29 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Tayyareci, Lindberg Amerikadan Irgiltereye kaçlı Bunun, ikinci çocuğunu da kaybetmemek endişesiyle yapıl- dığı söyleniyor Çocuğu haydutlar tarafından kaçırılıp öldürülen Amerikalı meş. hur tayyareci Lindberg iki gün ev- vel ajansların haber verdiği gibi tek çocuğu ve karısı ile gizlice A- merikadan Avrupaya kaçtı. Artık İngilterede oturacaktır. Son gelen İngiliz gazeteleri bu meseleye dair çok meraklı tafsi- lât vermektedirler. Karilerimiz pek âlâ hatırlarlar ki, Lindbergin çocuğunu kaçırıp öldürmekten suçlu katil Hauptma- nm idam gününün yaklaşması ve haydutların Linbergi tehditlesi, Lindberg ailesinin kendi vatanını terketmesine sebep oldu. Bunu an- latan ingilizce “Deyli Skeç,, gaze- tesi diyor ki: “Lindberg, üç buçuk yaşındaki çocuğunun selâmeti için memleke. tinden adetâ kaçmak ihtiyacımı duydu. Hem de gizlice... Karısı ve çocuğuyla 7590 tonluk “Ameri- kan İmporter,, isimli bir vapurla İngilterenin Liverpol limanma doğru yollandı. Meşhur tayyarecinin Amerika- dan ayrılması havadisi Amerika Cumur Başkanının kulağına erişin. ce, Cumur Başkanı “belli başlı bir bayret,, eseri göstermiştir. Amerikanm meşhur cinayet a. * vukatlarından, Darrov, memleke- tinin kanunlarını müdafaa yollu şöyle.demiştir: — Lindberg ailesinin Amerika- dan gidişi Amerikada kanunların tatbikinde bir bozukluk olduğuna delâlet etmez. Bu sadece, tek bir! ailenin çok iyi takdir edebileceği-| miz bir korku ile dolduğunu göste- rir, Fakat ümitleri boşuna çıkacak. tır, sanryorum. Çocuklarını muhafaza etmek hususundaki ayni endişeler İngil- terenin dimağımı da işgal edecek. Lindberg ailesi nereye gitse vazi- yet böyle olacaktır.,, Lindbergler, denizde eni konu açılıncıya kadar ayrılmaları hava- disini herkesten saklamışlardır. Hattâ en yakın arkadaşları bile bir şey bilmiyorlardı. Amerikadan çıkışının hiç an- laşılmaması için Lindberg, biletle- ri de vapurda almıştır. Bütün arzuları, ellerindeki üç buçuk yaşındaki oğulları Con'u korumaktır. Bu çocuk, Lindber- gin kaçırılıp katledilen ilk çocu- ğundan altı ay sonra doğmuş ve bütün Amerikanın kalbi bu yeni çocuğun üzerine titrer olmuştu. Lindberglerin Amerikadan kaç malarına sebep, yegâne çocuklârı Conun son defa sokakta meçhul a- damlar tarafından fotoğrafının a- lınmasıdır. Linbergin çocuğu Conu, hiz- metçilerinden birisi otomobille a- na mektebinden eve getiriyordu. Bu sırala içerisinde birkaç adam bulunan büyük bir otomobil bir biçimine getirip Linbergin çocu - gunun bulunduğu otomobili yaya kaldırımına sıkıştırarak, ellerin - deki fotoğraf makinelerini Lind - bergin çocuğunun otomobili içe - risine zorla uzatmışlar ve çocuğun » resmini çekmişlerdir. * — Lindbergin Amerikadan ayrıl- masının bir diğer sebebi de ilk ço- ,ouğunu çalıp öldüren ve idam e- adL a a N , HABER — Akşam postası * Bayram yerleri kurulmasına ya müsaade etmemeli Yahutta kontrolü şiddetlendirmelidir Şeker bayramının bugün üçün- cü ve son günü... Bugün, pazara da tesadüf ettiğinden sokaklar; eğlence yerleri iki güne nazaran daha çok kalabalık olacak... Ramazanın yağmurlu ve fırtı- nalı geçmesine rağmen bayram| günleri güneşli ve sıcak geçmiştir. Şehrin birçok semtlerinde gene bayram Yerleri kuruldu. Çocuklar sabahın yedisinden akşamın yedi- sine kadar buralarda gezdiler, do- laştılar ve eğlenmeye çalıştılar Büyüklerin eğlencesi, sinema ve tiyatroların teşkil ettiği malüm- dur. Dün, şehrin birkaç semtindeki bayram yerini dolaşıp çocukların nasıl eğlendiklerini göreyim de - dim. Bu yerleri ve çocukların nasıl eğlendiklerini (!) pek yakından tetkik ettim: Aldığım petice, alâ- kadarları kanun nazarında mes'ul edecek, birer çocuk babası olmak sıfatiyle de vicdan azabı çektire-| cek derecede ağırdır. Çocukların babalarından, an- nelerinden yalvara, yakara kopar- dıkları bütün paraların birkaç da- kika içinde eriyip gittiği bayram yerleri pis yerlerdir. Bir tane atlı karınca, iki tane salıncak, sekiz, on tane eşek, bir- kaçat, on bisiklet... Yüzlerce seyyar satıcı, kumarbaz, madra- baz, niyetçi.... İşte İstanbulun bay- ram yerleri...... Şu beyoğlunun alt tarafındaki bayvami yerini yani Kasımpaşada: kini ele alalım. Birkaç sene evvel bostanlara yakın bir yerde kuru- lurken iki senedir yeri değiştiri- len Kasımpaşa bayram yeri beş! sene evvel ağaçları kesilen me-| zarlığın alt tarafında kurulmuş- tur. Burada dolaşırken ayağıma ta- dilmek üzere olan Hauptman'ın idamı dolayısiyle yeniden gazete lerin diline düşmekten kaçınması- dır. Bugünkü vaziyete göre, idam hükmü, kânunusaninin 13ü ile başlıyan hafta içinde infaz edile- cektir... Şimdi Lindberglerin İngiltere- de ne kadar kalacakları malüm değildir. Bazı kimseler bir sene, bazıları ise daima İngilterede otu. racağını söylemektedirler. Lindberg, fenni araştırma faa- liyetine Avrupada devam edecek- tir. Söylendiğine göre, Lindberg kendi tayyaresini de vapura almış- tır. Alman matbuatı bu “Amerika. dan kaçış,, hâdisesini derhal mâ- nalı bir surette tefsire girişmiştir. *“Doyçe Algemayne Zaytung,, diyor ki: “Biz, Alman olarak, medeni bir devletin, yurtdaşlarını, bilhas- sa en meşhur yurtdaşlarından bi- riyle onun ailesini v& çocuğunu emniyet altında (O bulunduramı- mak vaziyetinde olmasını anlıya- mıyoruz.,, “Berliner Tagblat,, gazetesi, “Acaba Amerika, haydutlarına karşı harekete geçecek mi?,, diye bir sual soruyor. Ve sivil havacılı- ğın en ileri gelen pişdarlarından olan Lindbergin kendi memleke- tinden kaçması hâdisesinin inanı- lamıyacak bir şey olduğunu yazı- yor. kılan eski bir teneke beni az daha yere düşürecek, pantalonumu yıtr- tacaktı? Burada bir atlı karınca, biri büyük, diğeri küçük iki salımcak- tan başka, çocukları eğlendirecek bir şey görmedim. Bunlardan bi- rinin de zinciri kopmuştu. Gözü- mün önünde salıncağın kayığı tel le tutturuldu ve bir kız çocuğu bindirilerek mükemmelen uçurul- du. Bu salmcaklara, sağlam ol- mak şartile itirazım yok. Çocuklar az bir para ile güzelce eğlenebilir- ler... Fakat gelgelelim şu niyetçilere, seyyar salıcılara?... Niyetçiler kü- çükleri kumara alıştırıyor, seyyar satıcılar da midelerini bozuyor- lar. Kasımpaşadaki bayram yerin- de dün şu yiyecekler satılıyor- du: Lahna, hıyar turşusu, limonata, kalibarda boyalı şekerli su, aşure, seksen türlü, renkli şekrler, ham ayva, çürük, ezik portakal, ne ya- ğı ile piştiği meçhul börekler, is- mini bilemediğim hamur tatlısı, balık, köfte... Küçüklerin tanesi 20, büyükle- rin tanesi kırk paraya satılan ham ayvalar yere, pislik üzerine seril- miş bir çuval üstünde satılıyordu. Hizmetçi kılıklı bir kadın kendisi- ne büyüğünden, yanında dört ya- şındaki çocuğa da küçüğünden a- rp verdi. Taş gibi, yemyeşil ayva- ları kemire, kemire yediler. Ham âyvayı küçük çocuğun midesi hazimettiyse bravo ö mideye?... Bir satıcı kavanoza doldurdu- ğu hıyar turşusunun suyunu, kah- ve fincaniyle 20 paraya satıyordu. Köftenin tanesi kırk para, aşure- fin kâsesi 100 para, limonata, renkli şekerli sular 40 para, ha- mur tatlısı iki kuruş, börek 100 pa- raya idi. Yağlı börek yiyen bir çocuğun renkli şekerleri midesine indirdi- ğini, üzerine lahna turşusu da yi- yerek bir fincan suyundan içtiği- ni, biraz sonra da üstüne hamur tatlısı yuvarladığını gördüm. Bu çocuk atlı karıncaya da bin- di. Oradan indikten sonra niyet- yetçilerin önünde durdu, bir hayli para verdi. Son olarak da bir e- şekle gezip dolaştıktan sonra pa- rası bittiği için bayram yerinden ayrıldı. Döndüğünü görmedim. Ya an | nesi para vermemiştir, yahat da pis yiyeceklerden midesi o bozul. muş, yatağa serilmiştir. Dolaşıyordum: On iki yaşında. ki bir çocuk bayram yerinde dola- şan 1004 numaralı Ömer isminde- ki zabıta memuruna şöyle bir şi- kâyette bulundu: — Şurada bir pilâv yedim, kus- tum. Galiba kokmuştu? Genç memur bu şikâyeti ehem- miyetle dinledi. Plâveının yanını gitti. Camekân içindeki plâvı kok- ladı, tattı. Sonra: — Çabuk bu plâvı dök! dedi, plâvcı malını biliyordu, itiraz et- meden on adım ilerisinde bir kö- şeye döktü. Ayni memur küçük bir kumar- bazı da cezalandırdı. Sivil memur; Fahri de yankesicileri takip edi. yor, intizamı temine çalışıyordu. Fakat iki memur ne yapbilirdi, bu kalabalık yerde? Bunlar başka tarafa gidince kumarbazlar gere faaliyete başlıyordu. Bir adam ceketinin altından küçük bir elek çikardı. Üstüste koyduğu iki taşa| istinat ettirerek dik durduttu. Bu: raya 20 para atıp eleğin içinde bı- rakan olursa Leş kuruş verecğini söyledi. On dakikada 25 kuruş aldı. Memur geliyor! diye söyle. nince üstüne çömeldi, kaldı. Böyle elekle kumar aynatan- lardan dört beş kişi gördüm. Evindeki kahve değirmenini, pis havlularıni işportaya (odoldu-! ran, yanına birkaç paket tebeşir toplu iğne, cep defteri, ayna ilâve! eden barbar bağırıyor: — Boş yok. Alan kazanıyor. | Pis havlunun havada dolaştırı!-! dığını, sonra bir adama verildiği- ni gördüm. Biradam, diğerinin kulağına fısladı: — Kendi madrabazma çıktı. Havlu gene eve gitti... # # » Uzun söze ne hacet! Merak e- den, bunları yalan zanneden kim- se varsa bayram yeri orada, gi- der, görür... ! Elimde kanuni bir salâhiyet ol- saydı, bayram yerinde tek satıcı, niyetçi bırakmaz, yaptığım işten) dolayı da vicdan azabı duymaz- dım. Ticaret, ekmek parası çıkar J mak meşrudur, serbesttir. Fakat, memleket yavrularının sıhhatleri- ni bozacak, onları pek küçük yaş- larda tali oyunlarına, kumara alış- tıracak şekildeki satıcılık ne meş- rudur, ne de serbesttir. “Tali oyunları ile kumarla zabı- ta memurlarının, pis yiyeceklerle belediye zabıtası memurlarının e- hemmiyetle alâkadar olmaları lâ- zımdır. Daha doğrusu ve kestirmesi, bayram yeri kurmamaktır. Mu- hakkak bayram yeri lâzımsa, şe- hirde büyük bahçeler vardır. Bu- ralarda pek âlâ hokkabaz, kara- göz oynatılır, çocuk tiyatroları ku, rulur, yerli yemişler, temiz meyva- lar satılır. Çocuklarrmızm midelerini ve ahlâklarını bozan yerleri yasak etmeliyiz. Yekta Ragıp Önem DA yaren. İtalyanların yeni sevkiyatı Romadan bildiriliyor: Anadolu ajansının bildirdiğine göre Şarki Afrikaya yeniden üç fırka gönderilecektir, Şimdiki vaziyette, Habeşistan-! da cem'an 300,000 İtalyan askeri) vardır. Bunların beş fırkası halis İtalyan , iki fırkası yerlidir. Çin parçalanıyor Ve japonya bu TUE Da TY YE ŞA EŞ 2 ILKKANUN — 1935 i .. .. ” ismet Inönü Yakında Afyon - Antalya hattının Isparta kısmını açacak Afyon - Karakuyu hattınm da yakında işletmeğe açılacağını müj delemiştik. o Öğrendiğimize göre, esası Afyon . Antalya hattı olan bu büyük hattın İspartaya kadar olan bu kısmını Başbakan İsmet İnönü yakında bu havalide bir se- yahat yaparak bizzat açacaktır. Bunun için alâkadarlara tebligat yapılmıştır. Gelen malümata gö- re İspartada Başbakanımızı karşı- lamak ve demir yolunun bu hava- liye de gelmesine karşılık halkın cumuriyet hükümetine şükranla . rmı göstermek için şimdiye kadar misli görülmemiş derscede zengin bir program hazirlanmaktadır. Başbakanımız bu gezisinde yal niz küşat resmini yapmakla kal mıyacak, ayni zamanda Afyonda Türkün ölmez zaferini temin eden baş kumandanlık omuharebesini tasviren heykeltraş Kripel tarafın- dan yapılmış olan zafer abidesinin ve gene Afyonda Türk istiklâli i- çin canlarını vermiş olan aziz şe- hitler için yapılan asri mezarlığın ve burada dikilmiş olan abidenin açılış törenlerini bizzat yapacak - tır. Bundan sonra Başbakanımı » zın beraberindeki zevatların yeni satm alınan ve tünellerinin devlet tipine göre değiştirilmesi birkaç güne kadar başlıyacak olan Aydın hattımı gözden geçireceği anlaşıl- maktadır. Gizli beyanname mütehassısı eski başbakan Çankof Aleyhinde bir beyan- name neşredildi Sofya, 26 — Dün bütün Sofyayı heyecana düşüren bir hâdise cerevan etmiştir, Bu hâdise, eski Başbakanlar. dan Çankof aleyhinde neşredilen gizli bir beyannamedir. İmzasız olup kimler tarafından yazıldığı, ve nerede basıldığı o henüz anlaşılamıyan bu (beyannamelerde Çankof bir takım (şüpheli işler vap- makla, ve bilhassa bugünkü hükümet ve krala karşı çalışmakla itham edil. mektedir. Darbei hükümete teşebbüs etmek- ten suçlu Damyen Velçef'in muhake- mesinin devam ettiği bugünlerde bu beyannamenin meşredilmesi büyük bir alâka uyandırmıştır. o Çankof da ikide bir gizli beyannameler neşrede- rek bir takım yarı anlaışılır, yarı an- lasılmaz tehditler savurmakta idi. 40 sivasi mahküm affedildi Sofya 23 (A.A.) — Sene sonu vor- tuları münasebetile kırk siyasi mah- küm affedilmiştir. parçaları birer birer yutuyor , Çin milliyetperverleri Şanghayda Japonlar aleyhinde şiddetli gösteriler yapıyorlar Şanghay, 28 — Son zamanlarda Uzak şark işi birdenbire yeniden a- levlenmiştir, Iki gün evvel Şanghaydaki Japon deniz kuvvetleri bürosunun (önünde patlıyan bomba Çinlilerin (Japonlar aleyhinde çalışmalarının yeni bir te- zahüründen başka bir şey (değildir. 'Tesadüfen bombanın pek erken pat- laması büyük facinların oOönünü ak mıştır. O sırada içeride az kişinin bu- lunması neticede ancak birkaç kişinin yaralanmasını temin etmiştir. Yapılan tahkikatta bombanın mil. liyetperver Çin talebeleri tarafından atıldığını belli etmiştir. maktadır. Gene iki gün evvel otomobilinden inerken on kurşunla (öldürülen Çin Dışişleri Bakanı Tang-Yu-Yen'in kim- ler tarafından (vurulduğu da henüz anlaşılmış değildir. Diğer taraftan Japon kuvvetleri, Mançuko hükümeti askerlerile birlik- te merkezi Moğolistana doğru ilerle- mekte devam etmektedirler. Son gelen haberlere göre Ça—Hor O mıntakası şimdiki halde tamamile Japon — Mançuko askerlerinin işgali altında- dır, Şimali Hopei de artık Çinden ay- rilmış bulunuyor. Bu suretle Japon- yanım hiç vakit geçirmeden Çıni par- çalamak ve yutmakta olduğu anlaşıl-