24 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

24 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

vr EY | i i > 4 —— Ispanya Isyanı «Burgos, 24 — Asilerin umumi mer-| edilidği hakkımdaki haberi din akşam kezi tarafndan verilen bir tebliğe göre ihtilâlei kuvvetler iki gine ka- dar Mâdride bütün cephelerden taar- ruza bşlıyacaklardır. Toledo Üzerine yürüyüş devam etmektedir, asiler bu şehrin 21 kilometre yakmına kadar gelmişlerdir. Londra, 23 (A, A.) — Taymis gaze tesinin Cebelüttarıktan haber aldığı na göre, Malagadaki hükümetçiler, asilerin hava hilcumlarma bir muka- bele olmak üzere, rehinelerden yüzden fazlasını kurşuna dizmişlerdir. İspan- yol harp gemilerinin Melillâ önlerin- de ve Centa cenubu gerkisinde kon- trolü büsbütün bıraktıkları anlaşılmış tar. Asilerin dvamlı bombardımanları karşısında hükümet torpitoları tayfa» ları karakol vazifesini yapmaktan imtina etmektedirler. Madrit susuzluk tehlikesini atlattı Madrit, 25 ÇA. A.) — Gusdarrama- daki hükümet kuvvetleri, o Gaskon muntakasında hükümet hatlarmı yar- mağa teşebbüs etmiş olan asi kuvvet- lerini mağlüp etmişler ve Madridin su ihtiyacını kısmen temin etmekte olan Lozoya depolarını ele geçirmiş. lerdir. Bu muharebede 400 asi telef Olmuştur. Asiler, el bombalariyle hücum et. mişlerse de nihayet hezimete uğratıl- mışlar ve mühim miktarda harp mal- zemesi bırakmışlardır. Hükümet kuvvetleri, 3 kilometre İ- derlemişlerdir. Asilerin bir muvaffakiyet Paris, 23 (A, A.) — Asi General Frankonun umumi karargihmm ge- ceyarısı bildirdiğine göre, asi kuvvet- lerin Talevera cephesindeki ilerleyiş- leri, Toledo yakmmda bulunan Töri- onun zaptile neticelenmiştir. Hükü- metçilerin zayiatınm çok mühim cldu- Zu ve asllerin birçok esir aldıkları söylenmektedir. Andoluzya cephesinde, iki hükümet tayyaresinin avcı tayyareleri tarafın. dan düşürüldüğü haber verilmektedir. Barsalondak! Italyan konsolo- sunun üstünü aramışlar Roma, 23 (A. A.) — Barselondan bildirildiğine göre, müsellâh bir ko münist grupu İtalya konsolosunun o- tomobilini durdurarak, O konsolosun derhal hüviyet vesikasını göstermesi» ne rağmen Üzerini aramışlardır. Kon- #olos, müsellâh komünistlerin hare- ketlerini Katolonya hükümet makam- ları nezdinde protesto etmiştir. Londradaki Fransız elçisinin Av tekzibi Londra, 23 (A. A.) — Fransız Bü- yük Elçiliği, İspanyol zımtakası bo- yunca uzanan hududu mildafaa etmek üzere 30 bin Senegalli askerin Kasa- blanka yakınma sevkedilmiş olduğu hakkında Dangerden gelen ve bir İn- giliz gazetesi tarafmdan neşredilen Yalanlamıştır, o Valladolid radyosu, dört hükümet tayyartlenin yere düşü-| rüldüğünü bildirmektedir. Reisi cumhur teslim olacakmış ama! Londra, 23 — Asiler elindeki Se- vil radyosu tarafmdan verilen bir ha- bere göre, İspanya Cümhurreisi Aza- nâ asilere teslim olmak İstemekteyse de, bu fikir başvekil tarafmdan sid detle reddedilmektedir. Asi tayyareler Malagayı yeniden bombardıman etmişlerdir. Hükümet Madrjiten çeklidi mi ? Londra, 23 — Madrit, asiler tara- fından yalnız sahile giden Alikonti yolu müstesna tamamen çevrilmiştir. Toledo sukut ettiği takdirde bu yol da kesilmiş olacaktır. Bir habere güre hükümet daha gimdiden #ahile nak- letmiştir. Faslıları İsyana davet Paris, 23 — Barselon radyosunda Şimali Afrika yerlilerinden biri Arap lisanıyel mühim bir putuk söylemiş- tir. Bu hatip Cezâir, Tunus ve Faslrla- TI isyan eden İspanyol generallerine karşı ayaklanmaya davet etmiştir. Cenevredea Siyasi bir ziyafet Küçük itilâf ve Balkan anlaşması nazırları toplandı Yugoslavyanın Paris elçisi ve Millet- ler Cemiyeti “ nezdindeki © murahbası Puriçin Cenevrede Balkan ve küçük antand murahhasları şerefine dün ver-i diği bir ziyafyt o Balkan ve küçük an. tand murahhaslarının iştirakiyle ya- pılmış siyasi bir toplantı telâkki edil. mekte o ve büyük bir ehemmiyet veril ektedir. Cenevre mahafilinde bu işe büyük bir ehemmiyet atfedilmeltedir. Ziyafette Türkiye Hariciye Nazır: doktor Tevfik Rüştü Aras, Çekoslovak-| ya, Hari ın, daktor, Esoftz, Ro- manya Hariciye Nazırı M. Antonesko, Yunanistan Hariciye Nezareti müste- garı M. Mâvridis, Çekoslovakyanın Pa- ria elçisi M. Osuski, Çekoslovakya- nm Cemiyeti Akvam nezdindeki mu rahhası doktor İzerski, Türkiye Dahili. ye Vekili Şükrü Kaya, Türkiyenin Ce- *miyeti Akvam nezdindeki muralıhası Necmeddin Sadık, Yunanistan cemiye ti akvam nezdindeki murahhası M. Rozet ti, Yunanistanım Paris elçisi M. Politis, Romanya Hariciye Müsteşarı M. Padu- Jeski ile Balkan ve kücük Antant murah- has heyetlerine mensup birçok zevat bu- Tunmuşlardır. Ingiliz donanması haberin tamamiyle asılsız olduğuuulAkdenizde manevra- söylemiştir. Isyan Fransayada mı sirayet edecsk ? Paris, 23 (A. A.) — Övr gazetesi, Mekues garnizonundaki bazı Fransız zabitlerinin ihtilâlkârane (o harekâtı hakkında bazı haberler neşrelmekte. dir, Bu haberlere göre, bu zabitler, Eylül ortasmda şimdiki Fransız reji- mi hakkında memnuniyetsizliklerini izhar etmişlerdir. Övr gazetesi bu ha- diseden, İspanya dahili Uharbinin Fransa mımtakasında bazı tesirler u- yandırmıya başladıYı neticesini çıkar. maktadır. Gazete, askeri grupları tarafından kazanılan her za- ferin bazı Fransız mahafilinde ümit- Ter uyandırdığını ilve etmektedir. Alkazar zaptedilmiş Londra, 23 — Madrit hükümetinin verdiği bir habere göre, hükümet kuy- vetleri Alkazarı tamamiyle zuptetmiz. lerdir. a Astler takzip çdiyor Hendaye, 23 (A. A.) — Asi Burgos yüksek kumandanlığınm haber ver- diğine göre, General Franko kuvvet- leri, Toledonun 22 kilometre ötesinde bulunan Tovijosun zaptından Sonra, &iddi bir mukavemetle karşılaşmaksı- zın Toledoya doğru yürüyüşlerine de vam etmektedirler. Burgos verici radyosu, Alkazarm berhava edilerek müdufilerin imha muvafık netice verdi ya çıkıyor Londra, 23 — Deniz Nezaretinden alman bir habere atfen verilen malü- mata göre İngiltere Akdeniz filosu ilk teşrin başında şarki Akdenizde bir manevra yapacaktır, Bu manevraya iştirak etmek üzere Gucen Elizabett, Repulse ve Glonluz zırhlıları 20 Ey. lülde Maltadan hareket edeceklerdir. ———— Yeni tramvay arabaları Dün yapılan tecrübe Tramvay şirketinin şimdiki 28 kişi alan — hakikatte 70 kişi alır ya! — a- rabalara mukabil 52 kişilik olarak ge çen sene yaptığı yeni muaddel arabalar! virajlardan dönemediği için yeniden de-| giştirilmiş ve dün bu arabaların tecrü-| beleri yapılmıştır. Tecriibelerde Vali! Muhittin Üstündağ ve şehireilik müte.| hassısı Prost da hazır bulunmuştur. Birinci ve ikinci mevki olarak iki kasma ayrılmış olan ve kapıları otoma- tik bir şekilde kapanıp açılan bu araba) Jarm dünkü tecrübeleri , eras itibarile muvafık görülmüştür. Bakalım tramvay şirketi 52 kişlik bu yeni arabalara kaç yolcu alacek?.. Her halde 100 kişiden ez değil! “Fransada bir. HABER — Akşam postası Jitalyanın teklif- leri rededildi Cenevre, 23 — Milletler Cemiyeti umumi heyeti bugünkü umumi heyet toplantısında Habeşistanm Cenevrede murahhas bulundurabileceğine karar vermiştir. Bu mesele Türkiye murah - bası Tevfik Rüştü Arasın da bulunduğu salâhiyetleri tetkik komitesinde görüşül- müşti Bugünkü celsede komitenin “Habeşistan mueakhas bulundurabilir, şeklinde olan raporu okunarak reye kon- muş, rapor 4muhalif ve G-müstenkif reye karşı 39 reyle kabul edilmiştir. Bu mesele için La Hey adalet rivanma mü- racaat teklifi kabul edilmemiştir. Habeş murahhaslar: bu suretle Mil İctler Cemiyeti toplantısında Habeşista- nı temsil edebilmek hakkını kazanmış olmaktadırlar. Bu karara yalnız Macaristan, Arna- vutluk, Avusturya ve Ekuatör murah- basları muhalefet etmiş, Bulgaristan ve Amerika murahhasları da müstenkif kalmışlardır. Bu karar, siyasi mahafilde, Cemiye- ti Akvam tarafından Habeşistanm İtal. yaya İhakınm tanmmamış olduğunu rermen ilân mahiyetinde sayılmaktadır. Bu vaziyet karşınmda İtalyanın ba- dema Milletler Cemiyeti toplantısma iştirak etmiyeteği ve belki de cemiyet- ten tamamen çekileceği, aynı zamanda Yokarno toplantısına da (o gelmiyeceği zannadilmektedir. Paristeki Habaş elçisi İMalyaya dehalst etti Paris, 23 CA.A.) — Parleteki Habeş orta elçisi salr günü öğleden sonra İtal. ya büyük elçiliğine giderek İtalya hü- kümetine dehaletini bildirmiştir. İtalya Krali İmparatorluk tacını ne zaman giyer Belgrad, 23 — İngiltere Kralının, Yugoslavya, Yunanistan ve Türkiye» ye yaptığı seyahatler İtalyaya karşı bir itimatsızlık sayıldığından Romada uyan- mış olan asabiyet hâlâ devam etmekte - dir. Romadan gelen bazı haberlere göre, İtalya Kralı Viktor Emancel, önümüz. deki ve İni eği erler alama şehri olan Aksum'a giderek merasimle Habeş imparatoru ilân edilecektir, Bu merasimde Musolininin de hazır bulunacağı sanılıyor. İtalya ordusu için Roma, 23 — Bugünkü kabine toplan” tısnda, Başvekil Musolini İtalyan or- dusunun hazırlık ve teçhizatı hakkında verdiği malâmat arasında bu iş için her türlü fedakârlığın yapılacağını bühassa tebarliz ettirmiştir. Büyük devletler İtelyadan neden yüz çevirdi'er ? Paris, 24 — Gazeteler Milletler Ce- miyetinin 4 temmuz içtimaıda Habeş imparatorunu bir tarafa bırakmasından sonra bu ani değişikliğin sebeplerini a- raştırmakta ve bunun başlıca sebebinin İtalyanın son aylarda yaptığı tehrikât olduğunu ilâve etmektedirler. İtalyanın Almanya ile yaptığı anlaş- manın bir çok devletleri korkuttuğunu, İtalyada Sovyet — —Fransız paktına karşı çok şiddetli bir aleyhtarlık görül- mekte olduğunu yazmaktadırlar, Bu meyanda gazeteler, İtalyanın yalnız Akdeniz hevzasmda değil, Orta Avrupada da bir takım isteklerde bü- Tunduğunu, bu sebeple İtalyaya müsa- it olan büyük devletlerin fikirlerini de- giştirdiğini ilâve etmektedirler. Gazeteler demektedirler ki: “. Beklenmiyen bir hadise olmazsa Habeş imparatorluğunun hukukan da» vayı kazandığını ve İtalyanın Milletler cemiyetinden istilasını göndereceği ya” zılabilir.,, tren kazası 14 ölü, 20 yaralı var Paris 7 — Büyük bir tren kazası olmuştur. Paris » Bordo ekspresi bir muştur. Paris - Bordo ekspresi bir omnibüs trenile çarpışmıştır. Ekspre- sin son iki vagonu parça parça olmuş, M kişi ölmüştür. 20 kişi de yaralı yar- dır. Omnibüs treni Lurddan gelmektey- 41. Yolu üzerinde, henüz anlaşılamı- yan bir sebep dolayısile durmuş olan, ekspresle karşılaşmış, son süratile onun üzerine çarpmıştır. . leprtmmanmimen ak pamnumaş ii LE Japon askerleri Çil arazisine girdiler Japonyanın vahim neticelel doğuracak kararlar vermiş olmasından Uzak Şarktan gelen haberler vazi- yetin yeniden elddiyet kespettiğini ve yeni bir taarruz hareketinin başlamış oldüğünü gösteriyor. Dün gece geler telgraflara göre Hankovda vahim neticeler doğuracak bir hâdise olmuştur. Japon ihraç kuv. vetlerins karşı galeyan halinde bulu. nan Çinliler bir Japon mülfrezesine hücum ederek bir Japon neferini öl. dürmüşlerdir. Bunun Üzerine karaya ralihim miktarda asker çıkaran Je- “ponlar Çin arazisine girmişlerdir. Bir hâdisa daha Şanghay, 23 (A. A.) — Honklu ma hallesinde Çinliler bir Japon ustabaşı. ri öldürmüşlerdir. İkt Japon balıriye. lisi yaralanmıştır. Jepon devriyes* Harbiye korkuluyor katillerden birini yakalamıştır. Dİ leri kaçmışlardır.. Mahalleyi d bir Japon deniz müfrezesi işgal GÖ tir, Tokyoda Inflal i Tokyo, 23 (A.A) — Hongkii ballesi tecaviz hakkmdaki gazeteler tarafından husust tabi neşredilmiştir. Sıydaal mahfeller, bu yeni gi ten sonra, Japon hükümetinin | mühim neticeler verebilecek tedbi almıya mecbur olacağından lar. Şankhayda bulunan Japon vetlerins kargı açıktan açığa Dİ” rik mahiyetinde telâlki eğilen vü ni hâdise umumi infiali mucip of) tadır. Istanbul dan bugün ayrıldı (Baş tarafı 1 incide) yeliler marşı mızıka İle birlikte söyte- dikten sonra Harbiye ikinei snf top-| gu bölüğünden Enver şu nutku söyle-| di: “Sevgili İstanbul?! Seni Türkün ebedi malı yapan ta rihten emir aldık... Senden ayrılıyo- ruz. O tarihten de çok eski ve o tarih- ten de büyük olan ulusumun yeni ta- rihine baş olan, kaynak olan Cümhu- riyet Kâbesine gidiyoruz. Senden ayrılıyoruz... Fakat ayrılan yalnız, Taş, toprak, et ve kandır. Biz seniniz, Nasıl ki sen de bizim ve her Türkünsün. Senin ve bizim gözleri mizde yaşlar var. ratlığı bir ebediyet nurunun, Atatür- kilin yanına gidiyoruz. İleri tarih için nur almağa, feyzalmağa, hız almağa gidiyoruz... Güzel İstanbul? Yüz yilder bis Har- biyeli çocuklarına ana oldun. Ayrılır. ken seni kalbimizde bereber götürü yoruz, Sana da bir dbile bıralayoruz. Her parçası tarihin bir zaferi olan bir granit âbide., O Abide Ti İstanmda ka- nat açan işte şu tarihi bina: Harbi- Ye... Orada tarihlerden büyük Atatür. kin yeri var, dershanesi var. O âbide- de şehitlerin rukları var, Çanakkale şehitlerinin mermerleşen (gövdeleri var, Bu ulu ve soylu hatıralar sana vel asil İstanbul, sana en büyük saygı- mezdır, Asiz İstanbullular! “En şevkatli kucaklarınızda bir asır büyüttüğümüz Harbiyenisi bu yolun Kâbesine uğurlarken gözleriniz. den, sözlerinizden aldığımız taşkın heyecan ve ümitlerle rullarımız ayrı- ca doluyor. Nİ Sizlere karşı yüreklerimizde taşan Sebze halin- deki tahkikat On memura daha işten el çektirildi Belediyenin yeni yaptırdığı halde bazı yolsuzluklar eereyan ettiğinin an- laşılması oOüzerine tahkikata başlan- dığı ve bu tahldkatın ilk safhasında Raller müdür muavini Peyziye işten el çektirdiğini yazmıştık ; Bundan sonra yapılan tahkikat bu işin geniş olduğunu ve yolsuzluğun bir gurup tarafından yapıldığını mey- dana koymuştur. Bu sebeple halde memuriyetleri bulunan on kadar kim senin daha vazifelerinden (ayrılmaları Türumu hasıl o olmuştur. Öğrendiği - mize göre bunların ekserisi halin kan- tarcılarıdır. Esasen yapılan yolsuzluk- larm fazla okantariye almak ve bun- ları tüccara verilen makbuzlara geçir. memek, her akşam hasıl olan (o vari» deat fazlasını zimmete geçirmek şeklinde olduğu söylenmektedir. bin bir minnet var. Artık Kahrif lusumun Harbiyesi; Deşer tı bütün imlılâplarım, zaman mu da aşarak, bir hamlede Atatürkün mer kaynağında » > da - Türkün büyük ülküleri için arlanır ve yetişirken, onu re kadar elinde hutacok olan gençliğinin öncüsü kalacak, | By büyük ulusum, güven bis#İ Genç Harbiyelinin çok alk bu güzel nutlkundan sonra Haiti marşı söylendi. Büyük çelenk kondu. Çelengin üzerine İ Garbi Anadolu haritası yapılmi$ tanbuldan ok uzel en 4 e ma EAA, İKİ GEZ enkei Bundan sonra Mektep Mehmet Ağustos âbidenin dibindi ? masa Üzerine konulmuş hatıra ye rine şunu yazdı: gi “— Harp Okulunun Ankarayf şi münasebetiyle Atatürkün hu manevisinle iğilirken sayın vi lulara, kiymetli İstanbula veda #9 Tarıma sunarım. şi yokuşu yoluyla Karaköye inip neye gittiler. Burada Deni rıhtımma yanasan Kalamış ve köy vapurlarma binip karşıya ler. Kadıköyden gene mu rüyüşle Haydarpaşaya geçildi. Husus! tren Haydarpaşadan 2,30 da hareket etmektedir. — SporcularımıZ Leningrad'dâ Bugün Rusyada üçüncü futbol ten” sını yapseniiy futbol maçı 24 Eylül saat 16,30 nanacaktar, 25 Eylül saat 17,30 a A pak 2 e Ölenler de 700 kiçi? buluyor başlangıcımdanberi 346 yahudi tevkif edilmiştir. gp” Ölenlerin — sayısı 700 dür. 35 şi poli veya asker ve 82 si yâ?