10 Temmuz 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Suriyenin eski cumhur reisi şehrimize geldi *Vatantler arasında ameli hedefleri gözden kaçıranlar | lanmıştır. Serginin hazırlıklariyle geh. bulunabilir. Fakat bunlar Türkiye - Suriye dostluğunun inkişafına engel olamazlar ,, diyor Dört buçuk sene Suriye Cümhurreis. Hiği makamında bulunduktan sonra altı ay evvel çekilen Mehmet Ali Abid memleketimize gelmiştir. Eski Cümhurrcisi şu beyanatta bu - kunmuştur: “— Çocukluğum, gençliğim ve haya. tımım büyük bir kısmı Türkiyede geçti. Senelerce Babıâlide Hakkı Bey ve Gabriyel Efendile beraber hukuk mü. şavirliği vazifesinde bulundum. Sonra Naşingtona sefir oldum. Babamın ve cetlerimin beş yüz sene Hizmet ettiği bir memleketi ziyaret et. mek ve az yamanda geçirdiği İnkişaf we terakkiyi kendi gözümle görmek benim için en büyük saadettir. Atatürkü hiç tereddüt etmeden — bu asrın en büyük adamı addeyirocum. A - tatürk ve arkadaşları meşrutiyettenberi geçen hâdiselerden en canlı dersler al . amışlar ve harici âlemi, memleketi ve inkişaf için gidilecek kestirme - yolları İyice tanıyan, olgun devlet adamları ol- Gduklarımı eserlerle ispat etmişlerdir. Meşrutiyet devrinin sakat idare ta . rafından bahseden eski Suriye Cümhur Yelsi Türkiye — Suriye münasebeti - Kütahyada elektrik bakkında da şunları söylemiştir. “— Ben Sutiye Cümhurreisliğinde bulunduğum müddetçe Türkiye İle dost Tuk ve yakınlık kurmaya elimden gel- diği kadar çalıştım. İki komşu memle. ket arasında ihtilâf manzarası gösteren her hâdiseyi ancak arizf addetmek icap eder. Tabil vaziyet, sıkr ve sağlam bir dostluktur. İki memleketin — gideceği yol birdir, gayeleri birdir. Her ikisinin en kısa bir zamanda terakkiye kavuş - maktan ve sulhü korumaktan büyük e. meli yoktur. Türkiye ile Suriye arasında İki taraf- $i emniyetin ve dostluğun az zamanda mükemmel bir şekle — varacağımna hiç şüphe etmem. Vatanflerden bahsediyorsunuz. Bun farın hepsi hüsnünlet sahibi, milliyet . perverdir. Aralarında — ifrata kapılan. lar ve amelf bedefleri gözden kaçıran tureti olan Suriye -- Türk dostluğu . nun inkişafına devamlı bir engel ola - maz. Her geniş görüşlü Suriye vatan- kurulaca santralı “On buçuk milyon lira sarfile vücude getirilecek İktısat Vekâleti yeni kurulacak bü- yük elektrik santrallarından Kütahya ve Zonguldak santrallarına aft tetkikatı ikmal etmiştir. Projesi hazırlanan ve bütün Mar . mara havrasına enerji verecek olan Kü- tahya santralı 4,800.000 liraya malola . caktır. Ayrıca Kütahya — İzmit— İstanbul hava hatlarıma 2.248.000, Karaköy — Bursa haya hattına 477.000, İzmit — Gölcük hava hattına 82,000, bu mıtıta - kadaki ocak ve fabrikalara cereyan ve . yecek hatlara 140.000, Kütahya —Bs- kişehir hava hattına 450.000 Tira olmak Üzere ceman 4,967.000 lira sarfı icap etmektedir. tün tesis masrafı yekünunun 10,5 mil- yon lirayı bulacağı hesaplanıyor . Senede 460.000 ton Linyit sarfede . cek olan Kütahya santralının senelik e- nerji sarfiyatı 345.000.000 kilovat saat olacaktır. Elektrik kilovatımım — satış fiyatının santralda 0,75 kuruş, Kütahya sanayiin. de 0,61 kuruş, Kütahya — İstanbul kattında 1,22, Kskişebirde 1,75, Kara - köy — Bursa hattında *2,42, İzmit — Gölcükte 1,55 kuruş olacağı tesbit e . dilmiştir . Zonguldak santralr için Çatalağsın - da Direkharman mevkli münasip gö . rülmektedir. Bu santralır kuruluş masş- rafı için de 5,000,000 fira harcanması Diğer rarurt masraflarla birlikte bü. | tüzım gelmektedir. —T Fransanın en büyük silâh fabrikası hükümete geçti Deyli Herald gazetesi Paris muhabiri yazıyor? “Fransa hükmeti, bugün gayet giz - N olarak, Fransanım en büyük silâh mü. esseşesi olan “Shneider,, fabrikalarını ele almış, ve burası “mülf silâh fabri - kaları,, olmuştur. Fabrikanın başlıca binasına Fransız bayrağının dikilmesi, devir ve , teslim muamelesi tamamen gizli cereyan et . miştir. Hariçten hiç kimsenin içeri gir - mesine müsaade edilmemiştir. Blüm hükümetinin sanayij millileştirmek hu. susundaki en mühim muvaffakıyeti, bü- tün Fransız matbuatı tarafından sliküt ile geçiştirilmiştir.,, Bir genç iş arıyor Lise 7 inci sınıfa kadar okumuş, 16 “Yaşında bir genç, ucuz bir Üzretle ça - Tejmak için iş aramaktadır. Taliplerin Sultanahmet, Makilhent, Şifohamam sokak 37 numarada Rusula M# l 'Htwr._ Üç kaza Iki çocuk ve bir genç yaralandı Yeni Mahaleden Taksime gelen 305 numaralı otobüs dün akşam İs- tinye köprüsü üzerinde yirmi yaşın- da Samiye çarpmış, yere düşen genç sağ kolundan ağır surette yaralan- mıştır. Sami Şişli hastahanesine kal- dırılmıştır. Otobüs şoförü Sadettin hakkında adli takibat yapılmakta- dır. Sokani Vakum gaz şirketine ait 2753 numaralı kamyon Fener cad. desinden geçerken on yaşında Kâ- Bunlardan başka 2348 numaralı etomobil Divanyolunda beş yaşında Agoba çarpmış, çocuğun kaburga kemikleri kırılmıştır. Kiralık apartıman Sultanahmette Kabasakakla Cankur. taran mahallesinde Utangaç sokak, Kaynak apartımanının birinci ve üçün- cü katları kiralıktır. Birinci kat 3 oda üçüncü kat dört odadır. Havaganm, banyo, elektrik vardır. 'Tramvaya bit dakika olup havadar ve denize nerareti meventtur. Talipler kş. Fq.ın!._; _ıx_. ON TT HABtR—nnmpwı' Yerli mallar sergisinde Kömür yakma propa- gandası da yapılacak 9 uncu yerli mallar sergisine ait hazırlıklar ilerlemiş ve Inşaata baş. rimizde bulunan iktısat vekili Celâl Bayar bilhassa yakından alâkadar ol- maktadır. Bu seneki Yerli mallar Sergisine bütün devlet fabrikaları, mülessesele. ri, toprak altı ve toprak üstü mahsul. leri ve Cumhuriyet devrinin sanayi hareketlerini gösteren gralik ve ista. tistiklerle iştirak etmektedir. Dün Sü- mer, İş ve Bti Bankları müdürleri | Sergide toplanarak devlet sanaylinin | ne şekilde ve serginin hangi kısmında toşhir odileceğini tesbit etmişlerdir. Iktısat Vekâleti bu seneki zergide bilhassa kömlr yakma prensipizin ta. mimine karar vermiştir. Bu sebeple serginin bir ktsmı Ankara Beynelmi. lel Kömür sergisinin bir modeli hall- de olacaktır. İş Bankası müdürlerinden Rüştü, İg Bankası sanayi müesseselerinin Doku zuncu yerli mallar serg's'ne iştirakini tetkik etmek üzere dün tayyare ile şehrimize gelmiştir. Sümer Bank merkez satış müdürü Ekrem de Sümer Bank fabrikalarının sergiye iştirakleri işile meşgul olma, ğa memur edilmiş ve dün Ankaradan Eti Bank mücsseselerinin sergiye iştirakleri işile Eti Bank İstanbul şu. besi müdürü Hikmet Rauf meşgul ola- caktır. Rüşvet maznu- nu nahiye müdürü Hastahanede buluna- rak tevkif edildi Yeniköy nahiye müdürü Alâeddin bir rüşvet meselesinden dolayı vekâ- let emrine alımmıştı. Tevkifi icap &. den Alâeddin arandığı halde bir türlü bulunamıyordu. Nihayet bir hastane. de yattığı haber almmış, hlikümet dok toru kendisini muayene ederek hasta- lığın temaruz olduğunu anlamıştır. Alâeddin dün mahkeme huzuruna çıkarılarak tevkif edilmiştir. Maznu. nun evvelce İzmirde de Üç aylık bir mahkümiyeti olduğu meydana çıkmış. Haziranda vergi tahsilâtı — Geçen sene haziranından iki milyon fazlasile 30 milyon lira Maliye Vekâleti 1937 mali senesinin filk ayt zarfımdaki devlet tahsilâtımı tesbit etmiştir. Haziran ayı içindeki - tahsilât 30 milyon 764.300 liradır. Bunun 27 mil. yon 252.133 lirası bu seneden, 3 mil. yon 512.407 lirası eeki senelerden ka- lanlardır. Mali senenin ilk ayındakı bu tahsi. lât geçen senenin ayni ayındaki tah. silâttan 1.882.574 lira fazladır. —— Ankara tayyarecilik mektebi Dün merasimle açıldı Ankara, 9 (A.A.) — Ankara motörlü tayyarecilik mektebi bugün Hava Kurumu genel merkezinde yarbaşkan Feridun Dirintekin'in bir nutkiyle açılmıştır. Mektebin tedris müddeti üç aydır. 24 talebesi vardır. Mektep — tu- rizm pilot lisansı verecektir. Mekte- be C brövesi almış olanlar kabul edil mektedir. Tei aa MLTUZ — 19837 — — # Japonya “Muahede tanımam !,, diyor — Sovyet Rusya Amur adalarınıf işgalini protesto etti Londra, 10 (Hususi) — Japonlarla Çinliler arasında kısa bir müddet için bir mütareke aktedilmişse de Pekinde büyük mikyasta çarpısmalar devam etmektedir. Çarpışmalarda her iki ta. raf da topçu kuvvetlerini istimal edi- yorlar. Japonyanın muahedelere bürmet derecesi ! 'Tokyo, 10 — Japon hariciye nezare. tinde söz söylemeğe salâhiyetli bir zat, son hâdi: n cereye « eltiği yer. lerde Japon askerlerinin hiçbir engel. le karşılaşmadan harekete devam © tiklerini ve hiçbir muaheda veya yti "fm bu harekâtı tahdid etmediğini SÖ lemiştir. l Sovyet Rusyanın ihtari Nevyork, 9 — Bugün Sovyet - JP pon gerginliği artmış bulunuyor. ge bebi, Japonların Amur nehrindeki adayı işgal etmeleridir. Litvinof, 6d larm işgalini protesto etmiş ve busk mukabil Sovyet askeri kuvvetleritlk bharekete geçeceğini söylemiştir. -Ruzvelt Türkiyeye hâkemin arzusunu izhar etti Ankara, 9 (A.A.)— Ahiren Türkiye- | medilmiş olan manzaraları, bir gün Ktf de bir Amertikalı tarafından alınan filmi | di gözlerimle görmeyi ümit ediyorutk seyretmiş olan Amerika birleşik devlet. Yeri başkanr Franklin D. Ruzvelt, Cü . mur Başkanımız Atatürke pek samimi bir mektup yazarak memleketimiz hak- kındaki iyi hislerini bildirmişti. Atatürk Ruzvelte ayni samimi ifade Tle teşekkür etmiştir. Bu iki mektubu aynen aşağıya yazı - yoruz: Amerika Cumhur reisinin mektubu Ekselâns Kamâl Atatürk Türkiye Cümhuriyeti Başkanı ANKARA *“Azizim Bay Cumur Başkanı; “Ahiren Türkiyede Bay Jualin Bryan ta rafından alınımış olan filmi birkaç akşam evvel Beyâzevde seyrettim. Nisbeten kısa bir zamanda meydana getirdiğiniz pek çok şayanı hayret hususatı görün . ce hissettiğim şevk ve heyecanı size ar- zetmek istedim. Kıymetli şahsiyetinizin, evinizde ve plâjda küçük kızmız ile oynarken çe - kilmiş olan resimlerini seyretmekle bil. hassa bahtiyar oldum. Bu sizin ve benim birgün biribirimize mülâki olmak fırsa. tını bulacağımız ümldini bende bir kat daha takviye etti. Nadir olan İstirahat zamarlarrmda, bana göndermek litfunda bulunduğu - nuz Türk posta pulları kolleksiyonunu seyretmekteyim. Bunlar üzerinde Tes. | SĞ S DA DG Vali vekili Bazı gazeteleri tekzip ediyor Vati vekili Şürk Sökmensileri'den şu mek tubu aldık: 1ki gündenberi lstanbulda iatişar eden ga zetelerde bana izafe edilen bir takırm beyanat görmekteyim, Gazetecilerle vaki olan tema gerida müzhasıran tifo haştalığı — haklında alınan tedbirlerden bahsettim. Bundan başka hiçbir mevmua hentiz tarnas etmiş değilim. Buna rağmen bazı gazetclerde bu beyanatı ma Uâve olarak şehri pla gördüğüm yalımda ve buna mümasli bazı yazılara tesadüf ettim. Beyaratım gundan tbaretti. Hakikatin anlaşı! ması için aynen tekrar ediyorum: Tifo bastalığı şimdiya kadar efkârı umu miyeye aksettirilen gekilde tehlikaeli bir man zara âarzaetmiyor. Şahrin bülün suları temiz dir, Bu bizim için ferahir bir netloedir. Eğer temit ölmasaydı ilk mücadelemiz bunun Uze rinde teküsüf edecelkti. Bilhassa Terkos suyu menbar ayrics fenmi tathirata tabi — tutuldu Hundan cok temladir. Hastalık tamas sureti 1e bulaşıyor ve epldamilk bir manzara göster mtyor., Binsnelayeh halkia doğrudan doğruya temasta olan satıerlart mecburl! açıya tabi tutmak suretile bu hastalıfın makil yolunu ga önlemek todbirlerini ahıyoruz. Bu leraata halden başlamış bulunuyoruz. — Haatalığın tamas yolu He geçtiğine nazaran halkım da bu husustaki mücadeleye yardımet olmaları nt va nlmverlate tamlir vesmtalara dikkat et melerini faydalr ve milemir — görmekteyiz Alâkadar komlavonun tavsiyelerini dikkatle yerine getirmeve calırvarız. Bu — mevanda umum! halâ teraiztik İstari sİbi ihtivacları da bertaraf etmak velimtaki tedbirlerimiza de vam edivoruz. Bu bevanatımın haricinde ba NA aPYan YAM'AN nesrtvatim hekikate uygun olmadığını bildtriyorum. Veti ve Beledive Rots DA Samimi saygılar ve halisane temeni * nilerimle.,, Vefakârınız Frariklin D. Ruzvelt Atatürkün cevabı Ekselâns Franklin D. Roosevelt Acmirka birleşik devletleri başkanif Vaşingtof *“Azizim Bay Cumurbaşkanı, Ahiren Türkiyede Bay Julian Bryüf tarafından alınmış olan filmi seyretmi ten duyduğunuz memnuniyeti bildiri 6 nisan 1937 tarihli lütufkâr mektubi” nuzu hakiki bir sevinç ile aldım, Me” tubunuzda ahval ve şeralt milsaade / Ger etmes, hirikisimize bir ptin mlİM olacağımız ümidini de izhar buyaray” sunuz. Samimi duygularınızdan ve modeft Türkiyede elde edilen terakki hakkınd” ki takdirkâr telâkkinizden dolayı ©f fevkalâde müteşekkir olduğuma nuızı rica ederim, Bay Cumurbaşkanı: Bu fırsattan istifade ederek Amecl” Birleşik devletleri hakkında h.yr.nhlâ mu tekrar bildirmek isterim, bilhassâ bizim iki memleketimiz, umumt sulb insanlığın saadetini istihdaf eden 4 ideali gütmektedirler. Size bitan evvel mülâki olmak henlf de samimi! arzum olduğundan harik de işler yapmış olan sevimli ve kuv“" şahsiyetinizi Türkiyede selâmlayacağ” güne sabırazlıkla intizar eaıymy Müthiş bir zehirli gaz (Devamı 6 wmorda) panik uyandırmalarından ve “şur. suz bir sulhperverlik” yn.rnlmnhg dan korkarak yeşilleşen bu asker!” memleketlerine göndermeğe <et ret edememektedir.,, (Budapştede çıkan “Magyaro zag” gazetesinden). A Sokakta bıçakl bir deli —— (Baş tarafı 1 incide) Vakadan sonra aklı büsbütün git nadan çıkan Ali, kendisini tutm£f tiyen 1868 numarali zabıta me " Feride de bıçakla hücum etmiştif: mur işin fenaya varacağını anlay” , Alinin ayağma bir çelme takarak * re düşürmüş, sonra üzerine &! g Hindeki biçağını bir hamlede ai Alinin bir haftadanberi yine aldimi gösterdiği anlaşılmış, aktl tanesine günderilmiştir. Yaralı