9 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

9 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

desi MAŞİEA 5 HAZIRAN — 1938 MİRİ KOVBOYLAR BİYARIND Haypur ARABA iLE ALTINLARI ALIP Kaçtı, MiKi iLE ŞiL- Yo MAHCUP BIR HALDE KÖYE DÖNMEYE | Giz — Şekerim biliyorum, bu işler seni üz. dü dedi. Ne yapalım. Paris, Peşte, Ber- lin vatanımız değil ya.. Temmuzun orta. sında gideriz.. Gene işleri hallederiz. Ben yarın nüfusa evli olduğumuzu kaydettiri. ririm. — Nafile... Kaydettiremezsin. — Niçin.! — Çünkü cumhuriyet (devrinden bir erkek ne kadar büyük bir serseri, ne ka. dar rezil bir maceraperest olursa © olsun kanun karşısında ayni zamanda iki ni- kâhlı karısı olamaz da ondan... Ve bunu söylerken masanım üstüne. bir kâğıt attı.. Ve ellerine yüzünü kapıyarak | ağlamağa başladı. Necati kâğıdı eline aldı ve okudu. Fatma Behiye Caner. Doğum yeri Kon ya, Doğduğu tarih 1316 tebcası Türk.. 1333 de Konyada mülâzim (Necatiile nikâhlarınn aktedilmiş- olduğu getirilen Gürak've ilh., in “AFkasnı okulamadı. Yüzü” üzerinde çiy taneler ve titreşen koyu penbe bir güle benziyordu. Hem kizarmışlı. Hem de terlemişti. — Karıcğım, diye kekeledi. Karıcığım, yemin ederim ki bu bir yanlıştıktır. Dur sana izah edeyim. Genç kadın arkasını o döndü kapıya doğru yürürken hiçbir izah dinleyemem.. Alçak rezil. Yanıma yaklaşma avaz 2. vaz bağırırım. Bütün yazıhaneyi başıma toplarım, diye cevap verdi ve şimdi yük. sek sesle hıçkırmağa başlamıştı: — Şimdi yazthanede neden çok çalıştı- Emi, rhesai' saatinden "fazla © kaldığını söylediğini anlıyorum. o Tuu., Yazıklar olsun sara! — Vallahi Meliha.. — Sus. Bir söz söylersen yangın var diye bağırırım... o karısını hiçbir çün bu kadar sinir. li görmemişti. O kadar tatlı, tatlı geçinir. kön birdenbire bu seyahat nasıl akıllârı- | ma gelmiş ailelerinin tarlını böyle kaçır. Mişti, Behiye'.. Fakat onunla eviönip ayrıla. lr. Bir asır geçmiş gibiydi. Bu bir harp Macerası idi. Kimsesiz bir kız demişlerdi ona, Konyada evlenmişti. Sonra altı ay bile nikâhında kalmıyan kızın hafiflik. lerini işitmiş bir boş kâğıdını ve nikâhı. İ ni yollıyarak sıyrılmış gitmişti bu işten. nereden karşısına (o çıkıyordu bu macerat,. P Karnı ağlıyordu. — Meliha başın için! — Süs. Sus! Dk Yazıhanede böyle bir sahne onun istik. belini mahvedebilirdi.. Karısmı yalnız lu. Ceketini yukardan getir- tebliseydi karrsile beraber dışart çıkacak, Ohu buradan uzaklaştıracaktı. Fakat İçeriye nasıl olur da bir hademe çağıra. bilirdi, Dışarı çıktı. Kapının önünde dur- “lu. İlk geçen odacıya: — Yukardan benim ceketimle şapkamt Retir dedi, Hep kapının önünde onun gelmesini ei Bu suretle karısı da içerde ağlar Poşaltır ve hiraz daha saki! ii Ni sakinleşmiş hayretle Ceketi gelirce dışardâ giydi. Şapkasını eline alir. İçeri girdiği zaman karısını BU HALLEİİ HEP $ı SAYDI vi Suad Derviş NMÜTu S tahmin ettiğinden fazla sakinleşmiş bul- flu, Çantasından çıkardığı bir pudra ku. tusunun aynasına bakarak yüzürü pud. ralayıp rujunu da tashih ediyordu. Neca. ti ona itiraz kabul etmez bir sesle: — Hüydi, dedi. Eve gidiyoruz. Eve gidinceye kadar otomobilde hiç ko- nuşmadılar. Evde izahat verdi anlattı. — Bu kadını belki yirmi senedir gör. medim. Ne olduğundan bile haberim yoktu. Karıcığım nereden çıktı boşa. mıştım kendisisi. Neden nüfüsuma evli olduğumuzu yazdırdı bilmiyorum. Şu me #eleyi nüfus dairesine gidip (bir tahkik edelim, Ertesi gün nüfus dairesine gitti. Ve İşi tahkik ettiler, Bundan beş ay evvel Fatma Behiye na. tundaki kadın gelmiş Konyadan getirt. tiği müsbet evraklarla nikâhmi nüfus kü. #üğüne geçirmiş ve Caner soyadını da almış. Kadın şimdi nerede? Bu ismi ne yapacak kimse bilmiyor? Çildermak işten bile"değildi. — Fâkat kardeş 1933 de biz evlendik. altı ay geçmeden ayrıldık. Nüfus memuru ince sesile bayan bize nikâhı isbat eder kâğıt getirdi. Zatsâliniz de talâkı tesbit eder mahiyette bir vesi, ka getiriniz.. Hay, hay şimdi bunu siler veni zevcenizi nüfusa tescil ederiz. — Fakat böyle resmi bir kâğıt nereden hulayım. Kendisini o zaman şahit huzu. runda tatlik ettim boş kâğıdını da evine yolladım. — O halde o şahitleri buldurunuz . — Kardeşim kimbilir adamlar öldü mü kaldı mı? Nerededirler.. ben şimdi e ya. nayım, Maziüm tavırlı nüfus memurunun sab- rı tükenmişti. — A kardeşim ben ne bileyim dedi. Ne vaparsanız yapınız, fakat beni işgal et. meyiniz arkanızda elliden (fazla eshabı mesâlih bekliyor. Bir hatadır o Yalnız #izin işinizle uğraşıyorum. Gidin Allah aşkıma başımdan, Bir avukata Odanışın vahu!., Diye Necatiyi odadan koğdu. *. B ERMEYİNCE mabut. ne yapsın Mahmut derler. Zavallı Necati, Talie inanaydım ona talisiz derdim. Fa- kat şimdi yalnız ihmalci diyorum, Me. Meni vaziyetini eğer tam tesbit ve tescil ettirtmiş olsaydı başına bu dertler gelmez ti. Bütün hayatınca tahayyül ettiği bir i. si hayalden hakikate ka!bedeceği bir sıra. da başma böyle bir felâket gelmişti. Ama kabahat kimde? Artık bu derde tek başına çare bulamıyacağına aklı ke. since bir sürü avukata müracast etti. İç- lerinden bir avukat onlara şu aklı öğretti. Mahkemede iki şahit dinleterek bu ta. lâkm olduğu tarihi tesbit ettirmek sonra kararı alâkadara tebliğ ettirmek. Kanuni temyiz müddetini bekledikten sonra eski nikâhı sildirip yeni nikâhı kaydettirmek, Mesele basitti... Fakat bu defa da iş değişiyordu. Mahkemelerin tatil mevsiminde idiler, Mi M AHKEMELERİN açılacağı güne kadar bu vaziyette yaşıyamıyaca- ını büyük bir katiyetle kocasına söyli. $iMDi BİR AT iLE BINERDİK VE YO- RULMAPAN »», | e 5 Rİ HABER — Esam Botun yen Meliha, Samsundaki kız kardeşine misafir gitti. Necati karısile Avrupada geçireceğini tahayyül ettiği bu tatil ayla- rını tek başına İstanbulda geçirdi. Hat. lâ birçok günler can sıkıntısından yazı. haneye gidip çalıştı bile, Nihayet tatil mevsimi geçti. o açıldı. Şahitler dinlenildi. Talâk (tesbit edildi. Ylam çıkarıldı. Fatma Behiye malüm bir yerde olmadığı için ilâm gazete ile ilân edildi. Ve gazeteye « basıldığının ikinci günü gıyap kararına itiraz edildi. Fatma Behiye kocasile hâlâ (nikâhlı bulunduğunu iddiz ediyor;kendisine bak maktan istinkâf eden bu adamın ya evi- ne dönmesini yahud da kendisine nafa. ka vermesini istiyordu. Bu kâğıttan Fatma Behiyeninadresini | * öğrenince ona gitmeğe onunla konuşma. ğa ve böyle bir işe niçin teşebbüs ettiği. ni ondan öğrenmeğe karar verdi. Taksimde yeni apartrmarların birinde olüruyordu. Or güzel bir salona aldılar. Koridorlarda kadın ayuk sesleri kahka- halar, fısıltılar işitiliyor. İçerde bir oda, da radyo çaliyordu. Nihayet onu beklemesi için aldıkları odaya güzel bir kadın girdi. Vaktile güneşten yanmış bakır yüzlü ve çelik vücutlu bir ihtiyat zabitile evlen. miş olan kadın, bu penbe çehreli şişman. ca memuru birdenbire tamyamadı. Fakat onu tanıyınca eski bir ahbab karşılar gi- bi karşıladı: — O Necati sen misin diyordu. Ama da değişmişsin... Çok o memnun oldum geldiğine... Bu kâğıdı alır almaz bu ka. dar koşa koşa geleceğini hiç zanretmiyor. dum.. Ayrıldıkları gündenberi bu kadınne olmuştu!... Kapınm dışmdaki kadm 3- yak sesleri bu tıkırtılar.. Bu gülüşmeler neydi.. Garip bir hava içinde bunalıp kalmış olan Necati onun sözlerine cevap vermedi, sadec: — Niçin bunu yaptır? diye sordu. Kadın epey hayat tecrübeleri görmüşe benziyordu: — Ne yapayım yavrum deği bir miras meselesi çrktr. Biliyorsun o zengin değil- dim. Senden ayrıldıktan sonra hayatta epey sıkıntı çektim.. Bu mirasa konmak, biran evvel parayı elime almak icap e. diyordu. Resmi muamele yapmak için bir soyadına ihtiyacım varmış. Soyadı alma. Xa müracaat ettim, aksi igbi Konyada nikâhlandığımız zaman nikâh, nüfus kâ Zıdıma kadar geçmiş. Kocanın İsmini a- lacaksın dediler. Öldü dedim anlatama. dım. Boşandım dedim < anlatamadım. İsbat et o halde kaydı sil kâğıdından de. diler. Nereden isbat bulayım.Nihayet ara ya, araya senin kütüğünü buldum. Belki orada bosandığımız kayıtlı o diyordum. Halbuki ne gezer evli olduğumuz bile yazılmamış Bizim talâkı tesbit edecek ve sikam yoktu. Fakat evli olduğumuzu tes. bit edecek kâğıtlar bulunduğu için benim nüfusumdan seni sildireceğime senin nü. fusuna kendimi o yazdırdım. Cok şükür miras meselesini derhal hallettim, Gülüyordu. (Sonu var) AR Çizen ©” Yazan ve YALTTNSNEY 9 HAZİRAN — 1938 PERŞEMBE Hicri: 1357 — Rebiülâhır; 10 dümevin m. 429 19,61 “anan Döl ikinin Akşam Yet hama 228 12,13 16,13 1941 21,39 2,10 Lüzumlu Telefonlar Yangın: İstanbul için: 24222, Reyoğlu Için: 44644, Kadıköy İçin: 60020, Üsküder için: 60623. Yeşilköy, Bakırköy, Bebek, Tarabya, Büyükdere,Fenerbahçe, Kandilli, Eren. köy, Karlal, Büyükada, İeybeli, Burgaz, Kınalı, için: Telefon muhabere memu- Tuna yangın demek kâfidir. Rami itfatyesi: 22711 Denir , 36, 20 Veyazıl kulesi; 21996. Galata yangın kulesi: 40060, $ihhi imdad: 44994. Müddelumumilik: 72290. Emniyet müdürlüğü: 24382, Elektrik Şirketi: Beyoğlu: 44801 » İstanbul: 24378. 1 Sular: İdaresi: Beyoğlu: 44783. Beşiktaş: 40938, Cibali: 20272. Nuruossa niye: 21708. Üsküdar - Kadıköy: 60773. Havagazi: İstanbal: 24375. Kadıköy: 00790. Beyoğlu: d484Z. Taksi Otomobili İstemek İçin Beyoğlu elheti: 49084. Bebek ciheti: 36 - 101, Kadıköy ciheti: 60447, Denizyolları İstanbul acenteliği: 22740. Karaköy: 42302. Pazartesi Tophaneden 16,30 Mudanya, 20 Bandırma Salı Tophaneden 9,30 İzmit, 16,30 Mudanya, 19 Karabiga, 20 Bundırma, Ga- latadan 12 Karadeniz, Sirkeciden 10 Mersin. Çarşamba Töphaneden 16,30 Mudanya, 20 Bandırma, Sirkeciden 15 Ayva. lık, 18 Bartın. Perşembe Tophaneden 9,30 İzmit, 16,30 Mudanya, 20 Bandırma, Galatadan 12, Karadeniz, Cuma Tophaneden 16,30 Mudanya, 19 Karabiga, Sirkeciden 10, Mersin. Cumartesi Tophaneden 14, Mudanya, 20, Bandırma, Sirkeciden 15, Ayvalık, 18, Barlın Pazar Topbaneden 9, İmroz, 90,30 İzinit, Galatadan 8,30 Mudanya, 10,30 Ts. mir Sör, 12, Karadeniz, 22,20 Mudunya, Yarın hareket edecek vapurlar: Teplisneden 16,30 &a Sirkeciden Mersin postaları, Vizeler R Ayasofya, Roma - Bizons, Yünan eserleri ve Çini Köşk, Askeri Müze ve sarnıçlar, Ticaret ve Sanayi Müzesi, Sılki Müze: (Bu müzeler hergün sanal 10 dan 16 ya kadar açıktır.) Türk ve İslâm eserleri müzesi; Pazartesiden haşka hergün sast 10 den 16 ya kadar ve Cuma günleri 16 dan 17 ye kadar açıktır. Topkapı Müzesi: Hergün sant 13 den 16 ya kadar açıktır, Memleket Dışı Deniz Seferleri Romanya vapurları: Cumartesi günleri 13 de Kösteneeye; Salı günleri 18 da Pire, Beyrut, İskenderiye, İtalyan vapurları: Cura günleri saat 10 du Pire, Brendizi, Venedik, Triyeste, Avrupa Hattı Sirkeci İstasyon Mödürlüğn Telefon 23079 Semplon ekspresi hergün Sirkeciden saat 22 de kalkar ve Avrupadan geleni sent 7,25 te Sirkeciye muvasalst eder. Konransiyonel 20,30 da kalkar, 10,22 de gelir. Edirne postası: ergün saat 8,50 de hareket erler, 19,33 de gelir. Anadolu Hattı Hergün bareket eden şimendiferler: Sant $ de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakır Eskişehir, 19,10 da Ankara ekspresi, 20 de Adapazarı. Bu trenlerden saat 9 da hareket eden Ankara muhteliti Pazartesi, Çarşamba ve Cuma güüleri Haleb ve Musula kadar sefer elmektedir. MÜNAKASA İLANLARI: 5 Devlet demiryolları idaresinin muhammen bedeli (10780) lira olan iki ka» Jem yeşil ve kırmızı renkli döşemelik keçi derisi 14-6-938 salı günü saat 15,30 da kapalı zar( usülile Ankarada idare binasında satın alınacaktır. y GEÇEN SENE BUGUN NE OLDU? * Meşhur sinema artisti Con Harlov öldü. *. Emir Abdullah memleketine hareket etti. ikisi Mudanya, 10,00 da ve Samsun, 15,30 da Istanbul Radyosu 10 HAZİRAN — 1938 CUMA 18,30 plâkla dans musikisi, o 19,15 kon. ferans, çocuk terbiyesi, Ali Kümi Akyüz. 19555 Borsa: haberleri, 20 Muzaffer İlkar ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,45 hava raporu, 20,48 Ömer Rıza tarafından arapça söylev, 21 Müzeyyen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, © İsnat ayarı), 2145 orkestra, 22,15 sjans haberleri, 22.30 plâkla sololar, opera ve operet parçaları, 23 son haberler ve ertesi günün propramı, 73 son. BÜK 18,15 küçük orkestra, 18,55 piyano kon- seri, 21.30 Belgraddan Avrupa konseri, 23 kafe konser, BUDAPEŞTE: z 19,05 hafif piyano, 20,15 sigan orkes- Utrası, 21.30 Avrupa konseri, o 23,10 car. bint, 2425 sizen orkestrası, BERLİN: 18, senfonik Bohem müziği, 19 varyete (plâk), 20,10 bando, 21 radyo orkestrası, ŞEHZADEBAŞI * TURAN TİYATROSU Halk San'atkirı Naşif ve arkâdaşları © YENİ VARYETELER., (Şairin Kızv), Komedi 3 perde ; Dans, Solo, Düet, Var- yele: Löcalar 100; Heryer 20; Paradi 10 Alemdar Sineması İKİ FİLM 1 — Romeo Jülyet 2 —Lüi: Sütçü, Boksör 23,30 hafif müzik, ve cazbant, İ, serenat- lar, ROMA: 21 hafif müzik, 22 temsil, 22,45 kisik konser, 23,40 cszban!, ; VARŞOVA: 19,10 senfonik koter, 20 operet popuri- leri, 21,30 Avrupa konseri nakli, 2255 plâk,