9 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE; * Gümüşsuyundan Dolmabahçeye, İnen yolun belon inşası bilmişti. Üzeri zayik döşenecektir, 22500 bire; len mozsyik döşeme işine ayın on beşinde başlanacaklır. * Binaların numara levhaları için 125 kuruş konmuştur. Düşmüş, ve yeniden ta- kılşecak numaralardan bu ücret alınacak ur, : * Viyanalı tanınmış dahiliye mülehassı- sı doktor Oto Pürgaz sıhhiye vekâleti em» rinde çalışmayı kabul (etmiştir. Doktor yakında memlekelimize gelecek ve Ankara 8 hastanesinde çalışacaktır. niversiteye yeni (o slınacak ecnebi profesörler için müzakereler bilmek özere dir. Bu arada radyoloji kürsüsüne Skalit, zer, iktisat fakültesine de Graz üniversile si reklörü getirilecektir. * Üniversitede bu sene esaslı inşhat ya- pılacak, bu arada merkez binssı tamir gö reçek ve Süleymaniye tarafına 000 kişi- lik bir konferans salonu inşa edilecektir. * Kadastro işleri Fatih kazasının Fe. ner mahiyesine bağı Hayder ve Küçük- mustafapaşa mahallelerinde dünden itiba- ren başlamıştır. Ba mahajlelerdeki ev sa bipleri kadastro esnasında evlerinde bu- Yunacaklardır. Bulunmadıkları (takdirde memurlar kendilerine (verilecek evraka göre muamele yapacaklardır. * Anadoluda türneye çıkmış olan şehir #iyalrosu artistleri İstanbula dönmüşler- dir. Sanatkârlar ağustosta İzmir sergisine giderek terasiller vereceklerdir. * Askeri müzenin (sü günlerinde ziya- ret Ücreti beş kuruşa indirilmiştir. “Çöp arabalarının o gürülü (çıkarma Yarına mani olmak için arabalara “çelik makaa,, konulmasına karar vorileiştir. * Galala rıhtımı üzerinde yapılmakta olan yeni yolcu salonunun inşaatı yakın- da bilecektir. Salonun dahili tertihatı için 40 bin liralık tahsisat konmuşlur. * Ticare odası umum! heyet toplantı. sı dün, ekseriyet olmadığından, gelecek çarşambaya kalmıştır. * Mühendis ve mimarlar hakkındaki ye- ni kanun lâyihasına eklenen bir maddeye göre, devlet hizmetinde çalışan mühendis ve mimarlar muallimlik de yapabilecek lerdir, * Adliye tarafından gönderilerek celp ve İbbarnamelerin şahıslara posla yasıta- sife yollanması bakkındaki kanun yakin: da Mecliste müzakere olunacaktır. Posta idaresinin bu gibi evraklan (alacağı &c- rel bu kanunla tesbit edilecektir, * Ham madde buhranına karşı kati bir tedbir olarak, Amerikadan gelecek bu gibi bazı malların hiçbir kayda tabi tutulma. dan ithali kararlaştırılmıştır. * Oyun Ület ve vasıtalarından alınacak resim hakkındaki kamın Myibası meclise verilmiştir. Lâyihaya göre, belediyelerce rdodon 3, diğer âletlerden 3 er lira re- sim almacaktır. * İstanbul bapishanesindeki mevkufla- rın, Edirne, Mersin, Samsun, ve Bursa ha- pishanelerine nakli devam (etmektedir. Bina boşaltıldıktan sonra yıkılmasına ya- kında haşlanacaktır. * Cenuzelere örtülecek bayraklar hak- kında duhiliye vekâletinden © vilâyellere tebliğ yapılmıştır. Buna göre, bayrak yal- ar a yy katör Osman beyin köşkünü (geçtikten sonra bir kahveye vasıl olduk, Burası da bir mesiredir. Beş dakika dinlendik, Ulu çamie giltik. Sonra Yıldırım Beyazıt tür. besini ziyaret ettik, Türbedar efendi bize Beyazıdın ayeti kerime yazılı olan hır- kasını çıkardı. Üzerinde hayretle bir çok dakikalar durduk. (Zırh altına giyilmiş bu gömlek bugün Türk » İslâm eserleri müzesinde, Okuycularıma gidip görme- lerini tavsiye ederim). o Buradan Yeşil camie gittik. Yakınımda bulunan bir kah vede oturduk. Sonra arakacı bizi gayet güzel yollardan geçirerek Bursanın kala. balık olan çarşısına getirdi. Oradan Os. man ve Orhan beylerin türbelerini gidip gezdik, Burada gayet metin ve müzeyyen bir de saat kulesi vardır. Resmi ve dini günlerde atılmak üzere iki tane de top bulunuyor. Buradan O Hisariçi, Üftade Sultan denilen yerden Pınarbaşı mesire. sine geldik. Bayram münascbetile çok ka labalıktı. Bir tarafta oyunlara mahsus yerler, diğer tarafta salıncaklar, dolap. lar, kabvehaneler vardı. Bir kahvede sey yar kebahçıların birinden kebab yedik. Kahve içtikten sonra Kadı köşküne git tik. Burası bağlık veyüksek bir yer. İhtiyar bir adam bir kulübe içinde kah- vecilik yapıyor. Orada (Bayraklı dede, Pırladı dede, Hançer dede, Gürgür dede isimlerindeki zevatın kabirlerini ziyaret ettik Buradan da ohaslanş, İslahhane (sanatlar mektebi) önünden geçerek çok inin İİİ ank HABER — Akşöm bosts. sam ihtiyar bir kadın nız memlekele büyük bizmeti dokunmuş, veya vazife başında ölenlerin cenazeleri. ne örlülecek ve buna mahallin en büyük mülki âmiri izin verecektir. * Haliç (ovapurlarımı işleten (belediye liman idaresine şikâyette bulunarak, Hs- liçteki birçok fabrikaların, işçilerini ken- di motörlerile maklelmelerinin nizamna- meye mugayir olduğunu bildirmiştir, * İstanbul liman reisi Zühtü Bandırma reisliğine, İstanbula fen heyeti azaların- dan Hayrettin, Bandırma limen reisi de İstanbul fen heyeti azslığına tayin edilmiş lerdir, * Veremle mücadele (o cemiyeti, şirketi hayriyenin 74 numaralı vapurile önümüz deki çumartesi günü Adalara ve Boğaziçi- ne bir gezinti tertip elmiştir. Gezinti öğ- leden sonra yapılacaktır. * Ankara sergi evinde açılmış olan kız enstitüleri vw mat okulları (sergisini 16 gün zarfında 59900 kişi ziyaret etmiştir. DIŞARDA: * Meksikada ecnebi pelrol kumpanyala rı tarafından, istimlik kanunu aleyhinde yapılan davayı ve petrol tesisatının ken dilerine iadesi hakkındaki talebi hâkim reddetmiştir. Maamafih hükümet tarafın. dan müsadere edilmiş olan dosya ticare bonoları ve bagkalardaki paraların kum- panyalara iadesine karar vermiştir. * Misrr haşvekili Mahmut paşa gazete. lere kapitülâsyonların ilgası hakkındaki Montrö mukavelesi bütün alâkadar der. letler #arafından tasdik edilir o edilmez ezkör devletlerle bir ikamet mukavelesi için Mışırın müzakerelere girişeceği- ni bildirmiştir. * Uruşvay mebusan meclisinde bir 108 yalist mebusun talebi üzerinç meclis Uu- rugvaydaki nazi mekteblerinin tarzı mess fleri hakkında tahkikata. bulunmak öze re bir komisyon teşkil elmiştir. * Fransada teyyareci Rossi, saaite vasa- 11 40) kilemelre 400 metre ile 5 bin kile metreyi 13 saat 27 dakika 88 saniyede ka tetmiştir. Rossi, bu o suretle üç enternas- Yonal sürat rekoru kırılmış olmaktadır. * Amerika reisicumburu Ruzvelt, eene b memleketlerde müesses © hükümellere karşı isyan ede n yanında hizmet #- lan Amerikan tayyarecilerinin o pilotluk diplomalerının geri alınacağını o bildir. miştir. * “Frans Meriette” mayını “Böde, dün iyam meclisi hariciye encümeninde Da lndiye bölümetinin teşekköltindenberi diş politikadaki faaliyeti hakkında izahat ver- miştir, * Avusturya istikrazları sendikaları bu. gün Londrada içtima edecek ve Almanya- sn bu İstikrazların faizleri o hakkındaki battı hareketi neticesinde © ortaya çıkan ratiyeti tetkik eyliyecektir. * Doktorlar İagiliz kraliçesine birkaç hafta dışarı çıkmamayı tavsiye etmişler dir. Kraliçe nezleden rahalsızdır, * Pankikot bayramı fatilini Berttesga- dende geçiren Hitler dün Berline döymüş- tür. * Meksikada gsf general Sedillö taraf- ları ve eski Sanlui valisi albay Netro hü- kümete Leslini olmuştur. * Avrupa ekalliye'ler kongresi, bu sene 25 ve 26 ağuslaşla Stokhulında toplanacale tr. meşhur olan Hacıvat türbesini (ziyaret ettik. Buradan da eşki kaplıcaya gittik. * Kaplıcada geçirilen gece — Eski kap canın kapıdan girilirce ortasında bir havuz vardır, suyu soğuktur, Etrafında odalar vardır ki her birinde dörder beşer karyola mevcuttur. Buralarda soyunulup banyoftagirilir. Yıkandık. Biraz dinlen. dik. Sonra Bekârlar ve Kara Mustafa kaplıcalarını gezdik. Yeni kaplıcaya gel- dik. Niyetimiz bu geceyi bu kaplıcada geçirdikten sonra ertesi gün erkenden Istanbula dönmekti, Bir gece evvel yat. tığımız otelden çantamızı mezkür kaplı. Caya getirttik. Akşam (vemeğini kırda yedik. Bademli denilen yerdeki kahveye gittik. Sonra kaplıcaya girdik. Kaplıca çok kalabalıktı. Rahat edemedik, Sabaha kadar bir kaç defa yıkandık. Sabahleyin bülbül sesleri ile uyandım. Araba ile is. tasyona indim. Bahçe dahilindeki kahve- de oturduk. Nihayet tren geldi. * Dönüş — Tesadiile bakın ki Mudan. ya iskelesinde bizi gene Edremit vapuru bekliyordu. Bozburunu (geçince lodaş rüzgârı ile kabaran denizde sallanmağa başlariık. Adalar hizasında daha çok sal. landık. Vapurda kadınlar, erkekler, ço. luk çocuktan korkmıyan kalmadı. Edre. mit vapuru İstanbul limanında şamandı. raya halatını bağladıktan sonra sefineye hücum eden sandalların birisine bindik, dışarıya çıktık. Bu küçücük, iptida? seyahatname, bü. gün bir tarih vesikasr olmustur. Reşat Ekrem KOÇU. Diri diri yandı Dün Kadıköyü Yaldeği tüyleri ürperten bir vaka olmuş ve 80 yaşında bir kadın diri diri yanarak öl. müştür. Yeldeğirmeninde Eminbey çıkmazın. da oturan Kemal namında bir zatın bü. yük annesi 80 yaşında Ayşe gece saat 2 ye doğru yatarken, yatağının etrafın. daki tahta kurularını yakarak öldürmek istemiş fakat elindeki lâmba ile kendi saç ları tutuşmuş ve zavallı kadın ateşi sön düremediğinden biraz sonra bütün vücu, du tutuşmuştur. Etraftan o yetişilinceye kadar kadın ölmüştür. asama Su yalağına düşen bir çocuk boğuldu Dün Anadoluhisarında Göksu çayır da oynamakta olan Fatma (İsminde bir | buçuk yaşlarında bir çocuk, orada hay, | vanların su içmesi için yapılan su yala. ğına düşmüş, ve bunu etraftan da görüp imdada gelen olmadığından zavallı yav. rucuk boğulmuştur. Zabıta ulak çocu- tahkikat yapmaktadır. yakalandı Yalovanın Çınarcık nahiyesinde Meh- met namında bir adamı tabanca İle öl- düren ve sonra kaçarak izini kaybeden, Millet vapuru kömürcülerinden Çınarcık lı İsmailin, ikinci şube memurlarının sıkı takibi neticesinde Aksarayda karısı Fatma ile oturmakta olduğu anlaşılmış ve katil dün geçe, teykif edilerek Yalova müddeiumumtliğine sevkedilmiştir. emi Poliste Yaralama vakaları * Dün saat 15 de Erenköyünde bir demirci dükkânında çalışan Tahsin İle, ayni dükkân sahiplerinden Mehmet ara- sında bir kavga çıkmış ve Tahsin eline geçirdiği bir demiri Mehmedin başına vurarak arkadaşını yaralamıştır. * — Kocamustafapaşada oturan Lütfi İsminde bir adam dün saat 9 radelerinde bir senedenberi evli olduğu ve üç aydan beri ayrı yaşadığı karısı Güslümü, Fat mahkemesi önünde kolundan jiletle ya. ralamıştır. * — Lângada Hisardibinde oturan 17 yaşlarında Marika, nişanlısı terzi Far. manidi tarafından sol yanağından jiletle yaralanmıştır. Vakadan sonra firar eden Farmanidi zabıta tarafndan sranmak. tadır. Yaralı Haseki hastanesine yatırıl- mıştır. * — Hasköyde sandalcı Halil ile, Fe. ser iskelesinde sandalcı Hakkı deniz or. tasında biribirlerile kavga (etmişler ve bu sırada basamak tahtalarile biribirle. rini başlarından yaralamışlar ve bu ara- da Halil denize düşmüştür. Etraftan yetişenler bu gözü kızgın kavgacıları dar ayırmışlardır. At tepmiş Fatihde oturan 9 yaşlarında Alâeddin isminde bir çocuk, sokakta oynarken ek. mekçi Kitkorun beygirinin yanına sokul. muş bu sırada beygirin savurduğu bir tek me ile yüzünden, çenesinden yaralana. rak Cerrahpaşa hastanesine yatırılmış- tır. Molosikie! kazası Dün Ortaköy yolunda bir motosiklet kazası olmuş, Kemalin idâre ettiği 84 numaralı motosiklet saat 11 de Ortaköy. den Beşiktaşa gelirken, temizlik amele- sinden 50 yaşlarımda hact Mehmede çar parak bacağının kırılmasına ve başından yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Yara Iı Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Hırsızlık Rıfat isminde bir sabıkalı, Galatada kasaplar caddesinde otuan (o Kirkocun bazı eşyasını çalmış fakat rabıta memur, ları tarfından biraz sonra yakalanmıştır. Koca adam çocuğu dövmüş Taksimde Dağcılık khübünde amelelik eder Zühtü oğlu Saime, klübün spor me. murluğunu yapan Aleksi ismindeki Rus nedense kısmış ve küçük (oçocuğu fens halde döğmüştür. İşe zabıta müdahale etmiş ve Aleksi hakkında takibata başlanmıştır. sindek VE 9 HAZİRAN — 1938 — 2 —— Sergi Nişantaşındaki Işık lisesi bir sergi açmışlardır. Sergide mahsulü olan elişleri bir tarzda tertip edilmiştir. talebeleri ders senesi içinde hazırladıkları eserlerle mektebin ilk kısım talebelerinin bir senelik mesai de teşhir edilmektedir, Gösterilen eşya zevki selimi okşıyacak Sergi öğleden evvel saat 10 dan 12 ye, öğleden sonra saat 2 den 4de kadara. ğunu başıboş bırakan annesi hakkında İçıktır. Resmimiz serginin bir köşesini göstermektedir. Yalovalı sir katı | Japonlar Sivilleri bombalamıyorlarmış! Japon Hariciye Nezareti pro- testolara böyle cevap veriyor Dep Başlarajı 1 incide dımanlarını ikı defa protesto ettiği. ni kaydettikten sonra Japonyanın bu protestolsra verdiği cevapta sivil halkın asla tecavüze uğramadıkları ve ancak askeri müesseselerin bom- bardıman edildiğini bildirmiş oldu- ğunu kaydeylemiştir. Cephe:erde Vaziyet Şanghay, $ (A.4.) — Çin mensbi. inden öğrenildiğine göre, Çinliler, Hankov önünde vücuda getirilmiş olan büyük müdafaa hattına doğru geri çekilmektedir. Japonlar, Lungahi ve Pokin - Han | keu demiryollarının titisak noktası | olen Çençensen cirarında bulun. maktadır. Japon sol eenahı, Hankowa doğru, Japon sol cenahi Har. keu boyunca topçekerlerin himaye- si altında yavaş yavaş ilerlemekte. dir. Hankeudan alınan haberlere göre, şehirde sivli ahalinin tabliye- sine başlanmıştır, Amerikanın protestosu * Vaşingtan, 8 (A.A) — Amerika ha. ritiye nazırı Jâpon tayayrelerinin biri. biri ardına birkaç kere Kantondaki Çin « Amerikan üniversitesini bombardımana tâbi tutmuş olmalarını Amerikanın Hongkong başkonsolesunun Japon başkonsolosu nezdinde protesto etti- ğini bildirmiştir. Süratle harekete davet Paris, 9 (A.A) — Ümanite gazetesi Her akşam yazıyor,: “Diplomasi tariki ile yapılan protestolar, neticesiz ve gülünçtür. Boy- kotaj yapmak suretile mütecaviz Japonu boğazından yakalamak (gerektir. Çine yardım etmek ve ona (o Japonyaya karşı mücadele etmesi için lâzım olan bütün vesaiti vermek lâzımdır. Süratle hareke. | te zeçmek icabeder.,, Yağmur yüzünden... Yarıda kalan spor şenlikleri Bükreş, 8 (A.A.) — Kral Karolün ye. niden tahta cülüsunun (sekizinci yıldö. mümünün altı hazirandanberi devam et. mekte olan şenlikleri bugün gençlik bay- ramı ile tetevvüç etmiştir. Şenlikler, Bük reşte stadyomda yapılmış, fakat müthiş surette yağmıya başlıyan yağmur dola. yısile yarıda bırakılmıştır. Kral Karol, gençliğin yeni tarz terbi- yesinin büyük iyiliklerini tebarüz ettiren nutkunu söyledikten sonra (programın tehir emrini vermiş ve stadyomda bulu. nan onbin genç, büyük bir intizam ile sa“ hayı terketmiştir. Kral stadyomdan ei sonra çıkmıştır. un Harbiyede € İ W Ul Bahçesinde EKİ ği w Bayan HAMiYET VJCESES Çok kiymetli saz arkadaş- larının refakalile saanlarına devam ediyor Telefon: 42344 sun 1938 yaz seyahati ms 16 TEMMUZDAN m 20 AĞUSTOSA, 35 Gün Akdeniz, Avrupa ve Balkanlar 13 LUMAN, 8 BUYUK ŞEHİR, $ MEMLEKET Birinci vapur, birinci otel, tenez züh, yemek, ilsinci mevki tren seyahati eleşyasınm nekli dahil T.L. 290 KAMARALARINIZI DERHAL AYIRINIZ, ” N A i ' İ i A SEYAHAT ACENTASI Tel: 44914.