17 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

17 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

31 — Sizi Jo Foks davasına şahit sıfatiyle gö” türmeğe geldim. İİ — Işte Salamon, bizimle gelecek Bayan — Kabul etmem, İşimin kârını başkasiyle pay. Taşmam. Kunturato yaptım. TOPRAKALTI| KRALİÇESİ ja hatırlattı.: — Bana 38 — Kadm polis hafiyesi Jessi mühendis Jor. ptığrım hizmete mukabil her andımı yerine getireceğinizi vadetmiştiniz. ceğim. — Kabul ediyorum. Yalnız hir yolcumuz dahs var, 41 — Merak etmeyiniz. Hiç bir ticari maksatla hareket etmiyeceğime dair size imza verebilirim, — O halde hiç bir mahzur vok. Mutabıkız. 218 PARDAYANLAK —. ki bu masumluk az kalsın kendiliğin- den meydana çıkacaktı. 1517 de, Katoliklerle Hügnolar a - rasında Sen Denis harbi oldu. Hügno | lar oldukça muvaffakıyet kazanarak Parisin civarma kadar (gelmişlerdi. Konnetabl bir çıkış yaparak süvarile- riyle beraber hücum edip büyük bir katliâm yaptı. Fakat hücum sırasında | kendisi de yaralanmıştı, Yaralı, oğlu! Marşal dö Damvilin malı olan otele Dömemeye nakledildi. Bu sırada Han- Ti protestanlarla çarpışıyordu. Fran - suva Pariste idi. Üç senedenberi ba - basım görmemişti. Konnetablin tehli- keli snrette yaralandığını o duyunca kardeşine rastlamıyacağma emin ola- rak hemen otel Dömemeye gitti. Babası, başı sarılı olduğu (halde! yatikta kâtibine son isfeklerini yaz -| dırırken buldu. İhtiyar o Monmoransi| bunu bitirince oğlunu gördü ve gözle-! rinde sevinç izi parladı. Bu sırada Notr Dam kilisesi papazlarından biri" si gelerek ölmek üzere bulunanlar i- çin okunan son duayı okuyup dini tö- Teni (merasimi) tamamladı. Odada hizmetçiler, uşaklar diz cö - kerek ağlıyorlardı. Konntabi bunlara gülerek ağlamalarmın papazı şaşırta” cağını söyledi. Biraz sonra kral ile annesi Katerin dö Mediçinin teessürlerini bildiren bir hususi memuru kabul etti. Bu adam - cağıs kendisini teselli etmek istediy - se de Konnetabi: — Seksen sen: hayatımda on da- kika içinde ölmeği öğrenmediğimi mi sanıyorsunuz? cevabını verdi. Odada bulunanlara gitmelerini em- rederek oğluyla yalnız kaldı , Bu esnada artık son nefeslerini a - yordu. Güç hal ile bir kaç söz söy - w > lemek istedi. Fransuva babasına Yak- Jaşarak bu sözleri duyabildi: — Oğlum, insan ölüme yaklaştıkça herşeyi çok başka türlü görüyor. Bel ki bazı vakalar dolayısiyle, senin sa - adetini temin etmek için:o kadar uğ * raşmadim. Açıkça cevap ver, mes'ut musun? > İstediğim kadar mes'udum baba! merak etmeyiniz. — Kardeşiniz. Fransuva sapsarı kesildi. — Onunla barışmıyacak mısınız? — Asla! Konnetabl ölüme mukavemet gös » termek icin son bir gayrette daha bu lundu. — Dinleyiniz! (İhtimal ki Hanri düşündüğünüz kadar kabahatli değil- dir. Fransuva başını salladı. — O genç kadın ne oldu? — Kimden bahsediyorsunuz baba? — Senyör dö Piyenin... kızından... Ah, ölüyorum, Fransuva!. — Sakin olunuz baba. Bunlarm hepsi artık benim İçin ölmüştür! — Fransuva, sana.. O kadınla... kı- zinı... bulmalısın... diyorum... Konnetabi, dudaklarınm ucuna ge. len kelimeyi söyliyecek vakit bulama - dı. Can çekişerek manasız bir kaç söz mırıldandı. ve öldü. İşte bu suretle, babasının o nicin Janı bulmak istediğinin sebeplerini a- ramıyan Fransuva dö Monmoransi bu sırrı öğrenemedi. Konnetablin cenazesi krallara lâ - yık bir dehdebe ile kaldırıldı. Fakat onun kuvvetinden yılan oGizlerden, bu kuvvete güçbelâ tahammül edebi . len Katerin dö Mediçiye varıncaya k&. 29 — İşte şimdi size bu vadinizi hatırlatıyo - rum. Ben de sizinle birlikte toprağın altıma in: - 42 — Gazeteler toprak altına inecek olanla « rın resimlerini (basıyorlar. Jorj Fovler, Jessi Sampson ve Salamon Tomson, PARDÂYÂNLAR 219 Yalmz Fransuva, kendisiyle bera . ber bir asirlik bir ihtişam O hayatın mezara götüren babası için samimi| gözyaşları dökmüştü. Fransuva dö Monmoransi Sen De nis harbinden sonra muharebe mey - danlarından çekilerek sakin o yaşadı. Rir gün Katerin kendisine Hügnolara karşı hareket edecek bir kuvvetin ku, mandanlığını verdiyse de, protestan. ları düşman değil silâh arkadası ta * nıdığını İleri sürerek bu vazifeyi red- detti, Bu hal, kraliçeyi şüpheye düşürdü ğü için Katerin araya Alisi koyarak boş yere Marşalın sr istedi. Fakat yukarda gördüğümüz gi.| bi Alis muvaffak olamamıştı. Halbuki Fransuvanm hiç bir sırrı yoktu, Yalnız, o ana kadar o Konne-, table itaat etmek düşüncesiyle iştirak ettiği -harplerden vazgeçmişti. Seçtiği bu meslek o vakit o henliz kurulmak üzere bulunan ve çok taraf: Tısı olan bir partinin dikkatini çekerek onu kendilerine reis yapmak düşün cesi uyandı. ' Röş yere kan dökülmesinden müte. essir olan bu parti Hügno olsun ka * tolik olsun bütün Fransızlar arasında tam bir sevgi ve kardeşlik kurmak is- teğindeydi. Fransuva, istemiyerek bir (daimi sulh düşüncesine kapılıp bu partinin) başkanlığını (reisliğini) kabul etti. İşte bu sırada bir gün Kont dö Ma. riyyakın ziyaretini kabül etti. Kont Jan Dalbrenin bireleisi ola. rak gelmisti, Marsaldan, Navül kra - Tiyle görüşeceğint dafr söz aldı. Prens dö Konde ve Amiral ile bir - likte gizlice Parise geleni © Hanri'dö dar herkes bu ölümden memnun vi İ ! Navar, Monhmoransiye bir o rundevu verdi. Marşal tam zamunmda amira lin Betizi sokağındaki evine geldi. Bu gelişin Pardavan üzerinde yap. tığı tesiri görmüştük. Şövalye, heyecanının sebeplerini Kont dö Mariyyaka anlattığı © Navar krali da Marşalı oldüken cizdi bir surette kabul etti. Kral, dikkati çekmek istediği kir selere karşı onların ruhi hallerine gö- re hareket etmekte pek üstü Bu meşhur Teruan kahramanina: — Merhaba! dedi. Fransuva, Genç kralın önünde eği, lerek: — Şevketmaap, din. kavgalarının umumi vaziyetine dair benimle konuş. mak istediğinizden dolayı sonsuz bir sevinc duydum. Miıksadınızı anlı nızı bekliyorum. Bundan (sonra ben de serbestçe cevap vereceğim. Hijekâr yaradılışlı olan olan Han- ri dö Navar ye açik İfade karsısnf'a şaşırdı. Düşünmeğe vakit kulebilmek için: , 3 — Lütfen şu iskemleye oturunm. Askerlikde ancak bir talebeniz olabi. len ben otururken Marşel dö Mormo * ransinin ayakta durması beni utandı. rır dedi, — Şevketmaap, hürmet bir vazife. dir. vi Hanri gülümsedi: — Ben öyle istiyorum. Mönmoransi itaat etti. Kral kar * şısındakinin mert yüzünü teğik ile gecirdiği bir anlık söküttan monra söre başladı: — Muhtefem Marşal, Size olan em. niyetimden bahsetmeği o /02'4 bulu - yorum, Her ne kadar düsman iki er © duda bulunarak biribirimizle harbet.