10 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

10 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Imar plânının tatbiki için Belediye 6 milyon lir borç alacak Başvekil, bir buçuk milyon liranın kâfi gelmiyeceğini be'ediye reisine söyledi Başvekil Celâl Bayar evvelki gün | $—6 milyon liralık bir istikrazın göze Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Üs- | alınmasını ve bu hususta belediyeye tündağ ile birlikte, İstanbulda bir ge- | yardım edeceklerini vaat ve tebşir bu. zinti yapmış ve imar plânı hakkında | yurdular, Kendilerine ilk plânda ve onu izahat almıştı. Vali Ustüdağ, dün be. | müteakip ikinci ve üçüncü plânlarda yanatta, bulunarak Başvekilin tetkikleri | yapılması lâzım ve faydıdı olan işlerin hakkında şu malümatı vermiştir: bir cetvelini takdim ettim. “— Başvekil imaz plânı hakkında Gazetelerden biri Şehir Meclisinin zemin Üzerinde biraz izahat arzu etti- | yakında fevkalâde bir içtimâa çağınlıp, ler, Bu suretle stadyom ve hipodrom | meclisten yeniden fazla istikraz salâhi- yapılacak yeri, Yanikapıda mutasavver | Yeti almacağını yasryordu. Bu hususta Himan yerini, Bebek - İstinye sahil yo- | Va şunları söylemiştir: Yunun güzergâhmı gördüler. Bu işlerin “— Şehir Meclisinin fevkalâde içti- nasıl halledileceğini sordular, Kendile- | maa çağrılmasına lüzum görmüyotum. rine lâzımgelen izahatı arzettim, Bun- | Çünkü elimizde yeni alınmış bir buçuk dan beyanı memnuniyet ettiler ve 1s. | milyon Hiralık bir istikraz salâühiyeti var. tanbul şehrinin imariyle yakından çok | dır. Eylüle kadar bu pota ile lüzumlu €kı ve samimi bir sürette alâkadar o)- | olan işler görülebilir.,, duklarımın maddt delilini vermiş oldu- (Arkadaşımız Nizameddin Nazifin, lar, Bizi imar yolunda teşvik ve teşci | Belediyo reisiyle yaptığı bir mülâkat buyurdular. B inci sayfamızdadır.) Bu cümleden olarak imar plânmı tat- | Progt şehrimizde bikatı için Meclisten aldığımız bir bu- Bir müddettenberi Avrupada bulunan gük milyon liralık istikraz salühiyetinin | şehircilik mütebasası Prost, dün İstan- bu büyük işte kâll ve mahsüs bir akis | bula gelmiş ve şehrin mühtelif yerleri- yapamıyacağını ve bunun çoğaltılma - | ni gezerek plünm tatbiki bususunda masının müvafık olacağını beyan ederek | tetkiklerde bulunmüştur. Hatay meselesi Ankara, 10 (Hususi) — Hatayda se- | hiçbir Türk bu mmtakaya girememek: gim hazırlıkları dolayısile yaratılan va- | tedir. t ziyet hükümetimiz taralından dikkat ve Serbest bulunan partizanlar ve hü. hassasiyetle takip edilmektedir. Hemen | kümet memurları Eti Türklerini teker hergün Hatayda yeni bir hâdise cereyan ı teker yakalayarak ve geceleti ev ev do. | ettiğine, oradaki Türklere karşı — tethiş | laşacak tehdit ve iğfal etmektedirler, hareketleri yapıldığına dair gelen haber- | — İskenderun hâalkından — halkevine ler elkârı umumiyeyi şiddetle alâkalan- | müracaat — eden - >Alevi mezhebinden dırıyor. Eti 'Türkleri Türk taraftarı olduk- Bugünkü “Ulus,, gezelesi, Hataydaki | larından — şapka — giydiklerinden do. son vaziyet dolayısile mühim bir makale | İâyı — hayatlarının — tehlikede ol neşretmiştir. Makalede — ezcümle şöyle duklarını söyliyerek himayelerini ls- deniliyor: temişlerdir. “Tİskenderunda tazyik ve müdahalele- ğ ] rin hiç te eksik olmadığını haber alıp Ç - durmaktayız, Bütün bunların — Fransız !n aPon İstihbarat zabitlerinin malümat ve mu- ha'bı wafakatleri altımda olduğunu da biliyo- YZ OA el Cenevre, 10 (ALA,) — Çin murahhas ruz. Öyle ki üç gün içinde âdeta umum? KO kapi, k Z E heyeti milletler Cemiyeti unmumi kâtibi bir tethiş havası yaratılmıştır. İşler böy | ( ğ b e venol'a bir nota tevdi ederek Şan tung le :ıdemk ve seçim bu tethiş havam!m eyaletinde faaliyette bulunan Japon tesiri altında yapılmak istenetekse nak. | yi L e kullandık- binlik ve itimadımızın bizi birkaç gün â- | 1armı ve yakında yapacakları hareket - vutmuş olmasından gayri ne faydası O- | 1er esnasında bu gazı geniş mikyasta hi? kullanmak için hazırlıklarda bulunduk- Ankarada delege M. Garo ile Türki- | larını bildirmiştir. 'ye - Fransa dostluklarının icabları sami- Japonlara göre Mi ve açık bir lisanla görüşülmüş ve an- 'Tokyo, 10 (A.A.) — Japon demel laşılmış olduğu malümdur. Yalnız buna | ajansının cenevre muhabirinin bildirdi. istinaden biribirini. velyeden hâdiselere | ğine göre Şan tung cephesinde bulunan Bgöz yummak ağır bir hata olacağını da | Japon kıtalarının zehirli gaz kullandık- itiraf etmek mecburiyetindeyiz. - latı hakkında Çin tarafından tevdi edi- len yeni nota Cenevre'de şüphe ile kar- şılanmış ve bu nota “nazarı dikkate al- Hakikati niçin saklamalı? İskenderun- da olup bitenlere Ankarada kimse akıl iyi nmağa değmeyen bir propaganda " ma- "dı"’”":' i "“’î:':;im ge oldur | biyetinde telâkeki edilmeşir. BOnu Sçikük KCĞRE MESECL SA Harp vaziyeti ze bir cevap alabilsek, vaziyet muamma- Ir olmaktan çıksa bizim de hareket tar- zımızı yeni şartlara intibak ettirmemiz mümkün olacaktır. Mesul salâhiyet sehiplerinin, vazife ve mesuliyet hissi tanımıyan, Hatay dava- smın nezaket ve ehemmiyetini takdir et- miyen, su bulandırmakta menlaatleri o- lan, kendi şahsi temayül veya istiladele- rini biran evvel teessüs etmesini iste. diğimiz sükün ve istikrara mani olmak: ta bulan entrikacıların müdahalelerine derhal nihayet vermeleri lâzım geliyor. Sorduğumuz suale artık — hâdiselerden cevap bekliyoruz. Bu cevabın gecikmi- yeceğini ve endişelerin sükün bulmasına yardım edeceğiini ümit edelim.,, Eli Türkleri de ölümle tehdit edildiler Ankara, 9 (Telefonla) — Hataydan gelen haberlere göre Yenişehir şubesi mıntakası asker ve jandarma tarafın. dan kordon altında bulunduğundan Hankeu, 9 (A.A.) — Resml tebliğ: Dün umumileşen hücumdan sonra, Şan tung'un şimalini müdafaa eden Çin merker kıtaları, on kilometrelik bir i- Terleyiş kaydetmiş ve Pihalen'in gimali şerkisinde talianpi ve siâollangpi köy- lerini geri almışlardır. Çin sağ ve sol cenahları da mühim terekkiler elde et- mişlerdir. Büyük zaylata ve müteaddid mağlu- biyetlere uğrıyan Japonlar, hakikt su - rette zaifladıklarını anlatacak bir tarzı da geri çekilmektedir. Halen, düşman, takviye kıtaları bekler vaziyettedir. Şark Cephesinde Çin'liler, Tangpu'yu yeniden ele geçirmişler ve bu suretle nakale hattımı tehdidleri altıma almışlar- dır. Suiyuan'ın 25 kilometre tenubunda giddetli bir muharebe vukua gelmiş ve bin kadar Japon teslim olmuş ve kuman- danları muharebede ölmüştür. nankin ile vuhu arasındaki düşman mü- | T | HABER — Aksam nostust Çanta hırsızı Galata, Kemeraltında oturan dün Nocatibey caddesinde 198 unınırıdı suculuk yapan Satnikin çantasını çalmış ve tam kaçacağı sırada yakalanarak mıh kemeye verilmiştir. Kundakçılık caddesinde 5 numaralı boş dükkâna dün gece bilinmiyen bir ıdnn girerek içerideki paçavra ve kâğrtları tı- İtuşturmuştur. İçeriden alevler çıktığını görenler derhal itfalyeye haber vermiş- ler ve Bu sıkmadan söndürülmüştür. iş kazası Şişlide oturan 19 yaşındaki Agop, dün Rumeli caddesindeki hir yapıda çalışır. ken duvardan düşmüş ve vücudile başı- nın muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Agop Beyoğlu hastanesine - kaldırılmış. tır. Hastahane dönüşi kuyuya düşen kadın Gureba hastanesinde muayeneden dönen Petrukeli 22 yaşındaki Güllü, bir arsanımn kenarından geçerken üstü teneke İle örtülü 10 metre derinliğin - de bir kuyuya düşmüştür. Hüdiseyi et. raftan görenler derhal polise haber ver. mişler, yetişen itfaiye kadıncağızı kur- tararak hastaneye kaldırmıştır. Iş kazası Eyüp Baba Haydar mahallesi Tek- ke sokağında oturan Mehmet, Ayazma kapıda Hosibin bıçkı atelyesinde keres- te keserken sağ elini makineye kaptıra- rak kestirmiştir. Yaralr derhal ehht imdad otomobiliyle Corrahpaşa hasta . nesine kaldırılmıştır. Bir kaza daha Dün gece, Pongaltı Halâskâr Gazi caddesindeki 95 numaralı fırında odun kesen çırak Aziz, elindeki baltayı kaçı- rarak ayağmna intdirmiş ve yaralamıştır. Çocuk, Şişli hastanesine kaldırılmıştır. Bir alacak kavgası Kadrköy Moda caddesinde, Eski Su Şirketi binasında oturan Sadık ve ka- rısı Münevver, dün Kımltoprakta otu- ran Kemal isminde bir tanıdıklacından alacaklarını istermek üzere gitmişlerdir. Bu ziyareti pek te-boş kazgılamıyan Kemal ve arkadaşı Mustafa, karı koca ile kavgaya beşlamışlar ve dövmllşler- dir. Bu &rada araya girmek istiyen Kı. zltopraklı İsmail ve Niyazi isminde iki kişiyi dövmüşler ve Niyasiyi çakı ile başından yaraladıktan sonra kaçmış- lardır. Tayyare fabrikatörü Fokker Ottava, 10 (A.LA.) — Almanların harp esnasında kullanmış oldukları tayyare- nin mucidi olan Holandalı Anton Fokker Kanadanın resmi makamatı — ile görüş- müştür. Mumaileyhin yeni bir — süratli harp tayyaresi nümunesi teklif etmiş ol- duğu tahmin edilmektedir. Bükreşte bir tevkif Bükreş, 10 (A.A.) — Demir muahfız- ların organı Küvantel gazetelerinin mü- dürü İyonesku, dün tevkif edilmiştir. Bu gazetenin iki hafta evvel tatil edil- miş olduğu hatırlardadır. Hitlerin seyahati BW Baştarafı 1 inclde ransada Stefani ajansının bir mümes. sili ile konuşan Hitler, ziyaret esna- sında kendisine karşı gösterilen dost- luk tezahüirlerinden dolayı pek müte- hassis olduğunu ve İtalyanın askeri, deniz ve hava kuvvetlerine karşı hay- ranlık duyduğunu söylemiştir. Hitlery demiştir ki: “Faşizm ile nasyonal « sosyalizmin birbirini anladığımı! görerek memnun oldum. İkimiz de ayni âleme mensu- buz. İdeolojimiz birdir. Dostluğumuz sun! olarak ihdas edilen dostluklar" dan değildir.., ALEMDAR SINEMASI Dalma İki Film Birden KAN DAVASI TERLİKELİ A$ŞK ! HNüveten: Foks Dünya Havadisleri GÖT KROMAMAMLMALARLII KDLNUN İ 10 MAYIS —- 1938 Almanya Çekoslovakyaya hücüm ederse Sovyetler Berline 30 000 bir ltalyan radyosu Londra, 10 (A.A.) — İyi malümat a. lan mahafile nazaran Südet meselesi hakkmda İngiltere tarafından Berlin ve Pragda yapılmış olan teşebbüsler her iki payitahtta bir uzlaşma zihniyetile karşı- Tanmış ise de henüz ameli bir netice tev- Hit etmemiştir. Büyük Britanya Berlinin noktat naza- Tt hakkında sarih izahat almak için Fon Ribbentropun avdetini beklemek mecbu- riyetindedir. Çek hariciye nazırı Kroftaya gelince mumaliyeh, Çekoslovak — hükümetinin İngiliz teklifinden kaydı malümat etmiş olduğu ve meselenin iki tarafım rızasile hallini temin için her türlü mesaiyi sar- fetmeğe amade bulunduğunu beyan et. miştir. Maamafih Krofta Südetlerin re- isi Haynlayn'i kâfi derecede tatmin için çok daha ileri gidebilmekten endişe et mekte olduğunu söylemiştir. Madridde vaziyet Madrit, 10 ÇA.A.) — Ecnebt gaze- tecilerini kabul eden Madrit belediye reisi, bir çoğu çocuk olmak üzere 800 bin nüfusu olan hükümet merkezin'a iaşe vaziyeti bokkında izahat vermiş- tir. Bu izahata göre şehirde henüz bir ay yetecek kadar buğday vardır. Ye- miş ve sebzeler muntazam gelmektedir. Ahaliye tevzi edilen et miktarını art- tırmak kabil olmamıştır. Belödiye reisi 1936 senesi ilkteşri . nindenberi şehrin dörtte birinin bom » bardımanlar neticesinde harap olduğu- 1119 kişi ölmüş ve 3553 kişi yaralan - mıştır. Şehrin sıhht vaziyeti mükemmel dir, Bir çok hastaneler nomııl şekilde işlemektedir. * Cumhuriyetçilerin muka- vemeti urlıyor Saragos, 10 (A.A.) — Havas ajansı- nın müuhabiri bildiriyor: Castellan mımntakasında ve Teruel ci- varındaki muharebeler her gün inkişaf etmektedir. Cümhuriyetçilerin muakvemeti art . makta ve yağmurlar müdafaayı kolaylaş tırmaktaklır, . Milletler Cemiyeti BEO- Baştarafı 1 incide Çünkü bu memleket suzeti katiyede ce- miyetten çekilmeden evvel iki senelik bir mühlet verecektir Konsey toplantısı Cenevre, 9 Ç(A.A.) — Milletler temi- yeti konseyi, 101 inci içtima devresine bugldn başlamıştır. Konsey, umumi toplantısında ruzna- meyi kabul etmiş ve Lord Hal'faks'ın önümüzdeki umumu celsede îngübere- İtalya anlaşması üzerinde beyanatta bu- Tunacağanı bildirmiştir. Konsey, bilahara, müzakere usulunu görüşmek Üzere, gizli bir toplantı yap- miştır. Yeni on liralıklar Cumhuriyet Merkez Bankası bu ayın on altısında yeni on lirakık kâğıt para- ları tedavüle çıkaracaktır. Bu yeni on liralıkların tedavüle çıka. rılmıya büşlandığı tarihten — itibaren halen mütedavil 10 liralıklar — beş ’ sene müddetle mecburi olarak tedavül edecek, bundan sonra kanuni müruru | zaman müddeti nihayetine kadur yınl beş sene daha Merkez Bankatı gişele- tinde değiştirilecektir, ! are gönderecekler! Bu yol a çıkarılan baber, Sovyetlere göre, tarafından verilmiş Mumaliyeh Almanyanın niyet ve ta. savvurları hakkındaki endişesini de ileri sürmüştür. Berlin üzerinde 30000 tayyare! Moskova, 9 (ALA.) — — Çekoslovak komünist partisinin gazetesi olan “Rote- faness Moskova komintem telsiz istas- yonuna atfen güya Almanya Çekoslovak hududunu ihlâl edecek olursa 30 bin Sov yet bombardıman — tayyaresinin Berlin üzerlerinde uçacağını yazmıştır. Bu ha- ajansının şu tavzihini de veriyorlar.. “Gerek bu 30 bin Sövyet bombardı- man tayyaresi gerek bu haberin Sovyet Komintern telsiz — istasyonuna atfı, ta« mamile uydurmadır. Komintern — istas- yonu böyle bir haber vermemiş ve esa- sen vermez de.. Bu hâberin Romada bu lunan malüm “İrs,, telsiz istasyonundan çıktığına şüphe yoktur. Bir müddettir bu “İrs,, telsiz istasyonu güya Komin- tern veya Sövyet Rusyada gizli diğer her hangi bir istasyon tarafından neşredili- yormuşcasına bir takım uydurma ve tah rikâtçı haberler vermektedir. Çekoslovak komünist partisinin gazete si olan “Rontefane,, işte “İrs,, istasyonu nun tahrikâtçı faşistleri — tarafmdan bu suretle yanlış bir haber neşretmeğe sev- kolunmuştur., , HULANTSE DANK ÜNi NM