17 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

17 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

17 İLETEŞRİN Irkına ihan Ras Guksa Mukaddes şehir Aksumda irparatorluk tacını giyecekmiş elerine göre, bu Tigreli prense, Italyan taraflısı olmasını babası vasiyet etmiş Italyan gazet (Baştarafı 1 nelde) | Mühüm bir rütbesi olmıyan bul , Makale civarında 14 bin Ha-| kumanda ediyordu. | Romada ise Ras Guksa hak - kında şu malömat veriliyor: “Makyavelin yurttaşları, Ha -| beş şefleri arasmdaki rekabetten| İstifade etmesini bildilr. Ras Guk - sa 1832 şenesinde ölen Ras Guksa- in oğludur. Babası oğluna şöyle bir vasiyette bulunmuştur: “İtalyanları takib et ve Marebi aştıkları takdirde onlarla. birlikte hatekette tereddüt etme, ben de olsam öyle yapardım. Bu suretle ailen hesabına Tigre tacmı kurtar-| mış ve milletin saadetini temin et- miş olursun, Çünkü millet İtalyan- lardan çok şeref kazanacaktır.,, Şimdi Guksa babasmın vasıye- tini tutmuş, İtalyanlar tarafına geç miştir. Ras Guksa, imparato- run zahirde imdad kuvveti, haki - Matte kendisini öldürmek üzere Yolladığı kuvveti beklemeden 1- talyanlara geçti... Pari Suvar gazetesinin Paris ! ten aldığı haberlere göre, Musso- lini Ras Guksayı Habeş imparato-| Tu ilân edecekmiş. Makale almdık- tan sonra, ileri gelenlerden mü - tekkep bir toplantıda Ras Guksa İnsazator ilân ye mukaddes şehir olan Aksumda tac giyecektir. Guksa nasil teslim oldu ? “İnransigeant,, gazetesinden: İtalyanın Habeş siyasasının en muvaffakıyetli kısmı Habeşler arası” Da nifak sokma kısmı olmuştur. Guksanm İtalyan tarafına geçme - #iyle Tigre eyaletinin de İtalyanlara! tabi olması bir gün meselesidir. Guk - Manın düşman tarafma geçmesi bü Yük bir İtalyan siyasi galebesi adde - dilebilir, | Memleketine ihanet edip general De Bononun karargahına iltihak eden Guksa Negtisun kızımın (fakat karısı doğururken ölmüştür.) kocasıdır. Ba- bası 1933 de ölen Ras Guksadır. Ras Guksa öldükten sonra Ras Sey Yomun hatırı için İmparator tarafm - dan ikiye ayrılan Tizre eyaletinin ve- âset mucibince (o Guksaya ait diya Mzımdı, Fakat İmparator kendisin 5 den şüphelendiği İçin onu Adisababa- Ya davet etti ve orada muhafaza ai tma aldı. İmparator, Guksanm ailesi. Bin ditr sene evvel (İtalyan keşşafı hsetininin seyahatine yardım edip, 1931 senesinde Asmarada İtalyanlarla Bizi konuşmalar yapmış olduğunu biliyordu, Gukşanım teslim olacağı Habeşler. *€ çoktan mınlümdu. Harbin başlan - Bıcından beri Makalada « bulunan bir İtalyan radyo mühendisi vasıtasiyle Guta İtalyan erkânı ile temasta idi. kala çivarına bir İtalyan tayyare - Binin konup genç prensin mutavaat. ti kabul etmesi kararlaştırılmış. Fa. * bu uçak semada görününce beyaz Yraklar vasıtasiyle meselenin “ ' A evvelden bitmiş olduğunu ve Ye anlattılar, Çünkü o sırada, Guk » otomobille general de Bononnun| ararsâhma gitmis bulunuyordu. Damadından zaten şüphelenen ir Dartorun Adisababadan çabucak gön-| erdiği takviye kuvvetleri Guksa e rabe: bulunan 12,000 bin kişinin 1 | ii âni Bu. Yanlar; esine mâni oldu. lein made ancak 1500 kişi iti.) edebildi, “as Guksa gazetelere ta: verdiği ri İ şosenin de “Vatandaşlarım İtalyanlara iltica ettiğimi işitince, hepsi beni takip ede- ceklerdir.,, demiştir. Cuksayı taklit eden diğer şefler Deyli Kronikl gazetesi oGuksadan sonra İtalyanlar tarafına bin muha. riple birlikte geçen bir şefin şöyle * dediğini naklediyor: — Esir telâkki edilmek istemeyiz. Silâhlarımızı İtalyanlar hesabma ta . şıyabilmeliyiz. Bu Habeşlerde Belçika OHersta! markalı tüfekler ve 1984 omamulâtı Fransız Gras fişekleri bulunmuştur. Dehalet edenlerin şefi, Habeş saf - larındaki hissiyata ve harekâta ait ba. zı malümatı da İtalyanlara bildir * miştir, Habeşler tarafından daha başka kuvvetlerin de geçeceğini (ileri sür . müş, meselâ garbi Tigre valisinin böyle bir teşebbüse geçebileceğinden bahsetmişse de: “Bunlar, Habeş şimal orduları kumandanı Ras Seyyumun İntikamma uğramaktan korkuyorlar; böyle bir intikamdan kendilerinin s1- yanet edileceğine söz verildiği takdir. de gelmeleri mümkündür, Garbi Tig - renin valisi İtalyanlara geçerse, bera. berinde 20,000 adam ve bir çok maki. neli tüfek getirebilecektir,, demiştir. Gene Eritreden ayni gazeteye gelen havadis, Mançuryada yaptığı gibi — Habeşis » tanm bir kısmında bir nevi impara - torluk ihdas edeceğini bildiriyor. İmparatorluğa evvelce de haber ve - rildiği gibi Guksa seçileceğe benziyor. Guksa şıklaşıyor İtalyanlar tarafına geçen Habeş şefi Guksa, Eritrenin merkezi olan Asma. rada, bir yaver ve bir de İtalyan elçi lik erkânmdan biriyle otomobille ge- zintiler yapmaktadır. Bir berber dük , kânma “uğrıyarak üç şişe lâvanta, friksiyon suyn, jilet takımı ve bıçak . ları almıştır. Kendisiyle birlikte geçenlerin cep heye gönderilmesini oyanımda yalnız muhafızlarınm kalmasmı istemiştir. Adadaki küçük tur yolu bitiyor | Büyükadadaki küçük tur yole-| nun katranlı olarak yapılmasına! devam edilmektedir. 29 birinciteş.! rin gününe kadar bitmesine çalışıl. maktadır. Uzunluğu altı kilomeiro olan bu yolda 36 bin metro murabba: kadar bir sahaya katran dökülmüş olacaktır. Büyük tur yolundaki yapısı ilerliyor. Yalnız tahsisat bittiği için Ada kaymaka- mı Uraydan para istemiştir. Vali Ada kaymakammı yol yapıların-| daki çalışmasından dolayı takdir etmiştir. Kınalıada ve Burgazdaki şoselerin de bir çok yerleri tamir edilmiştir. — — Mahtelit hakem mahkemesinde Türk - Yunan muhtelit hakem) mahkemesi işini bitirmişti. Burada et eden | Musolininin — Japonların) kalan memurlar evrak ve dosyala- rı bu aym nihayetine kadar hazi - ni evraka teslim edeceklerdir. Türk - Fransız mahkemesinde-| ki on dört davanın müdafaasi ne zaman yapılacağı henüz be'li de. susta iş'arı bekleniyor. Para arttırma | gü ün gunu için Bu ayın son günü konferanslar verilecek Bu ayın son günü arsrulusal art tırmagünüdür. Bugünün kutlulan - masına bu yıl ilk defa olarak mem. leketimiz de iştirak etmektedir. Bunun için yurdun her yanmda o gün kutlulanacak ve ulusun geniş mikyasta para arttırması ve birik- tirmesi teminine çalışılacaktır. Ulusal ekonomi ve arttırma ku rumu bu iş için bir program ha - zırlamıştır. Programa göre Cumu- riyet bayramımızın üçüncü günü - ne tesadüf eden arsrulusal arttır - ma gününde merasim yapılacak, yalnız ulusal arttırma bayramı ve haftasmda tatbik edilen ve ulusu arttırmaya teşvik eder mahiyette olan program o günde tatbik edi- lecektir, O gün için İstanbul radyosun - da ve muhtelif yerlerde konferans lar ve Halevlerinde Cumuriyet bayramı dolayısile esasen veril - mekte olan temsillere ilâveten art» tırmayı teşvik edici temsiller ve- rilmesi temin edilmiştir Poliste: Başını vurmuş Üsküdarda Selâmi Ali mahal - lesinde oturan Kostantin arkadaş Tarile Bağlarbaşmdan geçerken Et hem isminde bir genç Kostantinin başma kırbaçla vurarak yarala - mıştır. Ayağı takıldı Tepebaşında yazıcı sokağında! oturan Karmelâ tramvay rayına takılmış, yere düşerek yaralanmış, | İtalyan hastanesine kaldırılmış - tr. vi Tramvavdan düştü Ortaköyden gelen 107 numara. İr tramvay arabası Beşiktaştan ge- çerken 11 yaşmda Mustafa ismin- de bir çocuk tramvaya © atlamış, yere düşerek yaralanmış, hastane. ye kaldırılmıştır. Zarf attılar Haydarpaşa hastanesi önünden geçen Afyonkarahisarlı Rizanın) önüne zarf atmak suretile on lira-| sını dolandıran sabıkalı Osman ile! Ali yakalanmıştır. | #m Muntazam bir teşkilâta nihayet kavuşuyor mu? Yeni nizamname iyi tatbik edilirse faydalı olacaktır Tecim (ticaret) idaresi, oda! meclisi tarafından kabul imi yeni esnaf teşkilâtı yardım sandığı! nizamnamesinin tatbikine hazır -| lanmaktadır. o Bu nizamnamenin maalesef şimdiye kadar kendisi! için pek az şey yapılabilmiş olan; İstanbul esnafı için, çok faydalı| olacağı umuluyor. | Bu nizamnameye göre bütün es naf teşekkülleri şimdiye kadar aza ları için ayırdıkları yardım tahsi - satınr bu sandıklara yerleştirecek- lerdir. Bu sandık, hastalanan, ya- ralanan ve herhangi bir şekilde i muhtaç vaziyete düşen esnafa yar- dım edecek, azasına doktor, ebe, gönderecek reçetelerini birlik ec - zanelerinde parasiz yaptıracaktır. Bu arada dispanser açılmasma da çalışılacaktır. Birleşik esnaf teşekkülleri san- dığından bir iş tutmak isteyen, fa- kir veya sermayesi kâfi olmıyan es nafa yardımda bulunulacaktır. Bu suretle İstanbul gibi 250,000 kadar esnafı bulurian, fakat bir esnaf bankası olmıyan şehir için sandık çok faydalı olacaktır. Fındık kongresinin vardığı neticeler müspettir Ankarada toplanan Fındık kon gresinden sonra her yıl memlekete büyük bir gelir temin eden bu yıl da on beş milyon liranın memle -| kete girmesine sebep olacağı tah - min edilen fmdıkçılığımızın bur dan sonra alacağı vaziyet iyice ta- vazzuh etmiştir. Bu münasebetle bu yıl fmdığın para etmediği yo -| lunda yapılan gürültülerin ve mev- simsiz endişelerin hiç de yerinde olmadığı anlaşılmıştır. Fmdık kongresinden dönen murahhaslardan bir zat varılan ne tice hakkmda bir muharririmize! şunları söylemiştir: *“— Bu yıl fındık mahsülü ge - çen yılın üç misli olmasına rağmen! iş yüzünden Çiçek pazarında hammal Çan - gırılı Ali ile Petürkeli Mehmet bir yük taşıma meselesinden kavga et- mişlerdir. Ali, Mehmedin çenesine yumrukla vurunca Mehmedin ka - fası gerideki duvara çarpmış, ağır surette yaralanmıştır. Yaralı Cer - rahpaşa hastanesine kaldırılmış - tar. Hırsızlık Boğazkesen caddesinde Kâmi » lin kahvesi üstündeki odaya sabr. kalılardan Arnavut Şükrü girmiş, bir kat elbise ile beş lira çalmış - tır. Şükrü yakalanmıştır. fiyatlar geçen yıldan yüzde 15-20 fazladır. Önümüzdeki vaziyet de mahsulün satılması ve fiyatların sağlamlığı için çok müsaittir. Mah- sulün hemen yarıya yakım bir ks- mı satılmıştır. Bundan sonra ise önümüzde fmdık satışlarının en hararetli mevsimi vardır ki buza man yıl başına yakm ölan haftâ- lardır. Bunun için kongrede fiyat noktasından bir tedbir alınması - na lüzum görülmemiştir. Fmdığın istihsal şartları, Stan- dardizasyonu ve ambalâj şekilleri hakkmda bir çok kararlar aldı ve nizâmnamede tadilât yapılma - sma karar verildi.,, yy 20 ilkteşrin Pazar genel nüfus sayımı Doğru cevap verelim Sayımın ne süel, ne finansal ve ne“ de özel hir noktası yoktur. Doğru söy. liyenler bu yüzden hiç bir zarara uğ . ramı yacaklardır. Doğru söylemiyenler ancak ilme, devlete çok büyük kötü - Tük etmiş olurlar. Başvekâlet Statistik Umum Müdürlüğü BEM ŞEHRİN DERDLERİ | Tepebağ halkının dilekleri Topkapı haricinde Davutpaşa kışlası pebağ mevkiinde oturan A. Ergör imzasiyle almış ol * duğumuz bir mektupda deniliyor ki: “Şu birkaç yıl içinde şehir haricindeki yollara ve. rilen ehemmiyet bizi çok sevindirdi. Topkapı — Çek - mece, Yedikule — Edirnekapı yollarının asfalt olarak oturanları belki bir asırdanberi besledikleri gayeye ulaştırdı. Fakat bu yolların biraz sağında veya solunda olup, iktisadi ehemmiyetleri büyük olan bizim semllerin de bu asfalt yola hiç olmazsa muntazam, ve kış yaz geçi lebilir şoselerle rabtı lâözundır, Bizim oturduğumuz Te ğildir. Mahkeme reisinin hu hn -, pedağ gibi yerlerde oturanlar kışın bazı o günlerinde şehir ile alâkalarını kesmek mecbudiyetinde kalırlar. yapılması bu yola civar yerlerde dışında Te. yavaş yavaş bu tâ çöp, tenviriye miş olacaktır... | | Çünkü yağmurdan geçilen tarlalar bir balçık çi haline gelir ve geçilme imkân kalmaz, Hattâ © bebiyle eskiden buraları ehemmiyetli bir mevki kiymetini kaybetmiştir, Civarda bulu. nan birçok eski köşk harabeleri bunu ispat eder. Halbuki burada oturanlar da yol, emlâk, arazi, hat- vergilerini verirler, Buna karşılık bu- ralarını esas şoselere bağlıyacak yollar yapılmalıdır. Bilhassa son senelerde halkımız arasında, bağcılık, bahçecilik yeniden moda haline gelmeğe ve halk arasın da bu iş için rağbet uyanmağa himmet ederek yol işini halledecek memleketine iktisadi bakımdan da bir fayda temin et. başlamıştır. Belediye olürsa bu suretle