21 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

21 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Almanyada a kişinin kafaları uçuruldu Amerikada da 18 kişi Almanya lehine casuslukla itliham ediliyor Nevyork, 21 (A.A.) — Yüksek fe- deral jüri heyeti, 18 kişiyi Almanya Jehine casuslukta bulunmak suçu ile it. bam eylemiştir. Almanyanın ismi oit- hamnamede tasrih edilmiş bulunmak- tadır . A'manyadaki idamlar Berlin, 20 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosu bildiriyor? Votani hiyanet cürmünden dolayı idama mahküm edilmiş olan dört kişi, balta ile kafaları kesilmek suretiyle idam edilmişlerdir. İdam edilenler, üç kadın ile bir erkek olup askeri esrarı teslim etmekte oldukları ecnebi memle- ketler komünist memurlarının yardımı #le Cenubi Almanyada bir komünist teşkilâtı vücuda getirmeğe teşebbüs et. mişlerdir . Mahkümların hüviyetleri, faaliyetleri ve idam edilmiş oldukları mahal hak- ei bir güna malümat * verilmemiş- Amerlkadaki casusluk masnunlarından Dr. Gribel Fransada casus'ar Bezanson, 21 (A. A.) — Dün askeri mahkeme Üç casus hakkında hükmü. nü vermiştir. Bunlardan biri yirmi Sene, diğer ikisi de beşer sene hapse mahküm olmuşlardır. “Atatürk Romanya vi Dep” Baştarafı 1 incide Istanbullular Yikyerlard. Fakat seya. hat hususi mahiyette ve rami) yapıldığı için bu ziyarete dair gazete. Jerde malümat verilmemesi Mizumlu görülmüştü, Anadolu ajansı, misafirin şehrimizden ayrılmasını müteakip, ec- Debi ajanslar tarafından verilmiş olan telgrafları neşretmiştir. Bu telgraf- Jar şunlardır; Romanya Ajansının telgrafı Bükreş, 20 (A.A.) — Rador ajan. gı bildiriyor: Saray nazırlığı aşağıdaki tebliği neşretmiştir: 17 Haziran günü saat 19 da kral Karol Luceafarul yatına binerek Boğaziçine doğru haroket etmiştir. 18 Haziran günü saat 10 da Büyük. döre yakınlarında Türkiye Başvekili Celâl Bayar ile Hariciye Vekili Aras Krâlı karşılamak üzere yata çıkmış- lar ve Krala İstanbula kadar rofa- kat etmişlerdir. Vekiller Heyeti içlimal Dap” Baştarafı 1 incide de, hazırlanan hususi bir trenle Ankara- ya hareket etmiştir. Başvekil, hareketinden evvel, son va. ziyet etrafında gazetecilere şu kısa beya. natta bulunmuştur: “— Hatay meselesini sekiz on güne kadar iyi bir surette balledeceğiz., , Nafia vekili Ali Çetinkaya, Savarona yatında Cumhurreisinin başkanlığı altın da yapılan toplantıda çok (hayırlı neti. çeler istihsal edildiğini söylemiş, barici- Ye vekili doktor Rüştü Aras: “Hem de gok hayırlı!, o sözlerile, Çetinkayanın müjdesini teyit etmiştir. Askeri Heyet müzakereleri Antakya 20 — Türk - Fransız askeri heyetleri arasındaki konuşmalar tekrar çetin bir şekil almış bulunuyor. Hâdiselere bakılarak edinilen umumi kanaat, Fransızların biran evvel intiba. batı bitirmek ve o zamana kâdar da Türk askerinin Hataya girmemesini temin et. mek istedikleri yolundadır, Fransız gazetesine göre Fransızca “Tan,, gazetesi Antakyadan aldığı şu haberi neşrediyor: Fransız ve Türk erkâmharbiye konle- vansı çalışmalarına büyük bir samimiyet havası içinde devam etmekiedir. Gene. ral Gündüz ile general Huntziger'in mü. zakere edilen meselelerdeki esas noktalar üzerinde bir anlaşmaya vardıkları bildi. rilmektedir. Müzakerelerin ilk salhası bittiğine gö- re, murahhaslar şimdi anlaşmanm tatbik şekilleri üzerinde ( görüşeceklerdir. Mü. zakerelerin gelecek hafta başında bitece. ği zarmediliyor. görüştü 19 Haziranda saat 14 de Kral Ka- rol Savarona yatında Türkiye Relsi- cumhuru Atatürk'le bir noktalnazar teatisinde bulunmuştur. Ayni günün akşamı Kral Krolun akşam yemeğinde Türkiye Başvekili Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Rüş. tü Aras ve Romanya general konso- losu Lucasiyoyiçi davetli olarak bu- lunmuşlardır. Fransız Ajansının verdiği malümat İstanbul, 20 (A.A.) — Havas bi). diriyor: Romanya Kralının bayrağını taşı- yan Luceafarol yatı dün sast 11 de Boğaziçinde demirlemiştir. Kral Ka- rol, mütenekkiren karaya çıkarak yemek yemiş ve şehrin muhtelif yer. lerini gezmiştir, Kral, gene mütoenek kiren Relsicumhur Atatürk'le katl. yen hususi mahiyette olmak Üzere ziyaret teatilerinde bulunmuştur. Kral Karolun yatı, geçen pazar günü de Boğaziçinde demirlemiş ve Kral Karada Uç saat kaldıktan sonra İstanbuldan ayrılmıştır. Alman Ajansının telgrafı Istanbul, 20 (A.A.) —D.N.B.A- jJansı bildiriyor: Hafta tatitini İstan. bulda geçirmekte olan Kral Karol, geceleyin hususi mahiyette olmak ©. zere Savarona yatında yemek yemiş. tir. Sabahleyin, Dolmabahçe sarayı. na giderek orada uzun bir görüşme. do bulunmuştur. Öğleye doğru Ata- türk iadel ziyaret etmiştir. Resmi bir tebliğ neşri bekleniyor. Sarınehir sedleri Çinliler tarafından tahrip edilmemiş Hankov, 20 (A.A.) — Çin hükümeti namına söz söylemeğe ( salâhiyettar bir zat, bendlerin Çinliler tarafından yıkıl. dığı hakkında Japonların o çıkardıkları şayiaları kati surette yalanlamış ve bu yıkılmaya Japonların karadan ve hava- dan yaptıkları bombardımanların sebeb olduğunu tasrih etmiştir. Hankovun tahliye o edilmekte olduğu hakkındaki şayialar yalanlanmaktadır, Bu şaylaların sebebi, Çunghai cihetinden gelen muhacirlerin fazlalığı o dolayısile bunlardan bir kısmının, sıcaklarda sal. gin hastalıklara meydan verilmemek için, başka yerlere gönderilmiş bulunması olsa 'HARER — Aksam nostan Sabiha Gösçen Bep” Daştarafı 1 incide lik son sistem bir askeri tayyare ile yap- mıştır, Bükreşten bu sabah 11,20 de ha. valanmıştır. Bübreşte ziyafet Bükreş, 20 (A.A.) — Anadolu A- Jansımm hususi muhabiri bildiriyor: Bu akşam Türkiye Elçiliğinde Ba. yan Sabiha Gökçen şerefine büyük bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette, refika, larile beraber, Romanya Hava ve Bah- riye nazırı, Hava ve Bahriye nezareti kâtibi umumisi, sivil tayyarecilik dal. resi relsi, Elen ve Yugoslav elçileri, Romen tayyareciliği birliği reisi, en- ternasyonal tayyarecilik federasyonu mümessili, havacılığı teşvik cemiyeti mümessilleri, birkaç defa tayyaresi ile Ankarayı ziyaret eden Romen tayya recisi Bayan Turnaya, birçok mümtaz zevat ve elçilik memurları bulunmuş- tur. Ziyafet, çok samimi bir hava için. de cereyan etmiştir. Beykoz facası gap” Baştarafı 1 incide sı yüzünden tahkikat yapmaktadır. Bilhassa balıkçı kayıklarımın bu şe- kilde tenezzüh için kullanılması ni. zamnamede meneğdilmiştir. Deniz tica, ret direktörlüğü bundan sonra liman içinde daimi surette bu gibi vaxiyetle- ri kontrol edecektir. Dün kaza #ırasmdâ kurtularak Hay- darpaşa hastanesine kaldırılan Emi- nenin söylediklerini yazmıştık. Emine. den başka diğer kazazedelerden mali. ye memuru Münirin oğlu Behcet de hâ dise hakkında gunları anlatmaktadır: “us Pazar günü arkadaşlarımla ge- zecektim, Fakat babam beni zorla ka- yığa bindirdi. Tam fener dubaları hi- zasına gelmiştik k!, kayık fazla su al. mağa başladı. Çocuklar ve kadmlar feryad ediyorlardı. Muvazene bozuldu ve birdenbire alabora olduk.Yüzme bili yordum. İlk işim annemi #ülarda ara. mak oldu. Neyse, annemi denize ba - tıp çıkarken yakalayıp tersine çevril- miş olan sandalı sıkı sıkı tutmasını söyledim. Bundan sonra hemen baba. mm imdadma koşmak istedim. Fakat biraz araştırmadan Sonra sevgili be. bacığımı sular üzerinde ölmüş bir va- ziyette gördüm... Kaynakçı Hamdi de şunları söyle. mektedir: “— Kayık su almaya başlayınca yüzme bilmediğim için ilkönce kendi büşımin çaresine bakmaya çalıştım. Karım Ayşe ile bütün diğerleri sular İçinde çırpınıyorlardı. Ben de denizin dibine birkaç kere battım, çıktım. Bi- risinde ayağıma ipler dolaştı, Kayığın ipleriymiş. Tutunarak kurtuldum.,, Kazazedelerden küçük Vefik büyük bir tali eseri olarak kurtulmuştur. San dal devrildiği esnada Vefik oturak tahtalarının altma sığınmış ve Sula - rın hücumundan kurtulmuştur. Kazada ölenlerden dördü dün Bey. kozda defnedilmiştir. Diğer kayıp dört kişinin cesedi henüz bulunamamıştır. lama mn ai Kartal cinayeti Wa” Böştarafı 1 incide Yanarak kaldırıldığı hastanede can ver miştir. Cinayetin tafsilâtmı yazıyo- Tuz: Hayri 28 yaşlarında işsiz bir genç- tir. Bundan iki buçuk yıl evvel Do. lamba köyünün güzel kızlarından Mu. ammerle tanışmış ve kendisini aile. sinden istiyerek nişanlanmıştır. Fakat aradan seneler geçmesine rağmen Hayrinin hâlâ bir işe sahib olmaması nişanlımın kaynanası Gülizarı kuşku- landırmakladır. Gülisar bir çok kere. ler Hayriye nasihat etmiş ve bir ise girmesini söylemiştir. Fakat bütün bunlara rağmen Hayri hâlâ boştadır. Son günlerde artık Gülizar bu vaziyet devam ederse kızını kendisine vermi, yeceğini söylemiş ve Hayri ile kızın ailesi arasmda geçimsizlikler bağgös- termiştir. Dün saat 11 raddelerinde Hayri kk zn köydeki evine gitmiştir. Katil bu ziyareti için evde nişanlısından başka kimsenin bulunmamasına dikkat et - miştir. Bu suretle eve giren Hay- ri derhal tabancasını çekmiş ve gergef işlemekte olan zavallı Musm. merin Üstüne üç el boşsltmıştır. Çi. kan kurşunlardan biri genç kızın kal bine isabet ederek derhul ölmesine se- İ beb olmuştur. Hayri niganlısmım kan- 21 HAZİRAN — 1938 Almanyada Yahudiler borsaya giremiyecekler Yahudi mağazasının resmini almak isteyen bir Ingiliz gazetecisi tevkif edildi Berlin, 21 (A.A.) — Ekonomi bakan. lığı tarafından neşredilen bir emirname. ye göre bundan böyle hiçbir (Yahudi, Alman börsalarına ve ticaret piyasala- rma kabul edilmiyecektir. Yalnız arileştirme ameliyesini kolay- laştırmak için ari ırkına mensup Alman firmaları ile iş yapmak istiyen Yahudi firmaları, muvakkat bir zaman için, bor- salarda ve piyasalarda Yahudi olmıyan mümessiller bulundurabileceklerdir. Yahudilerin giyecekleri elbiseler Salzburg, 20 (A.A) — Salzburg eyale. ti polis direktörlüğü, bir o emirname'ile Yahudilerin alp memleketleri elbiselerini giymelerini menetmiştir. Bundan böyle, Yahudiler, ezcümle, kısa meşin okülot, tirol cepkenleri, Tirol şapkaları ve kadın ve erkek yerli memleket kostümleri giye. miyeceklerdir. Ingiliz gazelecisinin başına gelenler ! Berlin, 20 (A.A.) — Deyli Ekspres ga- zetesinin muhabiri, karısı ve bir Alman fotoğrafçısı, dün Yahudi aleyhtarı yazı. larla kaplı Yahudi dükkânlarının fotoğ. raflarını alırken polis tarafından tevkif edilmiştir. İngiliz gazetecisi ve karısı, üç saat sonra serbest bırakılmış ise de fotoğ raf makinesi ellerinden alınmış ve op. mobilleri de müsadere edilmiştir. Alman fotoğrafçı serbest bırakılmamıştır. “Bu mevzu üzerinde ecnebi gezetele- rinde gördüğümüz malümat ikinci sayfa. mızdadır.,, Fransızların en büyük ve en son slifem yapılmıştır. “Sirasburg,, ismi verilen bu dan indirilmiştir. Gemi, Brest açıklarında ırhlıları olan “Dimberk,in bir eşi daha arkl, geçen gün Sen Hezer tezgâhların. ilk talimini yapacaktır. Mareşal Grazyani İspanyaya gitmiş 4g Baştarafı 1 inelde panya muharebesi karşısmdaki vaziye- ti ve İtalyan İngiltere ile olan mü- nasebatı meselesine tolısis etmişlerdir. Fizaro gazetesinden: “utomuda Frankistlerin tam bir mi- zafleriyet kazanmaları lehindeki tez taraftarlarının azolrakta olduğu tah. min edilmektedir. Musolininin, bu mesele hakkındaki düşüncesinin denildiği kadar itilâfgiri- sane olduğunu tasavvur etmeğe imkân yoktur. İspanyol harbinin devâm et. mekte olduğu iki sençdenberi ilk defe olarak Romada (tavassut) kelimesi a- ğıza alınmış bulunuyor. Fakat en mü, him nokta, bu meselede Roma - Berlin mihverinin ne suretle faaliyette buluna- cağıdır.,, İngiltere ile müzakereler Roma, 20 (A.A.) — Kont Cizmo, bu- gün öğle üzeri İngiliz büyük elçisi Lord Pörtü kabul etmiş ve kendisi ile pazar günü yaptığı görüşmeye devam golamiştir. Solâhiyettar İtalyan mahfillerinde söylen e göre, görüşme ne İtalyan teklifleri ne de İngiliz teklifleri etra « fında cereyan etmiş, fakat son inkişaf- larm İspanyadaki vaziyette ihdas ettiği bası değişikliklerden sonra İngiliz - İtalyan anlaşmasının bazı roktalarınm tadili imkânları esası dahilinde görü - şülmüştür. Bununla beraber bu görüş. melerin inkişafı hakkında (o şimdiden kat'i bir şey söylemek imkânsızdır. Barselonayı bombardman Barselona, 20 (A.A.) — Frankistle- rin tayyareleri sabaha karşı saat dörtte lar içinde yere devrildiğini görünce şaşırmış ve kaçmak isterken ayağı kapı eşiğine takılarak düşmüştür. İşte bu düşme sırasında, elinde bu. Turan tabanes tekrar ateş almış ve çi. kan kurşun Hayrinin kafasma gire - rek ağır suvette yaralamığtır. Yetişenler jândarmaya haber Yer- mişler. Kartal jandarma kumandan - başlıyarak Barselonu bir saatten fazla bombardıman etmişlerdir. Bombardı - mandan bilhassa liman mıntakâası mü « teessir olmuştur. Bununla beraber fa- cia kurbanlarının adedi azdır. Hasarat ehemmiyetsizdir. Cephelerde vaziyet Valanalya, 20 (A.A) — Erete'lon cephesinde, hükümetçiler, mukabil tö- arruzlar ile düşmanın ilerlemesini duf- durmuşlar ve bazı noktalarda bie mik- tar yer kazanmığlardır. Vukua gelen muh&rebe, mevzileri Villârealin iki ki" lometre kadar yakınında tesbit eylemiş” tir, On kilometre kadar garpta, Ord8 muntakasında da, düşman köylin şia” linde durdurulmuş bulunmaktadır. Paris, 20 (A.A.) — Fransız matbu. atı başlıca Ciano - Lort Pört mülâk#- tile meşgul olmaktadır. Jurnal gâzetesi, bu mülâkatı İspar” yel meselesiri bir an evvel “alletme" istiyen İngiliz hükümetinin teşebbüsü» ne atfediyor. Jur “gazetesi, önümüzdeki birk#€ gün içinde İngilterenin gönüllüler m€ selesini halletmek için hiç bir gayreti esirgemiyeceği kanaatini ileri sürü ” yor. Figaro gazetesi, Fransa maslabs güzarı Blondelin hemen İtalya haritİ- ye nazırı Kont Clano ile görüşmesi İP timalinden bahsediyor, Roma siyasi mahofilinin mutal&â | na tercüman olan Ekselsiyor gaz* de Kont Cianonun İspanyol mesele“ nin halli için en iyi çarenin Frankoya muhariplik haklarının 18“ nınması olduğunu İngiliz büyük elçisi” ne telkin etmistir. —————— ——— lığı tahkikata başlamış ve Hayri ye de veremiyecek bir halde kaldı Haydarpaşa nümune hastanesinde akşam ölmüştür. Her iki hâdise banınm cesetlerinin gömülmesine M saade verilmiştir.