28 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

) Paris polisi yine muamma peşinde Başsız biİr Geset! Katil, bir kadar Bacaklar ve kafa, çok keskin bir aletle, gayet muntazam operatör mahir ! | | | | | bir şekilde gövdeden ayrılmıştı Sen nehri kiyi. sında çalışan a. meleler, su üzerin- de yüzen şekilsiz bir paket gördüler ve ehemmiyet ver- mediler. Pakat et. rafına bir çok yo. sunlar, deniz ot « ları sarılmış olan bu paket oralardan ayrılmıyor, — sula « rin akıntısına tâbi bazan kıyıya yak . laşıyor, bazan u- zaklaşıyor, — yüzüp duruyordu. Ame « lelerin bakısları ar tik bu paketten ay. rılmaz — olmuşt u. Sanki bu pakette bakışları çeken, dayamnılmaz ve es. rarlı .bir. kuvvet vardı. Saat beşte ame- lelerin işi bitti, o vakit paketin ne ol- duğunu öğrenmek merakından ken . dilerini — alamadı « lar, Uzun bir sopa ile paketi — sahile çektiler ve sudan cıkardılar. Bu eski bir valizdi. Yarısı kopmuş, parcalan - mış bir valiz, Par. çalanmış tarafına bir bez sarılmış ve iplerle sıkr sıkrya bağlanmıştı. Va. liz sahile çıkarılır çıkarılmaz — kok - muş bir et kokusu etrafa yayıldı. A - meleler ıstiraplı bakışlarla biribirleri, ne baktılar. Eşrar artıyordu. Amelenin dikkal üzerinde toplı- yan paket alelâde bir şey değildi. Bu kokü, bu ağırlık, ölümün kokusu ve ağırlığından başka ne olabilirdi? Ameleler biraz ilerde bir evde otu- ran sed bekçisine haber verdiler. Bu bekçi ölüm görmye, cesetlerle karşı . laşmaya alışmış bir adamdır. Bazan bir vapürun pervanesile biçilen bir kayıkçmın, bazan annesi tarafından babası yok diye suya bırakılan — bir Yavrunun, bazan da nehirde boğulan .'ı_ım bozulmuş, kokmuş, insanlıktan çıkmış cesetleriyle karşılaşır, Fakat bu defa gördüğü manzara karşısında iğrenerek suratını buruş- turmaya mecbur oldu. Çünkü — ipler b gözülüp de valiz açılımca — içersinden | başı ve bacakları kesilmiş, evvelâ bir | Çay Masası örtüsüne, daha sonra da | ğü merkezindedir. Muşambaya sarılmış bir İnsan cese- di çıkmıştı. Cinayet işleriyle hiç uğraşınyan bir adam bile bu cesedin başının ve bacak. | larıntn gayet muntazam bir surette kesilmiş olduğunu farkeder, Mahir bir operatör ancak bu kadar munta - le kararmıştı... Bekçi derhal en yakın telefon mer- kesine koştu. —Jandarmaya haber verdi. Vak'a 19 nisan 1938 akşamı Sen . Por civarında Ritanget barajın. da oluyordu. Mölön zabıtası vaka ma halline geldiği vakit ortalık tamami- el kararmıştı.. Polisler hayret çersinde kaldılar. Bu vaziyet karşısmda ne yapacaklar. di? Cesedi muayene ettirdiler. Dok - tor, bunua boyu 1,60 Ja 1,75 arasm- da bir adama ait olduğunu söyledi, Bu adam 35 ile kırk yaşları arasında ola. İçinde ceset bulunan vai Rehirden bu ameleler çıkarmı, dır. bilirdi. Fakat başsız bir insanm y ekseriya yanlış tâhmin edilebilir. Ce. set çok çürümüştü.. Ölüm tarihini tes- bit etmek de o nispette zordu. Doktor ölümlün takriben Üç hafta evvel vukua gelmiş olduğunu söyledi. Ortada cinayet sebebini meydana çıkaracak hiçbir iz yoktu. Bacaklar ve baş çok keskin bir âletle vücuttan gayet muntazam olarak - ayrılmıştı. | Su cesedi tamamiyle temizlemiş, üze- | rinde hiçbir parmak izi bulunmayan mi| kân bırakmamıştı. | Bu feci vakadan polisin elinde ka- lan izler şunlar oldu: eskimiş, fakat | yeni biçimde bir valiz, Adetâ bir san- dığı andıracak kadar büyük. 145 metre uzunluğunda ince fakat sağlam meşin bir bağ. Val aksine olarak yepyeni... Polisin kanaati bu bağın bavulu bağlamak için sonradan alınmış oldu. Cesede kefen vazifesini gören masa | örtüsü ve muşamba da yenidir. Mu. şamba sarıdır, kenarında pembe ve mavi çizgiler vardır. Sofra örtüsü | krem rengindedir. Beyaz, kırmızı ve | kestane rengi çizgilerle süslüdür. Bavula iple bir tuğla ve iki tane de | birer kiloluk demir bağlanmıştır. Kilogramlardan birisi üzerinde kon trol rakamı var, Belki bu iz sayesinde bir şey öğ - renmek mümkün olacak, İhtimal ki ölçüler müfettiştiği bu kontrol rakamı sayesitde bu dirhemin kimin tarafın. dan ve hangi tarihte kontrol edilerek ticaret sahasma çıkarıldığımı söyliye- bilecektir. Bavulu bağlıyan meşin bağ üzerin- de mavi kurşunkalemle yazılmış No: 15 A, işareti vardır, Bu izler adliyeyi doğru yolda yürütmeye kâfi gelebile. Seyahat notları 'Afyon valisi son çalış- maları anlatıyor Afyonda 100 yataklı yeni bir hastahane 5 mektep ve bir stadyom yaptırılıyor yemız Afyon, (Hususi) — Son altı se )| ne içinde Afyonda beliren imar ve um. | ran mevcudiyetinin banisi tanıdığımız valf Ahmet Durmuşu kazaları tefti- şinden dönüşünde ziyaret ettim. Türk gazeteciliğini dalma takdire değer bul duğu ve matbuata karşı fevkalâde sev- gi beslediği halde beyanat vermekten hoşlanmıyan Afyon valisi, gazetemiz adına sorduğum suallere cevab ver . mekte isteksiz davranmadı. (Haber)e hususi bir sempati beslediğini anladı. ğim kıymetli idareci: — Müemuriyet hayatımda'ikinci de- ye söz söylüyorum, diye. rek vilâyetin umumi vaziyeti otrafın- da şunları söyledi: * Kültür ve imar işleri — 20 künunuevvel kızılay gününde | temelini attiğımız kız enstitüsü, daha evvel açtığımız bu mektebin yeni bir | binaya nakledilmesi için inşa edilmek- tedir. Bina tamamlanımca münevver kızlarımıza modern bir okul temin et, miş olacağız, Vilâyet merkezinde yen! | bir hastane yaptırmaktayız. 150 bin liraya ihale ettiğimiz bu şifa yurdu yüz yataklı olacaktır. merkezde Dumlupinar ilkoku, Tunu ihale ettik. İngaatına başlamak üzereyiz Bu ayın başlarında posta telgraf bi- nasının temellerini de attık, 170 bin tane Amerikan asma fida. nı getirttik ve tevzi ettik. Bağcılığın vilâyetin her yanma teşmiline gayret | edeceğiz. Vilâyet içinde altıncı senedir l mevcut iki fidanlığa ilâveten bi belediyenin olmak üzere yeniden yedi tane fidanlık yapıldı. Ayrıca her sene | vasati olarak yeniden elli bin mey- | valı fidan dikilmektedir. Bunlar vilâ. | yet dahilinde on, hariç için 30 kuruşa verilir. Vilâyet haricinde fidanlarımı, | za talip çoğalıyor. Ankarada orman çiftliğinin çubukları da gönderilmek. te ve mükemmelen tutmaktadır. Diğer sualinize ilişeyim: Şimdiye kadar köy kanununa tev- fikan (110) tane köy okulu yaptık. (ilâyet bütçesiyle de kaza ve nahiye, ek mi Üçüncü bir delil daha var... Bavu. lun bulunmasından 3 hafta evvel Röbü römorkörünün — makinisti, Pitanget | barajından 20 kilometre uzaktaki köprü üzerinde bütün ışıkları sönmüş bir otomobil görmüş. Bu otomobilden bir kadın çıkmış ve elindeki bir pake- ti Sen nehrine atmış. Acaba ceset bu köprüden mi nehre atıldı? Yoksa ka- dmın attığı pakette meçhul ölünün ba. gı ve ayakları mt vardı? Polis çalışıyor, araştırmalar yapılı- yor, sön zamanlarda kaybolanlar ara- sında yaşı otuz beşle kırk, boyu 1,60 la 1,75 arasında bir adam aranıyor. Kimbilir, belki bir gün tesadüf bu yeni meselenin Cç esrarınt kaldıracak. Hikçe güzelleşen Afyonda Atatilrk 2nfer amılı ve olvarma Bir Bütün bataklıklar kurutuluyor bakış ler merkezlerinde inşasına başlanrımış beş mektep var. Bunlardan Sandıklı o. kulu bitmiştir. — Atatürk zafer anıtı vilâyetçe mi yapılmıştır? — Evet, evvelâi yerini istimlâk et. tik. Gördüğünüz anıt 58 bin liraya mal olmuştur. — Şoselerin şehir dahilinden geçen kısımları hep bulvar ve parkedir. Bun. ları vilâyet mi yaptırdı? — Evet... Bu aylar” zarfmda yine bu suretle “Gazli göl,, ve “Kadın ana” bulvarlarının vilâyetçe ingantına de - vam edeçeğiz — Partlce yapılan işler var mıdır? — Parti tarafından bir sesli sinema mukavelesi yapılmıştır ki, mayısta iş- | lemeye başlıyacaktır. İnşası takarrür eden stadyom partice yaptırılacaktır. Mimarm bugünlerde gelip işe başla. masını beklemekteyiz. Kazalardan Di. narda elektrik vardır. “Çay” nahiye- evvel yapılmıştı. Bolvadin ve Sandıklı sindeki elektrik ise bundan üç sene kazaları merkezinde de elektrik tesi, satı projeleri tasdik edilmiş, inşa ve tesisi münakasaya konmuştur, —— Su işleri ne vaziyettedir? — Merkezin iyi vaziyetini bilirsi- tiz, Bundan maada nahiyelere ve köy- lerde bile mahalli su şirketi delâleti. le tesisat yaptırmakta ve artezyon kuyuları açtırmaktayız. Zirat vaziyet Bu sene mahsul gayet iyi olacaktır. Yağmurlar mevsiminde ve mütedil yağdı. Sonbahar zeriyatı itibariyle kışlık ekiliş geçen senekinden fazla- dır. Yaz mahsulleri geçen yıla nazaran dolgundur. Vilâyetimizde küçük bir Ü, üntü vardır ki, o da koyun meBelesi- dir. Bu kış havalar biraz daha fazla soğuk yaptığı için kuzularda telefat gördük. Vilâyetimizin tiftik ve yapa. ğısı hakkında bilmem bir duygunuz var mıdır? Yapağı ve tiftik kalitesi bakımından Afyon Türkiyenin birinci. sidir. Bundan başka bizim topraklar- da yetişen arpalar bilhassa moşhur- dur. Afyon arpası Avrupa piyasasın. da “bira” için çok makbul tutulur. Topraklarımızda yetişen arpa ve buğ- day mahsülleri atandardize edilmekte, ondan sonra satısa arzolunmaktadır. Sıhhat ve içtimaf yardım teşkilâtı Vilâyetimizde “vilâyet köyleri yar dım sandığı,, namı altında bir. köy sandığı vardır. Bu, bir nevi bankadır. Tmece ile tedarik edilmiş olan serma. yesi (200) bin liraya yaklaşır. Her se. neki gibi bu yil da bu sandıktan köy- lüye Ihtiyaçları nispetinde arpa, buğ- day tohumları verilmekte ve nakdi ikrazat yapılmaktadır. — Sıhhat işlerine temas eder misi. niz? — Umumi esaslar ve tedbirler dal- ma takip edilmekle beraber Gazli göl 28-NİSAN — 1038 |Buldanda ticaret odası ihtiyacı Denizli valisi halkın dileklerini vekâlete bildirmiştir İzmir, (Hususf muhabirimizden) — Geçenlerde “Tan,, gazetesinin bir nüsha> sında “Buldan,, mahreçli bir yazı çıktı. Bir Buldanlı tarafından yazıldığı bildi rilen o yazıda (Buldanda bir ticaret oda- sı Vâzım...) deniliyor ve bunun için de Buldanlılardan mürekkep bir heyetin De nizli valisi Ekrem Engürü ziyaret ettik- leri bildiriliyordu. O yazıyı yazan zat: — Müuhterem vali giden heyeti dinle- çinisden birisini l yerek başından zliye gidişimde vali Ek- tem Engi aret ettim, Matbuata kar şı büyük sevgi besliyen bu zat, bu mesele hakkında beni çsöyle tenvir etti - İşte şikâyeti mucip bir hal yoktur ikü daha evvel Buldan!İr esnal ve tüc carlar tarafından tahriren vaki müracaat ta Buldanda bir ticaret odasının açılma- &t istenildiğini görünce isteklerini makul bularak noktai nazarımla birlikte müraca tlarını İktisat vekâletine bildirdim.Bu ev rakın peşinden bir hayli tüctar ve esnaf Denizliye kadar geldiler. Onlara: “Zah- met ve masraf etmeğe lüzum yok, hükü- met, millet işinde hassastır. Kendiniz gelmeden diyeceğinizi yolladığınız kâğıt- Tarı tetkik etmekle öğrenmiş — bulunuyo- rum. Fazla diyeceğiniz varsa — içinizden birkaç kişi ayırın da onlarla görüşelim.., dedim. Bunun üzerine üç kişi — seçtiler. Kendilerini vilâyet makamıma çağırarak görüştüm ve tatminkâr ifadelerle hakika- ti ve netice hakkındaki tahminimi anlata- rak uğurladım. Bu meselenin üst tarafı İktisat vekâletinin hileceği iştir, benden daha ne istiyebilirler!,, Ha Denizli Volisi Ekrem Engitr mıntakası da sıtma mücadelesine it. hal ettirilmiş ve Gazli gölden Afyon şehrino kadar olan saha ile şehir cavr- ti da Anoyel mıntakasına yakın bu - lunmuş olmak itibariyle göçen sene. denberi mahalli bütçeleri ve devlet de. miryolları idaresinin tedarik ettiği ve- saitle sıtma mücadelesine girişilmiş- tir. Afyon civarından geçen Akarçay mecrasrı değiştirilecektir. Bundan baş. ka Gecek kaplıcaları civarında da kü- çük sây ile bu gibi bataklıklar kuru- tulacaktır. Emirdağ kazasında geçen yıldanbe. ri kurutulmasma başlanan Alikân ba, taklığındaki faaliyete de devam edi- lecektir. Bir sual daha sormaya hazırlanır- ken vali sözümü kesti ve dedi ki — Kaplıcalarımızı gürdi mü? — Hayır, dedim. Devam et — Bir kelime ile söylemek lüzimge. Jirse bizdeki sıhhat durumuna “iyi- dir,, demek icab eder. İsmini saydığım bataklıkları kurutunca kücük endişe- miz de dağılmış olacaktır. Gazlıgöl, Gecek, Ömerli, Kızıl ve Sandıklı kaplıcaları ile maden suyu. muzu siza ve bilhassa tavsiye ederi Yurdun her yanından gelen birçi tandaşlar bu şifa kaynaklarından sıh- hat bulup dönüyorlar.