21 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

sali 31 HAZIRAN — 1038 Hayata dair Genç bir karie cevap UN aldığım bir mektup şöyle başlıyor: ”.— makalelerinizi Munsaşaman takiş edas karilerinizden biri de benim. Bülirsinin &$ biç bir mu- harrir, benim gibi tat: bilyalar yaşını geçirmiş bile olsa, bu Hifata dayana- maz, samimiyetine pek Inanmasa dahi gene memnun olur, Gerçi önce bir korku geçirdim, çün- kü o çeşit iltifatlar, çoğu zaman, b İ titemin, hakareti andırmağa kadar va. tân bir sitemin başlangıcıdır, Çok şü- kür korktuğum gibi çıkmadı: Genç ka- rim, bana şitemler yağdırmıyor, ede- biyata meraklı imiş, benden öğüt bekli- Yor. “Edebiyata olan sevgim o kadar faz- İs ki neredeyse hastalık kalinde...,, di- Yor. Bu sözüne memnun oldum: ma- demki edebiyat muhabbetini “fazla, buluyor ve âdeta bir “hastalık,, sayıyor, Yakında ondan kurtulacak demektir. Herhangi bir mesleği gerçekten seven. İer, ona olan muhabbetlerini “ne de Yeceye varırsa varsın - az bulurlar ve o. na bağlılığı en tabil, en normal faaliyet diye karşılayıp bir hastalık sayamaz « Jar. O halde genç kâriimin edebiyat sev. Zisi, kendisinin zannettiği gibi, içden Belen bir şey değil, daha ziyade bir heves, Sıhhatte bir adam olduğuna inan Mazı İçin bu hevesten bir an evvel kur- tulmasını temenni edelim, Mademki önden nasihat istiyor: bugünden tesi Yoz, tzerine manzum, mensur bir şey- ler karalağığı hir defteri vatsa, onu he- Men yırtan, yaksın, hiç olmazsa göz önünden kaldırsın. “Henüz bir talebe, olduğunu söylüyor; âlâ! derslerine ça- şam, bilhassa hesaba, hendeseye. O derslerin görip bir vasfı vardır ; Edebi. Yat merakının sahtesini derhal kökün- den temizler, hakikisini ise bilâkis in- kiyaf çtti Genç kariimin bu nasihatimi tutmu: Yacağını bilirim; doğru. Makul nasiha- tin tutulluğu görülmüş şey midir?. Fa- kat nasihat ta san'at gibidir, asıl işe Yatamıyanı, bir fayda beklemiyeni hoş- Ür. Zaten tutulacağını bildi - Ğlm bir nasihatte bulunmaktan korka Tm: ya ben yanlış düşünmüşsem? ya Zararlı bir yol göstermişsem? Allah ©- #irgesin! Korkulu Tüya görmektense Çimeye öğüt vermemek elbette yek- r, Mektup şöyle devam ediyor: “Yazı Yazıyorum. Fakat gün geçtikçe bu ya #lar bana çok basit ve çocukça görü. hüyor. Öyle zannediyorum ki ben hiç Mevzu bulamıyorum ve bulamıyacağım da... Bu his beni çok korkütuyor. Gü- #cl ve edebi bir yazı mevzuu bulmak İşin ne yapmalıyım? Hangi neviden ki- tapları okumalıyım?.,. Güzel ve edebi Yazı msvzuunun ne demek olduğunu Ben, bü yaşa geldim, anlayamadım; an- İamiş olanlar var, hattâ edebiyat dili. De (9) hangi kelimelerin girip, hangi. İezinin giremiyeceğini kesip atanlar bi- le var, Genç kariim, işe yarayacak bir Svop istiyorsa, onlara müracaat etsin. €nce deruni bir zaruretten doğan her Yazı güzeldir, edebidir, yahud zlabilir. ©vzu da aranmaz, kendiliğinden ge- *, yahut ortadan alınır. Mazmafih kendisine bir mevzu vereyim: Bir gün. k hayatını yazsın; alelâde bir gün. kiş ım gerçekten samimiyet göstere- İlip de kâğıdın üzerine sadece: “Bu- kün, yazmağa değecek hiç bir şey olma- "w diye yazarsa edebiyatçılık hevesin. *r. yani zorla mevzu ve vak'a yatit. Mak arzusundan kurtulup hakiki ede. Yatı sezmiş olabilir. Ertesi gün de a- lâde büdiselerin, her zaman gözü. İtüz önündeki şeylerin kıymetini anlar, “lardan bahsetmeğe başlar, kendisin. e Serçekter gairlik, gerçekten bir şahı: Yet varsa bütün o alelâde hâdiselere, tüm 6 slelâde şeylere şiirin füsununu, > lik dediğimiz o ne olduğu, neler- teşekkül ettiği bili Verebilir ği bilinmez büyüyü Nurullah ATAÇ Kıymetli Tayyarecimiz Sabiha Gökçen, ' diği gibi, dost Balkan devletlerinin metkeserinde çok samimi bir kabul gördü. Buradaki resimler, Atatürk kızma Belgradda gösterilen candan alâkain tesbit ediyor, ajans telgraflarının bildir. Karadenize gezinti seferi Ağustosta yapılarak 12 gün sürecek Denizyolları idaresi, Karadeniz sahille. rini halka tanıtmak için temmuz başla- rında İstanbuldan Rizeye (kadar gidip gelme bir tenezrüh seferi tertip etmeğe karar vermişti. Bunun için bütün Kara. deniz sahili vilâyetlerile yapılan temaslar neticelenmiş ve bütün bu vilâyet bele. diyelerile tenezzüh seferi İle gelcek hal. ka ellerinden geldiği kadar kolaylık gös- tereceklerini bildirmişlerdir. Yalnız sefer için esaslı bir program ve hazırlığa ihl. yaç görüldüğünden ( tenezzühün tarihi değiştirilmiş ve ağustos başlarında yapıl. mast kati olarak kararlaşmıştır. Bu sefer İzmir veya Eğe vapurile ya. pılacak ve 12 gün sürecektir. Satılacak biletler İstanbuldan Rizeye kadar gidip gelme ve yemekli olacaktır. Vilâyetler- de kalınacak müddet zarfında dışarıda yapılacak gezintilerinmasrafı korple bi. letten hariç olacaktır. Denizbank fiyat. ları mümkün olduğu kadar ucuz yapmalı kararlaştırmıştır. 2912 Numaralı otomobil cinayeti Yanola'yı Lütfinin Filibeye götürmüş olması akla uzaktır Çünkü Ömer Lütfi cinayetten bir kaç gün önce Istanbuldan uzaklaşmış değildi 2972 numaralı otomobil cinayeti es- rarengizliğini hâlâ muhafaza ediyor, denebilir. Müphem kalan bazı sualle- tin tahminlere dayanarak aydınlanmış bulunmasına rağmen Yanolanın bulu - namayışı işi karıştırmaktadır. Bazı ga- zeteler, cinayetlere sebebiyet veren bu sarışin kadının Malatyaya bağlı Petür- kede olduğunu öddin etmişlerdi Ora zabıtası İstanbul müddeiumumiliğinin müracaatına cevap vermiş ve Ali Rıza- nın bundan bir ay evvel karısiyle o ço- cuklarını Adanaya gönderdikten sonra “| kendisinin de vazifesinden isifa ederek Malatyadan ayrıldığını bildirmiştir. Zabıta, şimdi de Adanada barda çâ- şan bir Yanola üzerinde . bir netice Şehirde yeni yollar beş senede tamaml Eminönü, Taksim ve anacak Karaköy meydanları 939 senesi sonunda tanzim edilmiş olacak İstanbulun imarı için yapılacak faali. yetin en mühim tarafını şehirde yeniden açılacak caddeler genişletilecek yollar ve tanzim ve tevsi edilecek meydanlar teş. kil etmektedir. Şehrin esas plânını hazırlayan şehirci. lik mütehastısı Prostun geçen seferki ge. | lişinde yaptığı mükerrer tetkik ve araş- İ tırmalar neticesinde şehirde bu noktalar | üzerinde yapılacak işlerin esas hatları ; tesbit edilmiştir. Şehir mütehassısı bu son | tetkikinde İstanbul ve Beyoğlu tarafın. daki meydanlar, ana caddeler, ve bunla. rın alacakları müstakbel şekiller, tizerin. deki raporunu ve krokilerini hazırlıyarak | belediyeye vermiştir. Şimdi belediye yollar şubesi imar bü- rosu İle birlikte, mimar Prostun çizdiği plân üzerinde telerrüatlı (projeleri ha. zırlamakla meşguldür. Aldığımız malümata göre, şehrin ima. rında esaslı hatveleri teşkil eden bu iş. ler beş senelik bir plâna bağlanmakta. dır. Bu plânın bir kısmı bu sene içinde tamamlanacaktır. Belediye mühendisleri kati o projeleri yapmadan evvel meydanların vaziyeti. ni mahallen tesbit etmekte, âbidelerin, tarihi eserlerin etrafında vücuda getiri. lecek: park ve bahçelerin şekillerini çiz. mekte, büyük caddelerin yeni istikamet ve kesim noktalarını hesaplamaktadır- lar. Yol işinde ilk girişilecek ameliye şeh rin İstanbul ve Beyoğlu taraflarını bağ. layacak'ana cadde ve bulvarların inşası işidir. Bunun için, ilk iş olarak Şehzade başından Unkapanına kadar otuz metre. lik büyük caddenin açılmasına bu sene başlanacaktır. Bu modde, Atatürk köp. rüsile Azapkapıya uzayacaktır. Azapka- pıdan da Taksime kadar gayet geniş bir bulvar açılacaktır. Diğer taraftan Karaköyden Taksime. de ayrı bir bulvar yapılacaktır. Bir ta. raltan bu bulvar ve caddeler yapılırken diğer taraftan bunların üzerindeki mey. Tonton amca nın acele Işi alamıyacağını bildiği halde - durmak - tadır. Bu kadının şimdi Malatyada olmadı. ğı ve İstanbulda Abanoz sokağında bu- Yunduğu bir kaç gün evvelki gâzeteler- de yazılmıştı. Bir sabah gözetesi de Yanolanm bu- gün Bulgaristanın Filibe kazasında bu- lunduğunu bildirmekte ve kadınm Bul- gar hududuna kadar 2972 numarak oto- mobilin şoförü Lütfi torafından götürül düğünü yazmaktadır. Bu gazetenin ak- las uzak. iddiasma göre Lütfi, İs, tanbuldan Yanolayı almış, Ipsalaya, 0- radan da Bulgar hududuna götürmüş - tür . Buna da sebep, Malatyada kocasının bulunmadığı bir sırada, bir başkasile basılması imiş. Adanada bir arkadaşma “artık ben buralarda duramıyacağım, Bulgaristana gideceğim,, demiş.. AN Rıza, Ömer Lütfinin, karısını İpsalaya götürdükten sonra Bulgar hududuna bıraktığını haber almas: üzerine hem Ömer Lütfiyi öldürmüş, kem de Mu- hiddini temizlemiş.. Ömer Lütfinin, Yanoyaly: İpsalaya götürmek istediği ihtimali bizim öne sürdüğümüz bir meseledir, Fakat Yanolanın Filibede bulunduğu ve bunu Ömer Lütiinin götürdüğü akla uzaktır. Ömer LüHinin bunu yapabilmesi için hâdiseden önce hiç olmazsa bir kaç gün İstanbuldan uzaklaşmış bulunması 1â- zımdır. Bu vaki değildir. Müddelumumi muavinlerinden Hak- k: Şükrü ile Hâkim Reşit ve polis erkâ- rundan bazıları, dün İpsaladan getirilen otomobil üzerinde tetkiklerde bulun - muştur, Tetkikleri, şoför Lütfinin ka- til tarafından nasri öldürüldüğü etra - fında İpsala tahkikatınm yolunda ol « duğunu göstermiş ve otomobil geç va- kit sahibi Nikoya teslim edilmiştir. Müddelumumilik, bundan başka sa- bık “sarışın kadın,, Sevimi de dün hâ- dise ile hiç bir alâkası olmadığını tes- bit ederek tahliye etmiştir. danlar da hazırlanacaktır. Bunun için Unkapanındaki Atatürk Obulvarıile E- minönü, Karaköy ve Taksim meydanla. rının açılması ve tanzim edilmesi işi 989 senesi soruna kadar tamamlanmış ola. caktır. NE Hendek ve Düzce tütünleri Bu sene niçin hâlâ satılamadı Mei etmek mak üzeredir. Bu sene satışları aksayan tütünler Marmara mıntakasının Düzce ve Hendek mahsulleridir. Bu havali tü. tüncüleri mahsullerinin satın için hükümete başvurmuşlardır. alınması Diğer mıntakalar tabii derken bu iki mıntaka piya: şaf edememesi ve tütünlerin kalması ne. den ileri gelmiştir? ler arasında tahkik ettik. Bunu tüt Hendek ve Düzce tütünlerinin şimdiye kadar tamamen satılamamış olmasının en mühim sebebi bu sene Alman fabri. kâlarının memleketimizden çok az tütün almalarıdır. Diğer sebeb bu sene istihsa. lâtın diğer senelerden fazla olmasıdır. İki sene arka arkaya istihsalât 70 milyon kiloyu geçtiği için alıcılar, fazlasi iç temin etmişlerdir. Bu suretle İ iyasalarda bir işti- Üstelik, bu sene Hendek tütünleri ev. salça yüksek olmamıştır. o Bunun için tüccarlar Marmara mıntakasında evvelâ Bursa, Gönen ve İnegöl gibi menşelerden tütün almayı tercih etmişlerdir. Buralarda satışlar bilmek o üzeredir. Bundan dolayı Hendek ve Düzcede ya. kında satışların hararetlereceği ümit e- dilmektedir. İnhisarlar idaresi bu havali tütünlerinin tamamen ve değer fiyatlarla satılması için icap eden tedbirleri almak- tadır. Kasımpaşada vurulan genç Katil suçlusu tevkif edildi Pazar günü, Kasımpaşada bir eğlen. ti sırasında tabanca ile arkadaşının ö- Jümüne sebep olan Alâcddinin Kanö- zün dün birinci sulh cezada sorgusu ya- pılmıştır. Alâeddin verdiği ifadede demiştir ki: “— Pazar günü Enverle Adaya gide. cektik. Erken olduğu için biraz kahve- de oturalım dedik. Bu sırada Enver benim tabancamı alarak havaya atmak istedi, Ben müni olmak maksadiyle ta- bancayı sapından yâkaladım. Araya Ah met te girmişti. Bu sirada nasıl oldu anlayamadım. Tabanca birdenbire ateş aldr. Arkadaşlardan Murad da tabanca sesine koşarak gelmişti. Kanlar: (o gö- rünce imkladı sıhhi otomobilini çağır » mak üzere karakola koştuk. Sonra da. yımın evine giderek töbancayı da fıçı- nın altına sakladım... Hâkim Reşid, Alâeddini tevkif etmiş- tr.