14 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

14 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Macar ve Belçika kabineleri ıstıfa etti Belçika kabinesini kurmağa Hariciye Nazırı memur edildi Brüksel, 13 (A. A.) — Başvekil Jansonun istifası üzerine, Kral, ktbi- neyi teşkile Hariciye nazırı Spaak'ı mgemur etmiş ve Spaak bu vazifeyi ka- bul eyleraiştir. Macaristanda Budaposte, 13 (A. A.) — Daraniyi. nin istifası üzerine, Kral nalbi Ami. ral Horty, İmrediyi kabinenin teşkili- ne memur etmiş ve hilâhare başveki. lin getirdiği listeyi tasvib eylemiştir. Hariciye nezaretini yeni kabine . de gene Kanya todvir etmoktedir. Daranyinin istifası sebebleri hak- kında neşredilen bir tebliğde özcümle deniliyor ki: *Di yi kabineyi kurmayı bir sü- rü vücuda getirmek için k Musolininin nutku BEP Baştarefı İ incide önce almış oldukları bu karar gibi bir karar daha veremiyeceklerdir. Faşist İtalya! Almanyaya karşı otan hakiki dostluğu- muzu Meternik Avusturyasının Alman- yaya ilhakmda gösterdik. Alman dünya- & ile Roma dünyası arasında asırlardan beri devam etmiş olan — müşterek metai lan sonra da devam edecek ve bu ktır. esİ h-n.dık sarayında Al- ylenilen söz- makla beraber güzel karşılanmıştır, Mtalyan milltini tanımak için yirmi se- nede başarmış olduğum muazzam tec. rübeler külidir. İngiliz — İtalyan anlaş. ması ile İtalyanın Akdeniz ve Kızıldeniz deki hakları tanınmıştır. Büyük Britan- ya ile anlaşılmıştır. Bugünkü bir hâdise- de Fransa ile İt arasındaki müzake- relerdir. Bu müzakereler pek dir. İtalyanlar! İşte İspanya harpleri. Biz barikatların yanı başmdayız. İşte Barselona — zaleri: Biz Frankonun muzaffer olmasını istiyo. ruz.. İtalyaya karşı mücadele — etmek isti- yenler partiyi kaybetmişlerdir. Faşist idaresi mutaassıptır. haklarını tannıtmak için de mütaassıp kalacaktır. Büyük Cenova işçileri! Sizin iş başındaki mesainiz binbir mi- sal ile göze çarpmaktadır. — Vaziyetiniz, yaşayışınız her zaman — için milletin ve benim gözümün önündedir. Siyasetimiz açıktır. Biz sulh istiyoruz. Ve diğer milletlerin sulhunü istemekte- yiz. Sizi temin edeyim ki nasyonalist Al- manya da bu arzuyu bizim kadar duy- maktadır. İşte bunun için ban Cenovada, iki mım taka halkına kuvvetimizi göstermek iste- Gim. Biz sulh istiyoruz, fakat basulh ar- zusu sulistimal edildiği takdirde kuvvet- lerimizle müdafaaya hazırız... Frankocuların bir kumandanı BEr Baştarafı 1 incide kümetçilerin cesur olduklarına Sala- manka hükümetinin inanmak isteme. mesini tenkit etmiş ve hükümet ordu- sunun, büyük bir kahramanlıkla mü- cadele eden hakiki İspanyollardan mü- teşekkil bulunduğunu söylemiştir. General: “Onların kiymetini düşürmek, ken. dimizin kıymetini düşürmektir, d miştir. Çünkü, onlar üzerinde kat'i bir zafer elde edemediğimizi görüyo- TuZ.,, General Yague sözleri arasmda şunları da göylemiştir: “askerlerimiz, bir gün, müşterek bir düşmana kar. gı çarpışırken, cumhuriyetçi kıt'alar- Ia beraber bulunacaklarını biliyorlar... Yaguenin intihar ettiği hakkındaki haberler teyid olunmamıştır. Cephelerde vaziyet Madrid, 13 (A. A.) — Kastellon ve Teruel eyaletlerinin hududlarında bu- hanan dağlarda muharebe şiddetle de- yolunda gitmekte- bul etmişti. Bu ıslabat arasında ez. cümle kanunu esasi tadilâtı, sosyal yalahat, matbuat kanunu, sosyal ve e- konomik muvazene kanunu ve saine mevcut buluzuyordu. Bunlar bugün yaptlmıştır. Daranyinin istifasmın e. bebi, vazifesini tamamile yapmış ol- masından başka bir yey değildir.., Ingiliz. kabinesinde değişiklik mi ? Londra, 13 (A. A.) — Bugün öğle- den sonra Baldvin, Çemberlaynı ziya- ret ederek kendisi ile bir buçuk saat görüşmüş ve bu ziyaret bilhassa Çem. berlayaın kabinede bazı değişiklikler yapacağı hakkındaki şayialarla alâka. dar olarak birçok tefsirlere yol açmış- tır. dJaponlar Büyük bir taarruza bazırlık yapıyorlar Tokyo, 13 (A. A.) — Suşov bölge- sinde birkaç güne kadar yapılması beklenen kat'i meydan muharebesi, Japon matbuatmı işgal etmektedir. Şimal ve cenub Japon cephesi müş. tereken yaptığı çevirme hareketi ne, ticesinde Lungay demiryolu boyunca iki taraflı flerlemişler ve Suşova doğ- ru biribirlerine yüz kilometre yaklaş. mışlardır. Suşovun 60 - kilametre ş- mali şarkisinde bulunan Tacrşvangın zaptı için şiddetli muharebeler olmak, tadır. Şanghay, 13 (ALA.) — Japon Bü. yük elçisi bu sabah bütün ecnebi dev. let mümeesillerine müstacel bir tamim tolgrafı göndererek Hlaçsu, Angvei ve Honan vilâyetlerindeki tebaalarımı derbhal geri çekmelerini rica etmiş ve önümüzdeki bir kaç gün içinde Pe - kin - Hankeu, Pukov - Tientşin de. mir yollariyle Lung üzerinde toprak- larım (n):liye_ve_ maruz kalacağımı bil. dirmiştir. Bilhassa Lungai mıntakası geniş askeri harekâta sahpe olacak ve bel. ki de harbin başındanberi yapılmış o. lan muharebenin en şiddetlisi olacak- tir. Tophanede bu sabahki kaza Bir ihtişar kadın ağır yaralandı Bu sabah saat öonda Tophane Noecati. bey caddesinde bir kaza olmuş ve ihtiyar bir kadın başından ağır surette yaralan« mıştır. Fındıklı cihetinden dört nala gelen bir atlı, tam tophanede önüne çıkan ihtiyar bir kadını altına alarak hayvanın nalla- rı altında başını ezmiştir. Kazayı yapan adam, hâdiseyi müteakip son süratle kaç mağa başlamış, bunun üzerine otomobil- le takip edilerek yakalanmıştır. Yaralı ihtiyar, polis tarafından hemen oracıkta bulunan Porihis eczanesine gö- türülmüştür. Buradan imdadı sihhiye te- lefon edilmek istenmiş, fakat eczanenin telefonu olmadığı görülmüştür. Kadımcağız ilk tedavisi — yapıldıktan sönra baygin bir hakde hastaneye kaldı. rılmıştır. 3 zelzele oldu Istanbul, 13 (A.A.)— Rasathane bil. diriyor: Dün biri saat 17 yi 58 dakika 55 aa. niye geçe merkez üssü İstanbuldan 1800 kilometre mesafede, diğeri saat 23 ü 36 dakika 52 saniye geçe merkez üssü İstanbuldan 2700 kilometre mesafede, biri de gece yarısmı 11 dakika 15 sani. (ye geçe merkez Üsslü İstanbuldan $40 ki lometre mesafede olmak üsere şiddetli üç zolzole kaydedilmiştir. vam otmektedir. Diğer cihetten dağla. rın eteğindeki mıntakada Tirig ve Cu- evas de Vinroma arasımdaki sırtları istirdad eden hükümet kuvvetleri fa. aliyetlerine devam ederek Cuevas'ı is tirdad ve bu mıntakaya hâkim bulu- nan aarziyi zaptetmişlerdir.., HABER — Aksam © « Atatürke Ankaranın .. şükranı Şebir meclisinde tezatıiürat yapıldı Ankara, 13 (Hususi) — — Şehir mec. lisinin — bügürnkü — toplantısında Bü. yük Önder Atatürkün - Ankara be- lediyesine — kıymetli teberrüleri vali ve belediye reisi Nevzat Tandoğan tarafın- dan azaya bildirilmiş ve Ankara hâlkı- man minnet ve şükranlarının — Atatürke iblâğına dair olan takrir kabul edilmiştir. Belediye reisi sözlerini gşöyle bitirmiş- tir. “— Heyeti âliyenizi ve şahsımı çok bü- yük mazhariyete ermiş — addediyorum. Şahsan hem sizi, hem de kendimi tebrik ederim. Arkadaşlarımın Atatürke daimt #hhat ve saadet temennilerini de bu gü- zel hislerinize ilâveten arzederim... Vakıf malların Taksitle satılmasına dair kanun çıktı Ankara, 13 (A.âA.) — Büyük millet meclisi bugün Fikret Sılay'ın başkanlı. Bında toplanarak, hudut ve aahiller sıh. bat umum müdürlüğünün 1088 mali yılı bütçesini tasvip etmiştir. Bu bütçe ile Jdaronin masrafları kargılığı kabul olu- nan tahsisat 404048 Hira ve tahmin e- dilen varidat iso 504.100 liradır. Gene bugünkü toplantıda vakıf mal. larm takaitle satılması hakkındaki ka- munun ikinci müzakeresi yapılarak ka- bul editmiş ve sigorta şirketlerinin tef. tiş ve murakabesi hakkmdaki kantın da bazı değişiklikler yapılmasına ait lâyi. hanm da birinci müzakeresi yapılmız. tır. Büyük millet meclisi pazartesi günü toplanacaktır. Bir. kayıp Metanet matbaa hurufat dökümhanesi sahibi Mehmet Alinin uğradığı bir has- talık üzerine Fransız hastanesinde yapı- lan son ameliyat neticesinde kurtulamı- yarak bu sabah öldüğünü teessürle ha- ber aldık. Mehmet Ali 1295 de sanayi mektebine girmiş, 1304 de oradan — çıkarak, 1298- 1314 arasında hizmetinde — bulunduğu Tercüman ve Saadet gazetelerinde çalış- mıştı. Dökümhaneyi, 1312 de şahsi te. gebbüsü ile açtı; fakat Abdülhamidin a- kıl ermiyen idaresinde kapatıldı! 1319 da bahriye matbaasında yüzbaşı Tütbesile çalıştı, sonra gümrüğe geçirildi. Bu arada 'Türkiyede gramöfon plâkı yapıdlabilir id- diasile bu işe girişti. İstanbulda ilk plâk- ları da yaptı. Kendisi sanatinde ehliyet gösterip hizmet etmiş bir zat idi. Cena- zesi yarın kaldırılacaktır. Ailesine tazi- yetlerimizi bildi ., a Hikâye Ugolinonun ç ocuklar (Baş tarafı 11 incide) Bana su verdiler. Silâhıma korku ile bakıyorlartdı. Değirmene döndüm. Kapıyı iyice ka- padım. Üst kata çıkarak deliğin boşm- da durdum. Aşağıda bir oğultu geliyor- du. Bir sürü köpek, bir kurdun arkası- na düşer de sesleri üç #at öteden na. tıl duyulursa öyle duyuluyordu bu uğul. tü Yöre uzandım ve baktım: Çocukların üçü de yerde idiler. V- gü de hareketsizdiler. Kâhya başlarım- da ve ayaktaydı. Onlara bakıyordu. Ka- fast yere eğilmiş olduğu için yüzünü görmüyordum. Yalnız ağrından — kö- püklü salyalar aktığını görüyordum.. Bu Köpükler çocukların çıplak göğüs. Terine, kacmlarına Hüşüyor, güneşin ışığında bir müddet parlıyor, sonra bö- gürlerine doğru kayıyordu. Gene ne kadar zaman geçtiğini duy- madım. Dizlerimin ağrısını da duyma- dım. Kâhyanın binayı temellerinden sarsan böğürmelerini de duymadım. Ama gördüm: enbire çocukludan biri yânr- na diz çöktü. Elleriyle önu belinden tutup ağzına doğru kaldırdı ve kabur. ga kemiklerinin alt tarafına işlerini geçirdi. , ilhan TARUS Hatayda Iskenderun, 12 (ALA.)—e Anadolu 9. Jansınm hususi mubabiri” bildiriyor : 'Tercil musmelesi ber tarafta devam ediyor. Dün Reyhaniyedeki tazyik ha. reketleri üserine Türk mümessillerin büroyu terketmeleri ve büro tarafım- Gan davet edilen muhtarların da bu taz yik kargısında —mümessillerin — yerine kaim olmaktan istinkâ( etmeleri dolayı- sile delege Goro ile komisyon araların. dan bazıdlarının Reyhaniye'ye gittikleri. ni bildirmiştim. Bu sebeple Reybaniye bürosunda dün tescil muamelesine de- vam edilememiştir. Bugün tescil işleri. ne tokrar başlandığı bildiriliyor. Bu. nunla beraber propegandacıların tazyik. lerine ve battâ bazı mermurların yolsuz faaliyetlerine devam ettikleri haber verilmektedir. Ş Arapça Biliva gazetesi ideri değişik- likler hakkmda verdiği baberdea, mu- hafızlık vazifesile mükellef Alâeddin ile maliye müdürü Hasan Cebbere ve Antakya kaymakamı Salâhaddine üç ay izin verildiğini, maliye müfettişi Fuad ve nafla reisi Rasimin tekaüt edildiğini 14 MAYIB — 1038 vaziyet bildiriyor. Hutusl iatihbaratım, noksan olan bu değişikliklerin — dahi aym on aitemda tatbik edileceği merkezinde. dir. Delege Garo bugün bana üç nahiye müdürünün değiştirildiğini ve diğer ba- zılarma ihtarda bulunduğunu söyledi. Fşkat tatbik sahasmda henüz bir şey mevcut olmadığı gibi türkçe gazetelere yarı resmi surette dahi hiç bir tebligat yapılmamıştır. Elliva gazetesi Fransızların Türkiye- ye farla konşesiyon yaptığını bildiren ve Hasan Cebbarenin methtisenasını yapan bir makale negretmiştir. Gazote, ayni zamanda bitaraf komlsyon azasının Türklere kolaylıklar ve Araplara ise bi. lâkiz zortuklar çıkardıklarını — büdiren yazılar neşrediyor. Hatay statüsil ve Cenevre anlaşma. snın Suriye tarafından tasdik edilmiş olmadığı malümdur. Buna rağmen, dün akçşam delege Goronun werdiği suva. rede Arap nesyonalist mümeesillerinin davetli olarzik Sulunması nazarı dileka- ti celbetmiştir. Südetli Almanlar Deş- Haştaratı 1 incide — ( hin müstacel bir meselenin halli için zetelecinde nq.cıuıl bir beyırıııın&e ercümle şöyle demektedir . “— Bu kıt'alar cesaret, disiplin ve mücadele fikri lâtım olan heryerde mü- dahale edecek olan azimkâr muharip bir kuvvet teşkil edeceklerdir. Bu kıta- Yarın vazifesi Führer'i muhafaza, nizam ve disiplini idame etmektir. Camianın hayatı ve veya mülkü tehlikeye girdiği zaman bu kıtalar ön safta bulunacak . lar, hakkımızın istihsali uğrunda açı- Jan mücadelede halkımızı nihal zafere iysal edinciye kadar yürüyeceklerdir.., Londra, 13 (A.A.) — Röyter Ajan - Bının diplematik muhabirinin bildirdi - ğine göre Heinlein'in âni olarak Lon - raya gelmesi heyecanla karşılanmıştır. Çünkü mumaileyhin ânf seyahatinden me resmi mahfeller ne de Çekoslovak . ya konsoloshanesi haberdar edikmniştir. Siyasi müşahitler bu seyahati büyük bir alâka ile karşılamaktadırlar. Heinlein'in intihabat esnasında ve ye- ni ekalliyetler *tatükosunun intişarı a- rifesinde Prağdan ayrılması mumalley- l l Luıdnyı geldiği zebabını tevlit etmek- vdı'r : Heinlein, öğle yemeğini Çörçiü birlikte yemiştir . Zannedildiğine göre, Heinlein Südet Almanları lehine bir müzaheret temin €tmek için Londraya gelmişir. Muma- #feyhin Londradaki dostlarına Südet Al- manlarının bir ihtilâf çıkmasını arzu et. mediklerini fakat Çekoslovak hüküme- tinin kuvvet istimal ederek kendilerini mahvetmesinden korktuklarımı söyliye- ceği tahmin edilmektedir. Heinlein'in, sureti hususiyede Van Sitarı ile görüşeceği söylenmektedir. Prağ, 13 ÇA.A.) — Prager Mittag gazetesi Heinlein'in her halde Alman- yada siyaşi bir görüşme yaptığını yaz- masktadır. Bu gazeteye göre, Heinle- in'in çarşamba günü otomobille şimali Bohemyadan hareket ettiği halde Kroy. don'a ancak perşembe günü varmış ol- ması bu iddiayı isbata kâfi gelmekte- dir. ile Martta ithalâtımız ihracattan niçin fazla? En büyük sebep, geçen sene fazla ihracat yapılarak bu seneye stok devredilmemesidir Başvekâlet istatistik umum müdürlü- ğü mart ayma ait harlei ticaret istatis- tiğini neşretmiştir. İstatlstiğe nazaran, 1938 senesi Üçüncü ayı sonunda ihra . gatımız — 32,622.626, ithalâtımız — ise 33.429.124 Jiralıktır. Bu suretle ihracat ithalâta nazaran 806.498 lira noksan - PÖOLİSTE Üniforma meraklısı Üsküdar İnkılâp mahallesi Çavuğdere sokağında oturan Ömer oğlu — Cemilin, salâhiyeti olmadığı halde askeri Gedikli Erbaş elbisesi giyip sokaklarda dolaştığı görülmüş ve yakalanmıştır. Kumarbazlar Tophanede Boğarkesen caddesindeki 6 numaralı Rasim Pınar kahvesinde ku- mar oynandığı haber alınmış ve Süley- man Dinç ile Halil Albayrak isminde iki kişinin birer İirasına oyun — oynadıkları görülerek yakalanmışlardır. Bomba ile balık avı Üsküdar, Balaban Kavak iskelesinde oturan balıkçı, Cemil ile arkadaşı Mah- mut ve İbrahimin bomba ile — balık tut- tukları görülmüş ve üçü de yakalanmış- | tır. Bir yaralama vakası Uzunyusuf mahallesi Şeyh Hüsamed. din sokak 7 numarada oturan Tahir kı- zt Zehra Gölyen, dün gece işinden çıkıp evine gittiği sırada kargısına Hakkı oğ- lu Kâmil işminde birisi çıkarak bıçakla her iki bacağından ağlır turette yarala- mıştır. Zaehra Cerrahpaşa hastanesine — kaldı. rılmış. suçlu vakalıneı- dir. Geçen sene ayni üç aylık devre zar- fında ihrocat 36.652.606 ve ithalât ta 20,891.422 liralıktı. Bu suretle ihracat miktarı ithalâta nazaran 15.761.274 li- ralık fazlaydı. Bu sene, ilk üç aylık devrenin ihra- catınmda bir gerileyiş görülüşü ve buna muksbi) ithalâtin fazla olması muhtelif sebeplerden doğmaktadır. Geçen mah. #ul senesine ait ihrac mâaddeleri geçen sene süra'tle satıldığından bu seneye pekaz stok devredilrtişti. Bunun netice- Bi olarak bu sene martında ihraç olun! gak pek az mühsul kalmıştır. İhracat- taki azalmanım. başlıca sebebi budur. İthalâttaki fazlalaşma ise hüküme . tin genel ithalât rejimi ile virdiği mü- saşdeler ve bilhasss bizimle Ticaret an- laşması olan memleketlerin dokuz ay- hik devreden istifakle ederek yaptıkları fazla ithalâttır. Bu — ithalâtın — yalnız gümrük resmi mart ayında olti milyon lira tutmuştur. | Zelzeleden felâkete uğrayanlar için müsamere Bu akşam sast 21 de Fransız Hayır. sevenler cemiyeti, Beyoğlundaki binasın- da (yani Ünyon Fransez salonlarında) Kiırşehir selzelesi lelâketzedeleri menla- atine bir müsamere verecektir. ZAYİ — Hüviyet otzdanımı ikinel defa kaybettim. Yenisini alacağımdan her ikisi de müteber değildir. Ü. Hukuk fakültesi No. 5001 Rauf İnsel