18 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ı A : N K "a Z 13 numaralı ev saat 13 de basıldı Bir esrar ve eroin imalâthanesiyle kumarhane meydana çıkarıldı Bugün saat 13 de Tophanede gümrük faza teşkilâtı ve emni- yet müdürlüğü memurları büyük bir esrar ve eroin imalâthanesiyle bir kumarhane keşfetmişler ve burasını | arayarak birçok kimseleri yakalamış | lardır. ' Muhafaza teşkilâtr ötedenberi bar | zt emarelerden Tophane - civarında | böyle bir zehir yuvası olduğunu an- | lamakta idi. Günlerdenberi yapılan | araştırmalar neticesinde — nihayet Tophanede Boğazkesende cami so- . kağında 13 numaralı evin bu işlere ' merkez teşkil ettiği öğrenilmiş ve bu sabah erkenden bu evin etrafında gümrük muhafaza ve emniyet ka” çakçılık bürosu tarafından almmıştır. On üç buçukta Saat tam (13,8! buçukta evleri ara- mak için münasip zamanın geldiği- ne kanaat getirilmiştir. / ,, Bu esnada cami tokağı köşe başın da bir dilenci oturuyor, bir serseri 13 numaralı evin önünde uzanmış yatıyor ve iki eskici sokaktan geçi” tertibat yordu. Eskiciler cami sokağındaki 13 nu- maralı eşrarengiz evin önüne gelin- ce uzün ume .vq “lll'l'kı;ı' ] pıyı çaldılar, sanki duvar i idi, Açılmadı ve bu sefer tekmelenen kapmın arkasından bazı çığlıklar koptuğu işitildi. Kapının önünde yatan serseri ki bu bir memurdu. Birden pencereye atıldı. oradan giremedi. Arkadan döndü ve o ıımı içeride iki tabanca Besi işitildi. Birbirine geçilen evler Bu sırada kapı açılmıştı. Fakat 6 es nada memurlar 13 numaralı evden ya- nundaki evlere geçildiğini — gördüler © evlese gidildi. Hemen o evlere geçen memurlar bu rada iki kaçakçı yakalandı. Tabancaları kaçakçılar kaçarken memüra atmiştı. Bu esnada bir giyahi gencin de fırsat tan istifade ederek kaçtığı anlaşıldı. Bu gürültü esnasında bir takım kadımların pencereden kendilerini attıkları görülü. yordu. Kahvede lırma Kaçakçılardan birinin kahvede bulun duğunu haber alan — memurlar derhal kahveye koştular ve orada da bir kaçık gayı yakaladılar. Kaçakçının cebinde bir de tabanca bulunuyordu, Neler - bulundu ? Araştırılan evlerde esrar ve ercin ima line mahsus malzeme ve kumar aletleri bulunmuştur. Bu evleri işleten şebeke- nin çok geniş olduğu anlaşılmaktadıı. Gazetemiz makineye verilirken araş- tırma devam etmekteytii, —Arsalar senelerce boş bırakılamıyacak Sahipleri buralara ya ev yaptıra- caklar, veya sata caklar Ankara, 18 (Telefonla) — Dahiliye |inaya veya buralara ev yaptırmaya Wekâleti Aakara ve İstanbulda arsa spekülâsyonunun- önline geçecek bir kanun projesi hazırlamaktadır. Pro . jeye göre, ellerinde arsa bulunanlar mu meçburselacaklardır. & —. arsaları istimlâk edilecek ve satın alı . nan fiyatla ev yaptıracaklara satılacak - ayyen bir müddet zarfında bunları sat . | catır. Dersimde isyan yoktur (Baş tarafı 1 incide) melerine mani olmak Türk kanunların- da “kuttai — tarik'lik — yol kesicitik,, suretinde tefsir edilen bir cürümdür, E- iğer bu cürmü bir kişi on kişi — işlerse buna karşt polis ve jandarma tahrik e- dilir. Lâkin ayni cürüm bin iki bin silâh l haydut tarafından işlenirse buna karşı yapılan harekette zabıta kuvvetleri ordu Kan yardım alabilirler, Hele — orasının coğrafi husustyeti göze alnmrsa... Nitekim bir ay evvel, böyle bir salâ- hiyeti dahiliye vekiline veren bir kanun Kamutaydan çımıştır. İşte Dersimdeki temdin hareketinde ordumun yardımına da ihtiyaç görülmesi bundandır. Son harekette göze vuran en büyük mana, Kemalist hükümetin halk menfa- atlerini temsil etmekte olmasının en ge- ri seviyede bulunan medeni merkerlet- den en uzak yerlerlde her türlü irşattan mahrum olarak yaşamış olan halk tara- fından da açıkça anlaşılmakta bulunma- sıdır. HABER Kıtalarımız Dersimin göbeğinde Ankara, 18 (Hususi) — Harekâ- ta bütün modern vastalar iştirak et- mektedir. Murad suyunun üzerinde ve Kemaliyeden Dersime ilk geçen patika yolunun başında olan - İliç köprüsünden geçen kıtalarırntz Derr î:rnin göbeğine girmiş -bulunuyor- Dersimin en aştlmaz cenahı olan garp kısmını çerçeveliyen - Murad nehri ile yalçın dağlar aşılmış bulun. maktadır. Bütün mevziler tutulmuş ve tedbirler alımnmış olduğundan ile- ri hareketi başlamıştır. Teslim olma hadiselerinin devam etmekte olduğu haberleri geliyor. ot. ——— Kutuderesinin de, Kızıldağın da, | Sultanbaba dağının da son mağara sına, köşesine kadar taranması, bir gün, nihayet bir hafta işidir. Tünceli ıslahat programı Dersim için hazırlanmış ve tatbik edilmeye başlandığı için aksülâmel yapmış olan proğram, son n kadar tatbik edilecektir. 1 — Dersime, yol, köprü, mek- tep, kışla yapılacak, 2 — Akkerlik, vergi, işleri düzene konacak, 3 — Ağalık, derebylik, şeyhlik kökünden kaldırılacak, zorbalarn malları devlete geçecek, 4 — Ve nihayet Dersimi eşkiya yatağı haline getirenler Garp vilâ- yetlerimize nakledilecekler. orada iskân edilip, namuslu, müstahsil va tandaşlar haline getirilecekler. Ankarada verilen kararlar Ankarada son toplanan umumi mMüfettişler kongresinde Tunceli için de şu kararlar verilmişti: T — Dersimde, mektep, yol, köprü, kışla yapılacaktı. Sık sık kara kollar kurulacak, askerlik ve vergi işleri kati bir inzibat altına alına- caktı. 2 — Dersimin şeyhleri, derebey- leri, ağaları, aşiret reişleri Garp vi lâyetlerine ve bilhassa Trakyaya (Kırklareline) — yerleştirileceklerdi. Hatta bBunların listeleri hazırlanmış- Adliye Vekilinin beyanatı - Dün şehrimize gelen Adliye Ve- kili Şükrü Saraçoğlu Dersim mese” lesi hakkında şu beyanatta bulun- muştur: İ — Tunceli havalisinde müfreze. | diktan sonra talehe Cerrahpaşa ihtikârı Izmir vilâyetindeki tedbirlerin örnek gösterilmesi muhtemel Ankara 18 (Telefonlâ) — İzmir | bildiriyor: Başvekil ve hariciye nazırı, vilâyeti petrol ihtikârı —hakkındaki tetkikletinin neticesini Ve alman ted- birleri Dahiliye vekâletine — bildirdi. Vekâlet bunları gözden geçirmekte- dir Vekâlet alınâan tedbirleri muvafık # görürse diğer — vilâyetlerin de ayni? İ gekilde bareket etmelerini tebliğ ede- İ eee sanesesenn F eee kerereneree? Vefa lisesindeki hâdise Bu sabah saat 10,30 da Vefa Lise - sinin imtihan salonunda bir yaralama vak'ası olmuştur. Ötedenberi mektepte kendi halinde ve sessiz bir talebe olarak tanılan B. $ ten 514 numaralı Celâl, İngilizce imti - hanma arkadağı ayni #mıftan 558 Ab. durrahmanla beraber girmiştir. Yan - yana oturan iki arkadaş kendilerine sorulan sualleri hazırlarlarken Celâl birdenbire yerinden fırlamış ve cebin . den çıkardığı bir berber - üstuzasiyle Abdurrahmanın gırtlağından yakalaya - rak kesmiştir. Neye uğradıklarını şaşıran muallim. Terle yaralı talebe daha kendilerine gelmeden Celâl usturayı bir daha sal- Jamış ve yaralınm sağ elinin parmak . larını da kestikten tonra bahçeye fır - Jamış, usturayı atarak sokakta koşmağa başlamıştır. Hâdiseyi haber alan talebeler, cari . hin peşine takılmışlar, Celâl da biraz sonra karşıdan gelmekte olan bir komi- seri görerek ellerini biribirine bitiştir . miş ve yere yatarak teslim olmuştur. Abdurrahmanın ilk tedavisi mektep doktoru Cemil Sadık tarafından yapıl- iktan sonra t hastane gine kaldırılmış ve boğazı dikilmiştir. Yaraları ağır değildir. Nezaret altına alınan Celülin akit müvazenesinin bozulduğundan şüphe edilmektedir. Kendisi müşahede altına almacaktır. . Başvekil (Baş tarafı 1 incide) celi dördüncü umum? müfettişlik mın- | takasma da 1.150.000 Jira fevkalâde tah | sisat vermiştir-Bu tahsisatlarla derhal | inşaata da başlanacaktır. | Bu suretle, esasen mevcut bütçenin de yardımiyle Doğu illerinde geniş bir imar hareketi başlıyacak ve o illerdeki yurdaşların maddi ve manevi yüksel - mesi temin olunacaktır. Başvekilimizin hareketi Ankara 18 (Telefanla) —- Başvekil İsmet İnönü Dün akşam saat 20 de hususf bir trenle Ankaradan ayrılmış. tır« Refakatinde Sıhhiye Vekili Refik, Millt Müdafaa Vekili General . Küâzım Özalp ve jandarma umum kumandanı general Naci bulunmaktadır. Müli Müdalaa Bakanı General Kâ - zım Özalp Başbakana Kayseriye kadar refakat edecektir ve oradan ayrılacak » ur. Başbakan İsmet İnönü bu seyahat - lerini Srvas ve bilkaç gün evvel iltisak peyda etmiş olan Çetinkaya — Yolaçtı hattı üzerinden yapmaktadırlar. Başvekilimiz Tunceli - vilâyetinde, hükmetçe alınmakta olan tedbirleri tet. kik edecek ve ayın 23 ünde Ankaraya avdet edecektir . Başvekilimiz Sivasta Sivas, 18 (Husust) — Başvekil İs - met İnönü bugün Sivasta bulunacak - &. ——————— —— lerimize iltica eden şakiler müddei" umumiler vasıtasile mahkemelere şekilde werilmiş bulunuyor. Bunlar ve bundan sonra - tutula- caklar, Türk ceza kanununun ahkâ- mına göre cezalandırılacaklardır. # killerinin 18 HAZİRAN — 193 Petrol_——' Küçük itilâf başve- mülâkatı Bu sulh teşekkülünün dağıtı- lamıyacağını Belgrad, 18 (A.A.) — Avala ajansı Stoyadineviç fefakatinde kalemi mah- sus müdürleri Gaviç ve Protiç, Yüğos lav ve ecnebi gazetecilerden mürekkep bir grup olduğu halde dün sabah Kara- corci vapuriyle Tunada Kladovoya gel- miştir. Kladovo şehrinin rıhtımı Yugoslav, Rümen ve Çekoslovak bayraklarile do- Başvekil, mahalli makamat mümessil leri, bir kaç bin kişiden mürekkep bir halk kütlesi ve muhtelif kültür ve va- tanpervetlik cemiyetleri — Mmümessilleri tarafından karşılanmıştır. Kladovo ilk mektebi — talebesinden küçük bir kız, Stoyadinoviçe bir çiçek demeti vermiştir. Belediye relsi de Baş- vekile hoş geldiniz demiştir . Bu merasim cereyan ederken Rumen bandıralı, — “Kral Karol Iİ., vapuru da içinde Çekoslovakya ve Rumen başve- killeri Hodza ve Tataresko olduğu hal. Gde Kladovoya yanaşmıştır. Pek samimi selâmlaşmalardan sonra Küçük ttilâf devletlerinin başvekilleri hep birlikte “Kral Karol II., vapuruna binmişlerdir. Vapur halkın şiddetli alkış | ları arasında Baziagh istikâmetinde ha: reket etmiştir. Yugoslav, Çekoslovak ve Rumen bandıralı üç romorkör vapuru takip etmekte idi. j Dünkü — mülâkatlarile Küçük İtilâf devletlerinin üç hükümet reisi, Üç dev- let arasında sürten tam ahengi bir kere daha tebarz ettirmek istemislerdir. Bu mülâkatın, son seneler — zarfında | Avrupa siyasetinin geçirdiği feci karı- şıklıklar içinde sulh siyasetine — sadık kalmış olan Küçük İtilâf devletlerinin müşterek faaliyetlerinin inkişafında ye- - Bilbaoda vaziyet (Baş tarafı 1 incide) fen kıtaatı, Portugaleteyi Arenosa bağ- layan havaf demiryolunu berhava et- Basklar, Nervion nehri yakmında nev | midane mukavemet etmektedirler. Bask lar, alelâcele İstihkâmlar inşa ediyor- lar. Bu maksatla yalnız dünkü gün San | tanderde 6000 kişi işe alınmıştır. 70.000 mülteci Santandere gelmiş ve orada laşe meselesi vehamet Peyda et. miştir. Astler kaçan kadın ve Çocukları yakaladılar Bayonne, 17 (ALA.) — — Sântandere gitmekte olan altı İspanyol vapurunun Villano burnu hizalarında asi harp ge- mileri — tarafından — yakalanarak Pa. sajes limanına sevkedildikleri hlhtt ve riliyor. Bu vapurlarda çoğu Bilbao ve civarından gelen kadin ve çocuk olmak üzere 3000 yolcu bulunuyordu. Bir infilâk Valansiya, 18 (A.A.) — Kınıjuıde tamir edilmekte olan Jaime — Primero zırhlısında bir infilâk vukubulmuş, 18 kişi ölmüş ve yüz kişi kadar da yaralan maştır, İnfilâkın debebi henüz anlaşıla. mamıştır. —ei —”—” .. » : Türkiyenin siyaseti (Baş tarafı 1 incide) doktrinlerini de reddettiğini, Iyi bil. miyor. Türkiye, Avrupayla olan siya. # temaslarında bütün ideolojik cere.. yanlardan uzak bulunmaktadır.., Muharrir bundan sonra, Türk İn. kılâbını mütcakip birçok - devletlerin Türkiyeye nası) tosir yapmak istedik. lerini ve bütün bunların nasıl şiddet- le reddedildiğini uzun uzun anlatmak- ta ve makalesini gu şekilde bitirmek. | tedir: “Görüldüğü veçhile, Türkiye, kefe. sinde büyük menfaatler bulunan bir terazinin ibresini teşkil oetmektedir. Türkiye kuvvetli zorlamalara maruz gösterdi ni bir merhale teşkil edeceğine şüpht edilmemektedir. Ayni zamanda Küçük İtilâf devletleri kendilerini alâkadar & den muhtelif beynelmilel münaşebetlere ait mesecleri halletmeğe uğraşacaklar" dır. Yugoslavya, Küçük itilâfın menfast- lerini ve teşriki mesaisini daima gözö” nünde bulundurmak şartiyle kendisint &it meseleleri en iyi bir şekilde hallet- miştir. Bu tarzı hareket Romaya ve Çer koslovakya tarafından takdir edilmiş v€ Hodza, bu hususta demiştir ki: “— Yüugoslavya ile komşuları arasıt daki münasebetlerin iyileşmesi neticesin de Küçük itilâfın dağılacağını iddia et mek inanılmıyacak derecede bir safdillik olur.. Alman siyasetinin gayretlerine mukabele Çekoslovak başvekili Hodzanın, son Romanya ve Yugoslavya seyahatinden Deyli Herald gazetesi şöyle bahsetmek tedir: Hodza bu seyahatinde — geçenlerde Ba!lkanları ziyaret etmiş olan — Alman hariciye nazırı Von Nöyratın yaptığını yıkmak istiyor. Şüphesiz bu resmen böy Te izah edilmiyor. Hakikatte, Çekoslovak — başvekili, (Yugoslavya, Çekoslovakya, Romanya) dan mürekkep Küçük itilâir kurtarmak istemektedir. Bu teşekkül, Von Nöyra- tın Yugoslavyayla muvaffakiyetli mü- zakeresi neticesinde parçalanmak tehlike sine maruzdur, Çek başvekili Hodra ile Romanya başvekili Tatareskonun şimdi maksatları, Yugoslav başvekili Stoyedi- noviçi Küçük İtilâfa bağlı — tutmaktır. Buza muvaffak olamazlarıa, Fransanın Yugoslavya teslihatına paraca yardım etmemesi melhuzdur. Hesap bilmeceleri EDİ kişi bir ziyafet safrasına oturmuş dardır. Bullar yerlerini birçok delalar değiştirerek muhtelif gekillerde sofrada yer almışlar, büldukları bütün #embinezonları beğenmiyerek gene TİK oturdukları biçimde sofraya kurulmuşlardır. B ullk biçmi butahil mek için kaç defa yer değiştirmiş olurtar? Bu bilmecemiz mükâfatlıdır. Halleden'ere den 2 kiğiya mühtelif hediyeler verilacektir. Cevapların 24 haziran tarihine kadar yollanık mütar JüzImdır. Bir kaza Dünkü Arap #açının haliidir: Kağada bir tedbirsizlik vardı: çünkü Jan darma zabiti fenerlerin işleyip işlemediğini muayene etti. Anahtar bozulmuş — işlemiyor du. Demak KI fenerler yakılmış değitdi. Eğer Xaza zamanında fenerler yanık olaaydı, ge- för bunları sonradan söndüremezdi. Kazare de olanın fenerleri de köntrol düğmelerinin gösterdiği gibi öyleydi. Bundan anaşılıyordu Xxi: Römorita çekilen araba, ne ön fenertecini ne de arkadakini yakmamıştı. Bundan başka kendilarini mazur göslermek için, an! bir dur ma neticesinde çarpışına hissini vermek ümi diyle ? arkadaş ipi kesmişlerdi.Çünkü kopan bir ipin 2 eu öyle dümdüz ve pürüzsüz ota mar. Hakikatte ise kaza vukubulduğu zaman ileisi de yürüyüş halindeydi. Demek ki golör ler tedbirsizlik yüzünden ölüme sebebiyet ver müş bulunmaktadırlar. Akıl yarışının cevabı 12 haziran tarihli bilmecemizin hallidir: Mesoleyi halleden çocuk vaziyeti — göyle izaht etti: — Eğer benim alnımdaki istavroz beyar olsaydı, 2 numaral: müsebık kendi istasrozu nun mavi olduğuna karar verirdi. Çünkü bu takdirde 3 numaranım iki beyaz istavroz göre rek edadan çıkması İâzimgelirdi. 3 numara için de vaziyet aynidir. No'iki ne de Tiç numâranm odadan çıkma dığına göra benim alarındaki istavrozun ma vi olduğuna hiç şüphe kah aktadır. Bu Dzt halledenlerden hediye Ka Mi ni 1 — Fatih Kâmilpaşa — sokak T de Albay Hasan ağlu Doğan — Yılmaz. 2 — Beşiktaş Camcı Hüaeyin sokak & No Nevmat Erol. Arap'saçi kuponu 18 HAZİRAN — 1937 kalmaktadır. Fakat milliyetperverlik. | müstakil kalmaktır. O, henüz Akdeni Je uyanmış olan bu milletin en bilyük ) irade ve arzusu siyasetinde tamamile zin kapalı meydanıda bir. meçhul. dür.,,