuaça zayiat yoktur. Bu yangından evve: Ankara aması İtfaiyenin güçleştirdi caddesinde de bir yang.n olmuş * tur; Ankara caddesinde Hampar « sumun matbaasında (Sinamoya bağlı eletrik tellerinin fazla kız - masından yangın çıkmış, yetişem itfaj, ından din is sert di Yan lele meden söndürülmüştür. Bundan başka dün Kumkapı « da Saraç İshak mahallesinde Tu lumba çıkmazında Kavas Alinin mutfağından da yangın çıkmış, bir kısım tahtalar yandıktan son ra söndürülmüştür. reset Ereğli civarında kar yağdı 'üç köylü dondu Ereğli — Havalarm birdenbire soğuması ve dağlara kar yağması yüzünden üç köylü donarak ö)| - müştür. 19. 28, 35 yaşlarında üç köylü odun kesmek için civar dağlara gittikleri sırada evvelâ yağmur yağmış; sonra kara çevirmiş, göğ gözü görmez bir hale gelince köy“ lüler dönmeye karar vermişlerdir. Dönüşte köylüler birbirlerini kay“ betmişlerdir. Üç köylü dönmeyin- ce ertesi günü dağlarda araştırma" lar yapılmış, üçü de “donmuş bir halde bulunmuşlardır. Mersinde yıldırım- dan üç kadın öldü Mersin, — Son yağmurlar es « rasında Fındık; köyüne düşen yıl dırımlar 3 köylü kadını öldürmüş", tür, Bunlar tarlada koza toplamak” ta iken şiddeile yağınıya başlıya doludan kurtulmak maksadile bii ağacın altına sığınmışlar, fakat a ğaca isabet eden bir yıldırım üçü” nü de derhal kömür haline getir « miştir. . CALIBE Terzihanemi nakledeceğime dair duyumları kesin olarak -takxip ede © | rim. Müşterilerimi eskisi gibi Hevoğ Iynda Misir apartımahındaki terziha” nemde kabule devam ettiğimi bildiri” rim,