18 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

18 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

altı esirden üç tanesini hocası Ali amcaya teklif ediyor. O da Kserses adında olan en çelim siz esiri seçiyor. Kserses, Hızı - rın gemisindeki Çelebinin vazi- #esini görebilen bir erin Çe. debi, küçük Hasanın diğer hoca. st ve Âli amcanın hiç hoşlanma dığı bir adamdır. - Bana Çelebiyi ver! — Nasıl Çelebiyi?... — Hani Hızır Reis söyledi ya: üşmanm Çelebisi imiş... Onu is- İyorum... Ötekiler senin olsun... Hasan düşündü: “— Bu Ali ame da amma tu- £... Hoşlanmadığı bizim Çelebi- Ye nisbet vermek için mi düşma- im Çelebisini istiyor acaba?.. oğrusu, eğer intikam simak için unu yapıyorsa yakıştıramadım.,, üçlü kuvvetli adamlar... Hele iç inde Samson lâkaplı pehliva ibi bir tane var... Vallahi iki yü: in eder, Ali amca!... Sonra, ay- mallarım da var... Beğen be- ndiğini al. En külüetürü:se in Kserses!.. Onu ne yapacak- in? Ali, sdeta yalvarmağa başladı: — Ol benim eviâdım... Madem. ti bir kere ağzından çıktı. Yeraces ini söyledin, istediğim düşmünm Çelebisidir, ya onu ver, yahut hiç verme !... Hattâ istersen, ona kar- ılık sana bütün yarı hissemi ve- im... Evvelki gazalarda ele ge Şirdiğim mallardan da vereyim... © Hasan, Alinin ellerine sarılıp Plü: — O nasıl lâf, hocam... Al, se- hin olsun... Mademki bu kadar is- iyors üle kullan... pil ar titriyerek lanı kucağma aldı. Bağrına 1 yüzünü, gözünü öptü: — Benim hayırlı talebem... Al “ah seni iki cihanda aziz etsin. 'aptığın bu iyiliğin ne olduğunu — Vallahi hiç bir şey anlamı- m İ — Abimiz ve Börmür. Kimseye “ebu Çelebiyi almak için seni Zorladığımı söyleme, emi? — Peki... — Haydi, şimdi gidelim... Onun DADA ait olduğunu deftere kaydet irelim .. Kolundaki dağ: değiştir. Mack kolay, Babamm N (Hasan) duğu için (Sahibi: Hızır gemi- ei m önüne bir (oğlu ilâve ettirdik miydi tamam. Tefrika numarası:38 Şimdi gerçe esir oldum amma, ahrette ehennem azâbından kurtulacağım! Çünkü ilk işim müslüman olmaktır! Sen de benim esirlerimden istediği Ali amca Ksersesi kendine seçti. ni al... Böylelikle, üçümüz de bu gazadan dörder köle kazanmış o luruz... Çelebinin de çatık yüzü gülüm- sedi. O da talebesinin alnından öptü. Pehlivan yapılı ve Samson lâkablı köleyi seçti. Gidip bu in- tikal muamelesini de deftere kay. dettirdiler. Fakat, Çelebinin ba- basının adı Hasan olmadığı için o, Ali gibi yapamadı. Dağı değiş tirkem lüzumu hasıl oldu. Demin yazılanın üzerine bir kadırga resmi damgalattılar. Son- ra, Çelebinin adını yazmak için, şimdiye kadar kimbilir kaç ker? payzen olup kurtulmuş pehlivan esirin türlü türlü resimlerle do nanmış cildinde boş bir yer ara dılar ve ancak donunu sıyırmak suretiyle münhal beyazlığı kaba etlerinde buldular. Oraya, Çele binin markası konuldu. Hasanm aksi hocası, ismi şe » rifinin böyle şerefsiz bir yere ya zılmasma hayli içerledi o amma, çarnaçar razı oldu. Menfaat me- selesi... Esrarengiz kserses Hasan, bu sahip değiştirme key. fiyetini esirlerine bizzat söyledi: — Samson! Seni hocam Çele biya kendi rızamla ve parasız o - larak hediye ediyorum... Kserses! Seni de ayni suretle öteki hocam Ali amcaya gene bedava armağan ediyorum... dedi. Bunların ikisi de çok iyi insanlardır. Göreceksiniz, sizlere pek iyi muamele edecek - lerdir. İncinmiyeceksiniz... diye i lâve etti. Samson, yosunlu ve seyrek diş- lerini göstererek, kocaman ağzıy- la kulaklarına kadar siritti: — Bana vız gelir... Şimdiye kadar 28 defa esir olup kurtul dum... Altmış beş sahip değiştir - dim... İyisini de gördüm, kötü - sünü de... £ Fakat, öyle bir kürek gkerim ki, hepsi benden memnun Sail Yalnız siz bol peksimetten haber verin... Karnım aç kalmasın o, yeter... Burada yemek boldur, biliyorum... Ali, Ksersese sordu: —E... Sen?... Sen ne diyorsun bakalım? Kserses, çenesini omuzuna sü » rüp yüzündeki sargıyı düzeltti. Gözlerini masumane yere eğerek: — Ne yazık ki şimdiye kadar hiç esir düşmedim... dedi. ei dinliyenlerden beşi birden: yeri Allah Allah... Niçin?... diye sordular. — Niçin olacak?... İslâmiyetin çok yüksek bir din olduğunu u - zaktan uzağa işitirdim... “Ah, keş ki imkün olsa da şunun usullerin: öğrenerek iman sahibi olsam!,. derdim... Fakat bana bir delâlet eden bulunmazdı... Şimdi, ye ada esir oldum amma, ahret» an azabından kurtula Yazan:(vâ-Nü) cağım... Çünkü ilk işim müslüman olmaktır! Korsanlarm kimi takdirle: — Aferin... Aferin... dedi. Kimi de şöyle söyledi: — Ağır işlerden kurtulup hafif işler görerek esaret hayatını kö Jaylaştırmak istiyor! Fakat, ba kalım, kalbinden de müslüman o- lacak mı?... Bu son sözü söyliyenlere, Çele- bi hışımla haykırdı: — Behey nadanlar!,.. Bu nasıl lâkırdı?... Bir adam müslüman ol duğunu söyleyince, onun imanm- dan şüphe etmek büyük günahtır. biliyor musunuz?... Haydi selâvat getir, oğlum... — Nasıl getireyim?... — Söylediklerimi aynen tekrar la: Eşhedü... - — Eşhedü... — Enlâ... — Enlâ... Çelebi, gözle kaş arasında bu kısa merasimi yaptı Esirin sahibi olan Al; amca, ne itiraz etti, ne de tek söz söyledi. Dalgın, düşünceli, yeni esirine, baktı, baktı... dağlar , Din değiştirme ve ikinci o ma merasimi de bittikten sonra, gene dalgın ve düşünceli, oradan ayrıldı. Çelebi, arkasmdan seslendi: — Müslüman oldu... Zincirleri-! ni gevşetmiyecek misin?... (Devamı var) Naşit - Ertuğrul Sadi Şehzadebaşı TURAN Tivalrosunda Bu gece saat 90,15 ir Cumartesi — Pazar Matine 15 te OTELLO Büyük Haile 5 per- de 1 tablo, Her ta- rafa tramvay Tel: 22127 İstnbul Belediyesi vi ŞehirTüyalresu HN Ti ölçüye il ölçü Fransız tiyatrosunda Süreyya Opereti Yeni karde — Şaziye, H. Kemal bu akşam 20,30 da (EMİR SEVİYOR) Operet 3 perde, Yazan: Yusuf Süruri. | Beste: Karlo Kapoçelli. Fiatlar: 109! 75 — 50 — 25. Loca: 400 — 300, İstanbul asliye ikinci ticaret mah kemesinden: ! Hacı Yusuf vekili avukat — İsmail! Hakkı tarafından Floryada Kalik -| radyada Halkalı mektebi müteahhidi | ölü Abdülvehap oğulları Abdülkerim ve Osman aleyhlerine ikame (olunan davada: Mumaileyhler mezkâr ikametgâhı terk ile semti meçhüle gitmiş oldukla rı anlaşılmakla bir ay müddetle ilâ nen tebligat ifasına karar verilmiş ve! muhakeme 13 — 12 — 935 sanat 14 de bırakılmış olduğu teblif O makamına kalm olmak üzere keyfiyet lida olu .. nur, | 108 yaşındaki Vang tav Çang! 48 yıl gaybubet ettikten sonra Çi. nin Honan vilâyetinde doğmuş ok| duğu Huvi huviçai köyüne dön - müştür. | Köylüler onu mabedin aslusun. da uyurken bulınuşlardır. Kendi . sini tanıyanlar pek azdır: fakat a- na ve babalarından ona dair hi «| küâyeler işitenler çoktur. 1887 yılındanberi bu yaşlı adam Şensi vilâyetinde zengin olmak i. çin yapmadık iş bırakmamış ol . mamakla beraber talihi kendisine gülmemiştir. Bundan elli yıl evve! meteliksiz olarka çıkmış olduğu köye gene meteliksiz dönmüştür. Sıhhati yerindedir. Obur denecek kadar iştahlıdır. Gözleri iyi gör düğü gibi kulakları da keskindir. Zenginlik hevesinde olanlara şu öğüdü vermektedir: “— Oğul, nafile üzülme; talih seni zengin edecekse hiç tasa çek- me! O gelir, kendiliğinden senin kapmı çalar! Postacı olan köpek! Sovoy vilâyetinin Valloires böl- gesinde kışlası olan doksan doku. zuncu Alpin alaymın birinci bö - lüğü bir köpeği resmen bölük pos ta başılığına tayin etmiştir. Köpeğin adı Beti'dir. Geçen yıl bu köpek, kazaya uğrayan kayak- çı bir neferi karda iki gün iki ge- ce gövdesiyle örtmek suretiyle 5- lümden kurtardığı için bütün ala- yın önünde kendisine nişan :akıl - mıştı, ç Köpeğin yeni vazifesi Lansle - burg ile alaym karlar arasındaki askeri postası bulunan Laturrez arasında posta taşımaktır. Bambu ağacından bisiklet Bambu ağacından o yapılmış bir bisiklet Çenoklovakyada 2400 kilometrelik bir turna yolculuğu- nu tamamlamıştır. Bu (bisikleti süren tek ayaklı sabık bir asker. dir. Bisikletin hiç bir tarafında ma- den yoktur, çivileri bile agaçtan- dır. Zehirli sinekler Irlandanın Dublin şehrinde batı Hindistana mahsus olan ve ,, Vaga Saga,, adı verilen zehirli bir sinek bulunmuştur. Bu sinek dünyanm en zehirli sineğidir; bir insanı bi- le iki sâatte öldürebilir. Avrupa- da şimdiye kadar hiç görülmemiş olan bu sineklerin Irlandaya De. redsn ve nasıl gelmiş (olduğuna bilginler şaşmaktadır. Paraşutcu doktorlar Moskovanın Bokiski hastaha- nesinde bütün doktor ve hasta ba kıcılar paraşütle atlamağı o öğre- meceklerine dair bir tahhüt sene- di imzalamışlardır. Bunun gibi uzak ve issiz kölgelerde tayyare- nin inmesine elverişli biz yer bulu) ; namadığı takdirde paraşütle yere| i atılab'lmek içindir. Ağır hastalar için (o doktorlar ş'mdi Sovyet Rusyada tayyare 'İs gönlerilmettedir. Can kurtaran kuşlar Kırlangıçlar Viyana civarında yetmiş beş yaşında Frauz Oberku- ber adl: bir köylünün hayatını kur. tarmışlardır. Bu bekir afam tam yirmi beş yıl penceresinden o kırlangıçları beslemişti, Bir sabah da kuşlar ŞUNDAN BUNDAN , Zenginlik gelir kendili- ğinden kapını çalar pencereyi kapalı bulmuş'a:, yem- lerinin de bırakılmamış elduğunu görmüşler, bunun üzerine o ka- dar gürültü yapmışlardır ki kom şular hep oraya üşüşmüşler ve a- damcağızı odasında aygın olarak bulmuşlardır. Adamcağız gece üstüne fenn- lik gelerek bayılmıştı. Der'al ge tirilen köy doktoru on» ayrİtmiş tr. Şimdi Franz yaşamalta ve kuşlarını eskisi gibi beslemeket. dir. 4 Bembeyaz kırlangıçlar Belgradın 200 kilometre kadar şimalinde Vukovar kövlüleri deh şet içindedirler. Bu köye son haf- ta bir sürü bembeyaz kırlangıç gelmiştir. Köylüler bu kuşları sa- vaş, açlık ve zelzele (müjdecisi sanmaktadır. “ Japonyada çocuk ölümü Japonyada doğan erkek ço- cuklardan binde yüz kırkr ölmek. tedir. Kız çocuklarda bu nisbet binde 124 tür. Japonlar bu nis zaltmak için Avusturalya ve yeni Zelandadan ebe ve mütehassrs- lar getirtmektedir. ” ; 1919 senesindenberi mütbiş bir kuraklık vardır, O derecede ki, milyonlarca arazi senelerdenberi kuraklıktan çatlamış ve artık eki- edilmesine çalışılan bu arazider bundan sonra fayda görülemiye - ceğine umumi bir kanaat hâsıl o)- 1829 senesinden 1852 senesine ka. dar, vaktiyle bu havalide gene bir kuraklık olmuştur. 1919 senesinde başlamış olan yeni kuraklık 1941 senesine kader devam edecek olursa burasmın bir (Sahrayi kebir) haline gele - ceğini mütehasarslar söylemekte - dirler, HABER AKŞAM POSTASI IDARE Evi Istanbul Ankara Caddesi |! Posta kutusu : Istanbul 214 Telgraf acresi: Istanbul HAZER Yazı işleri tetofonu : 21572 idâre ve ilân 1 24870 ABONE ŞARTLARI Türkiye O Eesehi ayik 30 209 " İLÂN TARİFESİ Tıcaret Hântarımn satır 13, Resmi ilânların 10 kuruşu Sahibi ve Neşriyat Müdürü; Hasan Rasim Us Bosuldığı ger (VAKİT) maldezu 7, lemiyecek Bir Kale gekiritiş!” 5155) © j