3 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

* AKAY idaresinin, Şirket Hayriye ile yaptığı anlaşma muicibince araba vapur- larından biri ba ayın on birinden itiba- ren Yalovaya ve adalara İşlemeğe başlıya- caktır. * DAİRELERDE yaz mevsimi münase- betile mesal saatinin değişmesi üzerine Akay ve Şirket Hayriye idaresi yaz tari- felerini ona göre yapmayı kararlaşlırmış- Gr. * LİSELERİN askerlik kamplarının bu sene de mektep bimalarında yapılması ma vafık görülmüştür. Kamplar olgunluk İm- Hihanlarından sonra açılacaktır. * KARABÜK demir ve çelik fabrikası- nın İnşantı ilerlemektedir. Fabrikanın bi- nası Şubat ayına kadar yükselmiş olacak- tır. * ALMANYA ile yapılacak yeni ticarel anlaşması için harırlıklır başlamıştır. İstanbul Türkofis şvbesi Almanya ile *i- caret yapan tüccarlarımızın, yeni anlaşma münasebelile ne gibi istekleri olduğunü #ormuşlur. Alınan mütalealir | vekâlete gönderilmiştir. * ORTAOKUL öğretmenliği için İmti- Ban 15 Hazirandan 18 Hazirana kadar ya- pılacaktır. İmtihana girmek için 73 ilko- kul öğretmeni müracaat etmiştir. * OTOMOBİL ve otobüslerin senelik muayenesine bu ay sonunda başlanacak- bır. Dağılmaz cam taktırmıyan ve bozuk “etomobiller işlemekten menolunacaktır. * BİZANS eserleri mütehassıs profe- wör Bakster, Sultanahmetin Arasta soka andaki araşlırmalarına devam elmek ö- ,Zere şebrimize gelmiştir. * ŞEHRİN muhtelif semtlerinde yeri- en 130 terkos çeşmesi açılmasına karar "serilmiştir. * ROMANYADAN 1600 muhacir gelmiş tir, Gelecek diğer 22 bin mubacirin nak- Byatına bu ay başlanacaktır. * ÇARŞIKAPIDAKİ Kars Mustafa paşa türbesinin, tarihi kıymeti olduğu için, yıktırılmamasına karar verilmiştir. Açıla- cak olan cadde lürbenin İki yanından ge- * GELECEK sene Nevyorkta açılacak olan sergiye iştirak için bükümet hazır. hk yapmaktadır. Bu iş için beş yüz lira- hk bir tahsisat ayrılmıştır. Türk pavyo- Bu 500 metre murabbalık bir sahada ku- rulacaktır, * GALATASARAYLILARIN pilâv günü önümüzdeki Pazadır. O gün mektebin bü- Tin eski mezunleri toplanarık bugünü Zutlayacaklardır. * İSTANBUL elektrik şirketinin tasfiye Tüfenginin uru gümüşten işli Sırma bıyıklarnm çürüdü düştü, Dü bilmez kazaklar başıma üştü. Giderim Balkan tükenmez, Arkamdan bakarım imdat gelmez! 1) Kanlı Tuna akıp gider Etrajım yıkıp gider Sağ olası Osman paşa Düşmanları kırıp gider! Karadeniz akmam diyor, Ben Tunaya bakmam diyor, Yüz bin kazek gelmeyince Ben çadırımdan çıkmam diyor Kara kazanın karası, Gitti eskerin yarısı, Paşom seni kimler vurdu, Sol böğrün sünggil yarası! Ekselâns Muhittin Üstündağ, Yüreklerini tarihimizin şanlı sayfala- rile besliyeceğimiz çocuklarımızı, yalnız müzelere değil, büyüklerimizin içinde doğup büyüdükleri ve içinde hayata göz yumdukları evlere de götürmeğe mecbu- Tuz, Her hangi bir sebeple, Gazi Osman pa- şa ailesi, Plevne kahramanmın adını ta- şiyan bir köşkü elden çıkarmağa karar vermiştir!.. Çok muhtemeldir ki ortu bir yıkıcı alacaktır. Fakat (siz isterseniz “Gazi Osman paşa köşkü,, adını taşıyan bu güzel yapıyı kurtarabilirsiniz. Cuni huriyet Halk Partisinin Göztepe ocağı, "Ahmet paşa köşkünün yer ile bir harap selâmlığında yerleşmiştir. Göztepe ocağı için Osman paşa köşkü fırkamızın şerefine uygun biçilmiş bir kaftandır. İçinde kütüphanesi, spor klü- bü, idare odası, hattâ hattâ bir nikâh dairesi, bir konferans salonu olabilecek geniş, büyük odalarile hazır, temiz, maz“ t, bir yapıdır. Onun fırka tarafından satın almmasma delâlet buyurun. Mürmetlerimin Htfen kabulünü dile rim kıymetli valimiz ve belediye rejsi- miZ, Ni Reşat Ekrem KOÇU ip 1 işi ile meşgul olan heyet mesaisini 1 Tem muza kadar bitirecektir. Tünel şirketine ait olan Metro hanının da hükümetçe sa- tın alınması muhtemeldir. * ALTIN slim salımı hakkındaki yeni bir karara göre, kuyumcular sikke halin- de altın alabileceklerdir. Yalar: bunları derhal eritmeğe mecburdurlar. Aldıkları kimselerin de isimlerini Kaydedecekler. Air. * İŞ kanununun tatbik edilişinin yıldö- sömü olan j0 Haziranda İzmir işçileri bu günü parlak merasimle kutlamaya karar fermişlerdir. * TİFTİK ve yapağı tüccarları dün Ti- caret Odasında bir toplantı yaparak pi- yasa vaziyetini konuşmuşlar ve ihracat işlerinde yeni karar amışlardır. * MİLLİ sanayi birliği idare heyeti bu- gün bir toplantı yaparak sirginin son ha- zırlıkları görüşülecektir. Galatasaray Tise- si bahçeyi ve binanın ilk katını 1 Tem- muzda serigiye verebileceğini bildirmiş- tir. * CATALCA Jundarma kumandanlığı memnu mıntakada dolaşlığı görülen şüp- heli bir genci yakalıyarak İstanbul polis müdürlüğüne göndermişlir. İswi Yani © lan bu genç Edirneye gitmekte iken yan- lışlıkla memnu mıntakaya girdiğini söy- demiştir, * RAMİDEN ötedeki Pirluççi köyü ci- varındaki erman tutuşmuş, yedi, sekiz sant yandıktan sonra (söndürülmüşlür. Yangına sebep olanlar Jandarma tarafın» dan yakalanmışlır. * EYKAF idaresi, akalliyetlere ji va- kıfların da İdareye inlikali lâzım gelece- ğünl ileri sürerek, Sanasaryan hanının f- adesini istemek Bu bususta tef mıştır, * İNGİLTERE büyük elçisi Sir Persi Loren gidecektir. * Kırşehir felâketzedeleri için şimdiye ra 94 kuruşu bulmuştur, * YEŞİLKÖYDE Osmaniye telsiz istas- yonları kabloları için 5 bin, cereyan ve» recek elektrik kablosu içiçn de 10 bin Bi. ra sarfedilerek takviye edilecektir. * EVKAF idaresi 126 bin lira müleda- vil sermaye ile bir sular müdürlüğü kur- muştur. * ELEKTRİK şirketi umum! heyeti Ha- kındaki kürarı tasdik v fiye heyeti seçecektir. Ru surelie şirket idaresi resmen İfaaliyelten çekilmiş ola caktır. * 1940 senesinde toplanacak olan Mik Jetler Cemiyeti Afyon konferansına ba- zırlık olmak ve dünya afyon İstihsalâtı- nın tahdidini tetkik etmek üzere Cenev- rede toplanan afyon İslişari beyeline iş- tirak eden beyetimiz Iki gün kadar şehri» mize dönecektir. DIŞARDA; * Londrada bulunmakta olan Fransız hava heyetini dün Kral kabul etmiştir, * İngilterede Glaskovdn Yunanistan he sabına yapılmakta olan 1350 tonilâloluk desiroyer denize indirilmiştir. * Jamaik'de arelelerin mutalebafı ka- bul edilmiş ve bunun üzerine bölün mem Ieketle grevler bitmiştir. * Akalliyetler kongresinin gelecek top- lanlısını Ağustosta Stokolmde © yapacağı haber verilmekşledir. * Pariste çıkan Liberte gazelesi Sovyet filosunun bu sene içinde İstanbala, Bar- selonuya, Valensiyaya ziyaretler “yapaca- ğını yazmaktadır. * Milletler Cemiyeti genel sekreteri As venol, nin Milletler Cemiyetinden çe kileceğini bildiren notayı dün almıştır. * Yunan Kralı dün saat 11 de Faler ile Glifnda nrasında Ayoskozmoz sivil tayya- recilik meydanı İnşaatına başlanmıa töre- nine riyaset etmiş ve İlk taşı koymuştur. * Dün gece İngilterenin cenubunda ve Manş denizinde hüküm süren şiddetli bir fırtına bir çok tahribat yapmışlır. Bir çok balıkçı gemilerile yallar kay- bolurıştur. Bunlurdan bir kısmı da sula rın seyrini fakip etmektedirler. İki kişi- nin âkibetinden haber alınımanuştır. Bir çok tahlisiye gemileri gece imdat işaret leri odmuşlardır. * Amerika mesai nazırı Bayan Perkins Enlernasyonal iş konferansına iştirak çi- mek üzere Nevyorktan Cenevreye hâre- ket etmiştir. 24 üncü Beynelmilel Iş konferansı dün Cenevrede açılmış ve Brezilya sefiri Fal cao konferansa riyasetine intihap edi miştir, hir çocuğu oldu Berlin, 33 (A.A.) — Göring'in zevcesi bir kız çocuğu doğurmuştur. çocuk ve annesi şıhhattadırlar. Hitler, Göring ile zevcecine telefon ederek kendilerini hararetle tebrik et- miştir., Bütün gazeteler bu hadiseden memntüniyetle bahsetmektedirler. at yapılmaya başlan- | iki ay mezuniyelle memleketine | Mareşal Göring'in ” HABER — Akşam pos postası S HEZİRAN — 1938 Mi (ihtiyar işçilerin tekaütlüğü ai bu maksatla kanun çıkarılıyor Paris, 2 (A. A.) — Bugün mebusan meclisinde içtimai yardım encümeni mazbata muharriri ihtiyar işçiler için tekaüt hakkı tesis eden bir kararna- menin bu içtima devresinden evvel hü. kümet tarafından tanzimini istiyen bir encümen kararı okunmuştur. Bu - nun Üzerine meclis, ihtiyar işçilerin tekaüt hakkma dair olan kanım lâyi- basının müzakeresini 579 reyin ittila, kiyle kabul etmiş ve bu müzakerenin gelecek persembe günkü celsede ya - pılmasma 95 muhalife karşı 508 rey. le karar vermiştir. Iran Başvekili Veliahtın evlenme muameleleri için Önümüzdeki hafta Mısıra gidiyor Tahran, 2 (A. A.) — Bütün gaze. teler, veliaht ile Mısır kralmm kız kardeşinin nişanlanmaları dolayısiyle memleketin her tarafında yapılmakta olan halk şenliklerine sayfalar dolusu yazı tahsis etmekte ve iki memleket arasmdaki eski ve yeni münasebetleri hatırlatmaktadır. Evlenme muamelelerini görüşmek üzere başvekilin önümüzdeki hafta Mısıra hareket edeceği haberi her ta- rafta derin bir sevinç uyandırmıştır. Hükümet erkânile mebuslar, ve be. kadar yapılan yardım miktarı 201.378 if. | lediye meclisi azaları dün veliahdı tebrik etmişlerdir. — —— Yakalanan suçlular Bundan evvel yapılan ve o sırada faili bulunamıyan bazı vakaların suç» luları, emniyet ikinci şube müdürlüğü tarafından yapılan tahkikat ve teki- battan sonra, yakalamıştır. © — Bunlardan: Şişli, Feriköy ve Ye- nişehir civarmda birçok hırsızlıklar yapan sabıkalı Apostol ile Yorginin çaldıkları bütün mallar meydana çi- karılmıştır. Yodikule ve Samatya civarında ya. pılan bazı hırsızlıkların faillerinin de sabıkalı Ahmet Reşağ ile Kirkor ol- duğu anlaşılmış ve bu iki sabıkalı da dün yakayı ele vererek bütün cürüm- lerini itiraf etmişlerdir. Üsküdar Sulh Hukuk Hâkimliğindene Üsküdar Altunizade mahallesinde caki 6 yeni 4 pumaralı köşkte sakin- ler; Süleyman varisleri Şemseddin, Celâleddin, Salâhaddin ve Fatma: Davacı Mehmet Fehminin sizinle di. ğer hişsedarlarla müştereken ve şayi, an mutasarrıf bulunduğunuz Üskü - darda Altunizade mahallesinde Rauf paşa sokağında mükerrer 34 No.lu yirmi altı dönüm iki evlek 300 arşın bir kıt'a bağm zemini ile gürümunun ve yine mezkür mahal ve sokakta es- ki 6 yeni 4 No. hu kırk dönüm mikta- rmda gürümumilk mukataa)ı bir kıt'a bağ zemininin ve yine mezkür mahal ve sokakda eski 3 yeni iki numaralı diğer kırk dönüm miktarda gürumi milk maa köşk bir kıt'a bağın ve yi. »e mezkür mahalde eski 2.4, 6, 8 ve cedid 2.4-8-4 numaralı maatarla taş ocağı ve maabağ köşkün zemin ve eb- niyesi ve gürum ve eşçarınm kabili taksim olmadığı yapılan keşif netice - sinden mübendis raporile ehlivukuf ihbarlarından anlaşılmış ve gönderi . len tebligata rağmen itirazla mahke - meye gelmemiş olduğunuzdan mez - kür gayrimenkullerin usulen açık arttırma ile satılmak suretile şüyuun izalesine ve bedelinin hissedarlar ara- sında hisseleri nispetinde taksim ve tevziine ve masarifi muhakemenin hisseleri nispetinde taraflara aidiyeti. ne temyizi kabil olmak Üzere 14.4-938 tarihinde hissedarlardan Asım ile ha- zine vekilinin vicahlarında ve diğer müddeaaleyhlerin gıyaplarında karar verilmiş olmağla tarihi ilândan iti « baren sekiz gün zarfında temyizi da. va etmediğiniz takdirde mezkür ka - rar kat'iyet kespedeceği ihbar ve ilâ. nen tebliğ olunur. (11285) Balkanlarda posta hududu kalmıyacak Son babarda şehrimizde toplanacak olan posta kongresinde bu hususta müzakereler yapılacak Atina, 2 (A.A.) — Atina ajansı bildi- riyor. Önümüzdeki sene Buenos Aires de toplanacak olan dünya postaları kong” resinde müşterek bir hattı hareket ta- kib etmek üzere atinâda toplanmış olani Balkan antantı ve küçük antant posta konferansı bugün messisini bitirmiştir. Konfrana 70 teklif kabul eylemiştir. Bunların içinde Yunanistanın teklif et- tiği deniz tarifelerinin indirilmesi ve eş" ya nakliyatının posta kolisile yapılması işinin tevsii de vardır. Konfrans gelecek içtimamı teşriniev- velde İstanbulda yapacak ve Balkan dev Jetleri arasında posta ücretlerinin indi- rilmesini ve hatta büsbütün kaldırılmsı- sinr tedkik eyleyecektir. Italya, Çemberlayni pek beğeniyor Milâno, 2 (A.A.) — Bugün burada açılan harici siyaset konferansında bir nutuk söyliyen Kont Ciano vazi- yeti aydınlatmak ve uzlaşmak yolun. daki messilerinden dolayı Çemberlâ. yua ve Halifaks'dan sitayişkârane bir Tisanla bahsetmiştir. Yapılan tahminler hilâfına olarak Ciano, Çekoslovakya (o meselesinden bahsetmemiştir. Kont Ciano, Ro. ma - Berlin mihverinden medihkâr bir Hsanla bahsettikten sonra komü- nizmi tenkit etmiştir. Kont Ciani ezcümle demiştir ki: — Alman - İtalyan tesantidü ilk te- zahürünü, Bolşeviklik, İspanyada ge. niş bir hâreket vücuda getirmeğe çalış- sak suretiyle Avrupaya karşı yaptığı hücum esnasmda göstermiştir. Alman- ya ile İtalya bu hücuma karşı kat'i bir cephe alarak mücadeleye atılmışlardır. Mücadele henüz devam ediyor ve bü uğurda bir çok İtalyan kanr dökülmüş- tür.,, Balkanlar Gisno, Balkanlar meselesine geçerek, tarihi vaziyeti gibi değişmez bir.âmilin, sevkile abikâ gösterdiğini, e hotbinlik veya nüfuz düşünceleri beslemediğini, göki dostlukları idame ederken, samimi e iş birliği ve anlayış zihniyetile yeni dostluklar araştırdığını ehemmiyetle kaydeylemiştir. Bu hususta İtalyanın, Macaristan ve Arnavutlar ile olan bağ- Ispanyada Italyanın zayiatı Resmi malümata göre 9541ri buldu Roma, 2 — Resmen bildirildiğine gö- re, İtalyan gönüllülerinin İspanyadaki sayian, 1937 şubatı (Malaga muhare- besi) ile 1938 mayıs (Ebro muharebe - si) arasında 9341 i bulmuştur. Bunların arasında 191 i zabit, 1832 si neler olmak üzöre 2023 kişi ölmüş, 520- si zabit, 6476 sı meler olarak 6996 sı yaralanmış, 6 zabit, 157 nefer kaybol muş, 3 zabit ile 536 nefer esir düşmüş- tür, ——. Üç eroinel yakalandı Dün üç eroinciye daha cümümeş - hud yapılmıştır. Süleymaniyede, Dök- mecilerde 52 numarada oturan ve ay. ni yerde maângozluk yapan Ahmet ve ayni eve misafir gelen Halide ile Battan, biribirlerine eroin satmaktay» ken, kendilerine birdenbire cürmümeş hud yapılmış ve her üçü de iki paket eroinle yakalanmıştır. .—— Üç de eörarkeş yakalandı Dün saat 18 de Çengelköyünden Çamlıca sırtlarma doğru uzanan Aşık paşa çiftliğindeki fundalıklar birden « bire tutuşmuş ve etraftan yetişenler tarafından yangın 500 metre murab. bar fundalık yandıktan sonra güçlükle söndürilmi!ştür. Yapılan tahkikattan, yangınm çifte Yikte çalışan Trabzonlu Mustafanm silığı bir sigaradan çıktığı anlaş'imış ve Mustafa hakkında takibata başlan. mistir, larını ve Yugoslavya ile de Belgrad an. Jaşmaların hatırlatmıştır, Eski Avusturya Başvekili Şuşnig Belve- der şatosundan çıkarıldı Şuşnigin Viyanadan Almanyaya gö. türüldüğü hakkındaki haberler son günlerde Almanya tarafından tekzib edilmişti. “Taymis”" gazetesinin Viya. na muhabirinin bildirdiğine göre, seki Avusturya başvekili, memleketin Al - manyaya ilhekmdanberi bulunduğu Belveder şatosundan çıkarılmıştır. Ge. çen cuma akşamı kapalı bir otomobil- le gatoya gelen sivil polisler Şuşnigi alıp götürmüşlerdir. Ertesi gün de Şugrigin ayni şatoda bulunan babasıyla ev işleri görmekte olan bir kadın arkadaşı da şatoyu ter. İtalyanm bu memleketlere coğrafi ve | Matlar ŞişhOĞak ayy e e l arya devleti, €şya deposuna maklolun- saatı! 3 ki ya Şuşnigin Kassel civardaki “siyasi mahpuslara mahsus tecrid kampına götürüldüğü zannedilmektedir. Viya - nanın son polis müdürü ve milletler a- rast polis birliğinin eski reisi Dr. Mi. hael Şkubl da bu kampta bulunmak. tadır. (Bir ajans telgrafma göre ise Şuşnig Belveder şatosundan daha mü- tevazı bir ikametgâha nakledilmiştir.) Diğer taraftan, Şuşnigin bulunduğu şatonun yanındaki evlere, arık şatoys bakan pencereleri açabilecekleri bildi. rilmiştir. Şugniz şatoya konulduktan” sonra, bu evlerin o taraftaki pencere lerini açmaları yasak edilmişti. amemiemalay apeme ai abalı geyeklei b duyarlar? TAN Itimat yar Boşlarafı 2 incide kırı, tabiate aykırı, mantuk ve hesabi aykırı ise el elile iş görmeğe, konu ko” şu yardımiyle evini ateşten çalışan Çinlilerin böyle bir zafer kazs$” maları da o kadar imkânsız bir şeydi” Taş çatlasa sakakuşu horoz, köpek 9 tavuk olamaz, vesselâm. Ey “Büyük Ustad,,! Sakakuşu boro# köpek de tavuk olamaz ama 400 mi” yonluk bir kütle, anayurduna saldırdığı zaman korkunç bir kav kesilebilir ve hattâ bunun böyle ol9$" sından daha tabül bir şey olamaz. nun izahmı Evliya Çelebi cildlerini” bulmak mümkün değildir; sadece Bİ seleri akıl ve mantıkla muhakeme meniz ve yakın tarihin orta ee duğunuz zamanlarına alt büyük yayi Tarını hatırlamanız kâfidir. sa ERA p ik e Nİ tarassut eden wemur, Mustafa ve Mazhar isminde iKİ kalınm çıktığını görerek peşe düşmüş ve kendilerini yakalıyart Takola getirmiştir. eyi * Araştırmada, üzerlerinde iki gra” “e rar bulunmuştur. Yapılan tahk bunlara esrar verenin Muh ai r rıst Nadide olduğu anlaşılmış ** j dide de yakalanmıştır.