21 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

21 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

21 HAZİRAN — 1938 Yazan: dünya deniz tarihlerinde eşli görülmemiş bir macera olacaktı ip > Süvariler Brodeyin sözlerini alâkayla dinliyorlardı. Atılımacak macera akılları durduracak bir cüret hamlesi sayılırdı. Üssüz, sığınaksız, hatlâ bir ana gemi. sinden mahrum olarak, Boğazın binbir ölüm tehlikesile örülü dar ve (tehlikeli geçidinden süzülmek, ve... kimsesizlik i. çinde bir düşman gölü sayılan Murmara. ya girmek... Orada dehşet verici hareket- lere başlamak.. Bu, dünya deniz £ tarihlerinde henüz &i görülmemiş fevkalâde bir macera o. laçaktı. Fakat... İşte bu fakat her süvarinin beyninde bir istilham burgusu teşkil o ediyor; on. ları derin derin düşündürüyordu. B 7 süvarisi Hilberdin, kapiten Noz. metin kulağına hafif bir sesle bu endi. gesini mruldandı: — Kapiten; Marmarada noksanlarımı. 21 nasıl ve ne vasıta ile tamamlıyacağız! Nazmet gözlerini Brodeyden ayırma- dan ayni tarzda fısıltı ile cevap verdi: — Bilmem; fakat komodor bu voktayı ihmal etmemiştir. Brodey sözlerine devam ediyordu. U. Zun süren sözlerile son cümlesi şu oldu: — Eski Çanakkale konsolosu, ihtiyat denizyüzbaşısı rütbesile bu harekete iş tirak edecek, benim gemimde bulunacak. tır, Süvariler arasında bu cümle yeniden konuşmalara yol açtı: — Mister Palmr'in gelişi üş ve ikmal İstasyonları tesisi için olacak! Şeklindeki umumi düşünce ağızdan ku lağa dolaştı; maamafih kapiten Hiron yı kumandandan o sormaktan yadı; bütün arkadaş. İarumn fikrine tercümün ölür bir jestle Brodeye sordu: — Komodor! — Buyurun kapiten Hiron. — Uzun zaman (o yetmiyecek olan ko- Moaya ve mayi (1) mahrukatımızı Mar. maradâ nasıl ve nereden tedarik edece. ğiz? Brodey, bunu da izah etti: — Biraz evvel, Çanakkale konsolosu Mister Palmrin bizimle beraber zelece. Gini söylemiştim. — Evet komodor! — İşte, bu zat gerek üs gerek ekmeği Ve gerekse mayi mahrukatımızı temin et- Meği üzerine alıyor! (1) Tahtelbakirler o zaman benzinle müteharrik oldukları için kömür derdin. den muaj, fakat (mayi mahrukat) ismi verilen benzinle motorin ve (vakum) ya. dina muktaçtılar. — Ne suretle komodör? — Bunu, harekâta başlayıncaya kadar Dir sır halinde muhafaza etmek mecburi. Yetinde bulunuyorum. Beni mazur gö- Tün, söylemiyeceğim. Ve... deniz kurtlarının kendi tasavvur. larma göre fikirlerinde taazzuv ettirdik. İleri bu endişe de, komodorun verdiği te. minatla şimdilik giderilmiş oldu. Vakit geçiyor; filotillâya iştirak edecek Fransız denizaltılarınm süvariler mey- danda görünmüyordu, Brodey - bir defa Saatine baktı, gözleri kapıya doğru Sevrilirken söylendi: Mi Fransız dostlarımız henüz gelmedi. Boğaz muharebeleri sıralarında itilâf deniz kuvvetlerini teşkil eden OFransız iz filolarının emif ve kumandası a- Miral Dörobeke verilmiş, fakat ayni ga YO Uğurunda çalışan iki muhtelif milletin ileri buna rağmen dehşetli bir re- bete girişmişti. | İngilizlerin dünyaca Böhret halinde bilinen denizciliğine Fran. Sızlar dudak büküyorlar; bilhassa 5.18 forsasının akamete uğramasını da yeliz amirelinin hatasma atlediyorlar. Bovenin batışını; İrezistibi, Golyat ve Türk mermileri altında sulara Mnülüşünü, hilcum hattını teşkil eden Enfleksihi, Hard Nelson, Ağamemnun, Elizahet ve Kirgjorj zırhlılarının bütün kudret ve kabiliyetlerile uğraştık- Bombardıman Rahmi YAGIZ ları halde bir netice alamamalarını buna delil ve misal tutuyorlar; hattâ araların. da ileri gidenler: — Jofer herkesin tahmini hilâlına Mürndâ nasıl büyük Alman sevkulceyş taarruzunu bir o meydan muharebesile durdurdu ise, bir Fransız amirali de Bo. Baz geçişini kol kla yapabilir, ne bu e de bir yekün teş. materyal elden çıkarı- Diyorlar; Dörobeki vükufsuzlukla, İ. daresizlikle itham ediyorlardı. Amiralin, tahtelbahirlerle Boğazın de. niz yolunu, müdafilerin (biricik ittisal hattını kesmeğe karar verişi ve bu karar etralında bir proje hazırladığını duyduk. ları zaman komodorlarını Dörobeke yol- lar; bu işin kendilerine verilmesini i. Fakat amiralin, bunun çok “tehlikeli ve usta deniz kurtları tarafından başarılması mümkün büyük bir sergü. ğunu ileri sürmesi ve bu mak. satla Baltık filosundan getirtilecek yeni tahtelbahirlerin buna memur edileceğini söylemesi, yaradılıştan atak ve âteşin 0. lan Fransız deniz subaylarını fena halde tahrik etmişti. Gemiler Ballıktan Malta- ya geldikleri sırada Fransız denizaltı ftr. kası komodoru tekrar amiralle görüşmüş. kendilerinin de bu harekete iştirak etme. leri lâzemgeldiğini söylemişti. Dörobek; bu israr karşısında Fransız. ların da hiç olmazsa üç sefinelik bir kı sım halinde İngiliz tahtelbahirlerine il. tihak edilmesi mecburiyetini duymuş: — Peki... demişti, Uzun zaman bareke. te muktedir sefinelerinizden üç tanesini intihah, gedir, Ve, nilerini, bu, akında tahtelbahir fırkası komodorluğunu ya. pacak olan kapiten Teodor Brodeye gön- derin! Tlimatı alsınlar! Fransız kaptanları İngiliz meslektaş. larile bu ede çetin bir rekabele gi- rişmeği kararlaştırmışlardı. Fırkalarınm en kabiliyeti gemilerinden olan ve yüz. başı Jan Gayyarın süvari o bulunduğu Saphyr ile kapiten Öjen Klaviye idare- sindeki Türkuvaz ve Alfred Didiyenin haris ellerile sevk ve idare edilen Triton sefinelerini bu işe memur etmişlerdi. (Devamı var) İşini bilmeyen esnaf Dap” Daştarafı 5 incide Nereye buyuruyoruz be birader? 1- $ime gidiyorum işte. Bir * şey alacak olsam, senin davetine ne lüzum var? Gözüm mü kör? vitrinini mi görmü. yorum? Kapıya çığırtkan koyup geleni ge. çeni taciz edeceğine vitrinini bir par. ça daha göz çeken bir şekle sok. Bağır. mağa, insanı taciz etmeye ne lüzum var? böyle önüne geleni davet eden çığırikanlara ihtiyaç varsa şu vitrin denilen nesneye ne lüzum kalır? Son- ra, böyle müşteri çağırmak, müşteri- de dükkânın müşterisiz olduğu zannı. nı dâ uyandırıyor, Bir dükkân niçin müşterisiz kalır? Tabii, eşyası tapon olursa... Ayni illet bazı şoförlerde de görü Jüyor, Otomobile binecek adam biner, Otomobil parkları adelâ birer Mah- mutpaşa halin! aldr. Üstü bağı biruz temizce biri, ezkaza, yanında bir de kadm olduğu halde ufukta belirmeye görslin, bütün otomobillerin kapıları açılıyor ve bir “buyurun buyurun!, başlıyor. LR Gayet samimi “olarak söylüyorum. Bu dükkânlar, gu halleriyle kendileri- ne.cidden zarar vermektedirler, Zira müşteri sinirleniyor, Gelecekse gelmi- yor. Kara Davud / HABER — Aksam postanı >> > a Ya - Şmeline Bu günkü maç için iki taraf nasıl hazırlandı Bu gece Amerikada senenin en mü- him boks maçı oynanacak, Dilnya şampiyonluğu için Amerika. Yı meşhur zenci Joe Luisle, Alman şampiyonu Maks Şmeling arasında ya pilacak bu maç için iki taraf da geceli gündüzlü çalışmışlardır. J6e Luisi eski dünya şampiyonla. rından Tunney, Dempsey, Braddok hazırlamıştır. Bunlarm geyesi, en büyük gayesi, şampiyonluğu Ameri » kadan bir Avrupalıya kaptırmamak - tır, Jo2 Luis bu son senelerde bütün büyük boksörlerin mühim maçlarının arifesinde yaptıkları gibi, doktor Bi. er'in campında oturmakta ve idman. larmı orada yapmışlır. Şmelingin de birkaç; sene evvel bu kampta idmanları yaptığı hatırlar. dadır. Bugün zenci boksörle ayni Kampta bulunun Montani Armstrong, Braddok ve diğer birçok boksörler de idmanlarını tamamlamaktadır. Sabahları erken kalkan zenci altı millik bir koşu yapmakta, saat 10 da da kahvaltı etmektedir. Kahvaltı ola- rak yenen şeyler, 4 bağlı bir aileyi i. ki gün idare eder. Mütenevvi yemiş. ler, Puriç, et kızartması, yumurta, kr- zarmiş ekmek ve kahve. Bunu müteakip ufak bir toplantı » dan sonra Joe istirahate çekilmekte, dir. Çok yemesiyle nazarı dikkati celbe, den zenci boksörün diğer hâyret veri- ci bir hassası vardır. O da uykusuna kümanda etmesidir. Arzu ettiği vakit derhal uykuys dalar ve uykudan tayin ettiği anda kalkar, Uyku onun için ö- tdebikeri çok sevdiği bir faliyet teg. kil etmektedir. Joe her gün canlı man. kenleriyle idman yapmaz. Üç gün on- larla karşılaşmadığı vakidir. Bunun sebebi maçtan evvel leri geliyor, Bunun diğer sebebi, xD». cinin diğer şampiyonların hilifma a. detâ dima hazım bulunmasıdır. Bu son seneler vasat! olarak senede beş maç yapmıştır. Büyük maçlara lâzım formuna varmak için ne uzun zama- na, me de yıpratıcı idmana ihtiyacı yoktur. Joe Luis'in (âmanlarında bir yenilik vardır. Bu yeniliğe (gizli konuşma- lar) deniyor. J08 Luis haftada bir kere eski meş. | hur şampiyonlarla bir saat kadar giz. ' li konuşur. Bu görüşmelerden maksat Şmelingi dövmek İçin ne lâzüngelece- ğini onlardan öğrenmektir. Joe Luis gibi zekâsı pek kuvvetli olmıyan bir boksöre döğüşme zekâsı vermek de oldukça güç bir iştir, 'Tünney, Dempsey ve Braddok zen- ciye bu noktada oldukça ders vermek. tedirler. Bunlardan sonra Joe Luisde bir terakki var mı? bu bir meseledir! Antrenmandan sonra evet ve hayır denemez. Fakat idmanda fevkalâde bir boksördür. Joe Luis hasımları müsaade ettik. leri derecede fevkalâdedir. Yalnız şu- nü kaydetmek lâzımdır ki, idmanda kendisini antrene eden canlı manken- ler öyle tehlikeli rakibler değildir. Zenciyi çalıştırılanların en büylük derdi şudur: Şmelingin sağ yumruklarma karşı Joe eski karşı laşmasımda olduğu gibi yine açılacak mıdır? Çünkü sol kolumu iki sene evvel yaptığı maçta olduğu gibi hep çök açık tutuyor. Burada ştmu kaydetmek lâzımdır ki, Joe'nin formu pek parlak gibi gö. züküyor, Ve kendisini çalıştıranlar neticeyi kazanacağından hemen hemen emin görünüyorlar, Diğer taraftan Amerikan gazetele, rinin yazdığına göre; Joe Luis - Şme- ling maçının yerleri şimdiden 600 bin dolar temin etmistir. Şimelinr nası" harırlanıyor Joe Lu'sin nasıl hazırlandığını yaz. dik, Peki ama, bu müddet içinde ge. Bugün Şmelingie döğüşecek Alman şampiyonu Şmeling genlerde ayni rakibi mağlüb etmeye muvaffak olan Alman şampiyonu Şme ling ne yapıyor. Size bunu da anlata- lim: Iki sene evvel Joe Luis'in meşhur İspanyol boksörü Paolino ile yaptığı maçı seyreden Şmeling zaciyi dövmek için ne yapılmasını öğrendiğini söyle“ mişti, O zamanlar bu sözlere gülmüş- lerdi. Fakat pek az zaman sonra kaki. katen bir şey öğrenmiş olduğunu ka. bul zarureti karşısında bulunuldu. Birkaç zaman sonra, Tomi Far - Lu- is maçmı seyreden Alman boksör yine bir şeyler daha öğrendiğini söyledi. Şmelingin âdetidir. O daima has- munın asabileşmesini bekler. Ve bu da zenei boksürde sık sık vaki olmak. tadır. Şmeling bir nokta üzerinde te. vakkuf etmektedir. O da Luisin çok iptidai oluşu ve dalma nefsine itimad edişidir. Bu itimat kırıldığı takdirde zencinin döğüşmek kabiliyetinden a - detâ yarısını kaybedeceğini Şmeling çok iyi bilmektedir. Yine Şmeling pek âlâ bilir ki, raki- bi, bu seferki meçta ringe çıkarken önce kendisini döğen bir hasımla kar- şılaşacağımı kafasında taşımaktadır. Bu ds zencide şahsıma itimadın yok olması demektir. Maamafih Şmeling i. çin bir hasım daima tehlikelidir. Çün. kü Şmeling nazariyelere kendini ta « mamen kaptıracak bir adam değildir. Zekidir ve Joe'nin kendisinden sonra dünyanm en iyi boksörü olduğunu bi- liyor ve hem de Joenin öldürücü yum- rukları olduğunu da biliyor. Onun rumruklarının sonuna kadar tehlikeli | olduklarını da takdir ediyor. Bunun ölan Joe Luis için bir kere galib geldim diye kendine güvenip işi yumuşak tutmuyor;“BIl. kis fevkalâde “çalışarak hazırlanıyor. Elinden geldiği kadar zayıf noktala. rını takviyeye çalışıyor. Alman şampiyonu akşamları kâğıt oynar ve Joe Luisin yaptığı maçların filmlerini seyreder. Zencinin döğüş tarzlarını, aksülâ - mellerini, Alman boks usullerinin in- celiklerini, hasılı hasmını dövmek için ne tetkik etmek lâzımşa onları İnce lemeye çalışıyor. İşte bu tetkik, soğukkanlılığını ve gağının kuvvetine istinat eden bir âö. güş plânı temellerini tamamlama Şa gayret etmektedir. Brezilya Dünya federasyonun- dan çekiliyor mı ? Paris, 20 (A.A.) — Brezilyalıların, Brezilya - İtalya maçında İsviçreli hâ- kem Vütrişin vermiş olduğu karar a, leyhindeki itirazlarını fifa heyeti red- detmiştir. Bunun üzerine Brezilya fut- bol ekibinin reisi kendi £âderasyonuna müracaat ederek Brezilyanın dünya futbol İşderasyonundan çekilmesi tek- lifinde bulunmuştur. Yunan takımı Perşembe günü Pera, cumartesi Galatasa- ray pazar günü de Şişli ile karşılaşıyor Dört maç yapmak üzere şehrimize gelerek geçen pazar günü Fenerbahçe ile yaptığı müsabakada 2 — O yenilen Yunas muhtelit takımı çikinci karşılaş. masını perşembe günü gayri federeler. den Pera takımiyle Taksim stadında yapacaktır. Misafir klübün ikinci maçı do cumar- tesi günü akşamı Galatasarayla, dör- düncü müsabakası da gen Taksim sta- dında pazar sabahı gayrifedereler şam piyonu Şişli ile yapılacaktır.