13 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

13 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Istikbalde Istanbul nasıl olacak ? plânın esas halları neşredildi Şehir meclisi mütehassıs Prost ta- rafımdan bazırlanan İstanbul ve Bey« oğlu tiheticri nüzem plânı dün Şehir meclisine verilmiş, meelisin her encü-s meninden veçileri İkişer azadan terek- küp ececok mrahtelit bir kemisyon ta: rafından tetkikine karar verilmiştir. Plân mecliş salonuna asilmış, urun müddet azalar tarafından üzerinde tet. kikler yapılmıştır. Plânı izah eden ra- por da malbu bir halde sazalara dağı- tılmiştir. Plânm - birinci — fasiımda âmenejman, seyrisaler, İlman, ilk ev- vel yapılması lüzümlü —şeyler, ikinci kısmında istilinmetler ve yol profilleri, sağ ve vol sahillerin rüllstak'sel vaziyet | leri izah edilmektedir. NAZIM PLANIN PROGRAMI Nüzmm plânım esasını teşkil - edecek olan programın tenzimi zsımmında 026 ve 937 seneleri zarfında yapdan araş- tırmalar âşağıdaki maddelerde güsteri. len bakımlardan yapılmıştır. Demiryolu ve deniz nakliyatı —- Mishalli kabotaj. ; Tağdiye — teşkilâtı — kaller, balık, halleri. H Çargı teşekkülü, i Küçük sanatlar ve bunların — tevzi Süretleri. Ümümiyetle sanayi ve ticaretin inti- yar süreti, Mülklerin inkisam suceti. Yeni binaların teşekkülleri ve sıhhi nizamlar. Tstanbul topluluğunu Leşkil Bütün mahallelerin inkişaf tarzı. Arhkeolojik araştırmalatın vatiyeti ve baâşhca enerlerin sitelerin ve Öbidelerin tanınma dr. Bu meüddeler Üzerinde yapılan İnce- lemeler neticesinde bu program tenzim edilmiştir. Proırım.] Salhaneler, eden A) Oalata Himanı güzel sanotlara ka- demisine kadar uzatılacaktır (Kara ci- ketinden yalnız otomobillerle münaka- le icra edilecektir. B) Sorayburnu İlmanı muvakkattır. Sarayburnunu Galata köprüsüne rapt- eden taras geklindeki bir gezinti codde- sinin altında kalmak üzece bir kattan fazla depolar bulunmayacaktır. C) Galata köprüsü biraz Halice doğ ru nakledilecek ve bu suretle bu köp- Tünün ikl bişihda geniş iki meydan teşkil edilecektir. D) Âtatürke köprüsü tatbik edilmek te olan projesine mutabık olarak ikmal 'edilecektir . R) Haliç sahilleri ticaret ve mahallı sanaylin rasiyonel bir surette teşekkü. lüne müsalt bir şekilde tanzim edile- cektir. Büyük sanayi için Atmürk köprü- sünden Halicin membama doğru olan mahaller tahsis edilecektir. Bunların cinsine ve manzaralarının nevine göre en çok rahatsızlığı mucip olanlar Hali- cin dibine doğru uzaklaştır;Jacakt: Salhaneye müruru ubur - kolaylaştı- rılacak, her iki sahilde de geniş sınal yol tesis edilecektir. İki körprü atasında! Sağ sahilde: Gıda maddeleri mıntakasının inkişa- fına tahsis edilecektir. Balıkhane yeniden tesiz edilecektir. Sol eahilde: İki köprü araamda umuma mahsus el altından harekete ketiyor. Bu Manzara karşısında şöyle bir ümül uyanıyor: Acaba Avusluryanın rarla işetli netlce- sinde birkat daha bozulan dünya emniyet ve istikrarı, cenuba doğrü düyülar yeni taayik kurşısında acaba exkisinden kuve vetli bir Kurelte canlanmıyacak mı? Bu ümide bir şartla bağlanımak tsizdir: 1914 setesindenberi şu veya bu Suretle devatı eden Cihan harbine iasaflı, hakka- niyetli bir umümt harışla nihayet vermmek ihtiyacının nihayet Fransada ve her yer. de duyulması ve silâhszlanma yollarının bu sayede açılabilmesi yartile.. Fransada Datdiye — hükümetinin milli hie kabite sıfatile karşılanması ve iltifak. ls ilimat reyi alması şünu — wüsleriyor ki Fraasa hile çok ©mün devam eden derin uykusundan nihayet uyanını başlamış- lt bir rıhtım inşası. F) Atatürk büulvarının nibayetinde Avrupadan gelen trenlerin gar binası İle Haydacpaşadan geçecek trenler için feribot limanı yapılacaktır. C) Birkeci gatı yalnız elektrikli banliyö trenlerine ve muvakkâten Ga- rayburnu limanına gelecek eşya trenle- rine tahsis edilecektir. H) Yenikapı merkezi garı ile feribot iskelesini muhalaza eden ted duvar- nın teşkilâti; Yenikapr körfezinde inşa edilecek moödern bir liman ile bu lima- tın İcâp ettireceği vasi mikyasta eşya müsait olocak tertip edilecektir. 1) Çaryı tamamile modern bir şekle tokularak, fakat umumi teşekkülü ta- mamile aynen bırakılacaktır. Dış hü: dadu; methalleri civorında geniş oto- mobil durak yerlerini ihtiva eden geniş yollarla çevrilecektir. D Eski gehte hakim bir vaziyette bulunan Üniversite; kültürel Akropol - Beyarıt ile Şehzade arasında inkişaf #decek ve en iyi sıhhi şartları havi vazi bir mahalle teçkil edecektir. Bugünkü üniversite meydanı esplü- tad ve etralı talebeye mahsus büyük bir pürle ile üniversltenin merkezi idare binalarına tahsis edilecektir. Üniversitenin bir şubesi için bu şu- beler etrodında daima tevessü etmekte olan fenni ve ilmt mecburiyetlere tabi olarak müstakil bir surette inkişafa müsait ve kâli bir taha ayrılatâktır. Milli kütüphâne üniversite mahâlle- sinin merkesini işgol edecektir. K) Yenibahçede kale — duvarlarınımn iç tarafında: Nebatat ve hayvanat bah- geleri ve kolleksiyon bahçelerinden mütepekkil terbiyeei bir hahçe tesis edlecektir . L).Spor sahaları »« ıd'nan ııhlır— M) Yenibaliçede kale duvarlarının dış tarafında koşu yeri olacaktır. N) Tayyare meydanı (etüt edilmek- tedir). ©) Plâjlarm tanzimi — Florya P) Sarayburnu ile Küçükayasofya aras'nda arkeolojik patk tesisi, O) Başlıca sitelerin muhafneası. Sarayburnu. Limat ve Sirkeci garmın tedrici bir surette kaldırılmasile buranın — parazit Binalardan kurtarılması, Kara tarafındaki kaleler: Dışarda en aşağı 500 m, genişliğinde bina yapılması memnu bir mıntaka teş- ile iç tarafta kale boyunca mevcut veçhile Şeh'r mütehassısinin hazırladığ mahallerin inkişafına muvafık — ölarak | yapılacak tanzim ameliyeletine göre tesbit edilecek bir genişlikte bir vaha- Tün bina yapılması memnu mıntakılara ithali . Deniz kayısındaki kaleler: Bulundukları — mahallelerin — husust plânlarına ve mevcut kalan kısımların ekeolojik veya tezyini kıymetlerine göre tesbit edilecek kısımlar hakkın - da muhafaza tertibatı alınataktır. Haliç kıyrsındaki kaleler: Buradaki tiearet ve sanayi mahal « tesinin erhhileştirilmesi ile seyrisefere halel vermiyecek surette muayyen noktalardaki kisımların —muhafazası: Şehir Mmüanzarasını hikim olan baş « xa mühim eserlerin mevcut — bulun- duğu mahallerde bunlara mücavir bi « naların yükseklik ve karakteri hak - konda hususi tedbirler almması el - zemdir. Bunlar mahallelerin hususi |- raar plânlerinda kaydedilecektir. R) Başlıca teryini meydanlar ve u- mumi binalar: Büyük Cumhuriyet meydan: Cenup tarrsırdaki Hipodrom orta- sındaki binalar kaldırılarak: Buranın büyük askeri geçit resim- Jerine müsalt olacak veçhile tanzimi. Hem Marmaradan, hem Boğazdan ecek veçi gayet yüksek sem- bolik bir Cumhuriyet abidesi. Bir yanıtda Adllye binası ve diğer idare binaları olacatır. Taksim meydanı — Tadil edilmiş we büyük mikyasta büyütülmüş — tir hatde olscak va bir tarafımda Tiyat - ro, kotferans salonu; sergi salonları, ı ş Büyük ziraat kongresi Bir müddet tehir ediliyor Bu ayin on sekizinde toplanaciğı ev- velce kararlaştırılmış olan büyük Ziraat kongresinin birkaç gün getikeceği an- Taşılmaktadır. Ziraat Vekili $akir Kesebir, çocuğu- fun rabatsızlığından dolayı Viyanada bulunduğundan ve henüz memlekete dönmediğinden köngrenit — ruznamesi tizerinde henliz son kârar verilmemiştir. Diğer tarsitan memleketin ziraat si- yaseti üzerinde büyük haraleler yap- mak kararile toplanan bu köngre ile Başvekil de şahsen alâkadar olmakta- dır. Yurdün her tarafmdaki — müstahsil- İerin, zirsat mütehassısları, ve ziraat Mücsseseleri mümessillerinden mmürek- kep yüzlerce kişinin bulunacağı bu kon grenin içtimamı icap ettiren büyük ga- yeye muvafık kararlar alabilmesi için daha geniş hazırlıklar yapılması karar- laştırılmıştır. Bu itibocla koöngro davetiyeleri he- nüz gönderilmemiştir. Bazırlıklar ikmal edildiği takkirde köngre mayısın ilk günleri içinde top- lanacaktır. Emniyet müdürlüğünün eşyası yenileniyor Yeni bir binaya toşırımış olan İstan. bul emniyet müdürlüğünün meşrutiyet tenberi yenilenmemiş ve pek harap bir gekil almış olan mefruşatınm da yeril- lenmesine karar verilmiştir. Bunun için emniyet müdürlüğüne yedi yüz kalem saridalye, dolap, maca vesaire timacak- vr. ——— | Bu sene gelecek : göçmenler İskâ umum müdürlüğü bu sene Ro- ,manya ve Bulgaristandan göç edecek ıtkdaşlarımız için iskön mıntakala - rındaki hazırlıklarmı bitirmek tizere - dir. Çorlu, Tekirdağ ve Gelibolu civarm da tesls edilecek yeni göçmen köyle. rinde inşaat faaliyeti hararetle devam ediyor. Yakında bir iskân heyeti, Roman. yaya giderek, bu sene mürettep olan göçmenleri tefrik edecektir. Göüçmen. lerin nakliyatma mayısın ilk günleri içinde başlanacaktır. — Bayan HPitardın konferansı İsviçre üniversitesi profesörlerinden bay Pitartın revcesi bayan Pitatt bu gün saat 15 de İstanbul kız Jisesi nâ- Jonunda bir konferans verecektir. Kon feransta okul talebeleri ve öğretmen. ler hazır bulunacaklardır. Profesör Pitar, üniversite profesör- Tetindesi bazıları ile dün Tutlaya git miş ve orada bazı arkeoloji tetkiklerin de bulunmuştur. Profesör bugün güzel sanatlar aka- demisini gezecektir. Mısırda hariciye vekilimiz şerefine ziyafeltler Kahire, 12 (A, A.) — Rüşdü Aras bugün suat 14 de hayvanat bahçesini gezmiştir. Saat 1 7de Yugoslavya elçiliğinde geröfine verilen çaya giderek geç vak- te kadar kalmıştır. Çıyda Balkan — mümessillerinden başka kordiplomatik ve Mısır nazırla. rı ve ecnebi ve yorli mümtaz şahıslar hâazir bulunmuştur. Bağvekil Semiramiste Rüşdü Arağ şarefine büyük bir ziyafet vermiş ve ziyafeti parlak bir suvare takib et- Miştir. Rüşdü Aras yarın sabah matbuat Taümessillerini kabul edecektir. içtima salonları, maç — salonları, ku - lüpler, posta otobüs garları, otomobil parkları bulunacaktır. 8) Okul ve hastananelerin tevzi tar- zt alâkadar servislerle birlikte — tet | kik edilecektir. tatlfılığına bütün dün- yanın hâyran — olduğu en güzel film yıldızı. Yarın akşam Türk Misli görülmiyen aşk filmi Aşkın, hissin en güzel romanı. Büyük — yildızım en nefis şarkıları, Tspark yol bavaları ve rakıslatı Yerlerinizi evvelden tultunuz. e Ci Ai SAKAR YA sirerenda “MARGERİTA,, nn unutulmaz yıldızı GRACE MOORE 1937 Haziranında bütün dünya konservatuvarlart en büyük — musikişi. nauslarının iştirakile Nevyorkta yapılan büyük festivalda çevtileri Yalnız senin için Ftansızca sözlü filminde (TOSCA . MARTHA) ve (LAHABANERA ESPANYOL) şarkılarını taganni edecektir. Bu suvare için biletler şimdiden satılmaktadır. Bir otomobil kazası Arabâa tramvay direğine çarptı Dün gece sababa kargı, Taksim Ab- dülhak Hâmid caddesinde bir otomo- Bil kazası olmuştur. Filmer şirketi müdürü Serai Ural, 1650 numaralı hususi otomobiliyle gi. derken yanlış mânevra yapmıış ve yol. daki tramvay direğine çarpmıştır. Müsademe neticesinde arabaniın ön kısmt tamamen harab olmuş; Sezai. 2in yanmda oturan âayni şirket ma - murlarından Yavaşeni'n kırılan cam- flardan yüzünün muhtelif yerleri ya - ralanmış ve Şişli çocuk )uıtım!no götürülmüştür. * Almanya ile Mançuko — arasında yeni bit Wearet HWAfnamesinin imması için ha. Nhazırda Berlinde müzakereler — cereyan etmektedir. Öğrenlidiğine göre, ağlebi Ih. timal bu ayın sonunda iİmza edilecek olan bu İtilâfnsme Hle her iki memleketin men- faatleri temin edilmiş olacaktır. * Azoerbaycan sanat haltası Moskovada büyük muvaffakiyet kazanmışlır. “Köroğ- u, ve “Şahsenem,, Azerbaycan opernları, Azerbaycan halk epik sanatının — patlak tezahürlerini teşkil etmiş ve “arşın mal a. Tan,, musikili komedisi de — hafif musiki motiflerini göstermişlir. Dün akşam, âMos- Nm Magomaevin — Azerbaycanın Sövyet mevzulu lk operası olan “Nergiz,, operusı terasli edilmiş ve çok muvaffakiyet kaza- nan bu temsilde Stalin, Molotof, Kapano- *iç, Varoşilof, Mikoyan — ve Bakirov da bulunmuştur. * Türk » Rumen ticarçt odasının kurul. ması münasebelile mücssis aza dün Bük. reşte Türkiye etçiliğinde bir toplantı yap- mıştır. Ticaret odası yeni leşekkülü iti. barile Türkiye ile Romanya — arasındaki tearet münasebetlerinde mühim — bir rol oynıyacaktır. * Meksikadaki lugilir petrel kumpan. yalarına ait malların istimlâkini protesto eden İngiliz notassına Mekajka hükümeti reisi Kardenas verdiği cevapla, bu istime Tâkin bir kanun mücibince yapıldığını ve binaenaleyh İngiliz hükümelinin — Meksi- kanın dahili işleri hakkında — protestoya salâhiyeti olmadığını bildirmektedir. * Ruzvelt, şimdiki iş buhranını önlemek üzere önümürdeki ön beş ay içinde beş yallyar dölür sarfetmek niyetindedir. * Kovnoya giden ilk — Polonya tuyya. resi dün Varşorudan hareket etmiştir. Bu seyahat yen! hava yolunun teknik güçlük. lerini tetkik etmek maksadile yapılmakta. dır. * Hindişlanda Allahabadda Müstdman. larla Mecüstler arasında — vukübülan çar. Pi rda İki kişi ölmüş 18 kişi yaralar mıştır. Kıtaat müdahüleye mecbur kalmmış. ur. * İki gündür Londrada bulunan şimali Trlanda başvekili Lord Kraigavon Belfasta dönmüştür. Yaplığı müzakereler hakkında biçbir tebli neşrotlunmamıştır. * Dün akşam Hayfada bomba ile yara. Tanan üç Arap da ölmüş ve bu strretle dün kü tethiş kurbanlarının adedi allıya çık. mıştır. * Yüzbinlerce dolara yükselen Ihtilâstan suçlu Amertkalı maliyect Rişard Vintey dün sahah Noevyork Temyiz mahkömesine çıkmıştır. Maliyeci ön seneye kadar yük. selebilecek hepis cozasına mahküm olmuş- Telefon: 41341 ı_ Meryemana kandlinden yangın Kadıköy, Osmanağa mühallesi, Çu- hadar sokak, 82 mumaralı evde dün gece saat 21 de yangın çıkmıştır. Yanan ev Panayot isminde birisina ait olup İttihadı milli sigorta şirketi- n& 1000 liraya sigortalıdır. Evden du- manlarım çıkmakta olduğunu görenler derhal itfalyeye haber vermişler ve yangın evin iki katı yandıktan sotra Böndürülmüştür. Zabıtanım yaptığı tahkikata göre, yangma sebeb, üst kat odalarımndan birindeki Meryem ana kandilinden perdelerin tutuşmasıdır. Tıhkllmk de kaşaaDgi. et olmuş, 8000 Hiraya sigortalr olan Nikolanım sobzoci dükkânmm bacası tutuşmuş, büyümeden söndürülmüş . Plâğijlar Bu yıl çok ucuz olacak Tayyare ve damga resimleri de kaldırılıyor Ankara 13 (Hususi) — Hükümelin ha. yatı ucarlatmak ve bir kısım vergileri ten- zil hususunda Aldığı todbirlerden sonra Maliye vekâleti plâjlardan alınmakta olan vergiler hakkında iki kanun lâyihası ha. sırlamaktadır. Bu Vyihalara göre — plâjlardan alınan alman tayyare vergisi ve damga kanunun. da bazı değişiklikler yapılarak, aynl yer. Terden alınmakta olan damga resmi kaldı. rılacaklır. Piâjlarcan alınan karanç vergi- Sİ do yarı yarıya indirileceğinden bu yıl plâjların çok vetiz olacağı anlaşılıyor. Iş kazası Galata rıhtımında yapılmakta olan yeni yolcu salonunun İnşasında çalışan Alican ismindeki işçi, kalaslardan kurulmuş olan itkelede tıvn yaparken muvazenesini kay. betmiş ve yere düşmüştür. Vücadünün ve başının mühişlif yerle- rinden yaralanımış olan Alican baygın bir halde Beyoğla hastanesine kaldırılmıştır. Bir sinir buhranı Samatya iramvay caddesinde oluran Ahmet kızı Güzin, dün annesi İle bir mese- leden dolayı münakaşaya başlamıış ve ne. tcede sinir buhranına tutularak evin cam- larını kırmağa başlamışlır. Bu arada Güzi. min kolları kesildiğinden Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmıştır. Karışık bir kavga Kümkapı Horozlu Moscit sokağında otu. ran makinist Akıf, kahveci İhrahimin ka- yısı Cemile, Refik ve Marikâ isminde dört kişi, oturdukları evin kapısını açıp kâpa. mak meselesinden kavgaya tutuşmuşlar ve biribirlerini döğmüşlerdir. Kavgacıların feryadı ayuka çıkarken, bekçi Nalm yetişmiş ve kendilerini uyır- mak İstemiştir. Komşülar arasında halledilmesi icap &- den biz meseleye yabancının kazşmasuna hoöş görmiyen ve esasen sarhoş bulunan A. kif bit sefer de bekçiyi âkümele başlamış bunun Özerine dördü de yakalanarak mah. kemeyo verilmişlerdir. tar, Bu müddelin kati olarak ne — olacağı suçlu mahpus bulunduğu esnada sonrte dan texbit edilecektir. * Arnavut kralı âdllye nazırı Orloganın istifasını kahul etmiştir. Başvekil adliye nezareti vekületlini yapacaktır.