11 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

11 HAZİRAN — 1988 pa - Sun'i yağmur Voiganın suları tar- lalara püskürtülecek Sovyet Rusyada Kuybişev şehri ci- varımda Volga üzerinde Samara döne. mecinde halen inşa edilmekte bulunan çok kuvvetli hidroelektrik santral, Volga nehrinin sularını yükseltecek ve bu surelle kurak mıntakaların irva ve İşkasını mümkün kılacaktır. Sovyetler birliği ilmi araştırmalar enstitüileri, bu iş için, sun'i yağmura benziyen sulama çareleri araştırmak- tadır. Hidroteknik ilmi enstitüsü, bir tulumba, borular ve uzun mesafelere #ü fışkırtan bir âletlen mürekkep bir sun'i yağmur cihazı hazırlamıştır. Bu cihaz, tarlalara götürülerek bir trak. İör tarafından hareket ettirilecektir. Böyle bir makine, bir mevsimde 90 hektar arazi sulıyabilecektir. Volga mıntakalarımda yapılan tec- Tübeler, sun'i yağmurun hububat ran. dımanını yüzde 12 ilâ yüzde 60, pata- tes verimini yüzde 20 ilâ yüzde 125 nispetinde fazlalaştırdığını ispat et . miştir. Asgari ve azami fazlalık ara- #ındaki fark ise, iklim, sulama zama. m! ve saireye bağlıdır. Kuybişev santralinin 1943 - 44 te İlk kısmının inşaatı biter bitmez, Vol. Ba sularından bir kısmı, bir milyon hektar arazinin sun'i yağmur sistemi- Je sulanmasında kullanılacaktır. Ankara borsa binası Evkat idaresi tara- İlndan yaptırılacak Vakıllar İdaresi Ankarada Bankalar Sâddesi üzerinde Ziraat Bankası ve Sü- Merbankın bulunduğu bina ile Osmanlı a8i arasındaki arsaya büyük bir Yaptırmağa karar vermiştir. Mali- Ye Vekâletiyle Vakıflar İdaresi arasm- İz yapın anlaşma mucibince Ankara Menkul Kıymetler ve Kambiyo Borsası İle acenteleri bu binaya makledilecektir. 'U suretle Ankara borsası Osmünlı ve Ziraat Barkalariyle Sümerbankın, Hmn- Mile ye Eytam Bankas, Belediyeler 4 Ve İş Bankasının bulunduğu. Xa üzerine yerleşmiş olacaktır. Vakfiar idaresi, | şimdi İstanbulda bulman Yakıt Paralar İdaresinin mer Ketini de Ankarada borsanın yerlizete- $u yeni binaya makletmeğe karar “Vermiytir. Bu suretle Ankarada kendiliğinden R bir muhit teşekkül etmiş olocük 18 Bankalar Caddesi cidden ismine ya- San bir şekil alacaktır. a Ehliyetsiz tütün eksperliği yapıla» ra, miyacak Mn eksperliğini resmi bir meslek e koymak üzere kükümet bir ni- ivme hazırlamış ve bu nizamname şi, ekette eksperlik yapabilmek we Sksper ehliyetnamesini haiz olmak Tt Koyulmuştur . tün eksperliği nizamnamesi mer'i- glsdikten sonra teşekkül eden im- Dan komisyonları piyasada mevcut lere, nizamnamede tasrih olunan iş etlere göre imtihanı ve imtihan- olarak ehliyetnameler vermişti, Nizamname hükümlerine göre, imti- m heyetleri iki sene de bir toplanarak ban eksperliğe talip olanları imti- Sdecek, muvaffak olan ve muayyen bulunana, Yercaz z ra ehliyetnâmeler Sene iden eksper olmka isti. Yen > yeni len eksper isti. 1 300 Kişi vardır. Bunların Samsun, ban Mİ ve İzmirde imtihan edecek o- temmuz ayr içnde teşekkül > faaliyete geçecektir . Türü neşriyat Tk tütün mecmuası erik et Hirüncülüğü hakkında faydalı Li İş bulunan Türk tütünü mecmua Kitüy, ii Nel sayısı çıkmıştır. e Kapağında Alin 3, MOCatMızı gösteren renkli bir re. İle gman mecmuanın bu seferki mün- Bu Gk zengindir. koli, üsbnda ihracat vaziyetimiz, 958 re- eri, va rtkları titön ekleflerinin dilek ina tülünü, Britenyada tülün ve BAYİİ hakkında mukayeseler, dün- izmir Fuarı İzmiri büyük bir turistik mıntaka yapmak Izmir fuarı bu yıl çok şeyler va- adediyor, İlk açılı. şında basit bir köy panayırından pek farksız olan bu Fuar, evvelâ imkânları vermektedir. nız, yüzünüz gö - zünüz tozdan de- Zişir, üstinüz ba. gınız ve hattâ ci. ” gerleriniz harab ? olur, Hattâ şimen- diferle (o seyahat ” dahi sizi bu toz ÇE üzel Yaş Bae, ei , bulutundan kur- denbire hizlan. » taramaz. Zira İn- dı, dev adımları giliz kumpanya. atmağa (başladı, sının burada yap. Evvelki yıl ve ge- tığı demiryolu gi- çen yıl ise, hem bi bir yolu İngiliz- bir şehircilik ese- . Jer Kenyadaki ri, hem de bir müstemlekeleri n - memleket eseri #4. de bile yapma. yılabilecek dere - mışlardır, ceye ulaştı. Eğer bu yollar Şimdi, İzmirin ve oteller yapıl. bu işi tamamiyle sa em fuarma başka tarzda gelecel De gi ği 1ad İzmir Gazi &bidesi ile Gasi parkı ve (9 Eylül 994) beynelmilel panayırm- ya tene siri gi a z danbir mansıra bm ğı görülüyor. Ya - N yaptırmak müm - Dİ İzmir Obelediyesi, OFuarm eğ- rebileceklerini bilmeleri çok faydalı . Okündür. lence tarafını Oo mükemmelleştir.. meyi de ihmaletmemek Jüzumunu anlamış bulunuyor. Fransanm 1933 güzellik kreliğelerini İzmire davet et. miş bulnuması, yabancılarm en tanın- mış güreşçilerinden birçoğu tarafm . dan İzmirde müsabaka yapmak için gösterilmiş olan temaylilü yabana at- mayıp hemen konuşmayı kabul etmiş olması bunun bellibaşl: delillerinden - dir, İzmir gazeteleri Fuarm devamı müddetince daha bir çok eğlenceler düşünülmüş olduğundan da bahsedi - yorlar, Faraza, muhtelif balolar, tem- siller ,şan ve orkestra konserleri veri, lecek, Muhtelf£ spor müsabakaları ya- pılacakmış, Bütün bunlar ileri hareketler. Acaba umumi gezintiler de tertip 6- dilecek mi? Program henüz elimize geçmediği İçin bilmiyuruz. Eğer ter. tip edilmişse çok iyi bir iş yapılmış - tır denilebilir, Zira İzmire gidecek o- lanların bir şehirde kakılıp kalmıya. caklarını, bütün bir mintakayı dolaşa- bileceklerini, bir çok yeni yerler gö- En Amerikalılar bayağı aşk flimleri görmek dır. Alsancak ve Üçok klüplerinin, ya « hut İstanbuldan ve Ankaradan getir: tilecek birkaç futbolcunün” oyununu seyretmek herkes için, tahrik edici bir numara olamaz, Şüphesiz, belediyenin umumi gezin. tiler meselesini tek başına halletme- sine imkân yoktur. Bu iş İzmir bele- diye reisinden çok İamir valisinin ve hattâ nafia vekâletinin başaracağı bir iştir. Evvelâ yollar yapılma ve as. faltlanmalı; motörlü vasıtaları bugün- kü alaylı ve başibozuk hallerinden kurtarılmalı, sonra da umumi gezin « ti yapacak kafilelerin en az Üçer be. ger yüz kisilik olacakları hesâba ka - tılarak İzmir mamtakasınm muhtelif yerlerinde burtları doyuracak lokânta- Tar ve barındıracak oteller yapmalı . dır. Fakat her geyden evvel yolların ya- pilması ve bugünkü müz'iç tozlardan kurtarılması lâzımdır. Haddiniz var - 83, Bayındırdan Ödemişe, yahut Tor. ballan Bucaya otomobil veya oto - mobille veya otobüsle gitmeye kalkı. Faraza bir programda şöyle numa. ralar görmek fena mı olur; 1 — Manisa bağlarında bir Bakus günü. 2 — Bir aylı gecede Bozdağda veri» lecek bir kır balosu. 3 — Yamanlarda piknik, 4 — Ödemiş bahçelerinde Piknik. 5 — Bayındır ve Çeşme kaplıcala- rında birer gün. 6 — Milet, Bergama, şü ve bu hara. belerihde arkeolojik gezintiler, me 2 İzmir fuarının, bir turistik mmts- ka kurmak için pek geniş ve eşsiz im- küânlara, zenginliklere malik olan İz - mir bölgesinin, bu hedefe doğru inki- şafında rolü dalma büyük olacaktır. Acaba İstanbul Festivali için bu yıl, yeni neler hazırlanıyor? Bünu Bormanın artık sırası gelmiştir sanı - Tiz, İstanbu! bu gibi işlerde en az “İz. mirden fazia,, denilebilecek derecede muvaffak olmaya mecburdür. Bu, yal- nız daha büyük şehir olmanın değil, daha geniş imkânlara malik olmanın da yüklediği bir vazifedir. Ensari BÜLENT | istemiyor | «çay mma gtzetelerde yapılan umumi an- ketlere cevab vermeey bayılır. Amerikada bir gazete “hangi mevzularda film seyret- mekien hoşlanırsınız7” diye bir anket açmıştı. Bu anket dikkate değer neticeler vermiştir. Ankete (700.000) den fazla cevab gelmiştir. Ankete iş- tira'x edenlerden yüzde 46 sı bayağı aşk hikâyelerinden nefret ettiklerini söylüyor ve içtimat filmler istiyor. Bu netice sinema şirketlerinin gözünü açmış ve ekse- riyetin istediği şekilde mevzular aramaya başlamışlardır. Kadın gömleğini değiştirmek istemezse. çan Preşguvar sokağmda oturanlar, ayni s0- kukta oturan bir karı kocanın kavgalarını işide işide bıkmış usanmışlardır. Geçen gün yine kavgacı karı kocanm evinden gürültüler işitilmiştir. Komsular “Marsel yine karısmı döğüyor,. demiş ve aldırmamışlardır. Fakat Kadm kanlar içersinde yerde yatıyör. Kocası elinde bir kelepçe yanıbaşında dü- bu defa kavga ehemmiyetlidir. rTuyor. Kadın hastaneye kaldırılmış, nruayene edilince başın- daki çekiç yarasından başka kolunda da bir bıçak yarası n Tikyitheülik baberleri, röportaja, ka, | görülmüştür. VE Tesiniler vardır. SİN ma, ka, anın bir kısmı da almanca ola- alkali. i rına tavsiye ederiz. imizin harici propagandası (|, yarm değiştiririm, cevsbmi vermiş. Kadmcağızm kabahati neymiş bilir misiniz? gömleğini değiştir!” demiş, Kadın "Görileğim temizdir, Zum olmamıştır. * ve: Bereket versin ki geçen sene hiç çocuk doğmadı RANSAYI tehdid eden birçok tehlikelerden birisi de Fransız köylerinin mütemadiyen boşalmasıdır. 1921 de Esvar köyünde 323 kişi vardı. Bugün bu köy hal. kı 280 kişiye inmiştir, Geçen sene bu köyde tek bir do- Köy, günden güne boşalıyor, fırıncı, bakkal, kasab, kö. müircü biribiri arkasme köyden ayrılmışlardır. Köylüler ekmeklerini kendileri yapıyorlar, On beş günde bir ko- yun kesiyorlar, kömür ve öteberi almak için de on beş ki. İometre uzakta başka bir köye gidiyorlar. Köyde son bir dükkân kalmıştı: nalbant. Geçen gün o da dükkânmı kapamış ve hicret etmiştir. * Maskeli haydut Hasiran günü saat sekizde yüzü maskeli, eli silâh- lı bir delikanlı Budspeştedeki bir bankaya girmiş — Eler yukarı! diye bağırmıştır. Sonra, elindeki silâh: rasgele ateş etmeye başlamıştır. kurşunlar kimseye isabet etmemiştir. Bankadaki bütün memurlar şaşkın bir halde oldukları yerde dona kalmışlardır. Yalnız kapıcı soğukkanlılığını muhafaza edebilmiş ve mütecavizin üzerine atılmıştır, Bu suretle her ikisi berâber yere yuvarlanmıştır. Fakat mas- keli ağam kapıcının kafasına silâhının sapiylia vurmuş ve onu yere sermiştir. Haydud kasaya gitmiş ve kasıdarın elinden zorld a- snahtarları almıştır. Bu sırada da ilk müşteriler bankaya Kocası girmeye başlamışlardır. Maskeli hırsız silâhiyla müşteri- leri de korkutmuş ve hepsini bir odaya götürerek kilitle- miştir, Fakat haydud bilinmiyen bir sebebden tirkmüş ve, kasadan hiçbir şey almadan kaçmıştır. Er mütehassisi Bir hata... Son Telgraf ilk saylasmın göbeğini, Frankonun bir resmi ile süslemiş altın- da şu satırlar okunuyor “Dünyada şulhun bekası veya harbin hemen patlaması alacağı vaziyete bağir olan bir şahsiyet.,, Arkadaşımız beyhude telâşa düşmüş, ve Frankoya haddinden biiyük pâye vermiş. O, ne sulkün bekası için bir pa- zandadır, ne de patlayacak bir harp bombasmın fitilidir. Sulh yüzsüzleşti . Makamlarına dört elle sarılmış memur. lara benziyor Yerini harbe terketme- mek için harpten beklenilen her şeyi yapıyor. Japonya bile, bütün gayretine rağmen onu yerinden oynatamadıktan kelli, Frankontn şu veya bu kocarı kaç para eder, * ... iki gün aşırı yazıyor Yeni Sabahın üçüncü sayfasında gün aşırı görlinen Orhan Seyfi imzası dün “Süvarilerimiz,, başlıklı yazısını şöyle bitiriyordu; “Türkün, henüz beyee mı, siyah se olduğunu bilmiyen kimbilir kaç müneve ver Avrupalı, her iki mânasiyle de yü- zümüzün akı ile bizi ilk defa Roma ve Varşovada tanrdi., Hiç bir kalem san'atkârı, bu cüm, leyi, mazur gösterecek bir mukaddeme- ye bağlayomaz. ».. “Yıldızlaarın aal..tın.. da..,, makamile okunacak Nadir Nadi, Cumhuriyetin, bir kaç gündür dikkatle göze vurmak ve okut- mak istediği Viyana mektuplarından ilkini dün neşretti, Romantik genç.. Ray aralıklarına vu. ran tekerleklerden coşkun bir vals tem- posu almış. Satırlarında, güzel mavi Tunanın kıyılarmda görülmüş rüyalar buğulanıyor. Setelerdenberi hasretini çektiği bir rejime kavuşan bir Viyana buluyor. Ve hasret çektiği rejime ka- vuşan bu Viyana» göğsline milliyetin göze vuracak bir rozet takmamanm bile bir yabancı için, kahramanlık ( sayıla- bileceğine bizi Inandırdıktan sonra di. yor ki; “Evet, renğim esmerdir. Ama olduk- ça sevimli, bilhassa profilden bakıldığı zaman pek muntazasa bir burnum var- dır. Kat'iyyen yahudiye benzetilemem.,, Genç ve romantik mubarririn burun» lar ve profiller etrafmda yapılmış bazr neşriyata fazla itibar etmiş olduğu gö. rülüyor. Tarihi âlemin 5000 yıl evve- Tini kavrayan Ahdiatik ve dünyanın dört bir tarafında dolaşan bitaraf göz, efsanelerdeki ve hayattaki Esterlerin, Raşellerin günahın» girmemeği bize emreder. Burnu şekilsiz ve profili bozuk yahü- di yoktur demiyelim ama, burun de - nilen nesnenin, pot, kambur, kemerli ve patlıcan nevilerinden nice niceleri ve insan profilinin biribirinden berbat ni. €e nice nümuneleri, bol bol bulunur, © tarafların yahudi olmıyanlarında, yani; Güzel, mavi Tunanın kıyılarında... Kara DAVUD Birinci sım! Operatör Dr. CAFER TAYYAR Umumi! cerrahi ve sinir, dimağ estetik Cerrahisi mütehassısı PARIS TIP FAKÜLTESİ S. * ASİSTANI Erkek, kadın o ameliyatları, dimağ estetik “yüz,, meme, karın buruşuk- luğu ve gençlik ameliyatı, (Nisaiye ve doğum mütehassısı), Muayene sabahları 8 den 10 2 kadar Meccanen Öğleden sonra ücretlidir. Tel 44086 Beyoğlu. Parmakkapı, Rumeli han. 1. DOKTOR ÇiPRUT Beyoğlu Yerli Mallar Pazsn karşısında Posta sokağı köşesinde 13353 Meymenet apartımarı.