20 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Eti Bank Ergani bakır madeni işlerini üzeri..e alacak Öğrendiğimize göre Eti Ban" xl Ergani bakır madeni hisselerinde . mühim bir kısmını alarak bir çok mühim işi üzerine alacaktır. Son zamanlarda (dünya bakı fiatlarmın yükselmeğe başlaması Ergani bakır madeni o için ümitli bir devir açmıştır. Malâmdur ki Fevzipaşa — Diyarıbekir hattı bit tiği, yani Ergani bakırının Mersi- ne inmesi için her türlü imkân ha» zırlanmış olduğu halde maden el" an faaliyete geçememiştir. Hükü met yapılan mukavele mucibince madenin gelecek yıl faaliyete geç: mesi icap etmekle beraber bakır fiatlarının düşük olması ve bu va- ziyet karşısmda ne kadar bir istih sal yapılırsa ulusal (o ekonomsal menfaatlere uygun hareket edilmiş olacağının tayin edememiş bulun ması Ergani bakır sosyetesini te reddütlü bir vaziyete düşürmüştü. Şimdi arsıulusal bakır piyasasın da hasıl olan hareket bu endişele ri dağıtmış bulunmaktadır. Ergani bakır sosyetesinin hazır" irk ve inşaatının mühim bir kısmı bitmiştir. Şimdi büyük izabe fr rmlariyle kuvvet santralının in şaatı kalmıştır ki bunlara ait mal zeme de Erganiye nakledilmiştir. Eti Bank'm işle filen meşgul ol- masından sonra işler daha süratle ilerliyebilecek ve 937 yılı ortala” rında maden istihsalâta başlıyarak bakır ihracatı yapılacaktır. Kuruçeşme Galiba depoluktan kurtulamıyacak Kuruçeşmedeki kömür depola- rının kalkması için uzun boylu şi- kâyetler yapıldı, gazeteler bir sü" rü yazı yazdı ve nihayet mesele mahkemeye aksederek depoların buradan başka bir yere kalkması için bir karar alınabildi. Aylardanberi tatbiki beklenen bu karar kömürleri koyabilece!, başka bir yer bulunamadığından şimdiye kadar geri kalmıştır. Önü” müzdeki hafta ticaret odasiyle be- lediyeden müteşekkil bir heye Boğaziçinde böyle bir yer bulmal: için tetkikata başlıyacaktır. Yal- nız şimdiye kadar Anadolu yaka” sında yapılan bazı aramalar orü- da kömürler için elverişli bir yer bulunamıyacağını ( göstermiştir. Bu gidişle Kuruçeşmenin depo-i luktan kolay kolay Meme ğı anlaşılıyor. İ Bug Beyoğlu semtinde ışıklar maskeleneçcek Bu gece saat 9,30 da Beyoğ'u kazası dahilinde bir hava © Bücur muna karşı maskelenme tecrübes' yapılacaktır. Saattam 9,30 da dü- © dükler çalınmağa başladığı zamar, ışıklarını söndürmiyen, veya dışa- rıdan görünmiyecek şekilde mas- , kelemiyenlerden 5 liradan 25 lira- ya kadar ceza almacaktır. | Tünel, Taksim, Şişli, Kurtuluş © ve gene bu civarda bulunan bütün fabrika düdüklerinin o çalmasına limandaki vapurlar da iştirak eds- © cekler, bu suretle ışıkları söndür mek (işaretini duymamış kimse kalmıyacaktır. Dün ayrıca ilânlardan başka bekçiler de ev, ev dolaşarak ışıkla” rın ne suretle gizleneceği hakkın” HABER — Ak k (Galata rıhtımı Dolmabahçeye kadar uzatılacak Ekonomi Bakanlığı baş müşaviri tetkiklerini bitirdi Mütehassıs bayramdan sonra kat'i projesini hazırlıyacak Ekonomi bakanlığı baş müşavi. ri fonder Porten'in çalışmaları 40- nunda İstanbul rıhtımlarına veri- lecek şekil taayün etmiştir. Baş müşavir antrepo ve anbar- ların alacağı şekli de tayin etmiş bulunmaktadır. Mütehassıs bay- ramdan sonra Ankaradan şehri- mize gelerek kati projeyi hazırlı- yacaktır. Evvelce Ekonomi bakanlığı ta- rafından hazırlanan bir projede Galata rıhtımının Salı pazara kadar uzatılması münasip görül- müştü, Mütehassıs yaptığı tetkik- ler neticesinde rıhtımın Dolma- bahçe sarayı yanma kadar uzatıl- masmı âzruri görmüştür. Kibrit fiyatları Bugünden başlıyarak 10 para arttırıldı Dün Finans bakanlığından vi- lâyete gelen bir emirde, mal me- murları ile kibrit şirketi memurla" rmın müştereken (İstanbuldaki kibrit satıcılarmda bulunan kibrit kutularını hemen saymaları ve tutacakları zabıtlardan bir sure- tini vilâyete, diğer bir suretini de Kibrit şirketine vermeleri bildiril. Bunun üzerine dün geç vakta kadar İstanbuldaki bütün bayiler de bulunan kibritler sayılmıştır. Bu sayım etrafında malümat almak üzere bu sabah Kibrit şir- ketine telefon ettik. Şirket müdürü şunları söyledi: *“ — Finans bakanlığı temmuzda kibrit fiyatlarını indirmişti. O za- mandanberi büyük kutular elli paraya, küçük kutular kırk paraya satılıyordu., Kibrit fiyatlarma zam yapıla cağı için dün akşam bayiler elin- deki kibritlerin miktarı tesbit edil. miştir, Büyük kutular bugünden itiba- ren 60 paraya, küçük kutular elli paraya satılacaktır. Bu suretle kur tu başma on para zam edilmekte- eCES:. da halka izahat vermişlerdir. Sa- at 9,30 da başlıyacak olan tecrübe! tam yarım saat sürecek ve saat 10 de yeniden düdükler çalmağa baş ladığı zaman herkes ışıklarını ya- kabilecektir. Tecrübe esnasında sokak lâm balarının bir kısmı söndürüleceğ: gibi bir kısmı da mavi kâğttlarla maskelenecektir. Halk ancak ya ya kaldırımlarda yollarına devam edebilecektir. Caddelerin ortala rında sıhhf imdat otomobilleriyle itfaiye otomobilleri manevra ya pacaklardır. Bundan başka Bayazıt, Galata kuleleriyle Süleymaniye ve Sul tanselim camilerinin minarelerin- den tarassut yapılacaktır. Şehriu 500 metre kadar irtifamda uça- cak olan tayyareler de ertesi günü raporlarını vereceklerdir. Mütehassıs yapılacak ıslâhat ve inşaatı beş kısma ayırmıştır. Bi-| rinci kısım şimdiki Galata rıhtr- mıdır, Bu rıhtım ıslâh ve mihaniki tesisatla takviye edilecektir. İkin- ci kısmı Salı pazarına kadar olan parça teşkil edecektir. Şimdi des| niz yollarına ve Forda ait bulunan rihtem da liman idaresine verile- | cek ve buradaki rihtım islâh edile- rek Salı pazarının şimdi deniz ha- mamlarınm bulunduğu yere kadar uzatılacaktır. Bundan şonra üçüncü kısım rrh. ! tam Fındıklı camiine kadar olacak | tır ki burada su derinliği kâfi gel- mediği için taranacaktır. Dördün- | cü kısmı Fındıklı gamiinden Ka- bataş inhisar binalarma kadar olan yer teşkil etmektedir. Müte- bassıs Kabataş deniz sığınağının olduğu gibi kalmasını münasip görmüştür. Bundan sonra rıhtım Dolmabahçe camiinin sonuna ka- dar uzatılacaktır. Dolmabahçe meydanında sey- ! yahlar için güzel bir antre ve salon yapılması da mukarrerdir. Kezalik burası da taranacaktır, Rıhtımın bu beş kısma ayrı ayrı deniz va- sıtaları yanaşacak, yük, yolcu, hayvan nakliyatı ve seyyah kısım- ları ayrı ayrr olacaktır. Bundan sonra şamandıralara hiçbir vapur | bağlamıyacak, yalnız parlayıcı madde yüklü gemiler Kız kulesi açığmda duracaklardır. Konsey gizli bir toplantı yaptı Habeş - Italya dosyası 13 ler komitesine verilecek Cenevrede milletler (o cemiyeti konseyi genel sekreterin odasmda gizli bir toplantı yapmıştır Bu- rada İtalyan delegesi yoktu. Neti cede, Habeş — İtalya ihtilâfma ait dosyanın tamamını on üçler komitesine vermeği kararlaştır- mışlardır. Komite, milletler cemiyeti mi- sakiyle telifi kabil bir hal sureti araştıracaktır. Konseyin dünkü toplantısından sonra, başlıca devletlerin . delege- leri Cenevreden ayrılmışlardır. İngilterenin petrol ambargosu" nu eksperlere haber verilmektedir. Suya düşen tekliflerin cevabı Havas ajansı son 24 saatlik ha” diselerden sonra bütün anlaşma ü- mitlerinin kırıldığını bildirmekte dir. İtalyanın Paris ve Londra tek! liflerine bugün vereceği cevabru| tetkik ettireceği! hiç de müsait olmıyacağını söyle mektedir. Heryo diyor ki : Heryo bir söylevinde demiştir ki: atak olan itimadımız.! muhafaza edelim. Biz, sulha doğru bulacağımıza kanliiz. M. Lavalir olan yolumuzda, onu her zamar. İtalyayı yanıbaşımıza getirmeğe uğraşmakla sulhu müdafaa etme. istemiş olduğuna samimi (surette inanıyorum.,, Fransiz-İngiliz diplomasisi pot kırmış Amerikan gazetelerinden “Nev york Taymis,, son vaziyet hakkıu da şöyle yazıyor. “Fransız — İngiliz diplomasi" si affedilmez birpot kırmış ve parlak bir hezimete © uğramıştır Sir Samoel Hor'un istifası, İngiliz hükümetinin içinden çıkılmaz bi. bataklığa saplandığmı itiraf eder. bir hadisedir. Fransız sazeteleri ateş püskürüyor er (Baş tarafı 1 incide) yaptığı yanlışlıklara Paris teklif lerini reddederek bir yanlışlık da- ha ilâve ettiğini söyliyorlar, İngi- liz ve Fransız hükümetlerinin ef- kârı umumiyeye rağmen İtalyaya müzaheret etmiş olmaları ve Mur solininin bu hareketi bir iki yüzlü lük ve egoist bir hareket olarak tavsif etmiş olmasının bir tecavüz olduğunu iddia ediyorlar. Fransa şimdiki harbin yalnız Af rikaya münhasır kalması için ça- lışmıştır. Artık bundan sonra İtalyaya karşı hiçbir Fransızm müzahir davranması beklenemez. İngilte- reye karşı İtalya tarafından bir ta, arruz vuku bulduğu takdirde Fran sanın bigâne kalması beklenemez. İtalya böyle bir taarruza kalkışır- sa delilik eder. Lâval ayın 26 sında çekiliyor mu? Berlin, 20 (Radyo) — Fransız parlâmentosunun 726 ilkkânun ta- rihinde yapacağı toplantı da La valin istifa edeceği söylenmekte- dir. Siyasal çevenlerin kimin baş bakan olacağı hakkında daha hiç bir fikirleri yoktur. Belki Başba- kan bulmak çok güç olacaktır. Lâval Fransaya Eden Londraya hareket etti Cenevre, 20 — Edenle Laval dün akşam Londra ve Parise ha- Bir hamal karısını vurdu (Baştarafı 1 incide) Dün saat on bir buçuğa doğri eve gelmiş, karnını doyurmak İs temiştir. Halbuki Oyemek henül pişmemiştir. Mehmet buna fena halde kıs mış, karısiyle kavgaya tutuşmuş tur, Mir'at, kocanının söylenme sine, ondan daha ağır sözler söy lemek suretiyle mukabele etmiş ve bir aralık fena bir (küfür savur muştur. Mehmet, küfrü işitince çiledet çıkmış, odanın dolabını açarak t4 bancasını almış: — Bana Vanlı Mehmet derler, küfredeni böyle sererim! diyerek iki el ateş etmiştir. Çıkan kurşunlardan biri Mir'x tm sağ memesine, diğeri boynu" nun 80l tarafına girmiş, kadın, ye re düşmüş, birkaç defa çırpındık' tan sonra ölmüştür. Silâh sesine komşular ve polis memurları yetiş” mişler, katil Mehmedi elinde tw bancasiyle yakalamışlardır. Tahkikata Üsküdar müdded* mumiliği el koymuştur. İtalya ile yeni ticaret anlaşması için müzakerelere başlandı İkinci defa olmak üzere bir ay, daha uzatılmış olan Italya ile ara” mızdaki klering anlaşması dün bitmiş ve bununla beraber İtalyan mallarına ait zecri tedbirlerin tat bikine başlanmıştır, Artık memle- ketimize İtalyadan altm ve gü” müşle gazetelerden mada hiçbir maddenin gelmesine imkân yok“ Ekonomi bakanlığı İtalya ile yeni bir ticaret anlaşması yapıl" mak için müzakerelere başlanmış olduğunu alâkadar tüccarlara bil- dirmiştir. İtaiya bizden balık alıyor İtalya hükümeti zecri tedbirle” rin tatbiki dolayısile ithaline mü- saade ettiği maddeler meyanmâa balığı da koymuş ve bunun üzeri” ne memleketimizden balık isten- Yeni Çekoslovak hükümeti Prag, 19 (A.A.) — Hodza yer ni kabineyi ayni elemanlarla teşkil etmiş ve dış işleri bakanlığını ken di üzerine almıştır. Şirket vapurları reket etmişlerdir. Hareketinden Hükümet tarafından evvel Laval Tevfik Rüştü Aras M. Pouritch, ve Politis, Balkan andlaşması murahhasları ile gö” rüşmüşlür., Baldvinin mevkli sarsılmış Londra, 20 — “Neuvs Chro- niele,, gazetesi dünkü toplantı hak kında neşrettiği bir yazıda Bald- vin hükümetinin durumunu pek de beğenmemektedir. Paris plânmm reddedilmesile beraber Baldvinin ne türlü bir siyasa takip edeceği, elân bilinmemektedir. (Samoel Horun nutvunu 4 üncü sayfada okunuz.) satın mı alınıyor Vapurculuk şirketi genel direk“ törü, hukuk müşaviri ve idare meclisi reisi Ekonomi bakanı ile görüşmeler yapmak üzere Anka raya gitmişlerdir. lerin ne yolda olacağını söylemi" yorlarsa da en kuvvetli ihtimal hatların taksimi meselesi olduğu" sanılıyor. Diğer bir rivayette şirke” vapurlarmın hükümetçe satın al nacağıdır. Görüşmeler ancak Cu martesi günü yapılabilecektir.