18 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ingiliz Kralının seyahati Eekiden devlet reisleri, atlarına biner, ordularının başma geçerlerdi; çarpışırlar, hattâ ölürlerdi. Sonra banedanlara bir rehavettir arız oldu. Sa- raylarında yan gelip zevk ve safaya daldılar. Kendi halklarının dahi gözle- rine görünmez oldular. Hattâ nazırları bile yerlerinden başladı. Devlet idaresile meşgul bulunanlar, payitahttan kımıldamamağa ayrılmıyorlardı. Harpten sonra, teamüller değişti. Dışbakanları ve arada sırada başba- kanlar, hudutlar aşırı mekik dokumağa başladılar. Bundan da hayli müsbet neticeler alındı. Türkiyenin bu temaslardan elde ettiği menfaatlerin ne de- rece büyük olduğunu biz kendi hesabımıza biliriz. Hör memleketin de bu usulden kendine göre istifadeleri olmuştur. ingiliz krak sekizinci Edvardın bir adım daba ileri attığı anlaşılıyor. Veliahtliğini mütemadi seyahatlerle geçirerek dünyayı avucunun içi gibi öğrendikten sonra devlet reisi olan bu zat, seyahat ve temas itiyatlarma de- vam ediyor. İnsanlar, milletleri, devlet reislerinin şahsında remizlenmiş görmekten farig olmadığına göre, bu gibi şeyler, ahvali ruhiye üzerinde müessir olmak tadır, Bazan en ufak bir hâdise nasıl milletlerin arasında münafetet zuhu- runa sebebiyet verirse, incir çekirdeğini doldurmıyacak bir hâdiseden bazan nasıl bir harp çıkarsa, iyi bir beynelmilel temas da öylece anlaşma, uzlaş- ma, kaynaşma vesilesi olabilir. Ikinci beş senelik. plân Esaslı maddelerinden bazılarını yazıyoruz Ankara 17 — Mazırlanmakta olan 'İ- kinci beş senelik plânda, (o memlekette soğuk hava depolarının kurulmasına da yer verilmiştir. Bu suretle yaş meyve ve sebzelerimiz uzun müddet bozulmadan! mühalaza edileceği gibi harice de taze! olarak gönderiebilecektir. Bu işler için Boğuk hava tesisatı olan (o vagonia muhtelif nakil vasıtaları satın almacak- tar. Plânda deniz mahsulleri için de müs! him bir yer ayrılmış olup tuzlama iske- Yelerile balık konserve fabrikaları kuru” lacaktır. Ayrıca havyar O istihsalâtının artmasına çalışacaktır. Memleketin büyük ibtiyacı olan tene ke imalâtı için de bir fabrika inşa edile- cek ve madenlerimizin — işletilmesi içini esasi: calişmalar yapılacaktır. Boğazlarda Yeni memnu mıntakalar Boğazlardaki memnu mmtakaları tesbit etmek üzere teşkil olunan komis- yon dün de Vilâyette Hariciye vekâle- ti umumi kâtibi Numan Rifat Mene- mencioğlunun başkanlığı altında top- Janmıştır. Hazırlanmış olan rapor bir daha tetkik ve imza edilmiştir: Raporun birer sureti Numan Rifat Menemencioğlu tarafndan Başvekile ve genel kormay başkanı mareğal Fevzi Çakmağa verilecektir. Memnu mmtakalar heyeti vekile ta- rafımdan tasdik olundüktan sonra ilân! edilecektir. Müreftede petrol Tetkikler ilerledikçe ümitler artı Müreftede yapılmakta petrol araştırmaları gittikçe midi artıracak bir şekilde ilerlemektedir. Burada yapılan ilk sondaj ameliye- sinde 300 metreye varıldığı zaman fış- kırmağa başlayan petrol şimdiki halde supap tesisatile muhafaza edilmekte- dir. Yeniden Yapılan iki sondajda da burada petrol bulunduğu anlaşılmak- tadır. Yapılan işleri tetkik etmek Üzere maden tetkik ve arama enstitüsü pet- rol grupu müdürü Mürefteye gitmiş- tir. Yetmişlik kadını Dayakla .. .. .. öldürmüş Dün Yeşilköyde ihtiyar bir kadın ye- diği dayağıntesirile ölmüştür. Yunan tebaasından 75 yaşında ihti- yar bir kadın olan Mari ( evine gelen Panayot ismindeki adamla bir para me- selesinden kavga etmiş, kadına içerliyen Panayot da Meriyi dövmüştür. Yediği Hüseyin Faruk TANUR Kralların arkadaşı 76 yaşındaki sporcu Londrada öldü Sir Preston Krallarm milyonerlerin, yer arkadaşı olmakla tanmm's 76 yaşıf- daki meşhur İngiliz sporcusu Sir Hari Prestonun öldüğünü İngiliz gazeteleri yazıyor. Prestonun kurtulması için kan ve- ren dünya amatör ağır siklet eski şam piyonu Ernestde ölüm derecesinde hastadır. Kan naklinden #onra arız olan bir kan zehirlenmesinden Mmuz- tarıp bulunuyor. Sir Hari Prestonun 24 senedir uşağı bulunan Bravn da Prestondan birkaç saat evvel bir hastahanede ölmüştür. Prestonun hastalanması üzerine onun ilk defa hatırmı soran İngiliz kralı Edvard olmuştu. Preston mühim boks maçlarında muhakkak bulunan ve seyirciler ara- #inda karnıbahar biçimi kulağı, saç- $1z başı, güneşten yanmış yüzl ve an- cak mikroskopla seçilebilecek Okadar ufak bıyıklarile derhal farkedilen bir sima idi. Kendisi boks yapardı. Tertip ettiği birçok boks turnuvaları ile hayır işle rine sarfedilmek tzöre 100,000 İngi- liz Yirası Jane toplamıştır. Dolayısile bütün büyük şahsiyetleri tanımıştı. Şimdiki İngiltere kralı, da- ha veliahtken bir boks maçında onun- la beraber olurmuş ve ondan sonra hiçbir boks maçına onsuz gitmemiştir. Almanya Yeni bir bahri üs vücuda getiriyor Fransızca Pari - Suar gazetesi Alman ine. civar olan Silt adasını tahkim ettiğini yazıyor. 28 kilometre uzun ve 7 kilometre ge- niş olan bu ada, Alman arazisine Hin. denbürg dalga kıranile merbut bulun- maktadır. Dalgakıtanın «şimalinde denizaltı gemileri için mübim vücuda getirmişler ve adanın şark sehi- linde betondan 3$ hangar yapmışlar- dır, Almanlar bir üs- dayaktan hastalanan kadın . hastaneye kaldırılmış ise de bir müddet sonra öl- müş ve Panayot polis tarafından yaka- Janmıştır, m, a .Aksaray soyguncularin- dan biri İzmirde tutuldu Ismail Hakkı yaptığı işten pişman olup fakirlere para dağıtlığını söylüyor İzmir, 17 — İki ay kadar evvel İse tanbalda Aksarayda kendilerine elek- trik memüru süsü vererek Nadide is- minde bir kadınım evini so; mak ve mü- cevherlerini çalmaktan suçlu Necati ve Mehmet İstanbulda yakalanmışlar»! sa da arkadaşları İsmail Hakkı kaç- mağa muvaffak olmuştu. İsmail Hakkı bura posisi tarafın- dan yakalanmış ve ifadesinde şunları söylemiştir: — Soygunculuk plâna: Necati ile Mehmet hazırlamışlar, 'bu plân muci- bince kendimize elektrik memuru süsü vererek Nadidenin evine girdik ve he- men kendisini bağlıyarak altın ve mü- cevherlerni aldık. Vakadan sonra Necatinin Eyüpte- ki evine giderek bir hafta saklandık. Ben aisseme düşen altın ve mücevher- leri alarak Izmire hareke* ettim. Çat! dığım şeyleri de vapurda “tanıdığım bir adama 260 raya gatvm. Yaptığım işten dolayı büyük bir vicdan azabı çekiyordum “Bu para- nın 190 lirasını fakirlere çağıttım. İz- mirde tanıdığım Karaburunlu Ayşe is” minde bir kadının köyüne gittik. £&. kin asker kaçağı olduğurtun anlaşıl- mak Üzere bulunduğun» hissedince kadını erkek kıyafetine sokarak köy- den kaçtık. Yolda jandarmalar biz- den kaçtık. Yolda fandarlıalar bizden şüphelenerek hüviyetimizi tespit et fak olduk, Burada yakalandım, Esa- sen yakalanmamış dahi sisaydrm, Is-| tanbula giderek teslim oltcuktım. Bir eşkıya çetesi Erzurum civarında jandarma tarafından tenkil edildi Erzurum, 17 (A.A) — Hasankale hapishanesinden kaçan ağır cezalılar- dan altı kişi geçenlerde teslim olan Şurikli Hasan çetesinden ayrılan üç kişiyle birleğerek bir çete teşkil etmir. ler ve faaliyete geçmişlerdi. Çetenin tedihi için yapılan şiddetli takibai muvaffakiyetle reticelenmiş- tir. Jandarma müfrezesi şakileri Taş- kesen nahiyesi dağlarında sıkıştırmış- KUÇUK HABERLER içeride : * Birkaç gündür şebrimizde buluran Po. Monyalr İzciler dün Varşovaya hareket et. mişlerdir. * İstanbul sıtma mücadele tabipliğine dexl dor Yettah Gönar tayin sdlimmiytir. * Çanakkalede Yenice nahiyesi tekrar bir kaza haline getirtimiz ve teğjkilâtı tamamlar miştir. * Dün gümrüklere gelen © terfi Hisbasi ile 25 kilçlik memurun maaşları artmıştır. * 3iütekajt, eytam ve dulların üç aylık ma! Aşları eyiâi başmda verilecektir. İstanbul muhasebe müdürlüğü girmdiden tertibat al. mağa başlamıştır. * Sovyet.Rusğa maarif komiserliği tara. fından yapılan dâvet üzerine 40 kişilik bir muallim kafilesi mesleki tedrisat umum mi. dürü Rüştünlün riyaseti alimda 20 ağustos. ta Rusyaya gidecektir. * Ankara — Kayseri arasında telefon mu baberesi iki aya kadar mümiün olacaktır. Ayrıca İstanbul — Ankara © ürasmdaki 6 hatta 2 tane daha ilâve edilecektir. * Ordu valisi Hayri Bartıkızı! vefat etmiş tir. * Orta Anadoluda göçenenlerin Hikâmin: tetkike gittülş olan Bikkiye vekili çuma günü Ankaraya dönecektir. * Devlet Demiryolları ey'ülden itibaren 10 veya daha fazla kişilik kafilclere yüzde! 50 tensilt yapmağa kavrar vermiştir. Kafile 12 kişi olursa 1 kişi pars? seyühat edecek. tir. # Montrö imukuvelesinin meclis zabıtları Devlet matbaası tarafınlan o kitap halinde 86550 bin tane bastırmıştır * Göçen ay içinde gehrimizde 62 #4 ev, 18 & apartrman, beşi dükkân ve $ U mühtefif bina olmak üzere 83 bins inşa edilmiş ve 421 bina dn tamir edilmiştir. * 29 ağusterin yapılacak olan Atatürk köprüsünün vazı msas raerasiminde. bulun. mak üzere, Bâzveki) İsmet İnönü busüs su. rette İstanbul Belediyesi tarafmdan o davet edilmiştir. * İçişleri bâkanlığı o seferberlik müdürü Hüsameddin hava tehlikesine karşı alnan tedbirleri görmek Üzere şehrimize gelmiştir. Dısarda: $ Landradan gelen hir habere göre İtak, yanlar imparatorun Habeşistandaki tütün emlâkiri müsadere etmişlerdir. * Mısır — İngiliz anlaşmasın!: imzalamak Üzere seçilen Miur heyeti o Nahas paşanın riymseti nltmda ve İngiliz fevkalâde komise,| rile berabör Landrayn hareket etzriştir. HABER İstanbulun en çok satılan ha- kiki akşam gazetesidir. İlânla rmı HABER'e verenler kâr e derler, e tır. Musademede şakilerden dördü ölü olargi elde edilmiş, ikisi teslim olmus» 18 AĞUSTOS — 1938 Doğru mi, uv. , 7 değil mi : Vaziyetleri bozulan sigortaların işi neoldu? * Bundan epeyce zaman evvel, vaziyfi lgri kötüleşerek iflâsa sürüklenen - # görta şirketlerinin muamelelerinin, Pi gibi müceseselere kargı halkın göster” diği itimadım, sarsılmamasını * için, diğer sigorta şirketlerine dev nedi” leceğini duymuş ve sevinmiştik. Ar dan bu kadar güni geçti. Bu yerinde 1€ #ebbüsün müsbet bir sahaya girdi işitmedik. Ne oluyor? Yahut ne öl cak? Biran evvel yapılıp kotarılmastı halledilmesi lösm gelen bir işte bu ki dar gevşek davranılması zaten #i) maya yüz tufmuş sıdkın, büsbütü sıyrılmasına sebep olur. Binlerce kişi nin, yiyeöek ekmeğinden ayrarak ye bırakacağı çoluk çocuğumun haydi" m temin için şirketlere yatırdığı prim” Terin, kendisinin bir sun'u taksiri OE) maksızın sıfıra döndüğünü görürse sf) kt nasıl sryrılmasın. Sigortalara kaçın, halkın eski eni yetini göstermesi cemiyet için fı ise, bu iş böyle sürüncemede bırakılmd mal, hemen haliledilmelidir. Halkm Dostu tur. Kaçanlardan üçü de istimanları- “Kırk gün, kırk gtce şenlik eri" nın kabuk için müfreze kamandanına haber göndermiştir. Müsademede bir jandarma ağır ya- ralanmıştır. Şakilerin cesetleri bu-i gün Erzuruma getirilmi; ve hükümeti konağı önüde teşhir olunmuştur. Yeni getirtile- cek otobüsler nerelerde çalışacak .Otobüslerin Sovyet Ar BEYA, ,,kleringis öderimesi de muhtemel Bundan sonra Belediyenin o otobüs imtiyazını kendisinin kullanacağı ve bu düşüncenin filiyat sahasına konulabil- mesi için Avrupadan 100 otobüs geti- rileceği yazılmıştı. Belediye otobüslerin bedeli olan serbest dövizi temin etmek üzere Vekiller heyetine müracaat ede- cektir, Mesmafih bu otobüslerin Sovyet Rusyada yaptırılarak bedelinin klering yolile tediyesi de mevzuu bahstir, Şehrimizde bugün 55 kadar * otöbün galışmaktadır. Otobüs çalışan hatlarda Sirkeci Bakırköy, Sirkeci — Koca- mustafapaşa, Taksim — Yenimahalle, Eyüp < Keresteciler, Rami — Sultan ahrsettir, Kadıköy tarafında da otobüs işletilmesi Oo mukarterdir. o Belediye Beyoğlu cihetinde yeni bazı otobüs serv visleri ihdas etmek niyetindedir. Ayrıca Tuksim — Beşiktaş arasında * tramvay şirketi tarafından işletilen otobüslerin! de Belediye eli ile çalıştırılması lâzım gelmektedir. 3 Otomobii hırsızlığı Ağa camide oturan ISTİ numaralı otomobilin şoförü Kâmil dün akşam zabıtaya büş vurarak Boşnak İsmail is- winde birisinin otomobilini kaçırdığını iddia etmiştir. Araştırma neticesinde otomobil Ayas ağada bir tarla kena- rında lâstikleri parçalanmış bir halde bulunmuştur. Zabıla Boşnak O İsmeili bulmuştur. Otomobil bir garaja çekit. miştir. Tahkikat vanılıyor. manik Denizciterin terfi imtihanlarıbaşltıyor! Her altı ayda bir yapılan kaptan, ma| kinist, klavuz kaptan ve motö ni imtihanları eylülün birinden © İtibaren deniz ticaret mektebinde yapılacaktır. İmtibanlar bir hafta sürecektir. o ——— Evlenme Bay Kâmil Aydarın kızı bayan Niy- metle Bor Hulk eczanesi sahibi bay Ce- malettin Artamn nikâhları dün Fetih evlenme duiresinde kaymakam bay Ha- lük Nihat Pepey! tarafından kıyılmış- tir. Düğünleri de yarin akşam Eimnönü Halkevi salonlarında yapılacaktır, Iki tarafı kutlularız. Karikatür sergi .si açılıyor | Kırk gün kırk gece slirecek olan İf tanbul mesvimi programından tiyatft festivali bir hafta devam ettikten sof ra evvelki gilh sona ermiştir. Festivek| de Karagözden başlıyarak bugün! sahne hayatımıza varmcaya kadar gö girilmiş olan bütün safhalar halka göt” terilmiştir. J Taksimde açılmış olan fotoğraf sef” si de büyük bir alâka ile karşılanma” 0 yil tadır. Sergi cuma li akşamı bit ti acar ve yörine (Yeni ve os! iza ismi altında bir kârikatür pedal rulacaktır. Bu sergi de 'Türkiyede çin diye kadar çıkmış olan bütün | mecmunlarından birer tane bulunaö” ğı gibi Con Türkler tarafından mubti lif yerlerde Abdülhamit aleyhine yel pilmiş olan karikatürler de teşhir lecektir. Önümüzdeki cumartesi günü sl Taksim stadyomunda bir itfaiye yapılacak ve Osmanlılar zaman! kurulan ik itfaiye teşkilâtımdan güne kadar geçirilen bütün sa balka gösterilecektir. Viyana itfafye müdürü de bunu g” mek üzere şehrimize gelecektir. Yarım akşam Taksim bahcesinde # bir bandosu tarafından bir konser V€ rileçek, 29 ağustosta da Ba'kan fi veli başlayacaktır. pe em menin Yalova yolunda | Bir otobüs hem değe yuvar. anal Bir kişi ağır yaralandı Dün sabalı (o Yalova — Karami şosesi Üzerinde bir otobüs (kazasi müştür, Karamürsel 2 plâkalı otobüs ys 11 yolcuyu Yalovaya götürmek Ö de hareket etmiş ve Karaköse köyü önü” bir virajı dönerken ön ( Jâstikleri | birinin patlaması üzerine hendeğ$ | uz v varlanarak otuz metre kadar sürCkğ miştir. Otobüste bulunan Çınarcık Kö kâtibi muhtar ârabanın altında kal ağır sürette yaralanmıştır. Diğer a ların yaraları hafittir. Muhtar lr sonra Yalovayâ götürülerek her pürile şehrimize getirilmiş ve paşa hastanesine İraldırılmıştır. ——— Iki raportör | seçileck s| Ticaret odasmın yeni ihdas ii | | mayi şubesine almacak iki raportği | önüm için müsabâka imtihanı İmtih perşembe günü yapılacaktır. talip olanlar âncak 6 kişidir.