24 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“ e. indi a 2 İtfaiye mektebi Fatihteki garajın üstüne bir kat daha yapılacak Belediye bir itfaiye mektebi açmağa karar vermiş ve bu iş için lâzım gelen parayı ayırmış oldu- ğu halde tesisatm tamam olmama sından dolayı mektebin açılması gelecek seneye kalmıştı, Mekteb binası olmak üzereFatihteki itfa- — iye garajının üstüne bir kat daha yapılmasına karar verilmiştir. Bu bina belediyenin istimlâk © ettiği bina enkazlarile yapılacak © ve bu suretle gayet ucuza mal © lacaktır. Burada açılacak olan kurslara altı ay devam edilecek ve fizik, kimya, inşaat, su işleri, makine, yangın tabiyeleri ve mesleki ter * biye dersleri görülecektir. Mektep açılınca buraya yalnız şimdiki neferler devam edecek, ileride hariçten talebe kaydına başlanacaktır. Muhtelit mahkemelerde Türk » Yunan muhtelit mahke- mesi işlerini bitirdiiğ için tasfiye muamelesine başlanmıştır. - Buraya ait 13900 dosya evrak hazinesine teslim edilmiş ve Yır nan ajanı İstavrapulo Atinaya dönmüştür. Hakem Kiryakopulo da yakında memleketine gidecek- tir, Türk - Fransız muhtelit mah * kemelerinde Çukurova çiftliği yü zünden çıkan ihtlâfta Hollanda Zis raat enstitüsü (profesörlerinden Vander Estok hakem seçilmiştir. Profesör dün şehrimize gelerek, “doğru Ankaraya gitmiştir. Esmanın katilleri Suçlarınıtamamen itiraf ettiler İzmirden aldığımız haberde Kasımpaşada bir lâğım içinde ölü olarak bulunan 65 yaşındaki Es- manın katilleri olan kocası ile hemşehrilerinden Rıfat ve Halil zabıtaca yakalanmışlardır. Bunlar suçlarını tamamen itiraf etmişler- dir. İ Demiryolu geçidinde bir kaza Arabacı ile iki Kişi kurtulabildi; iki Kişi öldü Uzunköprü civarında bir demir yolu geçidinde iki kişinin ölmesiy- le neticelenen feci bir tren kazası olmuştur. Arabasına dört yolcu alan bir köy arabası tren geçidinin açık ol- masından dolayı çekinmiyerek a- rabayı yoldan geçirirken o esna- da geçmekte olan tren arabaya çar parak parçalamış, arabacı ile iki kişi kurtulmuşlardır. Tren geçerken geçidi kapamı- yan bekçi ile makinist tevkif o- » Bazı fenni işlerden dolayı da Şark demiryolları direk- rü Paskal'ın ve şube müdürleri. alin ifadeleri alınmıştır. Süvari binicilik mekiebi Ayaz ağa kasri oluyor Süvari binicilik mektebinin palmediğinden hükümet bu iş için Ayarağn kasrınr tahsis et imiş ve bu iş İçin lâzım gelen tah- elentı ayırmıştır. Kii Dün Sirkecide İbnissüut cadde- sinde Yeni Aydın otelinin önün- de bir yaralama hâdisesi olmuş, David adında bir musevi Rebeka adında &ğer bir musevi kızınt ji- letle yüzünü kesmek suretiyle ya- ralamıştır. Bu civarda oturan bütün muse- vileri büyük bir heyecana düşü- ren bu vaka şöyle cereyan etmiş- tir: Rebeka saat beş buçuk, altı su- larmda teyzesinden, oturmakta olduğu İbnikemal sokağındaki 12 numaralı eve gelirken karşısma gazete satıcılığı, hamallık gibi iş- ler yapan 35 yaşlarında kadar o- lan David çıkarak kendisine sar- Taksiler 10 kuruşa adam taşıyabilmelidirler * Baş tarafı 1 incide) Verilen emir, tramvaylara 28 kişiden fazla müşteri alınmamak- tı. Bu emir tâtbike başlandı, bir gün tatbik edildi. Halk tramvay durak yerlerinde birikti. Çoluk. çocuğun, iş sahiplerinin durak yerlerinde uzun müddet bekledik- lerini gören #oförler arabalarını buralara çekerek onar kuruşa müşteri almak istedilerse de bele- diye zabıta memurları bunları şid- detle menettiler. Şoförlere cezâ yazdılar. © dü ya w Şoförlerin on kuruşa müşteri taşımalarına müsaade edilmediği ve otobüs de işletilmediği için halk uzun müddet duraklarda bek| ledi, Şikâyet arttı ve nihayet pek! yerinde olan bu emrin tatbiki geri| bırakıldı. Muhtelif arkadaşlarımız, ras- geldikleri yerlerde ayrı ayrı taksi- lerde duran şoförlerle görüşmüş- ler, dertlerini ve şikâyetlereni din- lemişlerdir. Bu görüşmeler esnasında şoför- ler şehrin muhtelif istikametlerin- de, muayyen mesafeler arasında onar kuruşa yolcu taşryabilecekle- rini söylemişler, zabıta memurla. rmm haklarında yazdıkları ceza- Kalbi durdu Galatada Tomak Simsaryanın müstahdemlerinden (40 yaşmda Arsen Nargileciyan ec: z! anesin den ilâç alırken düşüp ölmüştür. Arsenin kalbi durmuştur. Kaçak et Feriköyünde kasap Hulüsinin dükkânmda dört, seyyar kasap İsmailin sergisinde 23 buçuk kilo kaçak et bulunmuş, müsadere e * dilmiştir. İstif yaparken Büyükderede kibrit fabrika - smda doldurma dairesinde çalışan amele Bekir istif yaparken kibrit- ler ateş almış, eli ve yüzü hafif surette yanmıştır. Kumarcılar Kumkapıda Ali Paşa yokuşun- da 73 numaralı kahvede Mustafa, Ömer, Serkis kumar oynarlarken yakalanmışlardır. kıntılık etmeğe başlamış. David beş altı senedenberi Re- bekanın peşinde dolaşmakta ve! kendisiyle evlenmek istemektedir. | Fakat henüz 19 yaşında olan Rebe ka Davidi hem fazla yaşlı buldü-| ğundan, hem de kazancının yerin- de olmadığını bildiğinden bu aşkı reddetmekteydi. Bu sebepten do- layı Davidin bütün tehditlerine karşı koymuş, isteklerine kulak as- mamıştır. Fakat bu aşk nihayet Davidi dün çileden çıkarmış ve bir ayak satıcısından altmış paraya aldığı bir jileti parmaklarının arasına gizliyerek Rebekanın yolunu bek- lemeğe başlamış. lardan acı acı şikâyet etmişlerdir. Şoförlerin hepsi, memleksite ticaretin serbest olmasına rağmen tramvay durak yerlerinden, köprü üzerinden, meydanlardan, geniş caddelerden müşteri almalarının şiddetle yasak edildiğini, hakla- rında pek ağır cezalar yazıldığını söyliyerek dert yanmışlardır. Tramvaya rekabet ediyor diye İstanbul halkını balık istifinde gitmekten kurtaran şoförlerin bu kadar ağır cezalara çarptırılması Eki al söner ve ba ikalik BiP müddet dâha halledilmezse “biti: lerce liralık sermayeler mahvola- cak, hepsi aile geçindiren, devlete kazanç, yol vergisi veren şoförler işsiz, güçsüz sürüneceklerdir. Bunları biz söylemiyoruz. Di- reksiyonları başında eli şakağın- da, cebi ceza zaptı ve verilmemiş vergi kâğıtları dolu olarak müşte- ri bekliyen şoförler söylüyorlar: Diyorlar ki: — Tramvay şirketi İstanbul hal- kt istediği rahatlıkta taşıyamı- yor. Buna, arabası kâfi değilmiş.. Fennen daha fazla araba işletme- ye imkân yokmuş; o halde... Müş- terisizlikten kıvranan otomobille- rin muayyen mesafeler arasında Telefon işi Proje protokolu pen imza edilemiyo? * Hükümet telefon şirketile yap- tığı mukavele mucibince şirketin abone hesaplarını en kısa bir za- manda ödemesini ve bu müddet zarfında da faizinin ilâve oluna- cağını bildirmiştir. Şirketle hükümet arasında im- tiyazı satın alma hususunda yapr- lan esas protokol ancak borcun ö- deme şeklinin tespitinden O sonra imzalanacaktır. Telefon ücretlerinin ucuzlama- sı ve bazı ıslâhatın yapılması için hazırlanan proje protokolün imza- lanamaması yüzünden Kamutaya verilmemiştir. İmza meselesinin gecikmesine şirket azalariyle mümessilleri a- rasında çıkan bir ihtilâf sebep ol: duğu söylenmekteyse de alâka- darlar bunun doğru olmadığını zi- ra yalnız protokolün şirket umu- mi heyeti tarafından imzalanma i- sinin Latdeğemr sövlemektedirler. | kalanmıştır. David isminde bir musevi genci, Rebeka adında bir musevi kızının Yüzünü jiletle kesti Sebep, genç kıza gönül bağlayışı, kızın yüz vermeyişidir Rebeka uzaktan görününce ge- ne önüne çıkarak aşkından bah- setmiş, Rebekanın gene sözleri- ne aldırmadığını görünce de'par- maklarmnın arasına jilet sıkıştırdı- ğı sağ eliyle kızcağızın sol yanağı- na bir tokat ağketmiş. Jilet de kı- zın yanağını çenesi istikametinden kesmiştir. Rebeka ilk önce yanağının ke- sildiğini hissetmemiş. Fakat evine vardığı zaman yanağından kan boşanınca vaziyeti anlıyarak ec - zaneye koşmuş, oradan da has - taneye nakledilmiştir. Çileden çıkan âşık David ya - onar kuruşa müşteri taşimalarına belediyece izin verilmelidir. Tramvay şirketinin mukavele- sine göre şirkete rekabet etmek aykırı düşermiş. Şirket ise yukar- da söylendiği gibi fenni imkânsız- lık yüzünden daha fazla araba işletemiyor. O halde şoförlere on kuruşa müşteri taşımak hakkı ve- rilmelidir. Tramvay şirketinin mukavele- si ve taksi nizamnamesi gökten inmiş bir “nas,, değildir. Zemin ve zamana göre, ihtiyaçlara göre pek-âlâ değişebilir. Zaten tram- vay şirketinin bir arabada 28 kişi taşıyabileceği hesabına göre kâr ve zararı da göz önüne alınmış- şırsa kâr edecektir. 28den fazla ta- şırsa kâr edecktir. 28 den fazla ta- şıdığına göre, tayin edilen hadden çok fağla kâr etmektedir Yani 28 kişi taşıması zararını mucip ol. mıyacaktır. Bu şekle göre, şoför- lerin tramvay şirketine rekabet et- meleri mevzuu bahsolamaz. Hangi mmtakalar arasında o- tomobil işlemesini, yıldırım ceza- sını, şoförlerin günde kaç lira ka zandıklarını, nelerden şikâyet et- tiklerini de birkaç gün sıra ile ya- zacağız. Ingilterenin Tokyo müsteşarı Bir vapurda öldürülmüş Şanghay, 23 (A.A.) — Bu sx bah Hong Kong'dan buraya ge * len Prezident Mokkinley vapurun daki yolculardan İngilterenin Tok yo büyük elçiliği müsteşarı Vig - gins kendi kamarasında bir rovel- ver kurşunile öldürülmüş olarak bulunmuştur. m yn. Dıvar yikiidi Beyoğlunda Hacı Ahmet ma * hallesinde o Teşrifatçı sokağında Röozinin iki katlı tahta evinin ar- ka tarafı dün gece yıkılmıştır. Nü fusça zayiat olmamıştır. Yaralandı Irmak sokağında oturan bina| boyacısı Dimitri Misk sokağında | dört numaralı evin ikinci katmı | tamir ederken başma tavandan kerpiç düşmüş, yaralanmıştır. Mısır - Trablus hududundaki hâdiseler tekzip ediliyor Ip (Başlaralı 1 incide) | gelmektedir. Yeniden İngiliz kıtaatı. nın da yakında İskenderiyeye geleceği bildiriliyor, v Hergün ufukta top atışları talimi yâpan gemilerin gürültüsüne; “artık herkes alışmış vaziyettedir. e Şehrin sevkulceyşi noktalarında bir çok ah- şap kışlalar ve bürolar mantar gibi bitiyor, Kışlalar, siperler, zeminlikler 160p. larla dolu ve etrafı tel örgü ile çev - rilmiş bir köy, hemen bir gecenin için de ortaya konulmuştur. Limanda demirlemiş (olan harp gemileri, kül rengi bir fon teşkil edi. yor. Deniz ve kara tayyareleti İsken. deriye semâlarına dalıp çıkıyor. İsken - deriyede İngiliz donanmasının takri ben 80 parçası bulunuyor. Tarihte ilk defa olarak liman doludur. Daha faz. la gemi için yer yoktur. Onun için li. man dışında, sahilde iki (kruvazöre demir atma yeri tahsis edilmiştir. Bu suretle daha küçük gemilere (o içerde yer kalacaktır. İngiliz ve Mısır o memurlarından mürekkep bir komite teşekkül etmiş. tir. Bu komite zehirli gaz ve hava hü, cumu Ânmda hâlkın nasıl korunmasi lâzımgeldiği ve bunun halka nasıl bildirileceği ohakkında (toplantılar yapmaktadır. Burada söylendiğine göre, eğer harp ilân edilirse, (buradaki İrgiliz donanmasına hücum, on iki adalar. dan ve Rodos adasmdan (yapılacak. tir. Tahtelbahirler İngiliz gemilerini sahilden uzaklaştırmak gayretile mii, him rol oynıyacaklar. İngiliz gemile- rini sahilden uzaklaştırarak Libya - dan doğru ilerliyecek (orduya daha iyi bir frrsat temin edilecektir, Umu miyet itibarile inanılıyor ki, eğer İn - giliz donanması Mısır sahil boyunu, denizden hâkimiyeti altında um, » durmakta devam ederse, yada! Mısıra hücum etmek plân 'tkim”kars hır. taki İngiliz hava kuvvetinin derece - si bilinmemekte ise de, hrğü Libya - daki İtalyan kava — kuvvetinden çok füsla olduğu söylenmektedir. ... N Mısır — Trablus hududunda' bazı hâdiseler olduğuna fakat silâh patla. madığına dair çıkan (o havadislerden sonra, Mısırda terhis edilecek efradın altı ay daha hizmette kalmalarının takarrür ettiği de bildirilmiştir. Mısır — Trablas hududunda vu. küa geldiği yazılan hâdiseler, bir mik. tar kaçak askerin Mısır topraklarına iltien etmesinden ibarettir, deniyor. Bir İngiliz gazetesi diyor ki: İngilizce Deyli Skeç gazetesinde “Kandiduz,, yazıyor: Bir başka memleketin dahili siya. setine tesir etmeğe çalışmakla bir sey kazanmayız. Fakat Musolininin dün, bir sureti gazetelerde çikan söylevinin bizi tedhiş mahiyette olduğunu itiraf etmeliyim. Anlıyorum: (Bu, elinden Kuvvet gitmekte olan meyüs bir nda. mm söylevidir. Fakat fikrimce, iste tehlike bulunduğu nokta (burasıdır. Musolini Habesleri mağlüp edemez » se, bu suçu yükliyecek bir başkasını arıyacaktır. O da, bu memleket, yani İngiltere olacaktır. Habeşistana mağ- Tüp olmaktansa, İngiltere gibi bir bü. yük memlekete mağlüp olmak onün İ. çin daha az itibarsızlık olacaktır E - ğer Musolini âkilâne hareket etse we kibar bir lisan kullansaydı Habeşis - tandan epey bir şey çıkaracaktı, Şim- di çileden çıkmakla, o hatalarını ört. mek İstiyor. Tabii bu, kendisine yol vermekliğimizi icap eden bir hal değil dir. Bilâkis, hazırlanmamızı icap eden bir sebeptir... ——— — HABER Istanbulun.en çok Sâtılar Hakiki akşam gazetesidir LET YL TE PN a ii verenler'kâr ederler. Mısıra yeni İngiliz tayyareleri'ge- liyor. Her ne kadar bugün yakm şark |