14 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

14 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ae tle, relsicumhur vallli bayramı münasebe. Atatürk ile Romanya kralı Karol arasında telgraflar teati olun- müştur. * BELEDİYE tarafından tatbik mevkil. ne konulan bir talimatnameye göre, ev ve Hearel yerleri buluunn yerlerde deri de- poları yasak edilmiştir. * TRAMVAY şirketi bozuk yolların ta- mirine nihayel karar verimiş ve işe İstik. lâl caddesindeki yoltardan — başlamıştır. Bundan #onra Töphane - Findikit hatları tamir edilecektir. * ÜNİVERSİTE profesörlerinin türkçe öğrenmeye mecbur aldukları üç sene imüd det bitmiştir. Türkçe öğrenmemiş profe- sörlerin mu miyecektir. aveleleri bu sene temdil edil. * İLK, orta ve lisc talçbeşi için maarif vekâletinde yoknasak kıyafot şekilleri ka. rarlaşlırılmıştır. Kız erkek ilk okuül tale- besi ile orta ve Tise kız talebesi kurşunt göğüslük giyeceklerdir. Orta ve lise erkek talebesi için de ayrıca bir kıyafet düşü. nülmektedir. * LİSE ve orta okullarda yazılı imtihan. ların kaldırılması etrafında tetkikler de. vam etmektedir. Bu yaz tatilinde Ankara- da yapılacak toplantıda bu husus tesbit edilecoktir. * ECNEBİ va ekalliyel okulu öğrelmen. lere yapılacak zammın ders saati başına Tar, yoksa müayyen bir miktar olarak mı yerileceği henüz tamamen tesbit edilme. mişlir. * DEVLET Demiryolları hareket me- murluğu için açılan kurs bitmiş, memur- darın hepsi imlibanda muvaffak otmuşlar. ibr. * Sıhki şartlara mugayir bolunduğu an Jaşılan bazı gözez fabrikalarına karşı be- kediye sıkı tedbirler almış ve şebirde ara.- ma yupılmasına karar verilmiştir. * İZDMİR sergisine bu sene güzel sanalt- Jar akacemisi se decektir. ymik şubesi de İştirak e- * TÜRFANDA mallar gelmiye başlamış- Gr, Domatesin kilcen 50.-60, çileğin kilo- su 2504300 kuruştur. * ZİRAAT köngresi hazırlıkları hitiril- miş ve raporlar hazırlanmıştır. Kongrenin tarihi bugünlerde tesbit edilecektir. İşti- rak edecek murahhasların isimleri vekâle. te bildirilmiştir. * TARSİ otomobillerinde radyo bulun- ması mahzurlu görülmemiş ve kaldırılma. sundan vazgeçilerek takellarde radyo bu. funmasına müsaade verilmiştir. * ÖTOMOBİL ve otobüslerin dağılmaz cara takına müddetleri temımuzda bitecek. lir. Hergün yirml olobüs ve otamobilin camı değiştirilmektedir. * LÂBORATUVARLARDA çalışan bütün memurlar "Türk Lâborantlar cemiyeti,, işmile hir böirlik kurmuşlardır. * MEZARLIK taşlarının belediyece mu- maralanmasına devam edilmektedir. * İNTİNAP işlerinde sürat temin edil. mesi için ihdas edilen aile fişlerinin ha. tırlanması Beyoğlu cihetinde devam et. mektedir. Bondan sonra Beşiktaş, Eminö. nü ve Fatih kazalarına geçilecek ve 15 a. Buslosa kadar bitirilecektir. * ŞOFÖRLER cemiyeli, plüka resmi kal. Goruklıktan sonra benzin galonlarına yapı- lacak zammın iİndirilmesi için Ankaraya Bir heyet göndermeye karar vermişlerdir. * NAKİL vasıtalarının bu sene dahir di kı bir muayeneye tabi tutulması kararlaş. tırılmıştır. * ROMANYADAN yüz kadar damızlık inek ve dört tane boğa satın alınmıştır. Yakında şehrimize getirilecektir. * TAŞDELEN suyu menbammda yapıla. cak fenni tesisat için Almanyaya — ismar- lanan makineler şehrimize gelmiştir. * ÜNİVERSİTE doçeatlerinin imtibanı 1 teşrinievvyele kadar devam ödecek, © da- mana kadar imtihan veremiyen doçenile- rin Ünlversite ile #lâkaları kesilecektir. * 1Ş DAİRESİ İstanbal — hölzesi #mirl Halük, iş dairesi âmirlerinin yapacakları toplantıda Ankarada bulunmak üzere bu akşam Ankaraya gidecektir. * YUNANİST. şafı için, iki h ile licaretimizin inki. mret arasında — yapılar Bir edalı güzeksin. (Çingene kantosu, hicar) Çingeneler sajalıdır. Düğün için seedalıdır. Ellerine koyar kma Cilvesi bin altıma Abe todi np zıp sıpla Afangizleri kemen tapla.. , (Kante; mahur) Todilerde çengi çıkar Nazik dilber hem şivekâr Çalgı düğün nerde olsa Koşar gider güler oynar Sizi gidi arsızlar... i l Bugün kanto alafranga dana moskesile : 'Türk sahnesinde son yıllârı yaşıyor u.ı TryYOruM. R. Ekrem KOÇU I a seyyah Bulgar seyyahları İki ııhlıeıl.h.ı—lı- düse gideceklerdir. * SALI günü saat 18,30 da Beyoğlu balk küm sürmekte olan şiddetli fırtınalar bil- hassa Boşnada mühim tahribat yapmıştır. Belgrad ile Selünik arasında demiryolları münakalâtı güçlükle idame edilebilmekle- dir. YVardar nebri taşmış ve birçok köprü. leri sular alıp götürmüştür. Priştina şehri. nin büyük bir kısmı su altındadır. * Nısırda hava müdafaası tertibatı art. tırılmıştır. Memleketin mühtelif yerlerin. de fevkalüde kurvetli elektrikle işliyen alt miş projektör İstaşyonu kurulmuştur. Yaz tatilleri esnasında öç ay müddetle bin &. viversile talebesi, âsker? tallm ve terbiye görecektlir. * Diservili Fransız avisosu — dün sabah Köstenceye vasıl olmuştur. Ziyaretlerden sonra Fransız ve Romen heyetleri umuni! kaymuşlardır. * Amerikada Senato hariciye encümeni Ispanyaya karşı silâh ambargosunun kal. dırılması hakkındaki w süretini bir reye karşı 17 reyle reddetmiştir. * Amerikada senato, bahriye silâhlan. ması projesini katf wrette tasvip etmiş ve bu iş için bir milyar 100 — milyon dolar kredi kabul eylemiştir. Bu kanun proje. sinin mevkü meriyete şirmesi için, şimdi yalnız reksicumhur tarafından İmzası kal. mıştır. * Alman bahriyesinin erkânı — harbiye reisi amiral Raeder Budapeştede iki gün kaldıktan sonra hava yoluyla Berline dön. * Mısir kralı 90 mayısta Kahlreden ay, rılacak ve üç ay yarzı sayffyede geçirmek üzere İskenderiyeye gidecektir . * Fransada Kan hava ve denir tezgâh. Tarında çıkan grev nibayel bulmus ve İşe başlanmıştır. BE- Baştaratı 2 incide temeller üzerinde yükselmekte — olduğunu mrıııınlyılh kaydetmiş bulunalım. YAN Orta çağda değiliz! ABİNA Zekeriya “dikkatte — okuna. cak bdir gazete havedtsi, ni tekrar e- diyor: “Niksar » Dönekse köyünde, yeni doğ- muş bir çocuğun cesedi, bir çukur içinde balunmuştur. Çocuğun başına yapılan taz. yikle öldürüldüğü tesbit otunmaşlar. Be. lediye ebesi, Dönekse köyündeki 110 ka. dın ve kızi müayene etmiş, çocuğun bun.- lara ait olmadığı anlaşılmıştır. Tahkikata devanı olunuyor... Sadiha Zekertğa divor kt: Bir memleketin herhangi bir goktasın. da bir einayet, bir hırsızlık — vukuunda, mücrimi meydana çıkarımak için — zabıta faaliyete geçer. Fakst zabılaya, — mücrimi meydana çıkarmak içim verilen — hakları Lesbit eden kanunlar da vardır. Bir mahallede hırsızlık oldu — diye, her evin kapısını çalıp, evlerinizi arıyacağır, diye polis herkeslir evine giremer. Ancak süphe ettiği bir adam varxa, onu veya onu saklayan birini haber aldığı zaman bu ada mun evini araştırabilir. Yoksa böyle, sıra falakasına dizer gibi bütün bir mahalle, köy veya şehir balkım yere yatırmıya ve ondam şüphe — etmiye bakkı yöktur. Aksi takdirde — “meskenin masuniyetini,, lermin eden esas teşkilât ka. nununun manası kalmaz. Beraeti zimmet asıldır. Hiçbir delil va vesika olmadıkça kimsenin, kimseden şüphe etmiye hakla yoktur. Gözünüzün önünne getiriniz. Niksar be- lediye ebesi, elinde çantası, her erin ka, Pısını, tapu senedi onuamuş gihi, çalıyor, içeriye gitiyor, evin içinde ne kadar ka. din ve kız varsa yafırıp müayene ediyor. Ancak mahkeme, o da, tüzerinde delil- Ter toplanan bir mücrimi böyle bir mud- yeneye sevkedebilir. Yoksga hiçlbrir kimse. nin, faili meçhül bir cürmü meydana çı- karacağım diye memleketin sulh ve sükün içinde yaşıyan ve müsyene — neticesinde hepsinin masum olduğu anlaşılar İnsanla. rTını böyle bir musyeneden geçirmeye, e- vine girmiye hakkı yoktur. “MAYIS — 1935 Başvekıl bu sabah geldi BAF Baştarafı 1 inctde Celâl Bayarin beyanatı Garbi Avrupada hüküm süren dip- *HWWMG Sofya, 13 (A.A.) — Türkiye Baş- | lomatik faaliyet, şimdi Balkanlara kaşlamıştır. —— , vekili Celât Bayar, Bulgar jansı va- | yayılmaktadır. 'Türk nazırlarınm son Başvekil ve hariciye vekili - Perapalas | gıtagiyle, Bulgar matbuatına aşağıda- | seyahatleri, Balkanlarda yeni bir dip- oteline inmişlerdir. Bu akşam Ankaraya | ki bayanatta bulunmuştur: lomatik görüşmeler devresini açmak. gitmeleri kuvvetle muhtemeldir. Bulgar kıraliyet hükümetinin nazik | tadır. Milletlerin hukukuna karşgılıklr Sofyadaki ziyaret ve daveti üzerine, Belgraddan dönerken | hürmet esasına dayanarak samimi su- rette tatbik edilen fikir, müzmersiz Balkan tesanüdü, boş bir lâkırdı de. ğildir. Kendisi le ilk doöstlük paktmı im- zalamış bulunduğumuz Türkiyeye kar şr hissedilen dGostluk hisaiyatı maziyi temizlemiş olduğundan, yeni bir poli- ftika yolunu çizmiş bulunuyoruz. Bu politika, kargılıklı dostluk ve hürmet politikasıdır. Yarı resmi Dnes başmakalesinde diyor ki: Bulgar milleti, Türkiyeye karşı dai- ma çok iyi hissiyat beslemiştir. Bul. garistan, bu hissiyatmm muhtelif Bürhanlarını, ezcümle Moöntrö konfe- ransındaki hattr hareketi son zaman. larda Bulgaristandaki Türk mektep- lerine lâtin alfabesini sokması sure- tile göstermiştir. Reisicümhur Atatürkün Bulgarista. ©a karşı olan !yi hissiyatım hatırlatan Daes makalesini şöyle bitirmektedir: Biz, Bulgaristanm ve Türkiyenin, sulhün ve iki millet arasmdaki dosta. ne münasebetlerin idamesi için daima fazlalaşan bir enerji ile çalışacakları. na eminiz. Yedek subayların — yoklaması Kadıköy Askerlik Şuberinden: 1 — 938 yılı haziran birden nihayetine kadar yedek subay ve asker! memuvların mutat olan yoklamaları yapılacaklır. 2 — Şubemizde kayıtlı olan yedek su- Baylar ve asker! memurlar yoklamayı ge- lirlerken beraberlerinde nöfuscürdanlarını #skeri hizmet vesikalarımı, ve sıhhi su- baylar için diploma ve ihtisas vesikaları. mı sıhâl raporu olanlar da raparlarımı ala- rak gelmeleri. 3 — Mektupla yoklamalarını yaplıracak- Tarın da yukarda yazılı belgelerini mek- rn'ndı tefsilâtir yazarak göndermeleri Mevlüdü şerife davet: Harp malülü — subaylarından ve Şehir tiyatrosu muhasebecisi merhum Bay Ne- çati Gürkayanın ruhunua tazizen ayın 16 1mcı pazarlesi günü öğle namazını mülca- kip Teşvikiye camijnde okunacak — mev- Dedü şerifte arza edenm zevatın bulunmala Ti ailesinin dileğidir. ——— temasların tafsilâtı Solya, 14 (Husust muhabirimiz. den) — Dün, Celâl Bayar ve Rüştü A« bildirmiştim. Saat 1215 He Vrama sarayında Başvekilimiz ve Hariciye Vekilimiz- 16 bütün Türk heyet! Majeste Kral hazretlerinin öğle yemeğinde misa- firi olarak bulunuyorlardı. Yemekten soüra, Kral hazretleri başvektilmizle bir tarafa çakilerek mzun müddet görüşmüşler ve sonra kendilerine ayrı ayrı iltifat ederak Bütün heyeti murahhasa erkânı İle könuşmuşlardır. Başvekilimiz. kral hazretlerine Atatürkün selim ve muhabbetlerini arzetmiş ve Kamajfeste de bilmuka- bele en samim?! muhabbhet ve hür- metlerinin Relsleumhura arzına Baş vekilin tavassutunu rica etmişler- dir. Kral hazretleri, Başvekil Celâl Bayara kendi imtalariyle bir resim. lerin! ve Bayan Bayara ayrıca bir hatıra vermişlerdir. Burada söylendiği- ne göre Bulgar Başvekili Köse İvanof, Celâl Bayarın ziyaretini iade etmek üzere Cumhuriyet bBayramında Anka- raya gidecektir. Halkın Türk heyetine gösterdiği sempali Sofya, 13 (Hususi) — Bulgar Ajan. sı bildiriyor : Bu gece Başrekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Rüştü Aras Ankara- ya dönmek üzere Bulgar arazisini terkedeceklerdir. Buğün Bulgar hükümet merkezi- nin iki güzide Türk devlet adamına karşı gösterdiği iyi kabul çok saml- mt ve dostane olmuştur. Sotyada kısa ikametleri esnasında Türk ve- killert kralrm, hükümetin. balkın ih- timamlarma ve sempat! tazahürleri- ne mazhar olmuştur. Yeşillikler ve Ikt memlakat hay- rakları ile süslenmiş bulunan istaz. yonda karşılama tözeni on binlerce ki- şinin istasyona toplanması ve mütema. & alkışlariyle hararetli bir mahiyet al- muştır. Büu sâate mahsus clmak üzere şehir- deki bütün nakil vasrtaları tatil edil- miş bulunuyordu. 'Türkiyo Başvekili ve Bulgar Baş- veklili yanlarında Sofya garnizon kumandanı olduğu halde ihtiram bölüğünün önünden geçmişlerdir. Bu esnada askeri! muzika Türk ve Bul- gar mtll! marşlarını çalmıştır. Istasyondan şehre kadar muhte. rem misafirler kaldırımlar üzerinda bitrikmiş olan halkın sempati teza- hürleriyle karşılanmıştır. Başveklii Köselvanof ile samimt ziyaretler tentisinden sofra, güzide 'Türk devlet adamları kralım huzü« rana kabul edilmiş, ve yemeğe davet olunmuştur. Sofyadan ayrılışta da misafirlere karşı, geçirmeğe gelen zevat ve halk tarafmmdan #yni samiml sempati gö terilmiştir. Türk misatirlerin goça- cekleri yollara dizilerek kendilerini selâmlayan halka, muhterem Türk misafirler çok nazik bir surette so. lâmlarını fade eylemişlerdir. Bulgar Başvektilinin neşriyatı Sofya, 13 (A.A.) — Türkiye Başve. kilt ile Hariciye Vekilinin Soyfayı zi- yareti münasebetile, Bulgar Başvekili Köse İvanof, Anadolu Ajansına aşa- Bhdaki beyanatla bulunmuştur: “Bugün, komşu ve döst Türkiyenin iki güzide devlet adammın ziyaretin.- den dolayı çok bahtiyarız. Kısa ol. makla beraber bu ziyaret, memleket. lerimiz arasında mevcut dostane mü. nasebetleri daha ziyade samimi bir hale getirmek azimlerinin yeni bir bürbanidir. Bulgar milletinin ve be- nim Türk milletine karşı hissettiği- miz hararetli samimi sempati hisleri. ne tercüman olmasını Anadolu Ajan- sından dilerim. kadar eden mesoleler hakkıanda görüş teatisinde bulunmak fırsatını bulduk. Bizi minnettar bırakarak — iltifata garkeden Majeste Kralın Yüksek te. yeccühlerine nailiyetle çok bahtiyar olduk. Kraliyet hükümeti ve bütün halk, bize çok dostane iyi kabul gösterdiler, Bize ibzal edilen nişansi dostlukların. dan doleyı çok mütahassisiz. Bütün dostane tezahürlerin, mem- Teketlerimiz arasında mevcut iyi kom- guluk münasebetlerinin birer bürhanı ve Bulgaristanım Balkanlı komşuları ile işbirliği yapmak zihaiyetinin teyi- di olduğu intibaile Bulgaristanı ter. kediyorum. - Solfyadan ayrılış Sofya, 13 (A.A.) — Majeste Kral ve krallçenin vermiş oldukları öğle yemeğinden sonra Türktye Başveki- H ve Hariciye Vekili, Köse Tİvanof ila boraber, şehirde bir gezinti yağ- mışlar ve oradan istagyona gitmiş- lerdir. Başvekil B. Celâl Bayar ve Harl- ciye Vekili Dr. Rüştü Aras ile 'Türk heyeti azası, saat 16,30 da ekspret- Je hareket eylemişlerdir. Türk ve- killeri, Istasyooda kralı temsil eden başyavar General Tzanev ile başka tip B. Panov, Bulgar Başvekili Kö- selvanof, bütün hükümet azası, Bal- kan devletleri elçileri, hariciye ne- zareti erkânı, polis müdürü, Sofya demiryolları ımanru. Türk elçiliği memürları, Bulgar - Türk cemiye- | —- ti reisi ve daha birçok resmi zevat tarafından selâmlanmıştır. Sancak ve muzika ile bir Ihtiram bölüğü a2- kerf selâm resmini Ifa etmiş ve Baş- vekil Celâl Bayar tarafından teftiş olunmuştur. 'Trenin hareketinden evvel iki baş- vekii samim? suratta el sıkışmışlar- dır. Türkiye Başvekilin! ve Hariciye Vekllini, polis direktörü, Bulgar de- miryolları direktörü, protokol şefi ve Türk vekillerin mihmandarlığı- na tayin edilmiş hariciye memurla- rı ile Türkiyenin Sofya elçisi Bay Perker hududa kadar geçirmişler- dir. Bulgar gare'elerinin beyanatı Sofya, 13 (A.A.) — Bulgar gazete- leri, Türkiye Başvekili Celâl Bayar ile Hariciye Vekili Doktor Rüştü Arasın Sofyayı ziyaretine uzun sütunlar tah. sis etmekte ve birçok fotoğraflar neş- retmektedirler. Akşam gazeteleri, ilk tefsirleri de yapmaktadır. Şlavo gazetesi yazıyor: Bugün SAKARYA Sinemasında RUTH CHATTERTON ve A —FRED ASTAİRE ve WALTER HUSTON GİNGER - RÖGERS'in tarafından oynanmış bir dram. en parlak muvaffakiyetleri VALS Kır%ğgdm DALGASI Seans: 3.30 - 6.30 - 9,10 v Seanst: 2—5 veğde FOX JURNAL'da: Türk — Yunan Paktı imzalanması ve Arnavutluk kralınım evlenmesi. Suvare 8 de her iki film birden ZAYIİ — 8-3.938 pazar günü şahsıma ait ve hir çanta İçinde evrakı bususiyemi her nasılsa kaybettim bulup aşağıdaki adresi. yae getireni memnun edeceğim aksi halde bükmü olmadığını ilân ederim, Balatta Tahlamtnare caddesinde 157 nx- anaralı dükkânde kahveci Hüseytn. Iİstanbul Belediyesi Ilânları Keşif bedeli 7152 lira 97 kuruş olan Karaağaç müessesatında yaptırılacak — ihrak frini açık eksiltmeye konulmuştur. Keşif evrakile şartnamesi levazım müdürlüğün- de görülebilir. İstekliler 24980 numaralı kanunda yazılr vesikadan başka fen işleri müdürlüğünden alacakları fen ehliyet ve sikasile 536 lira 47 kuruşluk ilk teminat makbuz veya mektubile beraber 16-5-938 pazartesi günü saat 14 de Daimi Encü- imende bulunmalıdırlar. (2502)