21 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — AKsam mostası İÇERDE: * Maarif vekâleti bütün © vüğyetlerdeki halk okuma odalarını o çoğaltmaya karar vermiştir. İstanbulda Fatih, Üsküdar, Ka. dıköy, Boğaziçi ve Adalar gibi semtlerinde yeni okuma odaları açılacaktır. * Eminönü meydanmın açılması için yıkılacak binaların (o İstimlâki devam et. seektedir. İstimlâk İşlerine dair Nafia ve, kiline bir rapor verilmiştir. * Yüksek tedrisat müdürü OCevst dün şehrimize gelmiştir; o ümiversile ve güzel sanailor akademisindeki tedrisat hakkında tetkiklerde bulunacaktır. * Yağ fiyatları ve istihsalât o üzerinde görüşmek için Ankaraya gitmiş olan heyet yakında dönecektir. Yağcıların talepleri. nin kabul edileceği sanılmaktadır. * Akay idaresinin yaz tarifesi yarından itibaren tatbik edilmiye © başlanacaktır. Yeni tarifede köprüden Adalara ilk vapur 7,45 de, pazar günleri de 7 dedir. * Hâkimlerin terfi Jistesi yakında yük, sek tasdike arsedilecektir. o Listede 20 hâkimin ismi vardır. * İlk okullarda açılan sergiler dün ka. panmıştır. Bu seneki sergiler çok verimli olmuş ve beğenilmiştir. * Sirkesi meydanının açılması için yı, kılacak binalar tesbit (o edilmiş ve Nafia vekâleti mimarı tarafından bir proje ha. zırlanmıştar, * İrak iktisat nezareti o memurlarından Hurşit memleketimize gelerek, Trakyada. ki arıcılık ve Ziraat işleri hakkında tetki. kata başlamıştır. * Hamamların sıhhi vaziyeti ve yıkanma ücretleri hakkında belediye (tarafından yeni bir talimatname hazırlanmaktadır. Yeni talimataame İle hamamlar iki sımfa Ayrılacak ve ücretler indirilecektir. * Ticaret odasının, vekilet ( taralından geri gönderilen bütçesi yarınki toplantıda müzakere edilecek ve üzerinde fadilât ya, pılacaktır. * Maarif vekâleti şehrimizde on beş ta. ne talebe barındırma evi o oçmağa karar vermiştir * Yerli mensüest fiyatlarının o tenziline karar verilmiştir. Perakende satışlarda ya- pılacak genzilât miktarı da ayrıca tesbit e. dilecektir. * Sanayi birliğinin muvafakati ile deri imelâtbaneleri tarafından muâmele ver. gisi kanununda yapılacak tenrilât için di. Jeklerde bulunmak üzere seçilen deri tüc, carlarından Ziya dün Ankaraya hereket etmiştir. Hâ, li ber, piki, / Milletler Cemi- yeti ve Türkiye Bap Başlarajı 2 incide vehmettiren tuhaf bir megalomaniye tutulmuş bulunduklarmı kestirebili . riz, Filvaki, birkaç gün evvel, Berut li- marındaki bazı tertibatın bitmesi mü- nasebetiyle Lübnan cumhurreisinin söylediği nutuk, “Hatayın cenubun - daki bir komşunun,, Fransaya ne tarz da bir bağlanışı olduğunu göze vurdu. Fransa da Akdeniz donanmasının bi. yük gemilerinden bir kaçını bü mera. sime iştirak ettirmekle bu bağlanışa verdiği ehemmiyeti bir daha izah et. miş oldu, ama bütün bunlarda Hatay. daki son hâdiselerin, Milletler Cemi- yetinden çıkmamızı icab ettirecek de. recede ilzam edici bir izahmı bulabi- lir miyiz? Daha kestirme bir iş yapmaktan bi- zi meneden kim? Hem Milletler Cemiyetinin içinde bulunmakta devam ederiz, kem dei. cab ederse en kestirme yoldan gidive- ririz. İşbir kere o kerteye girmiye görsün. »* Ortada tuhaf bir Fransa var: Bütün demokrat renklerine rağmen emperyalist (oOtemayüllerine sımsıkı bağlı kalan bir Fransa, Bu Fransa is. tiklâl arefesinde Suriyeyi birçok mua- hedelerle kendisine bağlamakla meş- gul Bay Mardamın memleketini bir açık pazar ve ebedi bir reel ha- line sokmaya çalışıyor. Lübnan cilmhuriyetini, Şam tacirle, rinp Akdeniz havası satmak imtiyazı- nı haiz bir Bank dö Frans şubesi ha- Nine sokuyor. Suriyeyi bütün milli sa- hillerinden mahrum ettiriyor. Berut gibi, Trablusşam gibi yüzde yüz Suri. yeli olan limanları, şu Lübnan adli; garib devlet yavrusuna mal eğerek Tulon ve Bizerte deniz üslerinin bi. rer mendireği gibi kullanmak sevdası. n& tutuluyor. Bu baline bakarak, son günlerin bütün zevahirine rağmen AİLE | DIŞARDA: * Romanyada Balzi vilâyetinde Recet kasabasında kudurmuş bir (öküzün etini yiyen kırk kişi zehirlenmiş ve bunlardan beşi ölmüştür. * İspanya, Çin ve Japonya murahhasla, rı da dahil olmak üzere dün Londrada Ses Ceyms sarayında dik dö Ginçesler tara. , fından açılan 16 ıncı beynelmilel kızılbaç konferansına 60 memleketin mürahhasları iştirak etmişlerdir. * Hitlerin mütenekkiren Viyanaya git. tiği hakkında dolaşan haberler Berlinde katiyetle tekzip edilmektedir. Hitlerin per şembe günü Berlinden hareket ettiği ve © zamandanberi Münih ve Obsersalzbergde 1 Kaldığı beyan edilmektedir. * Atinada bulunmakta olan İstanbul va, Hisi Muhiddin Üstündağ, dün Atina stadyo. raynda şeref misafiri sıfatile, Yunanister ve Mısır milli takımları etletizm maçla. ! rında galip gelenlere kupaları tevdi etmiş, tir, Bu merasimde hükümet azaları da bu, | tanmuştar. * Bugün Varşovadan Kovnaya ve Kov, noğan Varşovoya ilk trenler hareket ede. cektir. * Lehistan hariciye narırı Bek, pek ya kında resmen Rigayı ziyaret edecektir. * Nazır doktor Frankın riasetindeki bir Alman heyeti bukuki münasebetle Alman, İtalyan komitesi müzakerelerine iştirak et. mek Üzere Romaya vatmıştır. * Çekoslovak matbuat bürosunun bir teh liğime göre, Fraivaldeuda bir Almanı 10. katlıyan Çek askeri divenıbarbe verilmiş, tir, * Mahmut paşa kubinesinin mevkii tar, sin için yapılmakda olah mürakereler he. Ucelenmiştir. Kabine de tadilât yaparak Mahir paşa purtisinden de bazı kimseler alınması derpiş edilmektedir. * Hitlerin muavini nanr o Budoli Hess, | mahalli nasyonal sosyalist (şefi Forsteri hüsusl surette ziyaret İçin Danriğe gitmiş. tir. * Dün öğleden sonra Londrada eski Ro manya hariciye nazırı Talaresko ve İngi, Wz hariciye nazırı Helifaks, hariciye ne. zaretinde bir sat süren bir (görüşmede bulunmuşlardır. lane için rozet takma usulü Yeni hazırlanan bir kanunla kaldırılıyor Hazırlanmakta olan bir o lâyiha ile, mevcut iane kanunu (değiştirilecektir. Yeni kanunun en mühim maddesi, bay» ramlarda çocuklar tarafından rozet takı. larak tane toplamanın kaldırılmasıdır. Kanunun mucip sebebler İâyihasnda bu usulün küçük çocukları dilenciliğe a. Isştırdığı ileri sürülmektedir. Kanunda İanenin Obhalkın tamamen menfaatine uygun ve Yerime sarfedilmesi esası kabul edilmiştir. Hataydaki şuursuz hirkaç sefili ve o Vestman zavallısını Fransanın tahrik etmiş olabileceğini kabule mecburuz. Masum köylerdeki her damın yıkilı- şmdan ve öldürülen her betbaht insa- nın kanmdan mes'ul edilecek de yine odur. Bu kötü yolun çıkar yol olma. dığımı, bu sefil maceranm manasızlı. ğmı ve sonsuzluğunu bir türlü anlı. yamıyan Fransa, ... Acaba Milletler Cemiyetine yükliye- ceğimiz kabahat hangisidir? yirmi yıl önce bu Fransaya gu mandayı ver- miş olması mı? İçinde bizim gibi dürüst ve insan duygulu devletler bulundukça, ve bu fasileden olanların devamlı çalışmala. rıyla bünyesi insanlaştıkça, gitgide çarhlarını emperyalist paslardan kur. tarması pek uzak bir ihtimal addedi. lemiyecek olan Milletler Cemiyetin- den, yakın veya uzak bir istikbalde, bir daha böyle hatalar sadır olamıya- cağı söylenebilir. Milletler öemiyetine girerken bu. nun medeni insanlar tarafından İnsan. Yıkalım diyorum, zira bizim çıkışı. mızla Vilsonun mabedi çökebilir. Nizameddin NAZİF vele ile Türkiye - Gayri mübadiller komisyonu Ayda 60 bin lira masral yapıyormuş Gayrimübadiller cemiyeti temmuz için. de umum bir toplantı yaparak sonva. riyeti gözden geçirecektir. Gayrimübadil- let bilhassa maliye vekâletinin hazırla. sa olsan bugün hiç bir iş göremediğini id dia ettikleri komisyonun lâğvedilmesi ve işlerin de mümkün olduğu kadar çabuk tasfiye edilmesidir. Temmuz başlarında yapacakları toplantıda bilhassa bu son | dilekleri etrafında görüşeceklerdir. Gay. | #imübadiller komisyonunun ayda 60 bin lira masraf yaptığını iddia ve bundan şi- âyet eimektedi etmektedi - Mecliste dünkü 21 HAZİRAN — 1938 Gayri mübadillerin işi tasfiye ediliyor 25.5 milyon liralız istihkakları 23.000.000 lira ile ilfa edilecek Baştarafı İ incide ölan 4.032.946 liralık bono ile eshabı tarafından henüz alınmıyan 1.152.403 liralık bono ilâve edilirse itfaş; icabe- den yirmi beş buçuk milyon liralık bir yekün karşısında kalmır, Buna mtka- bil eldeki malım kıymeti bono rayicile ancak iki milyon lira tutabilecektir. İt fası lâzrmgelen bakiye yirmi beş buçuk milyon Bra olduğuna göre hükümet 14 senedenberi devam eden bu İşin tas fiyesini tahakkuk ettirmek için gayri mubadil istibkaklarına mukabil yüzde İ on nisbetinde bir tediye icrası suretile iki buçuk milyon Jira ve geyrimubadil Tere muhassas clup henüz satılmıyan müzakereler Ankara, 20 (A.A) — Bugün Refet Canıtezin başkanlığında yapılan B.M. Meclisi toplantısında Ulusal bayram ve genel tatiller hakkındaki kanuna bir fıkra ve bir madde ilâvesine ve yüksek mühendis teknik okullar: mezunlarınm mecburi hizmetlerine, pul ve kiymetli kâğıt bâyilerile bunlara verilecek be- | yiye aldatı hakkındaki kanın lâyiba- İsrile Çıldır'ın Çamdıra Oköyünden Bey © oğullarından (O Heydar oOcE Ta Garip Demirkaya oğlunun ve Gezi Antep'in Bahi mahallesinden Muhar- rem oğlu şöhretli Ahmet oğlu Bostan- & Osman Eflâtün'un ölüm cezalarına çarptırılmalarına sit mazbataları tasdik etmiştir . B.M. Meclisi gene bugünkü toplan- tusında Türkiye Cumhuriyetile Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri ittihadı ara nda hudut hâdise ve ihtilâflerınin su- reti tetkik ve halline mütedair muka- Lehistan konsolos- Liman dahilinde sürat yasağı Juk mukavelesinin tadiline mütedair protokolun tasdiki hakkındaki kanun lâyihalarını tasvip ettiği gibi kazanç vergisi kanunu ile meşhat suçların mu hakeme #sulüne dair kanunun bazı İ maddelerinin değiştirilmesine ait ka- | nun Jâyihalarını da müzakere ve kabul etmiştir. İ BM. Meclisi Çarşamba günü topla nacaktır. Amerikadaki kazanın feci plânçosu | Milesiti, 20 (A.A.) — Şimendiler kumpanyası, Ölempiyan . Ekspresin 160 yolcusundan ellisinin ölmüş veya kaybolduğunu ve 65 nin yaralı bulun- duğunu billirmektedir, Kırk kadar yok cuya bir şey olmamıştır . nz » HER AKŞAV « TAKS iki milyon liralık malların bone rayicile tutarı olan iki yüz bin İiranm bu miktardan tensli halinde 2.300,00 Tiralık bir fedakârlik ihtiyarı” mı zaruri görmüştür. Bu 2.300.000 hirs dört senede itfa edilecek, yüzde beş faizli hazine tahvillerile ödeneck ve karşılığı 1938 duyunu umumiye bütçe» sinin 260 inci faslındaki tahsişatla te- min olunabilecektir, Fiat farkından İs tilade maksadile hereket eden bazı sir raflar ve iş adamları ihtiyaç sahibi gay rimubadillerin ellerindeki istihkak mas batalarını yüzde iki, üç ve hattâ yüzde bir derecesinde düşkün fiyatlarla satn almak suretile uhdelerine geçirmiş ol- dukları için yüzde on nisbetindeki te” diyeden istifade ettirilmesi muhik gö- rülmiyerek lâyihada bu gibiler için yüzde beş tediye nisbeti kabul edilmiş tir. Tasfiyenin gecikmesine mahal br” rakmamak maksadile bir senelik mür#- caat müddeti kabul ve bu müddet zar- funda müracaatla mazbata ve bonoları” nı değiştirmiyenlerin haklarının iskati zaruri görülmüştür. İzah edilen bu & saslara göre, gayrimübadillerin yüzde 52 » 6 nisbetindeki istihlik bakiyeleri yüzde on nisbetinde bir itfa ile kapa. tılacaktır. Sus vapurunun ilk seferi Denizbank idaresi temmuz başında li” manımmza gelecek olan Sus vapurile hi susi bir tenezzüh seleri tertip etmeğe ka“ rar vermiştir. Bu tenezzühün Bandırma. ya yapılması muhtemeldir. o Trakın ilk seferinde olduğu gibi Sus vapurunun di bu ilk yolculuğun bir hatırası olmak zere rozeiler hazırlanmıştır. Belediye Bahçesinde HAMIYET BAĞDAT REVÜSÜ .. 43776 Deniz seyrisefer kanunu mucibince li- man dahilinde işiyen vapurların bir ta. raftan Sarayburmuna ve diğer taraftan da Galata yolcu salonuna Okadar yarım yolla gitmeleri Vizımdır. Halbuki son gün lerde bu nizama riayet edilmediği ve va. parların liman dahilinde dahi vakit kay. betmemek için süratle sefer ettikleri gö- rülmektedir. Bu vaziyet tehlikeli görül. düğü için deniz ticaret direktörlüğü va. pur idarelerine yeniden ihtarda bulun. ŞiRKETi HAYRIYEDEN: | DiKKAT! Yaz mevsimini Boğaziçinde geçirmek için mekteplerin umümi tatiline intizar eden sayın halkımıza mahsus l Eylül gayesine kadar 3 aylık fevkalâde tenzilâtı kart abonemanlarının ikinci serisi bugünden itibaren satılığa çıkarılmıştır. Bu kart abonemarları - Üsküdardan - Üsküdar dahil - Çu bukluya, Rumelihisarından . lumelihisarı dahil - İstinyeye kadar © 40 Paşabahçe, Beykoz ve Yeniköyden Kavaklara kadar “* 50 tenzilâta tabidir. 7, &O tenzilâtı havi kartların 3 aylık bedeli Rumelihisarı ile Üsküdardan Vaniköyüne kadar birinci mevki “1980, kuru$ ine “1188” , ikinci mevki “1575” kuruş yerine “945” kuruştan ibarettir. Çubuklu ile Emirgân ve İstinyeye kadar birinci mevki “2240” kuruş yerine “1404” kuruş, ikinci mevki “1980” kuruş yerine “1188” kurştur. */, SO tenzilâtı havi kartların 3 aylık bedeli Yeniköy ve Paşabahçeden Boğazın her iki müntehası olan Kavaklara kadar birinci mevki “3150” kuruş yerine “1575” kuruş, ikinci mevki “2700” kuruş erine “1350” kuruştur. Vergi ve muhtelif rüsum olarak birinci mevkide kanunen tediyesi icap eden 234” , ik#»ci mevkide “195” kuruş işbu kartların yukarıda yazılı tenzilâtlı fiatla- dahildir. Bu kartları hamil olanlar ayni günde mükerrer seyahat yapabilecekleri gibi pazarları da mntaka farkı aranmak” İsızm Boğazın her iskelesine gidebileceklerdir. Kontrolü teshil için memurlar tarafından talep vukuunda kartlarının ib'az buyrulması Yyolcülarımızdan sureti sada rica olunur.