28 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

28 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

28 NİSAN — 1938 Şeytanadasından ka- HABER — Aksam nostasm Hatayda seçim Mayısın ikineci hafta- Dün evlenen Arnavut kralı Balayını geçirmek üzere Draç'a hareket etti Tiran 28 (A.A.) — Dün nikâh me- rasşiminden sonra kral sarayında Mmu- azzam bir ziyafet verilmiştir. Ziyafet. ten sonra kral ve kraliçe maâiyetleri ile birlikte Draça hareket etmişler- dir. Balayını orada kralım villâsında ge- gireceklerdir. Düğün meras'mi Tiran, 27 (A.A.) — Kral bu sabah #a- rayda kontes Appoayi ile Arnavutluk medeni kâanunu mucibince- evlenmiştir. Gelin, Pariste yaplırılmış, İnci ve gü - müşlenmiş beyaz satenden bir esvap Bgiymiş, başına porlakal çiçeklerinden bir taç koymuştu. Kral Zogo büyük üni- formasını giymişti. Büyük galeride Arnavutluk parlâmen- tosu relsinin idaresinde yüksek mahkeme reksinin huzuriyle yapılan merasim pek sade idi. Galerinin bir ucunda sağ taraf- ta gelinin davetlileri ile ecnebi sefirler, #ol tarafta hükümet erkânı ile Kral Zo- gönun dostları bulunmakta idiler. Dük dö Bergamo İtalya kralını temsil etmek- te |di. Kont Çiano ile kralın kain biraderi | kralın, gelinin dayısı kont Apponyi ile Macaristanın Roma elçisi kraliçenin şa- hidi idiler. Başvekilimiz atinada r— Baştarafı 1 incide 'Türk «« Yunan munzam misakı dün akşom saat on sekizde Hariciye nezareti l binasında imzalanmıştır. Muahedename ye Türki. ye namına Celâl Bayar, Dr. Rüştü A- ras, Yunanistan namına General Motaksas imza koymuşlardır. İmza hariciye nozaretinin husus! odasında yapılmış, imzadan sotra İ- ki devlet başvekili, Atinada bulunan 'Türk gazetecilerini ve diğer matbuat mümessillerini kabul etmişlerdir. Başvekilimizin beyanalı Başvekil Celâl Bayar, Yunan - Türk muahedesinin imzasından sonra Yu - nan matbuatına aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Müuhterem Yunan matbuatı, Kiymetli, siyasi bir vesika imzala- | Kığımıza samimi surette kanlim, İm- zamt koyduktun sonra, çok büyük bir Gevlet adamı olan arkadaşım Ekae- lans general Metaksasa söylediklerimi burada tekrar edersem hakiki duygu- larım olduğu gibi tebarüz eder. Kendisine: “Tebrik ederim, her iki memlekete gerçekten büyük hizmet edilmiştir. Birbirimizi tebrik etmeğe lâyikiz. Imzaladığımız bu muakede Balkanlarda esasan teessüs etmiş o- ğun ve ittifakm yeni bir tezahürü ol. duktan başka bu hududu da aşarak umum! sulha da hizmet edecektir. İş- te bu fikir ve zihniyetle, ellerinizi hürmet ve muhabbetle sıkıyorum,, de- dim. Hakiki duygum ve düşünüşüm bu- dür. İçinde bulunmakla çok büyük zevk ve heyecan duyduğum memleketiniz- deki tezahürata gelince, mübalâğasız ifade edebilirim ki, bu kadar büyük ve kalpten gelen coşkun tezahürata ve candan kabule şahit olunmamıştır. Ve ben İlk görüyorum. memleketime anlatacağım, onlar da hiç şüphesiz heyecanıma ve şükran- ma iştirak edeceklerdir. Türk - Yunan dostluğu daimidir ve daimi kalacaktır. Çünkü kuvvetini her iki memleketin esas menfaatle - rinden ahyor. Çünkü memleketleri - miz yaşamak ve mesut olmak için lâ- zimgelen her türlü evsafı haizdirler, Bir devlet adamı olarak bu dostluğun mütemadiyen taalisine çalışmayı bi- rinci derecede emel, zevk ve vazife bi- leceğiz. Kıymetli arkadaşım General Me - taksasın büyük Şefim hakkındaki to- menniyatı bizi her zamanki gibi fev- kalâde mütehassis ve minnettar et - ııiıt!r Kendilerine arzı şükran ede- hı:deı Yunan milletinin büyük ve birleştirici Şefi Haşmetli Kral baz - retlerine hürmetle tazimlerimi arzet- mek benim için büyük bir saadettir. Bu vazifeyi burada ve bilhassa güzel Ppayrtahtınızda ifa etmekten duydu - ğum zevke payan yoktur. Kendisine daimi saadetler diler ve şevket ve a- zametlerinin payıdar olmasını temen- ni ederim. Sözümü bitirirken ebedi olarak de- vam edeceğine emin olduğum Türk - | Yunan dostluğu için “Yaşasın bu bü- yük dostluğumuz,, derim. Yunan başvekilinin beyanatı Yunan Bııuhu General Metak- sas şu beyanatta bulundu: — Türk matbuamın muhterem mü- messilerini selâmlamakla bahtiya- rTım. Onların burada, kendilerini öz yurtlarında hissetmelerini ve Türki- yeye avdetlerinde Türk milletine E- len milletinin hararetli, samimiyet duygularını götürmelerini isterim. Onlar bu doyguları esasen burada bizzat müşahede etmişlerdir. Ayni zamanda milletinizi yükaek mukad- deratını takip hususunda azimkâr ve akılâne bir tarzda idare eden ve bu İşte eeki ve krymetli dostum Bay Aras gibi değerli arkadaşların yar- dımını gören Türkiye hükümetinin Büyük Relsine karşı duyduğum hay- ranlık ve dostluk hislerini lfıdn et. mek isterlm. Dııı de sizin Ta “TütlüyYARIK *Buüyak'SUN' Râü'ı-ke tazimlerim! arzetmek İsterim.” Londra müzakereleri DEe- Baştaraftı 1 incida jino hattı boyunca depolar inşa edilecek ve bt depolara İngiliz harp levazımı stok edilecektir. Ayni gazete, İngilterenin yakında Al- manya ile tekrar temasa gelmek niyetin- de olduğunu da yazmaktadır. İngiliz kabinesi programı gözden geçirdi Londra, 27 (A.A.) — Haftalık top- lantısı esnasında İngiliz kabinesi ya- rın ve öbürgün Başvekilet dairesinde yapılacak Franaız - İngiliz müzakere- lerine hazırlık almak üzere harici va- ziyeti tamamile tetkik etmiştir. Bu münasebetle Londra ile Paris tarafından müştereken tesbit edilen müzakere programı sabahleyin na - zırların emrine amâade — bulundurul - muştur. Temin edildiğine göre bu kı- sa program halihazırdaki bütün dip- lomatik işleri ve iki memleketi alâ- kadar eden millt mdafaa meselelerini ihtiva etmektedir. İttihaz edilen kararların bütün na- zırlar tarafmdan tamamile tasvip ©- dildiği kuvvetle tahmin edilmektedir. Südetlerin teşebbüsü neticesinde Çe- koslovakyada hasıl olan vaziyet bura- da ciddi endişeler tevlit etmeğe devam etmektedir. Tahmin edildiğine göre Prag mü - messili vasıtasile kabineye bu işin al- dığı son şekil hakkında malümat ve- rilmiştir. Diğer cihetten Lord Hali - faks arkadaşlarına dün Fransa sefiri ve Avenol ile yaptığı mülâkatlar hak- kımda izahat vermiştir. Yugoslavya islâm cemaati reisi Belgrad, 28 TA.A.) — Niyabetin hir kararsamesi ile Saray. Bosna yüksek islâm mahkemesi rejisi Fehim Spaho, Yugoslavyadaki islâm cemasti rcisliğine tayin edilmiştir. Fehim Spaho, müna - kalât nazırt Mehmet Spahanun kardeşi. dir, sına bırakıldı Antakya, 28 (Hususi) — Seçim, ka. yıt işlerinin bitirilmemesi üzerine, Ma- yısın ikinci haftasmma bırakılmıştır. Mil. Jetler Cemiyeti komlsyonu, — seçimin gdâha muntazam bir şekilde cereyan et- mesi için, buna karar verildiğini bildir. miştir. Kontrol heyeti muhtelif unsurların gikâyet istidalarını kabul - etmektedir. Hatay vatandaşlığı bakkındaki itiraz- lar, tetkik edilecektir. Seçiri esnasında menfi propaganda yapılması menedil- miştir. Seçim dairesinde ikişer intihap gu- besi ve birer intihap dairesi Kurulmuş. tur. Bu şube ve daireler ikinci münte- hiplerin seçilmesi ve birinci müntehip- lerin kaydi ile meşgul okxcaktır. Hatay Meclisine seçilecek meb'usla- rın adedi 40 tır. Yeni Gün sabibi şehrimizde tskenderunda çıkmakta olan ve bu- gün kapatılmış bulunan “Yenigün,, ga- zetesinin sabip ve başmuharriri dün şehrimize gelmiştir. Diğer taraltan, Türkiyede bulunan Hataylıların son kafilesi, seçimlere iş- tirak etmek üzere Hataya harekete harırlanmaktadır. Danimarkada Mevkuf naziler Kopeanhag 28 (A.A.) — Yüksek mahkeme, 12 nisan tarihinde mebu - san meclisinde vukua gelmiş olan ha- disede methaldar olanlardan Üç kişi- nin yeniden hapse atılmalarına karar vermiştir. Bu hadise, nazilerden biri- nin adliye nazırıma Tevolver ile kuru sıkı ateş etmesi suretinde — vukubul- muştur. Yüksek mahkeme, mazhunların ha- pis cezasıma mahküm edilebilecekleri ve binaenaleyh bidayet mahkemesi kararı hilâfına olarak mevkuf tutul- ıııhn lâzım |ılıodl ıııüM Adliyede. tayın ve terfiler Ankara 27 (Telefanla) — Adliye Vekâletinde yeniden gu terfi, tayin ve nakiller yapılmıştır: Birinci sımıf adliye müfettişi Ali Riza Güvenin maaşı 90 liraya, birinci sınıf adliye mülettişi Ekrem yo Na- zif Akanın maaşları S0 liraya çıkarıl- mış, Tünçeli reisi Cemil 80 lira maaş- Ya İstanbul asliye ceza reisliğine ta- yin edilmiştir. 45 lira ile Zafranbolu ceza hâkimliği- ne Pertek hâkimi İlhami, Ankara sulh hâkimliğine müddeiumum! muavini Hüseyin, Bursa müddelumum! mua - vinliğine Konya müdğdelumum! mus- vini Rüknettin, 40 lira ile Kastamonu Tunçok, Sivas müddelümumi muavin- liğine, Divrik müddeiumumisi İlhan, Sındırgı müddelumumiliğine, Keşan müddelumumisi Nusret, Bihirni hâ - kimliğine, Diyarbakır müddetumum! muavini Ahmet, Şarkışla hâkimliği - ne, Selifke sulh hâklmi Tabir, Terme misi Hakkı, Uşak Sorgu hükimliğine, Tekilip sorgu hâkim! Bahadır, Gerede Hukuk hâkimliğine, Fatsa hâkimi İb- rahim 30 lira ile Haymana hâkim mu- avinliğine, hukuk mezunlarından Se- H&battin Çubuk hâkim muavinliğine, hukuk — mezunlarından Kemalettin, Balâ sorgu hâkimlüğine, hukuk me - zunlarından Tahir, İstanbul aza mu- vini s.uhıuı.eımııuıu__; Y©uavinliğine, Niğde sorgu hâkimi Şe- Trafettin, Sugehri müddelumumi mua- avini Mehmet, Salthli sorgu hâkimli- çan kürek mahkümu Fransaya kadar kendi ayağile geldikten sonra yine kayboldu Şeytan adası, — Fransada küreğe mahküm olanların sürüldüğü, engin denizler ortasında ssız bir adadır. Bu- radaki hapishane, aşılmaz kayalarla çevrili, şato gibi bir yerdir. Adanın dört bir tarafını dağ gibi dalgalar ge- te gündüz döğer. Bu dalgalar ara . sında da köpek balıkları canlı bir teh- like halinde dolaşır. Şeytan adası, bu auretle kaçılamaz bir yer olarak tantnmıştır. Onun için, geçen sene bu adadaki mahkümlardan dördünün kaçtığı haber verildiği za . man, son derece hayret edilmişti. Mabkümların adadan nasıl kaçtıkları anlaşılamadığı gibi, canlarını köpek balıklarından kurtararak nasıl kurtu- tabildikleri de merak edilecek bir şey* di. Fransız hükümeti, kaçakları aylar. ca aradı. Fakat izleri bir türlü bulu- namadı. Nihayet, Şeytan adası ka . çaklarının Sen 'Tomas adasında olduk- ları haber almdı. Lâkin, bu adanm u- mumi valisi, mahkümları Fransız hü. kürnetine teslim etmek istemedi. Mahkümlar orada rahat rahat otu- yurlarken bir gün birdenbire Sen To. maş adasının umumi valisi fikrini de- Biştiriyor: mahkümlara biraz yiyecek içecek veriyor ve derhal adadan uzak. laşmalarınt, aksi takdirde kendilerini Fransız hükümetine teslim edeceğini söylüyor. O gün, adadakiler, ufak bir yelken- li kayığın engin denize açıldığını gö- Tüyorlar... Dört mahküm uzaklaşmak. tadır. Nereye? Bunu kimse bilmiyor; ka- yıktakiler bile... J H—Wüwı Tak çıktığı-zannadiliyor, Zelzele kesilmedi Ber- Baştarafı 1 incide Ankara, 27 (ALA.) — Macaristan hari- ciye nazırı De Kanya, İrak hariciye na- zırı, Tevfik Essüveydi, Suriye hariciye nazırı Sadullah Cabiri, Afçanistan hari- ciye nazırı Feyz Muhammed han, Mısır hariciye nazırt Abdel Fettah Yehia, İran hariciye nazırı vekili Adle ve İskenderun sancağı seçim komisyonu ikinci reisi Sec- retan, Kırşehir zelzelesi dolayısile hari- ciye vekili Tevlik Rüştü Arasa taziye tel- grafları çekmişler ve hariciye — vekâleti vekili Şükrü Saracoğlu bu telgrallara ce- waben cumhuriyet hükümetinin teşekkür- kerihi bildirmiştir. Zelzele mınlakasında Kırçehir 27 (Hususi) — Bugün Kırşe- hir yeniden şiddetle sarsılmış ve halk ye- niden büyük bir korkuya — düşmüştür. Bütün evler, sakinleri taralından tahliye edilmiştir. Soan zelzelede bir ev yıkılmış- tır. Nüfusça zayiat yoktur. Yirmi dört saattenberi mütemadiyen yağmur yağmasına rağmen haliç geceyi açıkça geçirmiştir. Vaziyet yürekler a- cısı bir manzara — arsediyor. Ne tarafa bakdanız ıstirap ve şaşkınlıktan perisan çehreler, korkudan büyümüş gözlere, rast geliniyor. Kızılay merkezinden gündcn arasında bir de mücssif hâdise olmuştur. Mucur kazası- nın Âcıoz ve Kepez köylerinin sakinleri bir su meselesinden biribirlerine girmiş- ler ve hâlâ kimin tarafından atrldığı bili- memiyen bir kurşunla Kepes köyünden Halil öldürülmüştür. Adanada Adama 27 (Husust) — Bahçe kazasının şimalinde bugün oldukça tiddetli bir zel- zele olmuştur. Halk, Kırşehir felâketinin uyandırdığı korku.ile paniğe kapılmışıa Şine, Nusaybin sorgu hâkimi Celâl İstanbul lera memuru Arif, Tavganlı Yevavinliğine, Akdağ müddetumumi muavini Tamali tayin edilmişlerdir. izini tekrar k.ıyhxtmış bulanuyor ve yeniden takibat başlıyor. Nihayet geçen gün, Fransada, Sen Nazer limanına ı:ı-.îıııfıkm olan bir va- pur, ora polisine bir telsiz gönderiyor ve, Şeytan adasından kaçan dört k den birinin vapurda olduğunu bi yor. Bu, Moris Vode ismindeki mahküm- dur. Sen Tomas adasından ayrıldık. tan sonra, günlerce dalgalar ve köpek- balıkları arasında çarpışmışlar, ni . hayet Antli adalarında Porto Rikoya çıkmışlardır. Morig orada çalışmış, Fransaya gitmek için Ücüncü mevki bir bilet almaya yetecek kadar para biriktirmiş ve nihayet bir gün vapura atlamış. Vapurda, sahte bir isimle seyahat eden Moris Vode bunları, yolculuk e- nasında tanıştığı ilk adama anlatıyor. Memleket ve tatandaş hasreti çeken, derdini başkasına dökmek ihtiyacını duyan bu adam, bu suretle, yakayı e. le veriyor. Kürek kaçağının derd dök- tüğü adam, gidip vapurun kaptanına meseleyi anlatıyor... Fakat, kaptanm telsizi üzerine, ge- mi limana yanaştığı zaman, yolcuları sıkı bir muayeneden geçiren polisler Moris Vode'den eser bulamıyorlar. Herkesin hüviyeti birer birer tesbit olunuyor: fakat kaçak yok! Senelerce tssız bir adada mahpus yaşadıktan ve günlerce dalgalar ve Kköpekbalıkları arasında çarpıştıktan sonra Fransaya kadar kendi ayağıyla gelen hapishane kaçağı, birdenbire yi. me ortadan yök olüvermiştir... Moris Vöde'nin gece vapur limana yaklaşırken denize atladığı, yahut da vapurdan, bamalların arasına katıla- Gi ü da jnsanca bir zaylat olmamış, bazı top- tak çöküntüleri ile birkaç binanın duvar- ları çatlamıştır. Keskindeki tahribat Son zelzele Keskin kazasında da büyük tahribat yapmıştır. Cebrailli, Konursarı- Jar, Takazlı Göçeyli, Cirit obası, Efendi köyü, Ceceli Ki , Göztepe, — Beşler, Sefil, Kayalak Salaklısı, Halıtlı, Çamu- ta batmaz, Tavaözü, Hayalli, lu köyleri tamamen harap olmuştur. Banbey köyündeki derin yüzde 98 i, Cermi Müminli le yüzde BO0 i, Ce- falr köyünde yüzde 40 1 harap olmuştur. Takazlı köyünde 4 ölü, 5 ağır yaralı, Do- Banbey köyünde iki yaralı, Halrtlıda bir ağır yaralr vardır. Birçok — hayvan telef olmuştur. Felâketzede küylülere 100 ça- dır dağılılmıştır. Teberrüler Zonguldakdan felâket mıntakasına şim- diye kadar 2000 lira gönderilmiştir. İne- göl halkeri 300, Yozgat 300 lira yullnmr— lardır. Cemlikliler evvelce — yolladıkları 434 liraya ilâvete 616 lira daha toplamız- lardır. Şehrimizde de teberrüler devam etmek tedir. Kadıköy kız ortamektebi talebele- vi de aralarında 56 lira topliyarak Kızıl-