10 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

10 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Cumhuriyet bayramında! sevinme kabahat mi ? © İntihabat dolayısiyle sancak türk- leri arasında propagandalar artmağı başlamıştır. Antakyada arapça be. yannemeler dağıtılmıştır. Bu beyan. namelerde “sancağın Suriyeden ayr:'- maz bir parça!, olduğu iddia oluna. rak “Türklerin de arap intibahatıma iştirak etmeleri!,, tavsiye edilmekte. dir, Türkler, intihabata iştirak etme. meğe katiyen karar vermiş bulunma” tadır. İntihabat ayın on dördünde yapıla-| caktır. Antakyaya intihabata iştirak et. mesi için bir de emir gönderilmiştir Antakyada Fransız delegesi Antakyadaki Fransız delegesi Dor yo, Suriye fevkalâde komiseri (kont dö Martel ile görüşmek üzere Berula gitmiştir. Bu seyahatin Antakyadaki kız lisesinin kapatılması hadisesiyle alâkadar olduğu zannedilmektedir. Kız ilsesi nasil kapatıldı ? Antakyadaki Türk kız lisesinin ka. patılmasını ve dolayısiyle çıkan hadi- geleri Antakya gazetelerinden < Yeni Gün şöyle anlatmaktadır: Şehrimiz kız lisesi (orta mektep) €vvelki gün kapatılmıştır. o Kapanma muhafızlığın, delegenin vizesini taşı. yan 31 birinciteşrin tarihli Fransızca bir karariyle olmuş ve karar pazar günü sabahı ilk defa olarak mektebde kız talebeye tebliğ edilmiştir. Kararın tebliğini müteakip talebe derhal mektebi terke davet edilmiş ve haber hemen şehirde yayılalarak umu mi bir teessür uyandırmıştır. Muhafızlığın bu kararında talebe. nin siyasi hareketlere iştiraki kaydo- lunmakta ve bu sebeple mektebin bilâ müddet tatil olunduğu bildirilmekte. dir. (Siyasi hareket) denen şeyin 29 birinciteşrin cumhuriyet bayramı ol. duğu anlaşılmaktadır. Kapatılan mektep 4 sınıflı ve çıka- rılan talebe miktarı 55 tir. Kapanma kararının ayni mektep dahilindeki A. rap kısmına şümulü olmadığından ik! sınıflı ve 10 talebeli olan bu Arap kis. mı tedrisata devam etmektedir. Kız lisesinin kapatılması karari ayni veçhile Türk erkek (lisesinde de talebeye tebliğ edilmiş ve kendilerine maarif reisi tarafından nasihatte bur! lunularak bayramlara iştirak etmek. ten bir fayda gelmiyeceği, - bindena Teyh bu gibi hareketlerden sakınmala- rı söylenmiştir. Erkek ! talebesinin grev. Antakya erkek lisesi talebesi de dün sabah mektebi terketmek suretiy. le grev yapmışlardır. Bu grev, kız lisesinin kapatılması ile alâkadardır, kız lisesi hakkındaki karar geri alınıncıya kadar devam ©. decektir. Hakkımızı tesilim ediyorlar Fransızca İllüstrasyon (o gazetesi Antakya ve İskenderun üzerindeki Türk hakkını itiraf yollu “Antakya; da bir gezinti eski Türkiyeden güzel bir parça temaşasma fırsat veriyor.,. demekte ve sancağın hususiyetlerini anlattıktan sonra sözlerini şöyle bi. tirmektedir: “ Suriyelilerin İskenderun #anea, ğını muhafaza etmek istemelerindeki ve Türk ordusiyle bir karşılaşma ih- timalinin uykularını kaçırmasındaki hikmet anlaşılıyor. Tütün işçileri Vilâyete istida verdiler (Baş tarafı 1 incide) izam olunan ve hattâ bazı gazetelerde mahiyeti büsbütün tahrif edilen vaka- Dın esası şudur: Amele çalıştıran her tütün imalâtha- nesi amelenin istihkakınc ya on günde bir veyahut baftada bir öder. Bunun “bir usul ve teamülü yoktur. Meselâ res mi bir teşekkül olan inhisarlar idaresi amelesinin istihkakını on günde bir ve- rir. Buna mukabil haftalık veren tütün ticarethaneleri vardır. Müassesemiz evvelce haftalık usulü- nü tatbik ederken, ( tetkikattan sonra on günde bir tediye tarzının sayısız fay 'dalarmı görmüş ve İnhisarlar idaresi- nin bir çok zamandanberi muvaffakiyet Je tatbik edegeldiği bu tarzı tediyeyi kas bul ederek ağustos bidayetinden itiba- ren amele istihkakımı on günde bir öde- meğe başlamıştır. Üç aydanberi Üsküdar, Beşiktaş ve Ahırkapı imalâthanelerimizde munta - aman tatbik edilen bu tarzı tediyeye, Ahrıkapı amelemizin bir kısmı, geçen cuma günü her nedense itiraz etmek İsi temiş ve kendilerine yedi günde bir pâ- ra verilmesi arzusunu izhar eylemiştir. Müessesemizin amele istihdam (ettiği imalâthane yalnız Ahırkapı deposu de- ğildir. Üsküdar depolarımızda bine ya- kın, Beşiktaş depomuzda dört yüz kü- sur amele açlışır. Müessesenin faydala- rr müsbet bir usulü tediyeyi küçük bir kısım amelenin keyf (o ve arzusuna ta- mamen değiştirmesine mahal olmadık- tan başka istenilen şeyi de tatbik edi. “vermek disiplin bakımından Çi bir $sy olmasa gerektir. Kaldı ki, müessese 'yedi gün yerine on günde bir para alan amelesinin ilk zamanlarda bütçelerini tanzim edebil '- mesi , hiçbir meçburiyeti yokken, kendisine açıktan #vans suretile yardım da bulunmayı da ihmal etmemiş ve elân! istihkakları nisbetinde avans vermekten geri kalmamıştır. Hakiki sebebini, bir tediye şekil ve tarzından ziyade daha başka menbalar- da aramak lazrmgeldiğini zannettiğimiz bu meseleye elyevm zabıtamız vaziyet etmiş bulunuyor. Bu itibarla bu mesele hakkında bizim için söylenecek fazla bir şey kalmamış oluyor. Ahırkapı imalâthanemizi, mamul tü tünlerimizin sevk hazırlıklarının ikmali için ibrkaç gün kapalı bulunduracağız. Bu istihzarat ikmal edilince müs mizin dahili usullerini eskisi gi siyerek çalışacak amelemize imalâtha- nemiz kapıların: yeniden açık bulundu- racaktır. Bilvesile şurasını da tebarüz ettirmek! isteriz ki müessesemizde herhangi amelenin beş para alacağı kalmış değil- dir. Bu itibarla amelenin gürültüsüne sebep, bazı gazetelerce iddia (edildiği gibi, bir hak iddiası ve yevmiyelerinin muntazam verilmesi mevzuubahs ola- maz.,, İşçilerin iddiaları Diğer taraftan matbaamıza gelen bazı işçiler, çalışmakta oldukları Ahır. kapı deposunda alacakları Olmadığı yolundaki ifadenin aksini iddia etmek. tedirler. Bu işçiler diyorlar Ki: — Filhakika cuma akşama kadar olan mesaimizin mukabili olan ücret. lerimizi aldık. Fakat Hepimizin yarım. şar günlük Ücretlerimiz tediye edilme. di. Vaziyet şudur: Hafta tatili kanı. nu çıkınca cumartesi günti tam yevmi- ye alabilmemiz için gündelik mesai #aatlerimize birer saat ilâve edildi. Böylece beş giin müddetle her gün bir saat fazla çalışsrak cumartesi günle. ri tam yevmiye almağa istihkak kaza. nıyorduk. Son hafta da gene bu şe- kilde çalışıp cumartesi yevmiyesine istihkak kespettik. “ Lâkin cumartesi günü iş verilmeyince bu mesaimiz bo. şa gitti, Binaenaleyh depoda hiç ala. cağımız kalmadığı iddiası hakikatin ifadesi değildir.,, İşin doğrusunu 'tayin alâkadarlara racidir. Biz tam bir bitaraflıkla İki ta- rafm'dilekierini yazdık. HABER — AŞ O. a Fransız Ticareti Kin Nazırı Gelecek ay Ankaraya gelecek Bulgar gazetelerinde okunduğuna göre, Fransa ticaret nazırı Pol Bastid ayım sonuna doğru Belgrada, oradan Ankaraya gelecektir. Yolda Sofyaya da uğrıyacaktır. oamamğımmman Bugün Türbede Otobüs tramvaya çarptı Bugün Türbede saat on dörtte bir kaza olmuş, bir otobüsle bir tramvay) çarpışmıştır. Sirkeciden Çorluya giden 28 nu. maral otobüs Türbede 16 numara Topkapı tramvayı ile karşılaşmış, so- la kıvrılma kistemiş, fakat muvaffak olamıyarak tramvaya çarpmıştır. Bu çarpışma neticesinde tramvayın ön tarafı ve kapısı parçalanmıştır. Ölü ve yaralı yoktur. Memurlar için o | Kefalet sandığı Memurlardan alınan nakdi ve şabsi| kefalet, kefalet kanunuyla kaldırılmış ve bunun yerine kefaleti o mütescisile konulmuştu. Bu kanunun ! iflâs kanununun altıncı maddesine muhalif olduğğu görüldüğü için bususi kefalet sandığı tesisi için bir kanun (| lâyihası hazırlanmıştır. Bunun sermayesini devletin mes'uli- yetine iştirak edeceği alâkadarlardar kesilecek miktarlarla alınacak cezalar vücuda getirecektir. — Ölü hayvanları satmak istemişler Belediye, hastalık (oyüzünden ölen; hayvanlar için Zincirlikuyu arkasında | büyük bir kuyu kazdırmıştır. Feriköyünde oturan Basri, (Fehmi, Halit isminde üç kişi bu kuyudaki hay- yanların derilerini yüzerek satmak yo- Janudüşünmüşler; »Zinciriikuyuya gi- a ve Beyoğlunda Parmakkapıda 5 numa.f ralı Amelyanın pansiyonunda oturan Bulgar tebaasından kömür tüccarı Bur- gazlı Dimitro İskalof dün gece arka- daşlarından dişçi mektebi talebesinden Badoyanof, Kimenef, Modayanof ve bir de kadın olduğu halde saat ikiye kadar eğlenmişlerdir. İki buçuğa doğru hava almak üzere Parmakkapıdan şoför Nev- zadın 2303 numaralı mişler ve Sarıyere kadar otomobiline bin- gitmişlerdir. Dönüşte ortalığı sis basmış, oşoför Nevzat Kireçburnundan o geçerken kar palr olan yolun önündeki zift fıçılarını sis yüzünden görememiştir. o Fıçılara birkaç metre yaklaştığı vakit farkedin- ce &oldaki yola sapmak üzere direksi- yonu kıvırmış, bu srrada otomobil yan- 10 İkinciteşrin — 1936 Kireçburnunda bi otomobil kazası old Tamir edilen yolun kapalı old ğu bir fenerle işaretlenmemi daki hendeğe yuvarlanmıştır. Otomobilin aksı ve camları ls* müşterilerden Dimitro İskalof baş ve ellerinden, Badoyanof (o çenesi yaralanınış diğerleri ufak yaralar! zayı atlatmışlardır. Kazayı mütcakip sıhhi imdat ot bili çağrılmış otomobil sis (o yüzÜ Beyoğlundan Sarıyere elli dakikad derek iki yaralıyı alıp Beyoğlu B nesine getirmiştir. Bazi şoförler kapalı olan yola biz / konmamasının kazaya sebep olduğ 2ö5yliyerek kabahati belediyede bulf tadır. Bu iddiaya göre zift fıçıları | düz için kâfidir ama geceleyin o # konması lâzrmdr. (Baştarafı I incide) lerini kıramamışlardır. Hattâ asiler Kürabankelde ricate bile mecbur ol muşlardır. Hükümet topçuları bir asi tayyâresini :skat etmişlerdir. Tayyare şehrin merkezine düşmüş, içindeki iki pilot telef olmuştur. Asiler şehre dinamit korkusuyla da pek yaklaşamamaktadırlar, Milis kuvvetleri payitahtm her ta- derek işe başlamışlardır. içlerinden en küçük olan Basri kuyuya yuvarlanmış Fehmi yardımına koşunca o da kuyuya düşmüştür. Dışarda kalan Halit civardaki tuğla harmanlarmdan ip tedarik edip, arka- daşlarını kuyudan çıkartmıştır. Bundar | sonra hepsi po" vakalanmışlardır. Sultananmette bugünkü yangın Sultanahmette dikilitaş karşısın da yüzbaşı Mehmedin 68 numaralı ev- de saat bir de yanzın çıkmış, bazı eş. yalar yandığı halde itfaiye tarafın. dan söndürülmüş Evde kimse olmadığından yangı- nın neden çıktığı henüz tesbit edile, memiştir. Zeytinyağı zannile| Tuz ruhu içen kadın Feci sancılar İçinde öldü Beyoğlunda oturan Sürpik adındaki bir kadın, çoktandır midesinden rahat. sızdır, Ağrı ve sizılarını geçirmek için yapmadığını “ bırakmamışur. Bir çok doktorlara baş vurmuş, aldığı ilâçlar para etmemiştir. Bundan çok muztarip olduğu için önüne gelene sormak sure- tile derdine çare aramaktadır. Bir müd- det evvel ; tanıdıklarından bizi hergün birer fincan zeytinyağı içmesi tavsiye- sinde bulunduğu için bunu yapmakta- dır. Dün sabah Surpik uykudan kalkınca sansa üzerinde duran şişeden fincan içine koyduğu zeytinyağını yuvarlayıp içmiş fakat ağır, boğazı kavrulmuş be- Bırmaya başlamıştır. Evdekiler koşuşup gelmişler haber verdikten sonra Sürpiği hastaneye kaldırmışlar» dır. Sürpik hastanede az sonra ölmüş- tür. Muayenesi neticesinde zavallı ka- dının zeytinyağı zannile tuzrubu içtiği anlaşılmıştır. Hâdiseye müddelumumi- lik el koymuş ve ceset morga kaldırı muştur, ve polise İspanyol asileri milleti kurtarmak üzere musafferana Madâride giriyorlar! Asiler Madridi bugün alacaklarmı dirler. Asiler, Vanzanares nehrini nüz geçememişlerdir. Milis kuvvet ne iltihak için döğüş hattma gi 2000 gönüllü büyük tezahürat arfi da Madrit sokaklarından geçmişti Cumhuriyetçilerin bir tebliğinde! niliyor ki: Asilerin Asturies vilâyetinde Bİ nosa ve Los Monterosa karşı yapi oldukları taarruz püskürtülmüştür Canarias kruvazı , Almerirayı bardıman etmiştir. Telefat yoktur. Aragon vilâyetinde Huescayı m sara etmekte olan milisler, yeni pir! rakki daha vücuda getirmişlerdir. Madridin cenubunda asiler, düB * bah bütün kuvvetlerini ortaya 8 suretiyle cumhuriyetçilere tanri mişlerdir. Cumhurivet karreteri şım mukabil tanrruza geçerek bi mevzileri istirdat etmişlerdir. Ma” din cenubu garbisinde astlerin tai ları akim kalmıştır. Düşman ağır za; Madriddeki İngi hirin mukavemet ettiği ve muhdi nin ayni noktalarda ceroyan ettiğ | Dondraya bildirmiştir. Haber nlmdığma göre, Madrid & tükten sonra da İngiliz sefiri ol ayrılmıyacaktır. Asi general Frankonun Berline © yin ettiği elçi dün Berlindeki Jspa sefaretini teslim almıştır. 134 bin lira kazanan Lokman Ümitsiz hastaları hekim iyi ettiği içi iftiraya uğramış! Bundan bir müddet evvel, Adapa. zarında Hüseyin Hüsnü Sezer adında bir doktorun her türlü hastalığı kısa bir zaman içinde tedavi ettiği, körleri bile iyileştirdiği, veremlileri ölümün koynundan aldığı yolündu £ Şâyinlar dolaşmıştı. O civarda böyle bir o şöh. ret kazanan dökteor (o Hüseyin Hüsnü Sezer bugün, kaçak ilâçlar kullanmak suçu İle 9 uncu İhtisas omahkemes' müddelamumiliğine getirilmiş bulun maktadır. Müddeiumumilik kend sorguya çekmiş, akli müvazenesinde şüphe ettiği için tıbbı adliye gön detilmesine karar verilmiştir. Tıbbı adlinin vereceği rapora bakılarak du- ruşması yapılacaktır. Kendisini ihtisas mahkemesi kori. dorunda gören bir gazeteciye doktor dert yanmıştır. Hulâsaten demiştir ki; — Ben hususi Jâboratuvarımda bir takım ilâçlar keşfetmiştim. Bunları! hastalarıma şiringa etmek suretiyie en korkunç ve tedavisi imkânsız hax. taları bile iyileştirmekteyim. Sanatım daki muvaffakıyeti gören doktorlar beni cekemediler.. Çünkü bütün hasta- lar bana müracaat etmeye başladılar ve kendileri hastas'z kaldılar. Bana üfürükçü (dediler. Şikâyet ettiler.İ “Diploması yok:,, dediler. Şikâ' M bulundular, Diplomam olup olm#* bana sorulduğu zaman hem de dızlı bir diplomam bulunduğunU | terdim. Başa çıkamadılar. Şimdi yasak ilâçlar kullanıyor diye şi te bulundular. Muayenehanemde bir takım den alınmış, kullanılmamış ÜS bulundu. o Bunların memleket ** girmesi yasakmış. Bunlar eskide” lınmış, kallanılmamış ilâçlardı. 9 ! hastalarımı İyileştirdiğim ilâSEİ ruhsatiyesini almak için teşehböf .l de bulunuyorum, Herkesin gözü de tedavisi imkânsız görülen hi iyileştirmezsem elimden diplo alınmasına raziyım.., Doktor, bu şekilde tedavi 83: de şimdiye kadar 14 bin lira dığını söylemektedir. Iş dairesinin Teianbi! teşkilâtı İş kanununun ahkâmme Ev karada bir iş bürosu kurukduğ mizdeki alâkadarlara bildirilmi sd Bu iş dairesinin İstanbulda bürosu ve memleketin muhtelif rinde deon gubesi olacaktır,