14 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

14 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Hitler hayranı genç kız linç ediliyordu! Hitlerin muhitine en fazla sokul. muş olarak meşhur bir İngiliz . kızı vardır. Lonl Rodesdalin kızı olan bu Mis, Hitlere hayran olduğunu —açık açık söylemekten hiç çekinmez. Hat.- ta geçenlerde, tabliyetini değiştirip Alman olmak istemiş ve bunun için bizzat Hitlere müracaat etmiştir. İngilizler arasmda “Hitlerin — Val- kirisi, diye lâkap takılan bu İngiliz ktzı, geçen gün Londrada halk tara- fmdan öldürülmek tehlikesi atlatmış- tır: Pazar günü Landrada şehrin meş- hur büyük parkı olan Haydpark da halk toplanmış, İspanyadaki cumhu- Fiyetçilere yardım edilmesi için hükü- mete karşı nümayiş yapıyor. Binlerce kişi toplanmış, nutuk söyliyen birisi- ni dinliyor. Bu sırada bir takım e- ler işitiliyor: — Suya atın! Suya atın! Hitlerin Valkirisini göle atın! diye bağırıyor- lar., Bunun üzerine halk ve polisler a tarafa koşuyorlar: Bir alay ahali bir genç kadını karga tulumba etmişler, parktaki göle doğru götürüyorlar. Su- ya atacaklar.. Kadın avaz avaz hay- kırmaktadır. .« Polisler derhal koşuyorlar ve kadını kurtarıyorlar. Kadın, baygın bir hal- dedir ve göğsünden kan akmaktadır. Mis Rodesdalin göğsünde gamalı haç geklinde bir iğne varmış, halk onu gekip çıkarırken göğsüne batmış... Biraz gsonra, elbisesini, saçını başi- nı düzelten kadın, halka soğuk soğuk bakıyor ve bir otobüse atlayarak gi- diyor. . Pazarlık yasağı BEr Baştaralı 1 incide iliklerimize işlemiş olan “pazarlık,, usu. TÜ de bir çırpıda ortadan kaldırılmak ü. Eenafı türlü rekabetlerle biribirine düşüren; halkı, türlü hilelerle muta- sarrır eden “pazarlık,, usulünün orta- dan yok edilmesi, yedi yıllik neşriya> tında ve ortaya attığı meselelerde her Zaman halkın gazetesi olmuş olan “HABER" in davasıdır. Bu içtimat der. Gimize de ilk nişter darbesini vuran “HABER" olmuştu, 27 şubat ve 4 mart tarihlerinde çılıa nüshalarımızın bu mmevzu etrafındaki yazıları okuyucula, Tımızın hatırlarırdadır. Biz, pazarlık usulünü kaldırmak için kanun projesi hazırlandığı bu gün, bir memleket derdini İlk olarak ortuya atmakla övünmekten ziyade, Cumhuri- yet hükümetinin, neşriyatı ne büyük bir dikkat ve titizlikle takip etmekte ol- duğunu belirtmek istiyoruz. ... Harırlanan projeye göre, perakende olarak her nevi eşya ve gıda maddeleri mektu fiyatla satılacaktır. Malların ü- zerine fiyatı gösteren bir etiket konu- Tacok ve yalnız, fera Vekilleri heyeti ta- Tafından tayin edilecek bazı maddelerin Üüzerinde fiyatları ile beraber, evsafını gösteren etiket bulundurulacaktır. Satılan şey, Üzerine etiket kontlma- #ına müsait değilse görülebilecek bir yere fiyat listesi asılacaktır. Hert hangi bir malın, tesbit edilen fi- yattan gerek âşağı, gerek yukarr fiyat- la satılması yedaktır. Mallarına etiket koymiyan veya dükkünlarında fiyat listesi bulundurmıyanlar, ilk defasında 50 liraya kadar hafif pare cezası ile tec- ziye edilecek, suçun tekerrüründe bu püra cezasır ile beraber, ticarethaneleri 3 günden 15 güne kadar kapatılacak ve keyfiyet dükkânın Üzerine yapıştırıla. cak kâğıtla, o yehirde çıkan gazeteler- 1e ilân edilecektir. Mallarını etiketteki fiyattan aşağıya veya yukarıya satanlar, etiketleri malım evsifima uymryanlar 5000 liraya kadar Ağır para cezasına çrpılacaklarlır. Te kerrürü halinde para cezası iki misline kadar çıkarılacak ve haklarında 3 se- neye kadar hapis cezası verilebilecek- tir. Lâyihanm mucip sebeplerine göre, bu kanunun konulmasına, fiyatlarda a, leniyet temin edilmesi ve, bu suretle, iktısaden ve ahlâken mazarratında şüp- he bulunmayan pazarlık usulünün orta- dön kaldırılması hedefi gözetilmiştir. Pazarlık usulünün bugün yerleşmiş Ölüm Uzun yıllar Feyziye mektebi müdürlü- ğünde bulunan ve son zamanlarda Bo- Haziçi liselerinde öğretmenlik yapan Bay Talât Adar bir müddettenberi musab ol- duğu hastalıktan kurtulamıyarak dün ge- ce ebediyete intikal etmiştir; kırk beş se- ne inkıtasız bir surette memlekete sayı- 81z genç yetiştiren bir kıymetin ziyat,ha kikaten acı bir kayıp teşkil eder; cenaze- si bugün saat HJO da Arnavutköyünde | olan şekli şüphesiz ki, çok muztariptir. Alıcı, satıcının beyan ettiği fiatten her halde bir miktar tenzilât yaptırma- dan bir maltn satın alınmıyacağına ka- ni veya bu usul devam ettikçe, böyle gdüşünmeğe mecburdur. Satrcr ise, müteakip tedbirler olarak malın fiatini hakikt fiatten çok yüksek beyan etmek ve böylece bir pazarlık marjı ayırmak vaziyetindedir. Tabil bu satış şartlarının ilk kurbanı pazarlık yapmak itiyadında olmryan müşterilerdir. Pazarlık yapan - müşteri ise, en aşağı kendisini az çok aldanmış addeder ki bu mevruda hemen her va- tandaş tecrübe sahibidir. Pararlık vsulü, her alışverişte az çok aldandığı kanaatini telkin eden ve ne, alıcının ve ne de satıcının lehinde olan bu eski ve zararlı adet ortadan kaldırıl- mış, fiatlerin ancak iktisadi şartlara göre, teşekkülü ,iç piyasalarımızda a- hşwelerin hakikt piyasa üzerinden ve bir itimad havası içinde cereyanı temin edilmiş olataktır. Gene bu suretlediri, müşteri muhtelif mağazalar - fiatlarını mukayese etmek imkânını bulabilece- cek ve böylece kendisine düşen iktisa. di rolü oynıyabilecektir. Fransız cumhurreisi Londraya gidecek Landra, 13 (A.A.) —.. Evening Stan- dard gazetesinin verdiği bir habere göre, yeni Fransız hariciye nâzırı Bonne ya- kında Londrayı ziyaret ederek Çember- İayn ve Halifaks ile çahsan temas edecek. tir. *“Star gazetesinin yazdığına göre, Fran- sa reisicumhuru Löbrön İngiliz kral ve kraliçesinin bundan birkaç ay evvel Fran saya yaptıkları ziyareti iade etmek üzere önümüzdeki ikinciteçrinde Londraya gi- decektir. Almanyada kanları muayene edilecek olanlar Berlin, 14 ÇA.A.) — Almanyada otu- rup ta milliyeti belli olmıyanlar hak- kinda neşroluman yeni bir kanunda bun- lar ırklarının tesbiti için kan muswyene. sine tâbi tutulacaklardır. Muayene neti- cesine göre haklarında mevcut hüküm-- ler tatbik edilecektir. Meclisle dünktü müzakereler Ankara, 13 (A.A.) Moclisi bugün Refet Canrtezin başkanlı- ğında toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakip Çankiri mebusu Müustafanın velatına ait tezkere okunarak hatırasına hürmeten bir daki- ka süküt edilmiştir. Askeri ve mülki tekaüt kanununun ü- çüncü maddesinin subay ve — askeri me- murlar hakkındaki fıkralarının, matbu- at umum müdürlüğü teşkilâtı ve vazile- lerine dair kanuna bağlı cetvelde değişik- lıkla yapılmasına, Türkiye - İsveç, Tür- — Büyük Millet | HAyihaları ikin- |çıkarılacağı haber almmıştır. Yeni HABE! lî_maa—ı Daladiye kabinesi Paris, 14 (hususi) — Dalâdiye kabi- neşi Ayan meclisinde de büyük bir mu- Yaifa'-iyet kazanmıştır. Ondan evvelki üç kabinenin mebusan meclisinden geçi- rip âyan meclisine bir türlü kabul ettire. medikleri mali proje Dalâdiye tarafından vwerilince âyanda 1 muhalile karşı 288 rey le kabul olunmuştur. Daha evvel âyanın maliye encümeni ayni jrojeyi bir müsten- kife karşı ittifakla kabul etmişti. Her iki meclis 31 mayısa kadar tatil olunmuş- tur. Grevler Paris, 13 (ALA.) —. Polis divektörlü- Hünün bildirdiğine göre, bu sabah Biyan- kurda millf Farman tayyare fabrikaların daki 2700 amele ile Nöpör ve Mulinodaki 300 amele yeniden işlerine başlamıştır. 'Yarın da Blerio ve Süren fabrikaların da iş yeniden başlıyacaktır. Frank yükseliyor Lomdra, 13 (A.A.) — Dalâdiye kabi- nesinin mebusan meclisinde aldığı itimat reyi ve kabineye gösterilen hüsnü kabul burada büyük bir memnuniyetle karşılan muş ve bu keyfiyet Borsada da tesirini göstererek dün 160,12 de kapanan frank bu sabah 158,50 ye yükselmiştir. Bonkurun müracaatı Paris, 13 (A.A.) — Cumhuriyetçi sns. yalist birliği partisinden istifa eden Pol Bonkur, sosyalist partisi genel sekreterine bir mektupla müracaat — ederek yeniden sosyalist partisine aza — kaydolunmasını talep eylemiştir. Avrupada Nazi faaliyeti Ber Baştarafı 1 Inclde Almanlar en geniş ölçüde bir muhtariyet- ten gayri bir şey istemediklerini bildir- mişlerdir. Danimarkadaki Alman — nazileri de, Silezyaya geniş muhtariyet verilmesini istemektedirler, Bir habere — göce, dün, Danimarka meclisinde beyanatta bulu- nan adliye nazırma dinleyicilerin bulun- duğu taraftan iki el silâh atılmıştır. Ayni anda hükümet aleyhinde yazıları ihtiva eden ve üzerinde gamalı haç bulunan be- yannameler dağıtılmıştır. Kurşun atan 2- damla daha birkaç kişinin tevkif edildiği söylenmektedir. Macaristanda da bazı naziler tevkil e- dilmiştir. Hükümetin neşrettiği bir be- yannamede ezcümle şunlar zikredilmekte- dir: *“Fesat çıkaracak şekilde neşriyat ya- pan kumandan Zelassi ve nazi fırkasın- | dan dört kişi tevkif edilmiştir. Bunlara mümasil hareketlerde bulunanlar hakkım da da takibat yapılmaktadır. Yılbaşın. danberi tevkif edilenlerin miktarı 100 ü geçmiştir. Almanlar Tiro'de tahrikât yapmıyorlarmış Berlin, 13 (AA) — D.NBB. bildiri- yor: Londrada çıkan Deyli Herald gazetesi, büyük harflerle, Şuşniğin gizli vesikala- rınım Zernatanun mutemed . bir adamı wasrtasile İngiltereye getirilmiş olduğu: nu bildirmekte ve bu vesikalar arasında cenubi Tirol — nasyonal - sosyalisitlerine verilmiş talimat ile nasyonal - sosyalist hareketi hakkında Hitlerin bazı mektup- Tarınım dahi bulunmakta olduğunu ilâve eylemektedir. Bu haber, tamamiyle yalandır. Hitlee —— tin böyle herhangi bir mektubu mevcut olmadığı gibi cenubt — Tirol nasyonal - sosyalistlerine verilmiş herhangi bır ta limat da mevcut değildir. Arşidük Otto için tevkif müzekkeresi Berlin, 13 (A.A.) —— Estende intişar etmekte olan Nasiyonal Çaytungun Vi- yanadan öğrendiğine göre, Avusturya ma kamatı, Avusturya tahtının müddelisi o- lan Arşidük Otto dö Habsburg hakkında bir tevkif müzekkeresi ısdar etmiştir. Bu tedbirlerin sebebi, Arşidükün ecnebi ga- zetecilerine beyanatta bulunularak “taz- yike maruz kalmış olan Avusturya hal- kımm imdadmma koşmak,. dan bahsetmiş olmasıdır. Bu gazete Arşidükün bu — beyanatıma vatan! hiyanet nazarile bakmaktadır. “Körfez, gazetesi İzmitte “Körfer,, ismiyle bir gazete ga- ci müzakereleri yapılarak kabul edilmiş- İzete 23 Nimada intişara başlıyacaktır. tir. Şimdiden muvaffakıyet dileriz. eee 14 NİSAN — 1938 Rusya harbe mi girdi Ber Baştarafı 1 inelde Paris, 13 (A.A.) — Pöti Jurnal ga- zetesine Moskoyvadan bildirildiğine gö- re Mogol hududunda 300 Rus taoyya. resi Çine gönderilmek üzeredir. (i: diplomatına göre mdra, 14 (Husust) — Burada bu- Junan ve dün İngiliz Başvekili Çember- beyanatta bulunarak,, Uzak Şark ihtilâ- finın doğrudan doğruya cihsea sulhü nü alâktadar ettiğini, ve Çin, mutaarrızı tarda muvaffak olduğu müddetçe harp çıkmıyacağını söylemiş ve ezcümle de. miştir ki: “— Şunu da hatırlatmak isterim ki Sovyetler, Uzak Şarkta mühimi kuvvet- ler tahşit etmişlerdir ve bu kuvvetler, Japonyanın muvadfakryeti halinde, za- rurf olarak müdahale edeceklerdir. Görüyorsunuz ki, bir cihan harbinin arifesinde bulunuyoruz.,, İngiliz başvekili, Çemberlâyn dün, Çin Teşrii Meclisi reisi Sunfo ilç uzun bir görüşmede bulunmuştur. Sanıllığına göre Sunfo, Londrada Japonyaya karşı yopılanı müdafaa harbi için Çine İngiltereden kredi teminine çalışmaktadır . İngilterenin krediyi vereceği sanılı | yor, Çüntü İngiltere Uzak Şarkta Ja. ponyanın muvalfak olmasını istemedik- ten başka Milletler Cemiyeti konseyin- de Çinin müzaheretine muhtaçtır. Fil- hakika İngiliz — İtalyan anlaşması mu. cibince İngiltere Habeşistan ilhakı me- selesinin Milletler Cemiyetince hallini istemiştir. Konseyde böyle bir karar verilebilmesi için ittifakla rey verilmesi Yâzımdır. Halbuki azadan Çin böyle bir rey vermeğe razı değildir. Çünkü bu takdirde Mançuko ilhakmın da tanm - masıma yol gösterilmiş olacaktır. İngi- terenin Çine, müstenkif kalması şartile Japonyaya karşı bazı yardımlarda bu. lunacağı söyleniyor . İngiliz - İtalyan anlaş Baştarafı 1 incide Kabine, &u -.îtılyın LAfT me- tinlerinin heyeti mecmuasını ve Baş- vekilin bugün bu mesele hakkında A- vam Kamarasında yapacağı beyanatı katf surette tasvip etmek üzere dün toplanmıştır . Romada bu vesikaları tanzime çalı- şan İngiliz - İtalyan murahhaslarının hiçbir müşküle maruz kalmamış ol dukları beyan edilmekte, yalnız her iki tarafın İngilizce ve İtalyanca me- tinler arasında tam bir mutabakat bulunmasını istemekte — olmalarına binaen bu murahhaslarım sarfedecek- leri mesainin 48 saat devam'etmesinin mühtemel bulunduğu ilâve olunmak. tadır. İngiliz * İtalyan itilâftarınım akdi haberinin İngiltere tarafından Mısır- da ortaya atılması dolayıisle iki mem- leket arasında iyi koamşuluk ve müş- terek hudutlar hakkmda bir itilâf vü- cuda getirilmesi için İtalya ile Mısır arasında yakında müzakerelere girişi- leceği Romada tahmin olmmaktadır. İngiliz Harbiye nazırı Hor Belisa Romayı ziyaretinde Musoliniye İngiliz Başvekilinin bir mektubumu verecek. tir. | Fransa ne yapacak ? Londra diplomatik mahafilinden lâyn ile görüşmüş olan Çin teşrit mecli- si reisi Sunfo matbuat mümessillerine öğrenildiğine göre, Fransız hüküme- ti, Habeşistanm İtalya tarafından il- hakı meselesinin Cenoevrede müzake- resinde İngilterenin hattt hareketine müvari gidiş takip edeceğini Londra- ya bildirmiştir. İtalyan * Fransız ticaret görüşme- leri neticelenmek Üzeredir. Anlaşma, perşemba veyahut en geç rtuma günü parafe edilecektir. Fransa Romaya sefir gönderecek Paris 14 (ALA.) — Nüfluzlu mah- foller, Hitlerin Romayı ziyaretinden evvel Fransanın derhal İtalyaya doğ- ru bir yaklaşma hareketi yapması lü- zumundan küvvetle bahsetmektedir « ler. 16 milyon İiralık — Şimeandifer malzemesi Krup fabrikalarına sipariş edildi l Ankara, 13 (Hususi) — Şarktaki de miryolu inşaatı gittikçe — ilerlemektedir. Önümüzdeki Cumhuriyet — bayramında Erziğcan hattınm açılış töceni yapılacak, gelecek sene Cumhuriyet bayramında da Erzurum hattı açılacaktır. Diğer taraftan, demiryollarımızın inki- gah ile ihtiyaç hasıl olan birçok malzeme ı sipariş edilmiştir. 16 milyon liraya baliğ olan bu sipariş münakasası bugün ihâle edilmiştir. Krup fabrikalarına sipariş edilen mal- zeme arasında, 90 lokömotif, 1000 kadar muhtelif tipte büyük vagon, 25 tane de soğukhava dolablı vagon vardır. Siparişlerin bedeli fabrikaya altı senede ması Ayni mahfeller, Habeşistan Ilhakı. nm Fransa tarafından kati surette tanmmasına intizaren müşahede et- mek ve malümat almak vazifesile aa. Mhiyettar bir zatın hemen Romaya tayinini istemektedirler. Ağlebi ihti. mal gelecek mayısta Milletler cemiye- ti azalarma Habeşistan ilhakını tanı- mağa müsaade eder etmez Fransanım da bunları taklit 'edeceğine şüphe yoktur. Bununla beraber hüküme- tin tasavvurları henüz katf — ola- rak bilinmemektedir. Bu mesele haf- tanım sonunda nazırların bir kısnı- nn iştirakile yapılacak olan bir kabi- ne toplantızında müzakere - edilecek- tir. Öğrenildiğine göre Fransa hüküme ti Ramaya tanmmış bir zatı gönder- mmeğe karar vermiştir. Bu münasebet- Ye ismi geçenler arasında Üyan mecli- si Hariciye encümeni reisi Hanri Bere anjer, Flânden Anatol de Monzi, caki bahriye nazırı Fransua Pietri ve par Tâmentonun Hariciye encümeni reisi Jan Mistler vardır. Başvekt! Daladiye bugün Hariciye nazırı Bönne ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Bu mülâkat etrafında alınan malü- mata göre, İtalya kralı ve Habeş im- paratoru nezdinde derhal bir elçi ta- yin eylemek mi yoksa daha önce bir delege göndererek iki memleket ara- smdaki bazı ihtilâfları halletmek mı muvafık olacağı meselesi totkik olun- muştur. Her ne şekilde olursa olsun Fransa İtalya ile normal münasebetler tesis etmeye ve İtalyan — imparatorluğunu tanımak hususunda İngilterenin Mil- letler cemiyeti nezdinde yaptığı teşeb- büse müzaherete karar vermiş bulü- nuyor. Musoltninin mektubu Londta, 14 (A.A.) — İtalyan - İngi- Hz müzakerelerinin sür'atle intaç edi mesinin sebebi, B. Musolininin geçen hafta B. Çemberlâyne göndermiş bu- lunduğu şahst bir mesaj olduğu beyan edilmektedir. Başvekil ile yakın bir temasda olan mahafilde Musolini'nin bu mesajmda Taptenyada bulunan gönüllüleri müm- | kün mertebe krsa bir zaman zarfında geri almak arminde bulunduğunu bildir- miş olduğu beyan olunmaktadır. Dünkü zelzele İstanbul, 13 (A.A.) — Rasathaneden tebliğ edilmiştir! Bu sabah saat dördü 48 dakika 28 saniye geçe şiddetlice bir zelzele kaydedilmiştir. Merker üstünün İstanbuldan mesa fesi 720 kilometre tahmin edilmektedir. ; Bir casus RO” Baştarafı 1 incide Fakat o zamana kadar sahte albay orta- dan kaybolmuştur. Majino hattında çalışmış olan bir mü- hendisle oğlu, şüpheli görülerek tevkif e- dilmiştir. Burlar vasıtasile bir yabancı devlete birçok sırların fâş edildiği zarmo- Tunuyor. Sahte albayım istihkâma gelme- sinde de bunların yardımı görülüyor.