24 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

24 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

ZE Y HABER — Akasm postası Alman-Çek ihtilâfı a” Buştaraşı 1 incide de bulunan bir tahta köprüyü yakmak istedikleri hakkındaki haber resmen tekzib edilmektedir. Haynlan Çek başvekili ile gö. üştü Prag, 24 (A. A.) — Haynlayn dün refakatinde (Südet (mebuslarından Frank olduğu halde saat 20.45 de baş. vekilin ikametgihindan Oo çıkmıştır. Haynlayn « Hodza mülâkatı 2 saat bir çeyrek sürmüştür. Hodza ile Haynlayn arasında yapı- lan görüşmeden sonra bir taraftan hü, kümet, diğer taraftan Slidet Almanla- rı tarafmdan neşredilen beyanname lerde ayni tabirlerle-şöyle denilmek- tedir: “Malümat teatisi mahiyetinde ki görüşmeler başlamıştır... Önümüzdeki görişmenin hafta so. nuna doğru yapılacağı istihbar edil miştir. İki taraftan hiçbiri dün akşamki görüşme hakkında mütalealar serdet. memiştir. Haynlayn partisi, ihtiyat sınıfmn silâh altına almmasının gayrikanun! olduğunu ispata çalışan uzun bir hü kuki beyanname neşretmiştir. Endişe verici haberler Paris, 23 (A. A.) — Jurnal gazete sinin Londra muhabirinin bildirdiğine göre Hitlerin von Ribentrop, Mareşal Göring, general Keitel, Haynlayn, A. miral Reeder, general Brautşihi Berh. tesgadene davet etmiş olduğu kakkın- daki haber Londrada endişe ile kargı, lanmıştır. Fransız matbustında hâstl olan u - mumi intiban göre vaziyet süküneti- ni muhafaza etmesine rağmen tehlike. Ni ve karışıktır. Jumal gazetesinin Berlin muhabiri Berlindeki İngiliz gefiri Sir Nevil Henderson'un evvelki gece Beriinde İngiliz gazetelerinin muhabirlerini ka bul ettiğini bildirmektedir. Sefir her zamanki Ihtiyatkârlığına rağmen “va. ziyetin ciddiyetini muhafaza ettiğini, söylemekte tereddild etmemiştir. Alman gazetelerinin hücum ve iddiaları Berlin, 24 (A. A.) — Havas ajansı- an muhabiri bildiriyor: Alman matbustı Çekoslovakya a. leyhinde şiddetli bir lisan kullanmağı devam etmektedir. Bütün gazeteler başlıklarında Çeklerin üçüncü defa olarak Alman hududuna tecavüz et « tiklerini ilân etmektedirler. Siyasi mü- gâhitlerin zannettiklerine göre matbu. at, Alman noktai nazarımın doğrulu. ğunu dünyaya bildirmeğe ve Çekoslo» vakyayı Karlovivarı Südet kongresi. ne arzedilen stâlüyü kabule icbar et- meğe matuf bir hücum serisi hazırla» maktadır. Ecnebi mahfeller İngiltere tarafın . dan yapılan müteaddit ve enerjik te. şebbüslerin Alman siyasi mahfelleri üzerinde büyük bir tesir hâsü ettiği kanaatindedirler, Bununla beraber Berlin gazeteleri, “Prag'ın vaziyete hâkim olmadığını,, iddia etmeğe de, vam etmektedirler, Haya Üzerindeki köprü hâdisesi hakkında (tefsirlerde bulunan Nahtausgabe şöyle yazmak - tadır: “Bu köprünün Çekler tarafından Viyana istikametinde aşağı Avustur- yaya yapılacak muhtemel askeri hare. ket için büyük bir ehemmiyeti vardır. Görünüşe göre Çek askerleri yüksek Çek kumanda heyetinden gelen bir emri vaktinden evvel ifa etmişlerdir. Fransanın Pruga tavsiyesi Paris, 24 (A. A.) — İtimada şayan bir menbadan ö renildiğine göre, Fransız hariciye nazır: Bönne, dün öğ. leden sonra Çekoelovakyanm Paris s6. firi Stefan Osuski ile yapmış olduğu görüşme esnasında mumaileyhe ko » mün intihabatınm fik kısmı hitama ermiş olduğundan dolayı geçen cumar- tesi günü silâh altına davet edilmiş 0. lan ihtiyat efradınm terhis edilmesini Fransanın muvafık ve faydalı gör. mekte olduğunu söylemiştir. Öğrenlldiğine güre Paris ile len dra, Almanyaya karşı bövle bir hare yetin havayı muhiti vâsi mikyasta tenvir edeceği mütalessında bulun - maktadırlar, Bone, Almanyanın cumartesi günü Çekler tarafından seferber edilmiş 0. lan ibtiyat kuvvetlerine muadil bir kuvvet seferber etmek tasavvurunda olduğu noktasmda ısrar etmiştir. Mn. maileyh, fon Ribbentropun İngiltere. nin Berlin sefirine Çekoslovakya ta- rafından ittihaz edilmiş olan askeri tedbirleri Almanyanın bir tahrik te- lâkki etmekte olduğunu beyan etmiş bulunduğunu Çek sefirine söylemiştir. Osuski, bu mesele hakkmda hükü. meti ile görüşmek Üzere bugün Praga hareket edecektir. İngiliz sefiri, Roneyi de görmüş ve mumaielyke bilhassa Londranm elde etmiş olduğu bütün malümetm Al. marların Çekoslovakya hududunda as. ker tahşid etmtemekte olduklarını te- yid etmekte bulunduğunu beyan et - miştir, ingiliz Başvekilinin beyanatı Londra, 23 (A.A) — Başvekil Çem- berlayn, Avam kamarasında Çekoslo. vakya hakkında beyanatta bulunmuş ve Çekoslovakyada vukua gelen son hâdise. leri kısa surette hülâsa ettikten sonra €2- cümle demiştir ki: “— İngiliz hükümeti, bir sükün hal sus retine doğru bütün gayretlerini tevcih eylemiştir. - Öğrendiğime göre, B. Henlein ya bu akşam ya yarın sabah Çekoslovakya Başvekili Hodza ile buluşacaktır. Şim- dilik vaziyet nisbeten gerginliğini kaybetmiş gözllkmektedir. İngiltere hükmeti, kendi — fikrince vakaların önüne geçmek için bütün tedbirleri almanın ve Südet mesele- sinde devamlı ve tam bir bal suretine varmak için her şeyi yapmanın şaya- ni temenni olduğunu Çekoslovak hü- kümetine bildirmiştir. İngiltere hükümeti, bu hususta Fransız hükmetinin tam rsuzaheretine nail olmuştur. Çekoslovak o hükmeti, İngilterenin bu teşebbüslerine, kendi- lerinin de çabuk ve tam bir hai süre. tine varmak fikrinde bulunduğu ceva: bin vermiştir. İogiliz hükümeti diğer taraftan, Al man hükümetine de müracat ederek A #l&n idamesini temin, ede. bir hal süreli arzu eylediğini bil. dirmiş ve Alman hükmetinin bu hu- susta işbirliğini talep eylemiştir. İngiliz hükümeti, Alman hüküheti- ne Prag nezdinde yaptığı teşebbüsleri ve Çekoslovak hükmeti tarafından verilen teminatı da bildirmiştir. Alman hariciye nazırı, bu gayretle. ri selâmladığı ve Alman hükümetinin İngilterenin temennilerine tamamile iştirak eylediği cevabını vermiştir.,, Lord Halifaks da Lordlar kamara. smda aynı beyanatta bulunmuştur. 1914 deki feci hata Paris, 23 — İngilterenin Berlin el. çisi Hariciye nazırı ile yaptığı sön görüşmede Londranın, Çekoslovakya. ya karşı hücum siyasetine kuvvetle muarız olmakta devam ettiğini bildir. miştir. Henderson, ayni gün yaptığı Üçün cü müracaatte For Ribbentropa gun. ları söylemiştir: “1914 teki feci hata da tekrar edil. memelidir.,, Henderson, Alman hükümetine İn. gilterede hlssolunan etdigeyi bildir. miştir. Po'onyaya izahat Varşova, 23 (A.A) — Çekoslovakya hükümeti, Polonya hududunda Çek kı- talarının mevcudiyeti hakkında Polonya tarafından teşebbüse cevap vermiş yal. nız dahili nizamı idameye hizmet eden bu tedbirlerin katiyen Polonyayı istih- dat eylemediğini bildirmiştir. Sesimin tesirleri ve muhtemel tesirleri Prag. 24 (A.A.) — Pazar günü yapılan intihabatın neticeleri Çekoslovakya hal- kımın Südetlerle anlaşmak hususundaki samİmi arzusunu göstermektedir. Prag mıntakasında Sidetlere imtiyaz verilme- sine muarız olan müfrit sağ conaha men- sup milli vahdet ve milli birlik fırkaları intihabatta yüzde yirmi yedi nisbetinde kaybetmişlerdir. Yüzde on bir nisbetinde kazançları 0- “lanen kuvvetli partiler yani sosyalist - nasyonal, komünit ve sosya) - demokrat partileri Alman ekalilveti nezdinde yapı- lan demokrat propagandasını teksifini tavsiye etmekle beraber | Südetlerle bir anlamaya varılması İstemektedirler. Yüzde otuz nisbetinde kazançları olan Si MA ci Ba e İİ in lk eğ ile giltçilerle küçük sanayiciler partisi Südet ' te uğramıştır. Almanlarma mümkün olan azami imü» yazların verilmesini programlarında kas bul etmişlerdir. Siyasi müşahitlerin umumi kanaatine göre Çekoslovakların kahir (ekseriyeti Südetlere pek yeni imtiyazlar verilmesi taraftarıdır. Seçim neticeleri Çekoslovakya politi- kası bakımından şudur: Seçim, sola doğru umum! bir hare- ket göstermiştir. Sağ cenah ve bilhas- sa nasyonal demokratlardan mürek» kep olan müfrit sağcılar, çok kaybet- miştir. Çünkü seçimin (çalipleri, sağ cenah partilerinin dağılmasından İsti- fade &den Beneşin milli sosyalist- leri, sosyal demokratlsrı komünistler ve çiftçilerdir. Pragda sol cenah parti. leri 67 bin yeni rey kazanmış, sağ Ce- nah ise bin rey kaybetmiştir. Diğer ta. râflan bilhassa nüfusun yükselmesin- den dolayı seçime iştirak (oedenlerin miktarı fazlalaşmıştır, İntihabat neticeleri şudur: Sol cenah- tan milli sosyalistler 142.000 bu fırkanm kazancı 35.000 dir. En çok rey alan bu fırkadır. Komünistler: 89.500, kazançları 21.000, Çek sosyal demokrasileri: 77.000 kazançları, (o 10000.. O Haynlayrlar: 15.351. kazançları, 10.000 başlıca kaybe den fırkalar, sağ cenaha o mensup olan fırkalardır, Atatürk gap” Baştarafı 1 inelde raretle alkışianan ulu Önderimiz kendi- lerini selâmlamak suretile iltifata bulun muşlardır. Bu gezinti saat 2030 a kadar devam etmiştir. Akşam yemeğini köşle- lerinde yemişler vali ile belediye reisini ve tümkomutanını sofralarında alıkoy- muşlardır. Meks ka isyanı Dep” Huplarajı 1 incide miş gazetesinin ıpuhabirinin San- Lui - Nalleş hükümeti dahilinden bildirildiği- ne göre Sedillistler, halihazırda evvelce grlerilmiş olan araziden o daha büyük bir kısmı kontrolleri altında bulundur- maktadırlar. Bu muhabire göre federal kıtaat, Antigomerelosdan San Luiye gi- den yolun ancak pek ulak bir kısmını kontrolleri altında bulundurmaktadırlar, Federal sabitler, bunun doğru olduğunu kabul etmektedirler. Ayni muhabirin başka bir telgrafına göre Meksikada endişe hüküm sürmekte ve hükümet sleyhtarı olan diğer kıtaatın isyana iltihak etmelerinden korkulmakta- dır, General Sedillonun elinde 57 tayyare bulunduğu, bu tayyarelerden bazılarının yeni Alman modeli ve diğerlerinin Ame- rikadan gönderilmiş olduğu rivayet edil- mektedir. Hatay davası gay” başloroft 1 inelde çıkarmağa çalışmalarını istihdaf © den hususi listeye (o kendilerini müslü- man sünni? dive kay'dettirmilşler ve Ha. tay anayasasına muhalif olan bu ka- yıd şekli hükümetimizin protestoları. na rağmen Hatayda cemiyeti akvam intihabat komisyonu tarafmdan idame edilmişti. Hükümetimiz bunun üzerine cemi » yeti akvama müracaat ederek anâya - sanın ihlâl edilmiş olmasından şikâ yette bulunmuş ve Türklerin müslü - man sünni, namı altında diğer cemaat, ler listesine kaydedilmelerine nihayet verilmesini istemişti. Cemiyeti ekvam kâtibi umuml!lğ! - nin inisyativi üzerine içtimaa davet o- lunan konsey komitesi Türkiyenin bu şikâyetini tetkik etmiş vı atler listesine müslüman sünni nami altmda hiçbir kimsenin kaydedilmiye- ceğini ve İistenin ancak küçük akalli, yetlerden Çerkes, Marani, Dürzi, İs- maili, Melkit, Musevi ve Lâtin cema- âtlerine mensub kimselerin kayıtları, na münhasır bulunduğuna karar ver- miş ve keyfiyeti cemiyeti akvam kâtl, bi umumisi delâletiyle Hataydaki inti- habat komisyonuna tel ettirmiştir. Mahalli idarenin tesiratma tâbi ola- rak böylece hiçhir Türkün, diğer ce - maatler, listesine kaydedilmesine im- kân kalmamış ve yapılan menfi pro. paganda bu hususta tamamen akame- A 24 MAYIS — 1938 Sütten zehirlenenler Da Başlerafı 1 incide Aradan a2 bir zaman geçince, evvelâ Kumkapıda Düzoğlu sokağında 3 numa- araba gönderilmesini (o isterlerken diğer memürlar da hâdise mahalline koşmuş- lardır, Mari ile kızının feryatları devam ederken imdadı sıhhi arabası da gelmiş, i tam hastaları alıp gideceği sırada ayni sokaktaki diğer bir iki evden de feryat- lar yükselmeğe başlamıştır. Feryatları ve can kurtaran otomobili- nin acı düdüğünü işiten semt halkı soka- ğı doldurmuş ve bu halde etraf bir panik manzarası arzetmeğe başlamıştır. Polisler, bir evdeki bağırtının mahiye- tini anlamak için içeri girdikleri sirada, diğer bir evden canhıraş çığlıklar baş- lıyor ve hâdisenin şümülü bilinemediği için tabiatile hâdise yerine gönderilmiş bir iki memur bunların hepsine yetişe- mivordu, Bütün can kurtaranlar harekele geçiyor Çığlıkların çoğalması üzerine merkez- den yardım istenmiş ve diğer semtlerdeki bütün imdadı sıhhi otomobillerinin Kumkapıya gönderilmesi bildirilmiştir. Otomobiller geldikçe halkın telâşı art- mış, karakola mürâcaatler çoğalmağa ve imdadı sıhhi arabaları vizir vızır İşledi- Bi halde ihtiyaca kâfi gelmemeğe başla. muşlardır. Bunun üzerine taksiler tutulmuş, süt- ten zehirlenenler Haseki, Cerrahpaşa ve Şişli çocuk hastanelerine nakledilmiştir. Polisin seri ve yerinde müdahalesi mik tarı elliyi bulan müracaatçılardan hepsi- nin kurtarılmasını intaç etmiştir. Kumkapıda zehirlenenlerin nakil işle ri tamamlanmadan, Lânga, Küçükaya- solya ve Mehmetpaşa (semtlerinde de zehirlenme neticesinde hastalananlar ço- Balmağa başlamış ve imdadı Sihhi olo- mobhilleri iş başında olduğundan bu semt» lerdeki taksi arabaları seferber edilerek hastaların nakline başlanmıştır. Bu semt lerde de polisin gayreti sayesinde hiçbir facia vuku bulmamıştır. Müsebbipler araniyor İşin hastahanelik tarafı halledildikten sonra, sütçü aranmağa (başlanmış ve evinde bulunarak karakola getirilmiştir. Kendisi südü Küçükpazarda (o Petrodan aldığını söyleyince Petro da bulunmuş, o da sütleri Ayayorgi köyündeki mandı- racı Mehmetten aldığını bildirmiştir. Bu nun üzerine gece Mehmet de bulunarak karâkola getirilmiştir. Zehirlenmenin neden ileri geldiği he- nüz anlaşılmış değildir. Şimdiki halde sütçü Cemilin sattığı sütlerden bir mik- tar bulunmasına çalışılmaktadır. Cemilin süt kapları tetkik edilmek üzere alınmış- tar, Süt tahlil edilince zehirin neden ile- ri geldiği anlaşılabilecektir. Südün zehirlenmesi ya bulunduğu kap- larm kâlaytız oluşundan, ya hayvanla» rm bazı zehirli otları yemesinden veya- hut da südün uzun müddet durarak bo. zulmasından leri gelebilir. Tahlil vaka- nm hangi sebebten ileri geldiğini tesbit edecektir, Hastahanelere yatırılanlar Dünkü vakada hastaneye yatırılarak dddi bir tedaviye tabi tutulmaları icap ,Sampiyon Maks Bir Çocuğuna kan verdi Buksör Maks Bir küçük oğlunun haya- tını kurtarmak için, kendi vücudundan kan vermiştir. Boksörün oğlu beş aylıktır ve zatürree" den yatmaktadır. Doktorlar (çocuğun vaziyetini tehlikeli görüyorlar ve pek za- yı düşen yavrunun yaşaması için kan nakli lâzımgeidiğini söylüyorlar. O za- man Maks Bir çocuğuna kendi vücudun- Küçük Maksiye iki kere (babasından kan naklolunuyor. Fakat çocuğun vazi- | yeti hâlâ düzelmiş değildir. Babası: — Eğer oğlum kurtulursa, diyor, Şme- Ting - Coe Luls maçın galibi ile çarpı: edenlerin sayısı 23 dür. Hastahanede a- yak üstü tedavi edilenlerle polise müra- caate lüzum güörmiyerek kendilerini hu- Susi surette tedavi ettirenlerin yekünu da bundan çok fazla olduğu söylenmektedir. Hastaneye yatırılanlar şunlardır: Küçükayasolya medrese sokak 6 nu- marada Eltalya, ayni evde, 2 yaşında Marika, 41 numarada Kegork. 15 numa- rada 55 yaşında Anna, Kumkapı saray sokakta Mihran, ayni (oyerde Marika, Nuruosmaniyede Çubukçu hanında 1628 polis Asaf Polat, ayni yerde 55 yaşında Agop kızı Torisa, Cinci meydanında 36 numarada Şük- rü kızı Hamide ile dokuz aylık çocuğu Basri, Kumkapı düzgünoğlu sokak 3 numara. da 26 yaşında Mari, 6 yaşında kızı İpek 5 mumarada Görciyan, Lângada beşikçi sokak 11 numarada Aleksan oğlu 3 ya- şında Agop, ayni sokakta 15 numarada 4 yaşında Varta, ayni sokakta 4 yaşm- da Salâhaddin, Çadırcı sokak 37 numa- rada 3 yaşmda Vargel, Cami sokak 5 numarada Keğam, Sepetçi sokakta 50 yaşında İstilyano, İbrahim oğlu Ahmet, Düzgün oğlu sokağında Şaşatik. : Bahçıvan ÇEVİREN: ibrahim Hoyi Büyük Hint şairinin en güzel aşk şiirlerini toplayan bu eserin terciimesi biriki güne kadar