24 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

24 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Acaip bir mahkeme kararı Bir koca, karısı aleyhine Boşanma davası açma- mağa mahküm oldu Le Roy Kuapp adlı adam Penn- sylvanya vilâye- Sil tinde muteber olacak bir bo - pili şanma elde ede bilmek yeniden evlen - mek için ancak Atlantik Okya- nosunun öte ta- yahut geçmek ve bir daha ne Birleşik .Ameri- kada ne de Mek sikanın kıyıları na dönmemek mecburiyetindedir Çünkü Finlândiyanın 3 numa- ralı hukuk mahkemesi hâkimi Al bert.' 5. C. Miller bu mesele için şimdiye kadar Amerika adliyesin- de bir'eşi daha olmıyan bir hü- küm vermiş bulunmaktadır. Bu hükme göre Le Roy Kuapp şimdi. ki karısı sağ bulundukça onunla yaşamağa mecburdur. Kararın bir cümlesi şöyle diyor “İsmi geçen Kuapp davacı aley- hinde Birleşik Amerika Cümuri - yetlerinin hiçbir hukuk mahkeme- sinde ve Meksika Cumuriyeti me- hakiminde boşanma davası açma- mağa; bu iki ülke dahilinde bir daha evlenmemeğe mahküm edil. miştir,,. Mahkemenin böyle fevkalâde bir hüküm vermesine $#ebep olan dava Kuappların bundan yirmi sene eYvet Finlakiyata evlenme. leriyle başlamıştır. Karı koca 1929 senesine kadar sulh ve sükün içinde yaşamışlar, biri erkek öteki de kız olmak ü- zere iki çocukları dünyaya gel- miştir. 1929 senesinde ise Kuapp bir- denbire sabık bir muallimin karı- sına âşık olmuştur. Bunun üzeri - ne geçimsizliğe, israfatından dola- yı karısını azarlamağa başlamış- tır. rafına Madarı Kuapp kirası daha u- cuz bir eve taşınmağı teklif etmiş ve hattâ böyle bir ev bulduğu hal. de adam buna yanaşmatış, bilâ- kis mahkemeye baş vurarak karısı aleyhine aile yuvasından kaçmak suçiyle boşanma davası açmıştır. Bu haber gerek kadını, gerekse çocukları hayret içinde bırakmış, fakat Madam Elizabet kuru gü- rültüye pabuç bırakmamak az- minde olduğundan gidip şehrin en meşhur avukatı Bay Samuel Tabbey'i tutmuştur. İşin sarpa saracağını gören! koca istidasını mahkemeden geri almış, fakat bu sefer de Pittsburg| şehrine giderek orada bir sene ka- dar kalarak ailesinin yanına hiç uğramamış, fakat bunların geçimi için muntazaman para göndermiş- tir, 3 1935 Nisanında Pittsburg hu - kuk mahkemesinden aleyhine ko- €casinım evini terk sucundan bo- şanma davası ikame eylediğini bildiren bir celp alınca pılıyı pır- tıyı toplamış, çocuklariyle avuka- tını da yanına alarak kendini miri dafaa için doğru oraya gitmiştir! Netekim hukuk (mahkemesinin! daha ilk celsesinde a'le ocağından kadının değil, erkeğin kaçtığı sa- bit olmuş ve hâkim davayı hemen reddetmiştir. Mahkemeden çıkar- larken Bay Kuapp karısına: “Bo- şanmak için Birleşik Amerika Cumuriyetlerinin ber birisine baş vuracağım ve icap ederse sizi Meksikaya kadar sürükliyece - ğim,, ve bu tehdidi birçok şahitler işitmişlerdir. Madam Elizabet kendini mü - dafaa için her sene belki de her altı ayda bir avukatiyle beraber başka bir vilâyetin hukuk mahke- mesine gidecek kudrette olmadı - ğından Finlândiyaya döner dön - mez hukük mahkemesine istidayı dayamış ve bu sefer de kendisi kocasını aile yuvasmdan kaçmak- la itham etmiştir. Geçen Nisanda bu Mart-ayına kadar sürmüş olan davada nihâyet hâkim Niller Bay Kuapp'ın suiniyetine kanaat getir- miş ve bu acaip kararı vermiştir. Şimdi Kuapp inatçı karısınm elinden ancak bir suretle kürtula- bilir, oda boşanma davasınm bizzat Madam Elizabet tarafın - dan ikame edilmesinin çaresini bulmaktır. Aksi takdirde kadın yaşadığı müddetçe karısından ay- rılmamağa mahkümdur. Bir kadın, kendine bir koca Çaldı (Paristen bildiriliyor) Kadının biri bir bakım evinden! seksen üç yaşında bir markiyi çal-! dı, onunla evlendi ve altı ay hap-| se mahküm oldu. Bu haydut kadın şimdi kanun nazarında Markiz dö Roszycki'dir. kırk yaşındadır ve bir vakitler Fransız devlet merkezinin en şen muhitlerinde çok tanınmıştı. Kadın çok mağrur bir Leh aile- sinden olan Markiyi ikinci çocuk- luk çağına girerken tanımıştı. Ar- kadaşları onu bunamış olduğu i- çin Eks an Provans'da bir akıl ba- kım evine yerleştirmişlerdi. Kadin bunu duyunca yanında âşıkı Kont dö Rozel olduğu halde bakım evine koşmüuştür. Kont burada İsviçreli bir müte- hassıs olduğunu, icap eden mua- yeneden sonra tedavi için marki- nin ailesi tarafından gönderildiği- ni sövlemistir. Bu mütehassıs vaslı muayene etmiş ve derhal Ribrak- da bir bakım evine kaldırılması i- cin talimat vermistir. #htyar adam bir otomobile bin- dirilmiş ve baygın halde oraya var markiyi Habeşistandan gelen Ingiliz harp muhabiri anlatıyor Kim kazanacak? Ne olacak? Habeşlerin bir muvaffakiyet elde etmeleri kabil midir? Sulh imkânlarının mevzuu bahs olduğu bu günde bile, harp vaziyetini, gayet iyi bilen bir ağızdan dinlemek pek istifadelidir Son altı ay içinde ben Habeşistanda! harp muhabiri idim. Adisababada üç ay kaldım. Haile Selâsi'nin bir orman| olan hükümet merkezi oAdisababada... On hafta Dessie'de çadır altında yaşa dım. İmparatorun dağdaki umumi er. kânıharbiye karargâhı olan Dessie'de... katırla, kamyonla ve tirenle dağ ve çöl içerisinde millerle yol yürüdüm... Çabalıyan Habeş ordularını, impara. torun iyi teçhiz edilmiş, hâki üünifor. mal, çıplak ayaklı muhafızlarını gör. düm. İki defa bombardıman altında kal. dım. Müşkül cevaplar Fakat bütün bu tecrübelerime rağ - men görünüşte pek kolay sanılmasın4 ve şimdi bana her yandan sorulan süallere tam bir cevap vermeği çok müşkül bülüyorum: 1) Kim kazanacak? 2) Ne olacak? 3 ) Habeşlerin bir muvaffakiyet el. de etmek imkân: var mi? » 4 Cevabım şu: Eğer Milletler Cemiyeti hakikaten millessir zecri tedbirler koyamazsa ve İtalya ile Habeşistan karşılıklı birak. hırsa, tecavüz edenin kazanacağı anla . şılmaktadır. İtalya kazanacaktır. Fakat benim düşünüşüme göre, Habeşistan: dize ge. tirmek için aradan birkaç sene geçecek. | tir, Ve bu zaman zarfında da Habağie.| “tanın toprağı; » oradar' yerleşecek olan müstakbel İtalyanlar için şimdi akacak İtalyan kanile epey münbit hale gel. miş olacaktır. Imparator “ölürse Habeşistan felâketini tesri edebile. cek iki ihtimal mevcuttur. Bunlardan biri Habeş imparatorunun ölmesidir. Onun ölmesi neticesinde Habeş milleti dahili bir harbe tutuşa. caktır. Çünkü, bütün büyük reisler (Raslar) tahta geçmek için delice bir mücadeleye girişecektir. Iltaatsızlık Diğer ihtimal de yine mühim bir re. isin itaatsizliği neticesinde müşterek e. zici bir mağlöbiyete uğramalarıdır. Bu mağlübiyet, kötü telsiz sistemi ve ber- bad telefon münakelâtı yüzünden de ©. İabilir. İtalyanların şimelde şiddetle bücüm ettikleri hâvadisi doğrudur. Pa. kat Mareşal Badoğlonun “şimaldeki Habeş cephesini büsbütün tarumar €t- tiği,, iddiasma inanamam, Son aylar içinde Habeşler bazan ce-| beni mıştır. i İki gün sonra kadınla âşıkı ih- tiyarı belediye dairesine götür - müşler; burada markinin kendisi- ni çalan kadınla nilâhı kıyılmış ve lâzım gelen vesikalar imzalanmış- tır. Lehistandaki aile bunu duvar duymaz markinin izini bulmuşlar, fakat adamcağızı yeni karısının e- inden alamamıslardır. Şimdi izdivacın feshi için te- sebbüsata ( girişilmistir. e Ancak Fransada boşanma davaları çok| yavaş gider ve uzun Sürer, Bu esnada da Fransız polisi yaşlı markiye 40.000 franklık bir cekle, sahtekâr mütehassısa 400; bin franklık bir din senedi imza ettirdikleri için kadımla öşrkini ya) kalamış ve altı ay hapse mahküm Il ettirmiştir. surane hücumlar yaptılar. Birkaç İtal, yan istihkâmını zabtettiler. Makineli tüfek yuvalarını bastırdılar ve top da. hi iğtinam ettiler. Habeşler kendile- rine güveniyor Benim kanaatimce Habeşler, son za. manlarda kendilerine pek güvenmeğe başlamışlar, ve pek muvaffak oldukla. rı çete barbi tekniğini bırakmışlardır. Onun neticesi olarak da İtalyanlar. dan oldukça zorlu bir papara yediler. Fakat Habeşler, - hatalarından ders alıyorlar. italyan tayyareleri ilk defa Dessieyi bombardıman ettikleri zaman sandıklarla tüfek ve makinelitüfek, cep. hanesi, bu tayyarelere atılmak suretile ziyan edilmişti. ve bu tayyareler 5000 kadem irtifada bulunuyorlardı. Fakat İtalyanlar Dessie'yi ikinci defa bombar. dıman ettikleri vakıt Habeşler tek kur. şun bile atmadılar. Manevi kuvvet Hâbeşistan İtalyanın tehdidi dolayı. sile, şimdiye kadar hiç görülmemiş bir tarzda yekvücut bir hale gelmiştir. Va. tanperverdirler. Ve harbin harareti i. çinde bir arslan gibi döğüşüyorlar, Fa. kat birbiri ardınca mağlübiyetlere da. yanıp dayanamıyacaklarında mütered. didim. Yalnız şurası Habeşlerin lehinedir. Mareşal Badoğlio şimal cephesindeki muvaffakiyetini daha ileri vardırabile- ceğe benzemiyor. Yağmurlar Bugünden itibaren iki aya kadar “büylik yağmurlar, şimalde yağmağa başlamış olacaktır. Ondan evvel de Ma. reşal Badoglio birçok yeni yollar inşa "etmek meçburiyetindedir. Ve şimdiye kadar inşa ötmiş olduğu Uzun münaka, le hattını da sağlamlaştırmak zaruretin. dedir, İtalyan askerleri takriben beş ay ka. çadırlar altında oturmağa mecburdur « lar. Tanklar işliyemiyecek ve tayyardı ler ancak kendilerini tehlikeye koya » rak bulüt kaplı dağlar arasında bom bardıman yapacaktır. ıltalyan muvaffakı- yetinin derecesi Beş aylık harp neticesinde İtalya, bütün müsait şartları haiz, mibaniki nakliyatı, tankları, tayyareleri, ağır topları, zehirli gazı ve el bombaları buz lunan bir millet hesabma çıplak ayaklı ve kötü teslih edilmiş Habeş yerlileri karşısında nisbeten az şey elde etti, 3 , v Cenupta da İtalyanlar daha az mu, vaffakiyet kazanmışlardır. General Gra, syani'nin Cibuti . Adisababa demiryolu ile ve İngiliz Somalisindeki Berbera mevkiinden Adisababaya giden yolu kesmek için Ogaden çölüne ilerleme te. gebbünü bırakılmıştır. » Şarkta da, İtalyanlar, Danakilde ile. ri Ösler tesisine başvurmuşlarsa da Nesbit arazisini kendileri için pek zor. Ju bulmuşlar ve tekrar, kenara çekilmiş. lerdir, a Bugüne kadar yapılan muharcbeler, tankların çete harbi usulünde çok ax bir ehemmiyeti olduğunu göstermiştir. Tayyareler de büyük bir tesir yapama. mıştır. Sivil halkı bombardıman etmek kalkın maneviyatını pek kiramamıştır, Habeşler yılmiyör.. Dessi'yi ilk bombardıman” etikleri 50 kişiyi öldürerek 200 kişiyi yarala . dıkları zaman bir Habeş bana demişti kiz “Eğer tayyarelerin yapacakları hep bü ise, doğrusu biz bunlardan'korkma. . Yiğen Levazimatı, Habeşler İtalyanlardan çok daha kolay temin ediyorlar. Ayni zamanda filen harpte bulunanHabeş- muhariplerinin ihtiyaçları azdırı, Geçen eylüldenberi Habeşleri az o. © lan cephanesi dokuz yüz ton Kadar art, mıştır. , : Habeş halkı, hâlâ İtalyanlar evvel ce mağlüp ettiği gibi mağlüp edebilece. Zine inanıyor, Fakat imparator-şu ha, - kikati takdir etse gerektir; « v. i Kendisi, birkaç sene daha İtalyan medeniyetinin kendi memleketinde iler. lemesinin önüne geçmeği temin edebil, . se dahi, Cenevrede toplanan Baylar - hem de derhal , harekete geğmezlerse, Afrikanm bu son müstakil imparatorluğu ve bütün sulhseverlerin Milletler Cemi. yetine olan itimadile birlikte kaybolup dar bütün bulundukları-yerlerde sızan | gideceklerdir. YL RR Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 6. nci keşide 7! Nisan 936 dadır. Büyük Ikramiye : 200.000 Liradır Aynca; 30000, 20.000, 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiye ere (50.000) liralık iki mükâfat vardır.. BAE