24 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

24 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam m postası, La M İLKKANUN — 1995 5.000 Habeş askeri s askeri İtalyan hatlarına saldırarak... .Simale doğru yo! açmıya çalıştı Bu harp şimdiye kadar yapılan çarpışmaların en müthişidir. Roma ve Adisababadan gelen ha. berler Habeşlerin yeni bir taarruza giriştiklerini ve İtalyanlara göre mağ Jüp, Habeşlere göre ise galip geldik. lerini bildirmektedir. İtalyan o resmi tebliğine göre beş bin kişi ile yapılan bu hücumda Habeşler süngü süngüye muharebeye girişmişlerse de İtalyan kuvvetleri tarafından geri püskürtül. müş ve kovalanmağı başlanmıştır. Bu husustaki haberleri sırasile aşağıya kaydediyoruz: Adisababa 23 (A.A.) — Şimal cep. hesindeki harekâtın münferit hâdise. ler mahiyetini almağa başladığı sanıl maktadır, Bildirildiğine göre Habeş kuvvetleri ilerlemektedir. e Habeşler halen Aksuma altı kilometre mesafe.| ye kadar sokulmuşlardır. Cenup cep. hesinde yeni harekât daha başlama. mıştır, Söylenildiğine göre mevenği - yeti rivayet edilen salgın hastalıklar Ta Halyan yerli kıtalarmın o meşkük vaziyeti her nevi harekâta mâni ol. maktadır, İtalyanların neşrettikleri 7& nu . maralı resmi harp tebliğinde şu sa - tırlar vardır: Marşal Badozllonun telgrafla bil dirditine göre 5000 kişilik bir Habeş kolu Tembiende Abbi . Abdi civarında hatlarımıza hücum etmişler ve şimale doğru bir yol açmak için zorlamışlar. 'dır. Yerli ve anavatan kuvvetlerimiz derhal şiddetli o mukabil hücumlara gecmislerdir. Arazi vaziyeti daha İyi olan Habeş kuvvetleri müdafaada hu. Tonmak istemişler ve bunun Üzerine © italyaya karşı, hattâ petr karşı, hattâ petrol ambargo: ambargosu bile konulsa Jtalyanın hiç bir deviete tecavüze niyeti yok Akdenizde harp vukuuna ihtimal verilmiyor Edenin ingiliz Dışbakanlığına gelişini Italyanlar infial ve itidalle karşıladılar Dışbakanımız Pariste Lâvalle konuştu İngiltere Dışbakanlığına Ede nin getirilmesi, İtalyan matbuatın-| da infial, salâhiyetli mahafilde i-| se itidal uyandırmıştır. Bir İtalyan gazetesi diyor ki: “Bu tayin şunu teyit ediyor ki İngilterenin, Italyan . Habeş an- laşmazlığını uzlaştırmak için ça- lışmağa hiç bir niyeti yoktu. ve Paris teklifleri ise bir nevi fare kapanından başka bir şey değildi. Hiç kimse, bu tayinin hakiki ma hiyeti hakkında tegafül edemez. Eden, İtalyaya karşı alınan zecri tedbirlerin fazlalaştırılması fikri: nin baş müdafiidir.,, italyanlar hücum stmiyeceklerini bildiriyorlar Diğer taraftan salâhiyettar İ- talyan mahafili İngiliz donanma- sna karsı İtalya tarafından bir ta arruz vukuu ihtimali hakkında İn- gilterede gösterilen endişe müna- İ sebetiyle İtalyanın hiç bir sebep- le, hattâ petrol ambargosu tatbik edildiği takdirde bile, bir İngiliz nirken konuşmalarda Sir Samoel Hor ile birlikte bulunmuştu, Yeni dış bakanının İngiliz maibuatında, Cenevrede ve Adisababada bıraktığı tesirler Yeni dışbakanının tayini İngiliz matbuatınca iyi karşılanmış, mil letler cemiyeti misakını şimdiye kadar nasıl tatbik edeceği hakkın da müteredit bulunan Baldvin'in Edeni tayin etmekle bu tereddüde nihayet vermiş olduğunu yazıyor- lar. Eden misakın tatbiki ve mev cut zecri tedbirlerin uzatılması ve teşdidi taraflısıdır. Bu tayin Cenevrede ve Adisa- babada memnuniyetle karşılan- mıştır, Yen! bakan vazifesine başladı Eden dün krala giderek vazife. sine tayininden dolayı teşekkür et- miş ve elini öpmüştür. Eden bugün işine başlıyacak sonra Noel yortusunu geçirmek ü- zere iki gün Londradan ayrıla caktır. gemisine veya İngiliz topraklarına! Dış bakanımız Fransız baş ve hücum etmek niyetinde olmadığı-| nı beyan etmektedirler. büyük bir muharebe olmuştur, Topçu ve hava kuvvetlerile takviye edilen İ. alyan askerleri göğüs göğüse bir mu- harebeden sonra İlerlemeğe başlamış. Jardır, Nihayet Habeş hücumu püskür tülmüş ve Habeş kuvvetleri ( Eritreli »skerlerimiz tarafından takip edilme. ğe başlanmıştır. Bu muharebedeki 1. dalyan ve Habeş zayiatı bildirilecektir. Eritre gephesinde tayyarelerimiz Gunramla, Aşamgı gölü (arasındaki mintakada Habeş tecemmilerini bom. bardıman etmiştir. Rüyter ajansına göre Röyter ajansı muhabirinin Len - draya bildirdiğine (göre: Dün şimal cephesinde Makallenin elli kilometre kadar garbında Tembien mıntakasın - da şiddetli müsademeler olmuştur. Malyanlar tam bir muvaffakiyet kazandıklarını iddia (ediyorlarsada Habeşler müsademeler sırasmda yal. nız müğafaada İtalyanların süngü hücumlarma kılıç ve dipçik hücumlariyle mukabele et - mişlerdir. İtalyanlar (Osma vatan ve yerli askerlerden mürekkepti, Habeş. lerin mevcudü beş bin kadardı. Ha - beşler müsademenin bidayetinde çok kuvvetli mevzilere yerleşmiş ve ariza. Wyüz kilometre murabhaı bir yayla ya hâkim helunuyorlardı. Halbuki 1. ta'yanlar hemen hemen yürünmez topraklardan geçmek mecburiyetinde kalmışlardır. Italyan — Habeş harbi başlıyalı ilk defadır ki simal cephesin, | de töpeu norma! vazifesini yapmış ve görükmiyen düsman mevzilerini en - direkt atışlarIr. müessir bir snrefte bombarfrman etmiştir. Röyter siansmın o şimaj İtalyan ordnlarr nezdindeki muhabiri şu taf - silâtı vermektedir: Temizlik harekâtında bulunan bir kalmamışlar ve bir| çok kereler mukabil taarruza geçerek) İ çin mühim bir proje hazırlandığı - ingiliz dış bakanlığı müsteşarı da çeklimek istemiş İstifa eden İngiliz dışbakanı Sir Samoel Hor'la birlikte, İngiliz dış- bakanlığı daimi müsteşarı Sir Ro- bert Vensitrat da istifa etmişse de, Baldvin bu istifayı kabul etm: miştir. Bu zatın yakmlarda bir büyük elçiliğe getirileceği (söyleniyor. Kendisi, Paris sulh plânı hazırla. Çok mühim bir proje hazırlandı Denizciliğimizin Ankaradan gelen haberler, de- nı bildirmektedir. ıslahı için niz yolları idaresiyle vapurculuk şirketini bir elden idare etmek i Bu projede en mühim madde ticaret filomuzun en kısa bir zamanda yenilenmesi için kurulacak idareye hükümetin yardımını temin etmektir. Bu mü- essese bu suretle deniz ticaret fi- lomuzun bir nazımı olacaktır. Habeşler evvelâ şiddetli bir mukave. İ met gösterdikten sonra İtalyanların sol cenahına hilecum ederek bir tepe . yi ele geçirmeye muvaffak olmuşlar. dır. İtalyanlar Habeşleri buradan : karmak için bir çok süngü hücumla - rında bulunmuşlar ve bunun neticesin olmuştur. İtalyan hileumları şiddetli Malyan kolu kesif müfrezeleri vasıta. sile Habeş kuvvetlerinin Abba. Abdi ya kımlarında yerleşmiş bulunduğunu ha, ber alması Üzerine bir çevirme yap » mak istemiştir. İki düşman taraf te masa gelmiş ve takviye kuvvetlei alan ar. de kanlı göğüs göğüse müsademeler. topçu ve tayyare bombardrmanları ile hazırlanmış ve ve sürekli (omitraiyöz ateşlerinin himayesinde yazlllğte.| Nihayet Habeşler Tankua © vadisine atılmışlardır. e Habeşlerin çok zayiat verdikleri söylenmekte ise de hakiki! diş bakanlle görüştü Cenevreden Parise hareket e - den Dışbakanımız Tevfik Rüştü Aras, Fransız Baş ve Dışbakanı Laval'le görüşmüştür. Sanıldığına göre, Habeş . İtal- yan ibtilâfının son hâdiseler dola- yısiyle aldığı vaziyet konuşulmuş tur. Dışbakanımız sonra, Yunan elçisini kabul etmiştir. Fransız elçisi de Romada görüştü Fransanın Roma büyük elçisi Çinde büyük bir zelzele Dağlar ve topraklar yarıldı, ölenlerin sayısı meçhul Şanghay, 23 (A.A.) — Seçuen- den bildirildiğine göre, 18 kânu- nuevvelde birkaç zelzeleden son- ra olan şiddetli bir zelzele Seçüen vilâyetinin ocenubunda Majsen şehri ve havalisinde pek büyük zararlara sebep olmuştur. Ölenle- rin sayısı çok fazladır. Dağlar ve topraklar yarılmış, birçok evler yıkılmıştır. miktarı şimdilik öğrenmek kabil ola — mamıştır. İtalyan uçakları faaliyette Mogadiçyo 23 (A.A.) — Stefani a jansı bildiriyor: 1ö ve 16 birincikinunda Somalide. ki süel faaliyetin merkezini İtalyan uçaklarının yukarı Cuba bölgesi etra. fındaki geniş hareketleri teşkil etmiş tir. Filtu ile Magelli arasmda Ras Destanın kolları görülmüştür. AL çaktan yapılan bu tarassutlar Habeş. lerin tüfek ve küçük toplarla vuku bu lan şiddetli mukabelelerini intaç eyle. mis ve neaklar buna şiddetli bir bom. de İtalyan dışişleri müsteşarı Su- viç ile görüşmüştür. İngiliz.Fransiz erkân harbiyesi arasında müşavere Akdenizde bir ihtilâf zuhuru ihtimali karşısında İngiliz, Fran- sız erkânıharbiyesinin konuşma. lara başladığını “Deyli Herald, gazetesi yazıyor. “Akdenizde harp olamaz,, Akdenizde bir harp ulamıyaca- ğı hakkında nazariyeler de hayli kuvvetli görünmektedir. Çünkü İtalyan hava ve deniz kuvvetlerinin İngiliz hava ve de niz kuvvetlerini mağlüp edecek kuvvette olmadığı göz önüne alı- narak, şöyle bir mukayese yapıl. maktadır. İtalyanmı 4 muharebe gemisi, 1 tayyare gemisi, 24 kruvazör. 95 muhrip. 53 denizaltı gemisi vardır. İngilterenin ise: 15 muharebe gemisi. 6 lâyare gemisi, 44 kruvazör, 137 muhrip. 52 denizaltı gemisi bulunmak. tadır. Bu kuvvete Akdeniz devletle rininki de ilâve edilince yekün pek dikkate değer bir surette bü yümektedir. Esasen İtalyanların bir hücum yapacaklarına dair çı kan şayinları İtalyan salâbiyetli çe venlerinin tekzip etmekte olduğu- mu yukarda da yazmıştık. ı Bütçe darlığından Adalara önümüzdeki sene su verilemiyecek Adaları güzelleştirme cemiyeti önümüzdeki hafta yıllık toplantı sını yapacaktır. Toplantıda Ada vapurları ücretlerine cemiyet men faatine birer kuruş zam yapılma. sı için belediyeye müracaatta bu- tunulması meselesinin konuşulma. sı kararlaşmışsa da son dakikada bundan vazgeçilmiştir. Bütçe darlığı yüzünden önü - müzdeki mevsim zarfında da A - dalara su verilemiyeceği anlaşıl - maktadır. bardımanla cevap (vermişlerdir. Bu esnada bir İtalyan rasıt zabiti ölmüş tür. Yakınlarda bir hava bombardı . manı daha yapilacaktır. On beş uçağın iştirak (ettiği hu bombardımanda yalnız dört tayyare ehemmiyetsiz arızalara uğramıştır. Şimdi de italya şikâyete başladı Cenevre 23 — İtalyan hükümeti Milletler Cemiyeti genel sekreterliği.' ne müracaat ederek Habeşlerin dum dum kurşunu kullandıklarını şikâyet etmiş ve bunların fotoğraflarını gön dermiştir. m Çocuğunun kaçırılacağı Kkorkusile Tayyareci Lindberg ingilterede oturmıya karar vermiş NewYork, 24, (A.A.) — Mey bur tayyareci Lindberg'in İngilte” reye bareketi tamamen gizli tu - tulmuştur, Tayyarecinin İngilte * va oturmağa karar vermesi bir oğlunun evvelce kaçırılması ve ök dürülmesile alâkadardır. Haber verildiğine göre Lindberg'in İn - gilterede oturmak kararı üç ya » şmdaki oğlu John hakkında da tehdid mektupları almasıdan İleri gelmektedir. Musa dağında gs. kırk gün M. G. M. Şirketi ba filmin çevrilmiyece» ğini bildirdi Ankara, 23 (A.A) — Basin genel direktörlüğün den: “Musa dağında kırk gün, adir filmi çevireceği mevzuu bahis o * lan ve Vaşington elçiliğimizin te- şebbüsü üzerine bu İşten var ge şen, Metro Goldwiv Mayer film evi bu kere kendisinin de bağlı bu lunduğu Amerikanm en büyük film çevirenler birliği olan, “Met ion Picture producers and diştri * bulers of America, müeses;e » sinin kendisine bu istizah üzerine , Verfel'in romanr nı filme çevirmemek kararında sabit olduğunu bildirmiştir. Binaenaleyh şon zamanlarda gazetelerimizde ya» lan ve bu fil- min güya çevrilrcc?'ni iddia eden neşriyaln yanlış (o istihbaata dayandığı anlaşılmıştır, ——. Mühendis mektebinin Ankaraya nakli Mühendis mektebinin Ankara- ya nakli icin oradaki devlete ait büyük binalardan bir: tahsis edi- lecek ve atelyeler için de yani bina lar yapılacaktır. Hükümet bu iş için bayındırlık bakanlığına bir buçuk milyon lira» lik bir tahsisat vermiştir. Taşım: ma işi ancak önümüzdeki ders y- Ir içinde mümkün olabilecektir. m Bir köy muhtarı hak- kında şikâyet edildi Bakırköy kazasına bağlı Şam larköyü muhtarı Halil hakkında müddeiumumiliğe bir şikâyet ya” pılmıştır. | Bu şikâyete göre muhtar Halil, muhtarirk işine ait bir meselede “ea i birine kızmış ve evelki gece Hi dayeti Edirnekapısında dövmüş, yumruk ve tekme ile birkaç ye * rinden yaralamıştır. Halil gen mubtarlık meselesinden dolayı tef i likçi Hüseyin adlı birini de tehdit etmiştir. Satılık motör Blakson marka 5 beygir kuvre" tinde bir motörle saatte 40 okks un veya 350—500 okka yarma 3 pan bir kırma makinesi satılıktır. Taliplerin İzmitte Çarşıbaşında tüfenkçi Nuri ustaya müracaatlar!» |