11 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

11 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

uui İÇERDE: * TÜFO aşısı bu sene de yapılacaktır. Geçen sene aşı olatlar bir kere, olmüyan. Jar üğ kere aşılanacaktır. Mekteplerde a. Şolara başkınmıştır. * ŞERİR içinde yapılacak asfalt yolla- rma ait projenin Prost tersfından görün. dmesine kurar verilmiştir. Bu wötre iki yöüz bin düralık asfalt yol yapılacaktır. * NALİYE vekili Fusat Ağralı dün Akşam Ankaraya hareket elmiştir. * TATİL devresinde ilk okül tolebesinin oynayıp sıhhi bir hayat geçirmeleri için Istanbulda üç gündüz kamıpı açılacaktır. * AV derileri satışı hararetli bir hal ak. Yarp ve Yiyullar yükselmiştir. Bilhüssa A- Mmerikadan çok mal İstenmektedir. * FPASULYE ve patates fiyatları mevsim dölayısile, kiloda 3A kuruş yükselmiştir. * HALK bankası önümüzdekl günlerde faaliyete geçöcektir. Bankanın Idare heye. ti geçilmiştir. * TİCARET odası (dare beyetl dün top lanmış, esnaf cemiyetleri seçimlerini tas- dik etmiştir. * İKİNCİ beş yıllık sanayi programı ha. zırlanmışlır ve pek yakında lalbik mevki> ©e konulacaktır. * HEYBELİADA Gnmetoryomuna ilâve edilmektö olan yeni phviyon bü ay sonun da bilecok ve eylülde açılacaklır. * TOPKAPI sarayı hazinei — evrakında GEki vesikoların tasnili İle — meşgul olan heyet mesalkini bilirmişlir. Tuxnif edilen Wesikalar 200 bimdir ve bunlura 60 bin Tiş yapılmıştır. » * MÜZELER umum müdürlüğü, müre. lerde teşbir edilen tenihl — meskükât için _Nr rehber ve katalog — yaptırmaya karar ,Yemmiştir. Üç cilt olan bu — katalöğ bazi. “Yanda basıtacaktır. * MUAMELE verkisi hakkındaki talep- Teri için Marangonlar temiyeti bugün An. Kkaraya bir heyet gönderecektir. * İNHİSARLAR idaresi kadrosunda bu Yıl 400 kadar memur arasında değişiklik yapılacaktır. # YENİ paralıkdan bir — ve beş kürüş. Yakların bözüklarının tekrar basılımasına idevaya edilmektedir. Beş — karuşluklardan 70 milyon, 1 kuruşluklardan da60 milyon Basılması lüzımdır. 10209 senesine kadar YaR lll kllki eee eli SAĞ L n n saray yaplartmıştı.: yör. Bu kasrın yepıldığt sahaya “Tersane Aynalı Kavak,, di- balıçesi,, denilirdi. Riyayetlete göre Fa- | tih İstanbulu zaptettikten — sötra gaza mâlmı askerlerine burada — üleştirmişti. Sonra ferman etmiş. Kavak ve Serviler, meyve ağıçları dikilmişti. Burada ilk de fa olattk milâdi 1613 (H. 1022) de birin €i Ahmet kendisi için bir kasr yapılma- gTn emretli. Adı "Tersane bahçesi kas- rı,, öldü. 1718 de Venediklilerle Lasarof- ça sulhu imzalandığımda Venedik cumhu riyeti üçüncü Ahmede hediye olarak ga- yet Hefik Venedik işi aynalar göndetimmiş- ti. Ahtned de onları, tersate bahçesi kas tına koydurtmuş, kasra da bundan son- ra, civardaki kavak — ağaçlarile beraber “Aynalı kavak,, — denilmişti. Bu kasır, hicrt 1180 de, limandaki büyük kayıklar da çıkan bir yangının şiddetli bir rüzgür vasıtasile sirayet etmesile yanmış, harap Oolmuş, 1200 de, Koca Yusuf paşa tara- fından yeniden — yaptırılmıştı. Üçüncü Selimin ilk zamanlarında kasr tamir edilmiş, fakat Selim Kırıman Rüslar ta- rafından ilbakını tasdik eden muahede- yi bü kasırda imzalamış ve teessüründen kasra da bir daha ayak atmamıştı.. Ka- sır harap olmuş, nihayet — yıktırılmış, bir daha yaptırlılmamıştır. Yalnız arsa- smuın bir parçasına tersane eminleri için yukarıda zikrettiğimiz sahilhane inşa e- dilmiştir. Osmanlı donanmasının 1770 de Çeşme de Rus donanmasının — baskınına uğr- yarak mahyolmasından sonra donanma- ran İhyası için tersaneye — fevkalüde &- hemmiyet verilmişti. Bu arada bir çok anbarlar, mahzenler yaptırtmış idi. Tersanede kaptan paşa divanhanesine gelince, esas tersane ile beraber on al- tıncr asırda atılmıştı. Zaman zaman tec- dit ve tamir edilmiştir. Son yapıların- dan biri de 1250 dedir, Ben bugün, bir vesika üzerine birkaç not ilâve ettim. Kasımpaşa tersanesinin bir tarihçesini yapmağa — çalıştığım zannedilmesin. Bu tarihçe, tersanenin mulfassal bir plânı üzerine yorulmak bil- mez bir gayret ile yapılabilir. Merhum Ali Haydar Emirin bahriye müzesi kata- loğunun başındaki makalesi, kendisinin de itirafı veçhile noksan ve hatalı bir ilk hazırlıktır. Bununla beraber eski Türk tersanesi hakkızda umumi — bir fikir al- mak için dikaktle okunmağa değer, Reşat Ekrem KOÇU vültün paraların yerisi basılmış olacaktır, * TAYYARE şehitlerimizi anma günü ©- Jan 15 mayısta Fatih hava âbidesi önünde bir Whtifal yapılacaktır. Merasime askeri kıta ve mektepler İştirak edecektir. * KASAPLIK hayvan gelirilmesine de. vam olunmaktadır. Bügün de İzmir ha. walisinden ikl ble koyun gelecektir. * ÇUBUKLU gaz depolarına illve olarak yapılan sokiz gaz tankının İnşaalı bitmiş- tir. Tanklar beşer yüz tönlüktur. * MÜZELER idaresi meskükât mütehassı sı profesör Böş dün — üniversitede dünya mesköküt tarihine dalr bir könferans ver. miştir. * BEYOĞLU halkevinde cuma günü saat 18,30 da ılmr Dr. Nüreddin İrdelp ta- ralından “Çarpıntı, hevzuunda bir kon. forans verilecektir. * Bugün şant yirmide Üsküdar halkevi salontnda birinci ortaokul öğrelmenlerin den Fuat Öner tarafından Üsküdarın ta. rihçesi hakkında bir konferans verilecek- tir. * ŞİMDİYE Wadar seytisefer memtrları haricindeki emniyet memurlarımız yalntr kaput giyerletken bundan sonva kendile. Tine muşamba dahi verilecektir. DIŞARDA: * Lehli kontes Oktavla Vilopolska ca- susluk tânmünden dolâyı Alhasyada Mü. ebbet kürek cezasına mahküm olmuştur. * İngilterede, Markhatâ madeni Felâke. linin blânçosüu şudur: Ca dört ölü, hehüz enkâaz altında bulanan 90 amele, hastane- ye kaldırılmış olan 39 amele.. — Kaza 650 metre derinliğinde bir meden kuyüsutida infilük eticesi ölmüylur. * Fransa mebusan Meclisi relsi Heryo. Kudüse gütmişlir. Heryo, bir kaç gün Kü- düste kalacak ve bilâkare Suriye ve Liib. nana gidecektir. * Viyanada Yahudi çotuklar için ayrı ilkmokteplor açılmasına karat verilmiştir. * Alman barp filosu başkunmndanı a. Miral Raeder, Macar krol naibi — amiral Hortinin daveti üzerine, birkâç Kün kal- mök ürere dün Budapeşteye gitmiştir. * Romanya dün milli bayramını kutlâ. mıştır. Bu münasebetle hükümet —merke- *lade büyük bir geçit tesmi yapılmış ve kenl yanında hökümet amnsı ve diplömüt. lâr oldağü hülde, bü geçit resminde bü. Tonmuştur. Geçit rermine eski muharipler ve gönçlik askert teşkilâti mensupları da Aytirak eytemiştir. * Yünan kran wWön, Trikale ve Karditta şebirlerini ziyaret etmişlir. Gençlik, İşçi ve eskl- muharip teşkilâti kralin önünde bİR getit yapmışlar * Belgendda bütün gezeteler, dün Bte- Kiradl Te Sofya aranımda açılam Yeni Harea haltının ehemmiyetini tebarlr ettirmikte ve bu münasebetle iki hükümet merkezi Yayyate meydanlarında — yapılan #amimi döstlük tezakürterint hildirmektedir. Cerrahpaşa hastahü« nesine yeni ilâveler Üniversite rektörlüğü, seneden sene- ye âdetleri artan trp talebesi için bugün talebenin stajlarına tahsis edilen has- tahahnelerin binaları kâfi gelmediği gibi tesisatları da noksen olduğundan şim- diye kadat inşa #dilenlere İlâveten ye- niden baze paviyoönlar itşasına — karar vermiştir. Bu meyanda Certtihpata bas tahanesi yanmna yeniden bir göz ve bir de cerrah! paviyonu ilâvesi takarrür et- miştir. Yeni binaların yapılmatı işin hasta- hanetin etrafmda bulunan Şeyhülha- ren, Hüsrv bey, Çavuşzade camli ve gardaklı hamam sokaklarında on dört parça binanın istimlâki ile yıkılması lâzımdır. Son ramanlarda bazı ahvalde görüklüğü gibi burada da Ünivemite mülk sahiplerile anlaşamamış ve bu vaziyet karşısında belediyeye müracaat etmiştir. Belediye yaptığı tetkikler so- nunda bu mülklerin umumi! —menfbat namana mecburi istimlâke tabi tutulup yıkılmasına karar vermiştir. Şimdi binalar derhal tahliye ettirile- tek yıkılacak ve muhammen — bedelle- Üniversite önümüzdeki ders senesine yetişmek üÜzere inşaata derhal başlaya- caktır. Yeni Neşriyat: Mağrur adam Maruf temaşa muharriri Karen Bram sonun “Mağrur adam,, isimli üç perde- lik piyesi Yaşar Nabi tarafından dilimize çevrilerek “Varlık neşriyatı serisinin do- kuzuncu sayısını teşkil etmek üzere neş- redilmişlir. Enteresan bir içtimal tez et- rafında dönen canlı bir vakanın en te- miz bir sahne diliyle tasvir — edildiği bu kıymetli edebi eseri akurlarımıza tavsiye ederiz. Fiyatı 30 kuruştur. | | -4 HABER — 'Alkgam postası Şoförler Otomobil sahibile taahhüt senedi teati edecekler Yeni teşekkül eden şoförler - cemiyeti idare heyeti, cemiyetin azalarile ve âza- ların yekdiğerile olan —münasebetlerini tanzim için yeni bazı — kararlar ittihaz etmiştir. Hetşeyden evvel otomobilci ve şolör- ler cemiyeti azasını — teşkil eden, fakat menfaatleri biribirine hem zıt, hem de bağiı olan iki unsuru, yani otomabil sa- hiplerile şoförlerin menfaatlerini telif im Kânımı arayan cemiyet yöni bir usul va- zetmişlir. Bu şekle göre bir şoför alacak otomobil sahibi bu şoför akkımda ce- miyetten malümat iştiyecek ve ayni za- manda eeki patronu tar i bir hüsnühâl varakası aray ni şekilde şoför de eski otomobil bine karşı kendini ibraya mecbur bulu- nacağı gibi yeni otomobil sahibi hakkın- da cemiyetten Malümat istiyebilecektir. Cemiyet bu işlerin yürüyebilmesi için biri şoförlere, diğeri otomobil sahiplerine mahsus olmak üzere karşılıklı taahhüt kâğıtlatt hazırlamıştır. Her — ötomobil sahibör | söförile bü kâğıtları doldurarak karşılıklı bir taahhüde — girişecektir, Bu suretle, kanun! müeyyidelere uygun olan bu kâğıtlarla her iki taraf da icabında haklarınt arayabileceklerdir. . Nafia teknik okulünda mühendislik kursları Ijlıin Wekâleti, geçen sene 3074 numa- Talı kahuna istinaden mühendis mekte- bini yüktek mühendis yetiştiren bir mü- cedese hüline koyar ve programlarımı bu gekilde tanzim ederken, nafia teknik o- kulunu da mühendis diploması verecek bir müessese haline getirmiş ve — okulun programlarını da bü vaziyete göre doğiş- tirmişti. Vekâlet o esnada evvelce hafia tektik okulundan mezun — olup tzidece “nafia memürü,, ünvanını haiz olanların ga vaziyetlerini düşünmüş ve — bubların mmühendis Unvanım kazanabilmeleti Çin kurslar tertibine karar vermişti. Nafia vekâleti, nafia tektik - okuluna, mühendislik Kursunun dik defa — tertibi için emir Vermiştir. lik kürsa iştirak e decekler için Evveli bir kabul imtihant açılmaştır. İmtihan bu ayın 21 ve 25 inci günleri mektepte — yapılacaktır. Fakat imtihana girmek hakkını hâlz olabilmek için Naffa vekâleti nafta teknik okuluna, kutsa iştirak etmek üzere imtihana gire- ceklere Biter hüviyet varakâası verilmesi- ni bildirmiştir. Yapılacak imtihanda ve sönra kursta muvaffak olun nafia fen — mektebi me- münu Yen memurları mühendis ünvanını taşımak hakkımı hâiz olacaklar ve mek- tebin yeni Mmezunlarile ayn! hakka sahip bulahnaraklardır. Li Ecza nakliye tayyaresi geldi Salgın ve sari hastalık mintakalarına ilâç yetiştirmek üzere hüsusü bir şekilde itşâ edilmiş oluah "Ju Bayet,, İsmindeki Alman ecza nakliye tayyaresi dün şehri- mize gelmiş, Yeşilköy Hava istatyonuna inmiştir. Tayyare ilk hamule olarak Kızılayın sipariş ettiği on bin Biralık ilâcı getir- miştir. 'Tayyareyi görmek Üzere davet edilen zevtita büleden ikramda bulunulmuştur. — Kırşehir felâket- zedeleri için Temsil verilecek Geçenlerde Peş - teye gittiğini ha . ber vermiş olduğu- muz genç sanatkâr tetkiklerini bitire - rek gehrimize dön. müştür. Feridun Çölge . çen, burada Kırşe- hir zelzelesi müna. — gebetile, İstanbu - lun tınmış artistlerile birlikte, fe- lâketzedeler menfuatine şehrin muh. telif semitlerinde temsiller verecektir. Temslllerin baş rollerini Feridunun deruhte etnilş olması, rağbetin büyük olacağına delil addediliyor. Mmebolu vapuru faclası Kaptan hapse mahküm oldu Çocuğu boğulan polise bin lira verilecek İzmir, 10 (Hususi) — Krizman mevklinde batan İnebolu vapuru ka- zası muhakemesi bugün neticelendi. Karar bildirildi. Süvari — Mehmet Ali ö ay on güne mahküm oldu. Bu kadar miüüddet yattığındah serbtst bı- rakildı, Diğer maztunlar berset cttiler, Do- nizbank çocuğu boğular polis Nocmet- tine bin lira tazminat VEreceklir. Sokak başlarına asılacak iâvhalar Belediye, büyük caddelerde, köşe baş- | larına adres lehvaları asmağa karar ver- miştir. Levhalarda, o sokakta — bulunan hastane, doktor, ebe, cczane, karakoöl gi- bi yerlerin adres ve numaraları — yazılı olacaktır. Gece bünların önünde şık bu- lunacaktır. Gahkşakük Hariciyede yeni tayin ve nakiller Ankara, 10 (Telefonla) « Cenevre başkonsolosu Numan Seymen beşinci dereceden dördüncüye terfile merkeze nakledilmiştir. Barselon başkonsolosu Fuat Ca- rim ihdas edilen Kopenhâg başkon- solosluk umurunu tedvir eylemek Üze- re dördüncü dereceye ve dokuzundu derece memurlardan Üsküp Muavin kansolosu Ziya Akbil sekizinci dere- ceye, dördüncü dereceye memuralar- dan Lâhey Mas'ahütgüzarı Abdülahat Aksin üçüncü dereöeye terfian Viyana elçiliği başkâtibi, Orhan Tahsin Gün- den ve Lahey elçiliği ikinci kâtibi Mon Han “Tebelen detecelerile merkeze ve Viyana, İçiliği ikinci kâtibi Bekir No, rettin Vergin deretesilo Lahey elçili- ği kâtipliğine nâkledilmişlerdir. Merkezden Kemmal Aziz Payman Vi- yana başkonsolosluğuna, Tarik Emin Yenişey Cenevrede Cemiyetiakvam iş- lerini görmek ilzere derecesile Batn e âillğl başkâtipliğine tayin edilmişler- ir, ı—* * - Deniz gezintisi Çocuk Esirgeme Runomu Galata Ka- Yamundan: Geçen yıllarda sayın halkırfem büylik bir rağbetini Kazanan Gülata çocük E- tiğeme Kurümünun deniz gezisi bu yil da 11-6-938 günü yapılmcaktır. Biletler Gâlâta Nahiye binası içindeki Kürümü: müzda satılmaktadır. ga Hırsız çinyene kadın Dün, Baltalimanındaki — çayırda İsanın, yattığı klübeden bir takım el. bise, 6 kat çatnaşır ve 10 lira parası Çalınmıştır. Polisin yaptığı tahkikat Sönunda bırsızlığın oralarda dolaşün Çekmece- Hi çingenelerden Selime tarıimndan ya- pildığı güphesi uyanmış ve arama ho. ticesinde calman geyler yanmda bü- lunarak müsadore edilimiş ve kadın mahkemeyo verilmiştir. Amerikada ecnebi propagandası Tahkikat yapılma- sına karar verildi Vaşington, 11 (A. A,) — Mümes. siller metlisinin kanun |üyihalarını tetkike memur olan encümeni Tekaas demokratlarından Dies'in Amerika a. layhindeki propağandalar hakkında bir tahkikat forasmı taleb öden tak- ririni tasvib etmiştir. t Hatırlardadır ki bundan iki sene evvel mümesailler meclisi, nazi pro - pagandasımı istihdaf eden bu kabildet bir takririn müzakeresini tehir etmiş. ti. Fakat Diesin takriri hiçbir fark gözetmeksizin mouşel yerli veya vene- bi bütün Amerika alayhtarı ve fesat. cuyane tahrikâtı istihdaf etmektedir. TI MAYIS — 1938 Tevkifhanede bir hâdise Jiletle bir kadının yüzü kesildi Esrar kaçakçılığı suçundan İstan. bul tevkifhanesinde bulunan Nelâhat, ayni suçtaân mevkuf Emine isminde bir kadını jiletle yaralamıştır. İki kâ- din bündan evvel meçhul bir sebeb. den kâvga etmişler, fakat o Zaman etraftan yetişenler kavgacıları ayır . mışlardı. Son zamanlarda Hastalanün Emine tevkifhanetin — bastanesinde yatmaktayken, Melâhat hustann ya - ninâa, hüttrmni soracakmış gibi yapa - Yak yaklaşmış ve elinde sakladığı İl- tetle Eminenin yüzünü ve kolunu ket. Miş, yaralınım feryadınt duyarak im- dada koşan Bedla isimli başka bir movkufun da kolunda oldukça tehli . keli bir yara açmıştır. Melâhatin bu suçlardan dolayı dün Sultanahmet birinci sulh ceza mah. kemösinde sörgusu — yapılmıştır. Maz- ntün kadın mühakeme esmağmnda Şün- Yarı söylemiştir: — Bön de, Emine de esrar kaçak- gılığıtdan Mevkufuz. Ben — yalnız ot. Tar satardım, halbuki o, ham Satâar, hem de kendisi kullanır. Bunün için arasıra buhran geçirmektedir. Yarala- ma hâdisesinden benim haberim dahi yoktur. Bu hethalde, onun buhranlı bir zamantmnda olmuştur. Bediayı da ben vurmadım.,, Hâkim, suçlu kadını tekrar tevkif. haneye, evrakı da ait nldugu mahke. meyk göndermiştir. Doktoru Köye nasıl Gonderebılırız ? -Yazan : Nizamettin Nazil Ber Baştaralı 2 indik Yüksek Vazifeyi hatırtatmakla elâden €n mühim İçtimal meselelerimizden birini ele âlmiş bulunuyor. 'Türk thh versitesinin yetiştirdiği ve yetiştine - Geği tabiblerin, merketlerde Bıkışıp kalmiyarak vutanın dört bir köşesine dağılmaları, her kaza ve nüahiye met, kezinde aağart iki Uğ tabib bülünabil- mesi ve bu dağılıp yayılmanın, geniş. leye geniğleye, üç dört köyümüzlün hissesine bir tabib ve bir Gezacı isa- bet edecek dereceyi bulmâsı, Türk milletinin hayrına matuf temennile . rin en başımda gelenidir. 'Türk tabibi bü hakikati anlamak için irşada pek muhtaç değildir. El- verit ki, tabibi gideceği yerde barh- Girmmak İmkünmi bulalım ve önu gide. teği yöre Tarndırmasımı bilelim. Nitamettin NAZIF Sabalı düyerlar Alaturkada israr edeceksek... Bi Baştârafı 2 incide “kağ şehelminde Sluranlar değildir. Fiâalı neşriyat yapılan Avrupa — radya proğramlarını takip — odenlerimiz, radyo bbönelerinin mühakkak ki büyük ekse- riyetidir. Bütün bunlara rağmen, “halk havaları,, ve “alaturka musiki,, namı altında, ismi bilinmiyen bestekârların terlip edip adı sanı Mmeçliği, erkek ve kadın — hele kü « dın — hânendelerinrokudağlü şarkıları ne- den dinlemek mecburiyetinde kalıyocuz.! Alaturkada ısrar odeceksek onun da çok güzelleri, bir usal ve nizatma bağlı ölünla. Fi vardır. Bühları höşre — çalışırsak vet. kimizi tereddi etmekten kurtarırız. Bugün piyasa havalarını şaşarak dinicmekte olanı genç nesiller yarın alaturkaya büsbültün kulaklarımı tıkayınca yeni teüsikişinaslar, üzerinde uğraşacakları Türk musikisi için arıyâcakları motifleri dahi bulamıyacak. LA ZAYİ — Ön İkinci hudut tabarundan aldığım askeri techis tezkeremi zayi et- tim. Yenisini alacağımdan eskisinin hük mü yoktur. Kılıçali askerlik şubesinde kâyıtlı Tne- bolu, Çatülzeytin nahiyesinin Kaymaz- ler köyünden Abdullah öğlu Takir —