3 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

3 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

HABER — Aksum posiust . Mazhar Osman sanan herşeyine hayranız,, demiş gap Baştaratı 1 ie hiçbir para istenmemek zere İs- tanbul emrazı akliye ve asabiye hastahanesi müdür ve baş bekimi ve Üniversite tababeti ruhiye Or. dipariylisi Mazhar Osmanın Xon- greyo azimetine müsaade etmiştir. Bu gibi kongrelere gidenlere bükü- metin bütçesinden para verilmesi ne taraftar değiliz. Sadece hükü- met seyahat, döviz ve izin için âza- mi teshilâtte bulunmalıdır. Çok kür hükümetimiz bunu da esir memekteğir. (1) Kongre azası beş Nisanda Ceza- Xrda toplandılar, O gün otobüslerle pehir ve etrafı gezdirildi. Altı Nİ- sanda, sabahleyin saat onda Cezair Üniversitesinin merasim salonunda Bölonel içtima yapıldı. Öğleden son ra da tıbbi raporlar ve komünikas- yon'ler okunmağa başlandı. İştirak eden muruhbaslar ancak yüz yirmi kişiydi. Lâkin ilk açılış merasimin: de doktor aileleri, Fransa hüküme- tinin ve Cezairin büyükleri, göğüs leri nişanla dolu kumandanlar, zabit | Jer, maşlah ve kavuklu, gene nişan- Ja süslü yerliler, kadılar, müft ağabeyler, fesli doktorlar tribüne yakın ön sıraları doldurmuşlardı. İlâh Sahne nasıl? Hakikaten tarihi ve muhteşem de- Yil mi? Zalimi, mağduru, haini, mürtedi, âlimi, askeri, kadını erkeği, genç ve ihtiyar her nesli, her sosyal smıfı ve zümresile bugünkü Fransa, Türk münevverinin mümessili Mazhar Os man, diinyanın dört bir tarafmdaki medeni milletleri temsil eden 120 yük- sek münevver, profesör ve çocukları” na ninni diye, masal diye Türklük günlerinin — hatıralarını (o söyliyen, İrürkle bir vatanda yaşamak için düy duğu nostalji, bir asırdanberi nesil den nesile geçe geçe, tıb edebiyatına tedavisi mucizelere bağlı bir melan- koll'kazandıran Cezair, Müstevli kudretin mümessili reislik kürsüsündedir. Müstevliye diş bileyen ve bizi en tatir ümitlerin gebesi gibi | bir masallar diyarı gibi tahayyül & — Cezairliler parteri duldurmakta- Relsin sesi işitiliyor: — Söz Türkiye delegesinindir. Cezsirlilerin saflarından, müstem- lekeci yumruğu altında kalanların en İsamimi duzsı yükseliyor: — Yahya Mustafa Kemal! Haza min fadlı rabbi. , , Ve bu atmosfer içinde Türk münev peri Mazhar Osman, “solonel celse, nn Söylemek üzere kürsiye » Dinliyelim murahhasımızı, İşte nutkun mühim parçaları: “Genel sekreter... Başkan. Baş- kanlık divanı üyeleri... Bayanlar, Baylar! ; Fransanm bu güzel ve tarihi kö- gesinde aranızda bulunmakla çok ,mesudum, Liyon'da, OBruksel'de, Bal ve Nansi'de, ardarda dört yıl yaklaşmak zevkine mazhar oldu- Zum, büyük, garbi Avrupa âlimle- rini, beni (Omisafirperverliklerinin "nimetlerine boğan ve yüksek bilgi- Jlerile nurlandıran âlimleri, bu yıl da hükmetim namma vecd ile $e- ,lâmlamağa geldim. Sayın sekreter #makamının davetine derhal cevap "vermekle ve her yıl bir murahhas göndermekle memleketimin kültür ve sıhhat bakanlıkları kongrenize karşı duyduğu yüksek alâkayı te “bariz ettirmektedir. Bu alâkayı, aür ve demokratik Türkiyenin her sahada Fransaya karşı duymakta olduğu hayraniğn bir ifadesi gibi "telâkki etmenizi dilerim, O Fransa- ya karşı ki hürriyet ve demokrasi yolunda dalma en basta yürümekte dir, Mensup olduğum millet, şuuri va insan vicdanı nurlandıran Fran s3 kültürünü fevkalâde takdir et- mektedir. Fransanm, değil yalnız ana vatanı hudutları içinde, fakat kendisinden Akdenizle ayrılmış bur uman ve ancak bir as'rdanberi İl bak etmiş bulunduğu bu kıtada başardığı işleri görmek benim için büyük bir sevinç ve çok faydalı bir mevzu olacaktır. Fransanm burada yarattığı güzel medeniyet ve terak- ki eserine, kalpleri ve fikirleri ka. zanış tarzma ve mödeniyetinin ışık arının cömertçe yayışına hayran olmak fırsatı elde edeceğim. İşte ben, böyle hislerle buraya koşmuş bulunuyorum. Fransaya yaptığım son seyahat esnasında asırların ya- rattığı barikulâde terakkinin şahi- di olmü, meşru addedeceğiniz- in bulunduğum bir imrenme ve İstekle memleketimin de ayni hale ulaşmasını temenni etmiştim. kat burada iptidaf bir memleke- zamanda ulaştığı yüksek fe- yiz ve ikbali müşahede etmekte yim. Fransız medeniyetinin Cezair- de yarattığı mucizeler karşısında şaşıp kaldım. Bu hal memleketimi- zi yeniden teşkilâtlandırma yolun- daki azim ve cesaretimizi teşvik et- tirecek mahiyettedir. Vatanmızm bu güzel parçasını ımutulmaz hatı. ralarla terkederken kıymetli şeyler görüp öğrenmiş olmak imanını da beraber götüreceğim ilâh... “Istanbul seririyatı.. nutkun © yalnız fransızca metnini neşrettiği irin yukarı- cüme Türk karli için Yepyeni bir at bu “yepyeni ge afmdan beğenileceğini sanmak üstad doktor Mazhar Osmanın belki ha. yatla ilk hatası bu nutuk olmuştur deni lebilir. Tam bir cahili olduğumuz il ımız Mazhar Osman, Ceza- “Solonel öelse,sinde bizi pek fena bir surette temsil etmiştir. Bu- nu tekrar tekzar söylemekten kendimi Mimi. Bugünkü Türk iye asla bu imsede bizi bu şekilde konuşturmak 8 salâhiyetini tanımayız. Bu ne hayranlık! Nasıl hayranlık! Ne. kir görüş! Acaba Dai Hasan paşanın düşürüldü tuzak mukadder olmasaydı; acaba Fran- sa tahtını Fransayı ezen Napolyon düş- manlarından, sefil hiyanetlerini tediye €- den bir ücret halinde ellerine geçirmele- rinden doğmuş bir millet nefretini kolay bir zaferle unutturmak istiyen Burbon- lar Cezairi esir etmeselerdi, hayatın sey- ri ve zekâlarıma o enerjilerine mev'ut ve tabii inkişaf ile Cezairliler bugünkü me deniyet derecelerine ulaşmıyacaklar mıy. dı? a Hem hangi medeniyetten (bahsetmiş doktor Mazhar Osman? Bugünkü Ceza. | irde bir medeniyetin bazı izlerine tesadilt * Fizik - cebir- hendese İ man kabul edilir. Haftada kaç ders l&- rü, Ziya Çetinkaya. edilir; fakat bu medeniyetin o nimetleri belbaht Çezairli için hâlâ, Musanın “se- mavi maideleri,, kadar muhayyeldir. Biz asla geri bir millet değiliz. Ancak medeni dimağ ve şuurdan mahrum mil. letlerin mümessilleri bu tarzda hayran- liklara düşebilirler ve düştüklerini ilâna mezun sayılabilirler. Bununla beraber şu hatânm “bakkı telifini,, sadece muhte- rem doktorumuza bahsetmek, cidden bü- yük bir gaddartık olur. Bunda sıhhat ve kültür bakanlıklarımızın da birer hissesi bem de mühim birer hissesi vardır. 1 — Lütfen murahhas gönderilir mi? Ya paramız vardır, seçeriz, barcırahını veririz; dilini, kalemini kontrolümüz al. tında bulundurur ve hayranlık damarla- rını İyice ayar eder de öyle (göndeririz. Yahut paramız, tahsisatımız (yoktur. Kimseyi göndermeyiz . 2 — İster resmi, ister yarıresmi olsun, arsrılusal bir kongrede temsili mahiyette söylenilecek nutukların evvelden iyice düşünülerek tanzimi o lâzımdır. İrticali nutukları hiçbir memleket ihracat malı addetmez. Bu nevi üstadane hayranlik emtiası dahilde istihlâk olunur. a0 Genç dostlarımın hakkı var. Mazhar Osman, ilmi manasına muvazi bir de si- yasi mahiyeti haiz olan bu arsı ulusal kongrede ne Cezairliyi hayran edecek bir dil kullanabilmiştir ne de bizi. Maalesef. Nizameddin NAZİF (1) Madem ki esirgememektedir; muhterem doktor, bu satırları re diye yazmış? kimya - lisan Feisefe, Ticaret, Muhasebe, Banke- cik #kmal vo olgunluk dersleri: “Türk çe - İngilizce * Almanca - Fransizca; dört lisanla ihtiyacmız olan bütün ders- lerden her mektebin Oimtihanlarınada hazırlıyoruz: Dersler hususi olarak tek veya ayni derste olan 1,2,3 kişiyle gündüz her saal vegecede veriliyor. 1914 senesindenberi usulü tedris ve mu- vaffakıyetile tanınan (Çemberlitaş kar- şısındaki yabancı diller ve riyaziye kız» erkek okulu) bir kaç derste müşkülle: niği giderir, sınıfta kalmak korkusu rakmaz. Bilenler ve bilmiyenler her z- zımsa verilir. Orta mekteplerde lisana başlıyacaklar ve yeni smıflarınm derele- tini güç bulacaklar için de tatil güzel fırsattır. İstiyenler bütün sene devam €- diyorlar, Tediyat haftalıktır. Direktö- Dr. Süreyya Atamal Operatör « Ürolog Beyoğlu - Parmakkapı tramvay du. tağı, No, 121, birinci kat, Muayene saati: 16 « 20 Ankara Valiliğinden : Keşif bedeli 178550 lira 51 Yolunun 80 -- 000 — 103 * 500 üncü kuruştan ibaret bulunan Ankara - Kırşehir kilometreleri arasında toprak tesviyesi, sınai imlât ile esask tâmiret işi kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur . Eksiltme 6 - 6 - 1938 pazartesi günü saat 15 de Ankarada Vilâyet encümeninde yapılacaktır. İstekliler ve 10177 Mira 53 kuruşlu kmuvekkat te Vekâletinden 1938 Takvim yılına mahsusmütcâhhitlik vesikelariyle bi geçen günde saat 14 e kadar Encümen Keşif ve şartnameyi her gün Nafa MüiHlürlüğünden görebilirler. Daimi teklif mektupları, Ticaret Odası, vesikası minât mektubu veya makbuzları Nafis *e sözü Reisliğine vermeleri. Müğürlüğünden görebilirler. (1426) (2822) EYİ üzerine di ARİN ibine yapılan tebligat neticesinde mahzuru izsle edilemiyen ve bunun İ encümen tarafından yıktı ETER rılmasına karar verilen Beşiktaşta Nur iş Bankası Kumbara ikramiyesinde kazananlar Ankarada kazananlardan Osman Mustafa Ataullah Ankarada kazananlardan Mehmet Reşit Nilüfer Eyüp İş Bankasmın kumbara keşidesin. de ikramiye kazananlardan beşer yüz ve iki yüz ellişer lira kazananların isimlerini dün yazmıştık. Bugün de diğer ikramiye kazananların isimleri. ni yazıyoruz: Yüzer lira kazananlar: Ankarada: 29056 Arif, 15415 Mehmed, İstanbul. da: 48511 doktor Ahmed, 77892 Hafı- za, 57406 Ziya, 61245 Semahat, Be. yoğlunda: 7371 Fatma, İzmirde: 6912 Coya Suhaml, 18005 Veysi, Adann- da: 6961 Atmed, Akhisarda: 1013 İn. tepe, Antalyada: 1877 Nazime, Balı. kesirde: 182 Naci, Bursada: 1435 Mestan Helil, Giresunda: 5778 Kete- Tina, Karsda: 1438 Fevzi, Manisada: 1110 Erol, Mersinde: 2708 Mehmed Tatlı, Samsunda: 4858 Hamdi Kiel Sıvasta: 2027 Derviş, ve . Ellişer Jira kazananlar: Ankarada: 12698 Selçuk, 78387 Os- man, 18391 Salâhattin, 77768 Rüş. tü, İstanbulda: 78845 Cafer, 38439 Jak, 51457 Tahsin, 52717 'Turhan, Kadı . köyde: 4526 Mebrure, 6674 Süleyman, Beyoğlunda: 10169 Mari, İzmide 14347 İhsan, 9670 Özdemir, Ayvalık- ta: 1052 Emine Nüsret Coşan, Berga. mada; 1030 Fuat, Edremitte: 1383 Ke. mal Öz, Eskişehirde: 1607 Nuran, Kayseride: 3206 Nuri Demirsoy, Kon | yada: 2057 Muhsine, Yenişehirde 479 Hasan Hilmi Sunay. Yirmibeşer lira kazananlar: Ankarada: 1263 Sevim, 4618 Ata. ullah, 30035 Nurettin, 9534 Fuat, 21498 Muzaffer, 25084 Bedia, 26325 Zeki, 27185 Ragıb, 2462 Nilüfer, 3448 Süheyli, 16572 Ahmed, 17986 Ayşe, 28031 Hayati, 30497 Mehmed, İsten. bulda: 53001 Şinasi, 73844 Akif, Sal- vator, 74311 Hazım, 59530 Dimitri, 4908 Nihat, 56401 Emine, 59959 Gevher, 68526 Zehra, 42311 Süheylâ, 59043 Şefika, 58284 Emine, 71687 Ay. da, Kadıköyde: 7608 Ömer, 7046 Fe. riha, 1573 Fikriye, 2220 Mehmed, Be- yoğlunda: 16858 Mari, 20300 İzzet, Gulatada: 809 Tuna, Fehmi, Bayazıt - ta: 751 Hüseyin, İzmirde: 8768 Fat. ma, 18160 Mehmed, 6170 Übeyde, 609 Turgut, 14372 Ziğan, Afyonda: 1402 Pekcan, Bafrada: 1021, Diyarba- kırda: 1788, Ahmed Çetin, Edirnede: 366 Mustafa Salih, G. Antabde: 974 Raif Başol, Mersinde: 2523 Zeki Kok. gil Milâsta: 613 Süreyya ve Faruk N. Ali Sodra, Samsunda: 1397 Cemal Hüseyin, Trabzonda: 2215 Vala Kar . tal, İskenderiyede: 2542 Kler İshak Hayon. Çok ucuz fHatle Kiralık köşk Kuzguncuk Nakkaş tepesinde yirmi tanesi sokağında 23 No: hı iki katlı ahşap hönenin yıktırılmak suretile enka-| beşinci ilkokul karşısındaki 27 numaralı a 216-938 tarihine müsadif salı günü müzayede ile satılacaktır. İsteklilerin) nezareti fevkalâdeyi havi çamlıklı ve daire encümenine müracaatları ilân olunur. —>—>—ğ—ğ—ğ—ğ—Z— ÇÜ şş——— Bej sahibi çıkmazsa satılacaktır. Kaymakamlığından: Bulunmuş beyaz kuzunun sekiz gün (8) O (3285) bol yemiş ağaçları bulunan köşk yazlık veyn yazlı kışk olarak kiralıktır. Gör- içinde) mek istiyenler içindeki sahiplerine mü- racaat etsinler, 3 HEZİRÂN — 1938 p—— FAYDALI ADRESLER Çok mühimdir OKUYUNUZ İdaremiz çok sayın müşterile- rinden gördüğü büyük alâka ve rağbete güvenerek Haber ve Ku- run gazeteleriyle yaptığı bir an- laşmada gerek veüşterilerine bir hizmet ve gerek bu gazeteler ©- kuyucularına bir kolaylık olmak üzere 15 Hazirandan itibaren bu gazetelerin muayyen günle rinde ve muayyen bir sayfasında (FAYDALI ADRESLER) sütunu açtıracak ve her türlü iş ve sanat erbabının adreslerini mneşretme- Ee ve kendilerini halkla tanıştır. mağa hizmet edecektir. Bütün bu hizmetler için gayet ucuz bir tarife tatbik edilmesi £ kararlaştırılmıştır. Doktorlar. Dişçiler. Sanatkâr- lar. Satılık evler. Dükkânler. Mağazalar. Bozahaneler. Küçük gazinolar. Küçük esnaflar. Tak- $ siler. Bahçeler. İş arayanlar, İşçi isteyenler, Hizmetçi arayanlar. Hizmetçilik isteyenler. Oteller, pansiyonlar. Kiralık evler, dük- kânlar. Apartımanlar. Satılık ©- tomobiller. Satılık eşyalar. Ka- dın ve erkek berberleri, Bakkal. lar. Kasaplar. Ders verenler. Ders almak isteyenler. Küçük terziler. Dikiş mektepleri. Hülâsa, herhangi bir ihtiyacı olan her vatandaş bu hizmetimiz. den derhal istifade edebilir, ; Hergün en seri vasıtalarla dı i binlerce okuyucunun eline geçen $ bu gazetelerden istifade ederek İ kendilerini tanıtarak işlerinde ; muvaffak olmak isteyenlere bun- i dan daha mükemmel bir fırsat olamaz. Vakit geçirmeden derhal müracaat ediniz. "Mektupla müracaat ede) cevap verebilmek için posta pulu göndermelidirler. Adrese dikkat: Kemaleddin İren: İlâncılık bürosu. Ankara caddesi No, 105 İstanbul. Telefon: 20385; Posta kutusu: 743 İstanbul. esere re resen eee eren eee eme em Sultan Ahmed Birinci Sulh Hukuk Mahkemesinden: Fatma Ruhat ile Emine Pirdevsin şayi” an ve müştereken mu'asarrıf oldukları 1 tanbulda Beyazuta Camcı Ali raballesis* de Külhan sokuğında 10 numaralı abşafi beş oda ve bir sandık odası ve iki hal ve bir mutfağı bavi bir bap hanenin iş“ lei şuyuu zıronımda fürubtu takarrür eğ” rek müzayedeye vazolunmuştur, Hej umumiyesinin kıymeti muhamminesi sekiz yüz Mendir. Birinci açık arttırms"! 6.7.038 tarihine müsadif Çarşamba sast ondan on ikiye kadar icra oluna tır, Kıymeti muhamminesinin yözde ini bulduğu takdirde o gün ihaleli kai?” si yapılacaktır. Bulmadığı takdirde son arttıranın taahhüdü baki kalmak Te on beş gün müddetle temdit eğil" ikinci açık arttırması 217.058 tari müsadif Perşembe günü saat ondan © pi kiye kadar icra kılınacak ve o gün &8 arttırana ihale edilecektir. İpolek sahibi alacaklılarla diğer mağ darların işbu gayri menkul © üzeri haklarını hüsusile faiz ve mnarafa olan iddialarını evrakı müsbitelerl? gün İçinde bildirmeleri Yğzıredir. halde hakları Tapo sicillerile sabit dıkça satış bedelinin paylaşması! riş kalacaklardır. asl sw Mülerakim vergiler borçları hissedarlara ve delliliye ve vakı nunu mocibince verilmesi Jâx senelik taviz bedeli ve ihale pulü po masrafları müşteriye ağttir. 20 ve tari Arttırma şartnemesi işbu ilân Bee den itibaren mahkeme divanhas lik kılınmuştır. Talip olanların mubamminesinin yüzde yedi bv pi betinde pek akçesiai bemilen © el santte İsianbul Diyanyolunda dari susasında Sultanahmet birine! sol malikemesi başkâtibine 936/8 zan) * mürdcaatları ilân olunar. « * ab »