6 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

A NT Sabıkalılar milletler cemiyeti kurdular ! (Baş tarafı 1 incide) Canilere mahsus akvam cemiyeti, Pariste, şimdiye kadar yapılan ERK ransların şayanı dikkatlerinden biri halinde ve Fransız emniyet direktör.! Yüğünün binasından dört adım ötede- ki bir otelde, geçen hafta, toplanmış- tır. Konferansa Büyük Britanyanın, Almanyanm, Fransanm, Belçikanm, İtalyanın Lehistanın, Rusya ve İspan- yanın batakhanelerine mensup eleba- şılar iştirak ederek bütün bu memle- ketlerin batakhanelerini temsil etmiş- lerdir, Murahhasların temsil ettikleri ih- tisas kolları şunlardı: Beyaz kadın ticareti, soygunculuk, vural akınları, afyon alım satımları, kaçakçılık, şantaj ve kalpazanlık. Teşkilâta temel olmak üzere şu nok talar kabul edilmiştir; “Merkezi icra komitesi bu teşkilâta intisap etmiş olan grupların arsrulu- asl alâkalarını gözetip koruyacak, za- man zaman basıp dağıtacağı tamim- Jerle azalarıma yeni vaziyetlere göre “tali: ve öğütler verecek, polis te- beddülâtını bildirecektir. Aranmakta olan kaçaklara her mem lekette emniyetli sığmaklar vücuda getirilecektir, Batakhane dünyasının âdetleri ve yazılı olmayan yasaları, men- suplarmdan başka memlekette bulu- nan birisini mahküm ettiği takdirde bu mahkümiyet kararını, o memleket batakhaneleri infaz edecektir. Çalınan eşyayı elden çıkarmak için tayin edilecek merkezi bir yerde bir merkez bürosu teşkil edilecek ve bu büro kendisine gelen eşyayı azanın nam ve hesabına en iyi şartlarla elden çıkaracaktır. Polisin eline düşen azaya yardım için merkezi bir yardım sermayesi vü- cuda getirilecektir. Hapishaneye düşen haydutların ai- lelerine ve ihtiyarlıktan dolayı iş gö- remez bir hale gelenlere yardım için de bir hayır bürosu kurulacaktır. Polise muhbirlik yapan haydut ve sabıkalılar tesbit edilip bunların hü- viyetleri bir kara listeye yazılarak azaya bildirilecek; teşkilâtta poliste olup bitenleri haber vermek için su- reti haktan görünen muhbirler istih- dam olunacaktır Çetelere mensup olup da hapishane- lere düşenlerin kaçmalarını kolaylaş- tıracak ve yalnız bu işle uğraşacak bir şube kurulacaktır. Tanmmış çetelerin faaliyetleri için! sahte pasaport ve vesaik imal edecek fabrikalar yapılacaktır. Beyaz kadın ticaretile uğraşan muh! telif grupların işlerini kolaylaştırmak için merkezi iera komitesi sahte evlen meleri başaracak bürolar kuracaktır. Böylece muhacereti tahdit etmiş olan| memleketlere girip çıkmak meselesi de ortadan kalkacaktır. Polis ve memürlara rüşvet vermek için hususi ajavlar kullanılacaktır. Bu ajanlar bilhassa nazik, gösterişli pek kurnaz ve çok sevimli adamlar arasından seçilecektir, Çetelere mensup olanların muhtelif” usulleri öğrenebilmeleri için bunlara memleketler arasında muvakkat mü- badeleler yolile staj gördürülecektir. Merkezi icra komitesi batakhanele- rin örf ve adetlerine aykırı hareket etmiş olanların adımı bir kara listeye yazacak ve bu gibiler polise ihbar edi lerek ele verilecektir. Fransız gazeteleri yazıyorlar: Türkiye ile Fransa gittikçe dostlaşıyor Fransız Başvekili Blumun Cenevre- de Hariciye vekilimizle yapmış oldu- ğu konuşmalardan (bahsederken 'Temps gazetesi bu mülâkatın ehem- miyetini kaydettikten sonra demekte- dir ki; "Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü Arasın faaliyeti şarki Akdeniz- deki yeni vaziyet dolayısile İngiltere #le Türkiye arasında sıkı mukarenetin Antakye ve Isken- derunda mitingler (Baştarafı 1 incide) oradaki Türk kardeşlerimize itidal tav siye eden yazıları okunmuş ve ana va-, tanm alâkasr şiddetle alkışlanmıştır. Yeni hâdiseler mi ? Tan gazetesine Kilisten bildirildiği- ne göre Antakyada yeni bazı hâdiseler daha zuhur etmiştir. Bir Türk genci - nin cenazesi Türk bayrağına sarılarak kışla meydanından göçilirken Oo cenaz& durdurularak bayrak indirilmek isten- miştir. Fakat halktaki umumi teessür ve çehrelerdeki asabi sükünü gören Fransız kumandanı bir hâdise çıkacağı mı anlayarak fazla bir müdahaleye ken dinde kudret görememiş ve cenaze yo- Juna devam etmiştir. Bir müddet evvel de Suriyeli bir as- ker bir Türkün sapkasına tecavüz et- miştir. Bu tecavfizrü (haber alan bazı Türkler önünde toplanmışlardır. askerin kaçmış olduğu kışla Fransız kumandanı © evvelâ askere ateş açmağa hazır olmaları emrini ver mişse de sonra bundan vazgeçmiş ve ahali kendiliğinden dağılmıştır. Suriye heyeti Iskenderuna gidiyor Paristen dönen Suriye heyetinin bu -İ husulündenberi gitgide daha ziyade göze çarpıyor, Pertinaks da “Echo de Paris, gaze- tesine şöyle yazıyor: “Vakıa hiçbir siyasi vesika Türkiye- yi Fransaya bağlamamaktadır. Fakat Türkiyenin Sovyetler birliği ve Yu. goslavya ve bir müddettenberidir de İngiltere ile olan sıkı ve samimi mü- nasebatı ve nihayet muahedelerin ta- dili aleyhtarlığı bizi kendisile açıkça birleştirmektedir.,, günlerde İskenderun ve Antakyaya gi- deceği de söylenmektedir. Frankın düşüşünü protesto Prangın düşüşü (ticaretle Uğraşan Sancak Türklerini çok zarara sokmuş- tur. Sancak Türkleri bunu protesto için bir miting yapmışlardır. Bayrak hâdisesi varmış Tan gazetesinin Kilis yazdığına göre Antakyada bayrak hâ- disesi vuku bulmuştur, Bir Türk gen- muhabirinin / cinin dükkâna astığı bayrak indiril - mek istenmiş se tirilmiştir. Gençlerin muhakemesi Geçen ağustosun 30 unda de hâdise çabuk geçiş- Türkün büytik zafer bayramını kutlulayan Türk gençleri hakkında Antakya © zabitas: takibat yapmış ve gençler mahkemeye verilmişti, Bu muhakemenin dün olma- sı Tâzımdı. Santağın en büyük avukat - ları gençlerin müdafaa deruhte et mişlerdir. Binlerce kişi muhakeme safa hatı, takibe hazırlanmış du. Fakat şu dakiks bulunuyor »| l | me safahatı hakkında şehrimize bir ma Tümat gelmemiştir. HABER — Akşam postağı Istanbulun bayramı (Baştarafı 1 incide) Bu münasesbtle bu sabah bir de geçit resmi yapılmış, çok güzel oolmuştur. Geçit resmine Sultanahmetten başlan » muş, hareketten evvel 21 top atılmış » tır. Bu esnada meydanda toplanan bin- lerce halk, kahraman askerlerimiz, mek tepliler bir dakika ihtiram vaziyetinde durmuşlar, İstanbulu büyük sevincine kavuşturan aziz şehitlerimiz böylece a- nılmıştır. Nakil vasıtaları da bu ihtiram hareketi sırasında bir dakika oldukları yerde durmuşlardır. Top seslerile be - raber limandaki bütün vapurlar düdük- lerini çalmışlardır. Geçit resmi alayı bu merasimi müte. akip Sultanahmetten hareket ettikten sonra ana caddeleri takiben (Taksime geçmiş, burada cumhuriyet Abidesi 8- nünde sıralanmıştır. 'Taksimed büyük bir tribün hazır. lanmıştı. Tribünde şehrimizde bulu. nan saylavlar, vali ve belediye reisi, askeri ve mülki erkân, şehir meclisi azaları ve diğer zevat bulunmaktaydı. Taksimde istiklâl marşi ile başlı yan bayrak çekme merasimini mütea- kip abideye belediye namma büyük bir çelenk konulmuş, gençlik namına üniversite edebiyat fakültesi talebe- sinden Bahadır ve şehir meclisi aza- sından Refik Ahmet Sevengil birer he yecanit nutuk söylemişlerdir. Alaya iştirak odenlerin tribün ö- nünden geçit resmi halinde yürüyü- günden sonra merasim nihayetlenmiş, alay yerlerine dağılmak üzere Tak- simden hareket etmiştir. Bugün öğleden sonra belediye reisi ve gehir meclisi azalariyle cemiyetler milmessillerinden ve parti başkanlar rından seçilecek heyetler İstanbul ko- mutanlığına giderek kahraman ordu- muzun omümessillerine (İstanbulun şükranmı bildireceklerdir. Gece belediye reisi tarafından or- du şerefhie büyük bir ziyafet verile- cektir. Geceleyin Halkevlerinde de müsamereler verilecek, Taksim mey- danmda şehir bandosu çalacaktır. Geçimsizlik “(Baş tarafı 1 incide) boşanmıştır. Bu miktar seneden sene- ye azalmaktadır. En çok boşanma va- kası 1931 de olmuş, bu sene zarfında 2475 karıkoca biribirlerinden tyrlmış- lardır. En çok boşanma vakası İstanbulda olmaktadır. Şehrimizde (1930 da 246, 1931 de 303, 1932 de 179 çift boşan - mıştır, İstanbuldan sonra 264 vaka İle İzmir, daha sonra 127 vaka ile Bursa gelmektedir. En az boşanma hâdisesi Karttadır. Bu vilâiyetimizde 1931 sene- si zarfında hiç boşanma olmamış, 1930 senesi ancak 1, 1932 de ie 3 karıkoca biribirinden ayrılmıştır. Diğer memleketlerde Berlinde çıkan Doyçe Algemagne, Çaytung gazetesinin neşrettiği statis - | tiklere göre ise büyük barptenberi Ak manyada boşanmalar fazlalaşmaktadır. Halbuki 1913 de 10.000 kişide ki nisbet 27,9 iken bu rakam (1935 de 75,2 ye çıkmıştır. Bunun sebepleri arasında ab- lâkt ve iktisadi olanları bilhassa mü » himdir. Fransada nisbet harpten evvel 37,7 idi. 1932 de 52,9 a çıkmışsa da, 1934 de 48,3 e inmiştir. Bu hesaba göre Al manyada boşanmalar Fransadakilerden pek çok fazladır. Bslçikada nisbet (1913 de 15,9 du. 1933 denberi nisbet dalma 30 olarak kalmıştır. İngiltere bu hususta hususi bir vazi yete maliktir. Şiddetli bir kanun burs- daki boşanmaları güçleştirmektedir. Bu sebeple nisbet Avrupanın her memleke tindekinden çok aşağıdır. Harpten ev- vel 1,5 idi, bugün 10,6 dır, Bu tezayüt izdivaç hakkındaki kanunların son 3a" manlarda biraz gevşemesile alâkadar- dır. Avusturyadaki nisbeti tesbit güçtür. Çünkü, burada bugün ancak katolik - ler arasında böşanma vardır. Halbuki, imparatorluk zâmanında kanun buna de etmiyordu. manya 1914 de Avrupada boşün » maların en azamisini kaydeden bir mem 44,1. Maamafih, bu nis , ” ii. Isr muhake- boşanmanm yegâne 8e » Çünkü, ayni hareket'Av- 8 Birinciteşrin — Liret de kıymeti düşürül (Baştarafı 1 incide) Liretin kıymetinin düşürülmesi Türk ticaret âlemine frangın sukutun-| dam daha çok tesir etmiştir. Vakıa İrangin sükutu tarihi olan 25 eylülden beri lirette de bir hareket olması bek- lenmekte idi. Fakat piyasamız ihtiyat- u davranmakla beraber bu hareketin diretin düşürülmesi şeklinde olacağını pek de beklemiyordu. Bugünkü toplantı Bugün saat 11 de Türkofiste liretin sukutundan mütevellit vaziyeti müta- lea ve alınacak tedbirleri tesbit etmek Üzere bir toplantı yapılmıştır. Bu top lantıya şehrimizdeki hemen bütün za- hire ve hububat ihracatçıları da işti. rak etmiştir. Hububat ve zahire piyasamız, İtal. ya ileolan anlaşma dolayısile - ki uzatılmış müddeti bu ayın yirmisinde i , bitecektir - bu memlekette oldukça; sası liret için fiyat veri mühim miktarda arpa, yulaf, bakla başta olmak Üzere hususi takaslarla birçok ihraç maddelerimizi satmış bu- lunuyor, Bu ihracatın en mühim yekünunu yukarıda da yazdığımız gibi hububat teşkil etmektedir. Ancak bu takas mu-| amelelerinin bir kısmının ithalâtı ya| pılmamıştır, Bugünkü içtimada bu mevzu üzerin de konuşulmaktadır. Alâkadarlar 1- talyanın, her ne sebeple olursa olsun, ihracatını kuvvetlendirecek bazı teğ- birler alırken bizim tücarın mukavele- lerine tam ve kati bir sadakat göster- mesinin lüzumlu olup olmıyacağı su- alini sormaktadırlar. Gazetemizl (o makineye verdiğimiz ana kadar bu içtima devam etmektey- di. Mısır parasını düşürmiyecek Berlinde bulunan Musrr başvekili Na bas paşa Mesr parasının düşürülmiye- ceğini temin ederek demiştir ki: “— Misir zengin bir ülkedir. Mali yesi sağlam ve bütçesi mlltevazindir. Parakimr düş değilir.,, Çeşoslovekyada klering Çekoslovakya klering muamelesini iş'arı ahire kadar durdurmuştur. Berlin ve Peştede akisler Anadolu ajansının bugün öğle üzer! Berlin ve Peşteden verdiği telgraflara| göre Liretin kıymetten (o düşürülmesi Berlinde hayretle karşılanmış ve ax çok üzüntüyü mucip olmuştur, Salâhiyetli mahfiller Alman nazariye sinin bu defa hayli hırpalandığını, zira parasını düşürmemiş olan yegâne en - düstriel memleketin Almanya olduğu- eğe mullaş ve iicebu: nu söylüyorlar, dü | Diğer taraftan Liretin Kfi şürülmesi İtalya — Macar daki klering muamelesini ğİ liğinden durdurmuştur. Bu! ya yüksek miktardaki ih: layı oradan mlihim alacakisi Macaristan: ciddi sürette muştur. Siyasi mahafilin ileri sürü mine göre, Şayet resmt İtalyi deki ifadeye rağmen, (fesli para politikasından (Mi bir zarar hasıl olacak olursa Macaristan Almanya ile ol inkişaf ettirecektir. Borsada vaztyal Bu sabah Cumhuriye Mi kası 620 - 628 kuruş fiyat Borsa mahafili Jiretin mütevellit vaziyeti hassasi etmektedir. Esasen 25 eylöldenberi Londranm bugün akşama cek öğle muameleleri tel Peşte 6 (A.A) — Başı Gömböş, 50 yaşmda olduğu sabah saat R,20 de ları e eri | Odesadan harel ettiler Moskova, 6 (A. A.) — T89 dan: Türk spor heyeti, dün Roudzoutak adında Diesel purla İstanbula müteveccih Bari AYAR et e rından mürekkep bir takın | vazifesini görmek Üzere isk€ ki almıştı. i Vapur, Türk ve (enis marşlarmın terennümleri | | reket etmiştir. HABER istanbuülün en çok $ hakiki akşam gâzet' RE TETA PV verenler kâr eder 8 iikteşrin perşembe günü 2 buçuk matinesirden İtibi SAKARYA eski enamrn SİNEMA AÇILIŞ GALASI ŞEREFIN tatlı ve muhrik sesli büyük artist l JEAN KIEPURA ve sevimli sahne arks' LiEN DEYERS tarafından çevrilmiş Bütün Güzelleri Severi N Neşe, musiki ve şarkı filmini gösteriyor. Jean Kiepuranın © cağı şarkılar meyanında (Rigoletto ve Martha) şarkısı rece nefis ve sevimlidir. İlâveten: (Pariste giyilen şeyler) mount Journal havadisleri ve Mickey Pek çok sevdiğiniz yıldız LİLYANHARVE Türk Kara Güll Jürk Büyük filminde tamamen yeni bir tarzda görünec: sahne arkadaşı WILLLEY FRITSC rupanın o gamaân bitaraf kalmış devlet- lerinde de görülüyor, İsveçte 13,7 ye mukabil 42,8, Danimarkada 28,3 e mu- kabil 92,9 dur. Boşanmaların azami olduğu memle- ketlerden Estonyada 91,5 (bu memle- ket için harpten evvelki malüm değildir, çünkü o zan nın bir eyaleti idi), Japonysf Birleşik Amerikada 128,5 dir. Sovyet Rusyanm vaziyeti elde neştedilmiş hiçbir stat