17 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

17 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

. di İ detlilerin Almanyaya Utihakı istedikleri li Li | Çemberlaynın ga kalma mer Baştarafı 1 incide ce vermesini önlemek İstermişçesine © neşredilen bu beyannamede Henlayn birdenbire baklayı ağzından çıkarıp SU. ni ortaya koymuştur. Halbuki Südetliler o zamana kadar böyle bir talebi ileri sürmemişlerdi ve evvelki taleblerinin hemen hepsini Çe koslevakya hükümeti kabul etmiş bu- Yunuyordu. Bu vaziyette Çek hükümeti kendi tebaasımdan olan Henlayn ve arkadaş- Jar: hakkında kanuni takibat yapmağa mecbur kalmıştır. Südetlilerin. partisi bir ihtilâlci teşekkül addedilerek fesh. olunmuştur. Südetlilerin milis kıtaları dağıtıla - taktır. Henlaynın ve arkadaşlarının "Almanyaya kaçtığı söylenmektedir. Çek hükümeti Südetlilerin ellerin. deki silâhları 24 saat zarfında ciheti askeriyeye teslim etmelerini emret - mişti. Bu emi silâhçılaa da şamildir. Maamafih Henlayn hakkında tevkif müzekkeresi kesildiği haberleri tekrar tekzip olunuyor, Çeteka Ajansı aşağıdaki tebliği neş- yetmiştir; "Cumhuriyetin korunmasına ait ka- nuünün cumhuriyetin emniyetine karşı entrika ve tehdit hakkındaki birinci ve üçüncü maddelerine tevfikan Henlayn, aleyhinde takibata başlanmıştır. Hen- Tayn bakkında bir tevkif müzekkeresi Isdar edildiğine dair verilen haber asıl, sızdır, Hükümet Südet partisini feshetme- Ye karar vermiştir, Alâkadar makamlar diğer ihtilâl teşekküllerinin faaliyeti - ne mâni olmak için bunlar hakkında da ayni şekilde tedbirler almıştır. ,, Çekoslovakyada bizzat Südetliler ta» yalından hâdise çıkarıldıkça (Almanlara mezalim yapılıyor, iâkayıd kalarbayır.) diyen Almanyanın şimdi ne yapacağı en dişe ile soruluyor; Bir tehdit Hitlerin gazetesi olan Volkişer Beo- bahter “Prağ hükümetine “tor” başlığı Altında yazdığı bir makalede esvümle diyor ki: “ Berchtesgaden mülâkatı, Prağın hükümet mahafili için bir (dur) emrini tâzammım etmeli idi. Halbuki Prağ, Al man mntakalarında zulmu artırdı ve Al man halkınm büriyet için yaptığı müca deleyi kan içinde boğmak hevesinde. dir, Prağ hükümeti, hakikatte seferber. ik olan tedbirler almıştır. . Avrupa siyasetinin bütün selğhiyet- far makamlarınca bilâ kaydü şart naza. rı itibara alınmakta olan ve yegâne çarei hal olarak telâkki edilen plebisit plânı, Prağ hükümeti tarafından ceffelkalem #ed ediliyor, ve bu hükümet böyle bir teklifin bir felâket olacağını söyliyor. Boruyoruz: Kimin için felâket? Bütün soğukkanlılığını mubafazâ € den Alman milleti anbean verilecek ka- rar: itimadla bekliyor, Sudet, Almanları nın (Almanya ile birleşmek) sesleri, bu taleb isaf olunmadıkça durmiyacaktır, Prağ, sarurete katlanmalıdır. Hitler Prağ hükümetine Nurembergde katiyen Açık bir ihtarda bulundu. Bu ihtar, ma. masız bir cümle olmadığı gibi geçici bir tehdid de değildir.” Almanyada seferberliğe ha- zırlık Royter ajansının öğrendiğine göre: Muhtemel seferberliği kolaylaştıra cak tedbirlere Almanya tevessül etmiş bulunuyor, Silâh altında obulunan ihtiyatlar terhis edilmiyecekleri gibi bu ay asker lik müddetleri bitmekte olan iki sene lik kura efradı da keza terhis edilmiye ceklerdir. 45 yaşmdan aşağı olupda askeri talim ve terbiye gören bütün Almanlar derhal kaydolunacaklardır. Rur mıntakasında, hududa kadar ci heti askeriyenin vaziyet etmiş olduğu bir cinsten kamyon akımı görülmekte &ir, Bu kamyonlar fizeri muşambalarla örtülü yilk taşıyorlar. Belçika hududunda da fevkalâde tedbirler almıştır. Bu hudüt boyunca 1 Endişeli günler yaşıyan ( Juelichâen Ahene kadar askeri kıtalar ikame edilmiştir. Almanyaya kaçan Südetliler Alman istihbarat bürosunun Dresğ- den alıp neşrettiği bir habere göre Al manyaya geçen Südetlilerin mikdarı 23 bin kişidir. Egerden aldığı bir telğrafa müsteni. den Alman istihbarat bürosu şimdi fes- hedilmiş olan Südet partisinin şeklini de diştirerek yeni merkezini Egere naklet- miş olduğusu bildirmekte ve bütün Sü det şeflerinin Sildet mntekalarında kal dığını İlâve eylemektedir. Biter » Çemberlayn mülâkatı Londra; 17 — Başvekil Çemberlayn dün tayyare ile Almanyadan Londraya dönmüştür. Çemberlayn hemen başvekâlete gide. rek bir kısım nazır arkadaşlarile görüş müş, bü mülâkatta Prağdan dün gelen lord Ruriman da bulunmuştur. Lor. dun, reyiâm teklifini Çekoslorakyann aslâ kabul etmiyeceğine dair Çek reisi cumhurundan bir mektup getirdiği an- laşılmaktadır. Lörd Rünolman, Çekoslovakya vazlyo- ti hakkında kendisine sorulan suallere, covab vermekten imtina etmiştir. Runciman, Praga tekrar dönüp dönmi, yeceğini de bilmediğini boyan etmiştir, Henlayn iltihak talebinde bulunduktan sonra lord Runclmanın vazifesine devam etmesine imkân kalmadığı anlaşılıyor. Çemberlayn gece dokuz buçukta sa- raya gidörek krala vaziyeti izah etmiş- tir, Başvekil bugün do bütün nazır ar- kadaşlarma Hitlerle mülâkatı hakkında malimat verecektir. Göçen pazartesi günü İngiliz nazırları- Bin plebisit yapılmasma İtiraz etmiş ol. dukları malimdur. Emniyet vadisinde temin edilecek menfaatlerin hükümeti bu tarzı hareketten vazgeçirmeğe kâfi gelip gelmiyeceği keyfiyeti #unle şayan görülmektedir. Bugün bu hususta sarih malimat alınması kuvvetle muhtemel - dir. İkinci mülâkat netice vere» cek mi? Çemberlaynın salı günü Hitlerle tekrar buluşması mukarrerdir. Fakat Hitler ta- leblerinde israr ettiği ve Çekoslovakya da bu talebleri şimdi olduğu gibi kabul etmediği takdirde bu ikinci mülâkattan bir netice almamıyacağı muhakkaktır. Çekoslovakyanm bu talebleri kabul et - miyeceği açıkça anlaşılıyor. Çek başvo- kili ile alâkası bulunan Lldove Novnig isimli Prag gazetesinin yazdığı şu satır. lar bu bakımdan dikkate değer: “Çekoslovakya reylâmı asla kabul et- mez. Çekoslovakya bundan böyle fazla bir milimetre tavizde bulunmıyacaktır. Şimdiye kadar yapmış olduğu tavizler katidir ve bu tavizlere riayet edilmeli- dir, Fransa bekliyor Paris, 17 — Siyasi mahafilde Fransa hükümetinin ecnebi memleketlerde de- veran eden şaylalar hllâfma olarak par. lâmentoyu Içtimaa davet etmek tasavvu. runda olmadığı beyan edilmektedir. Resmi maebafilin (Okanaatine göre, Fransa hükümeti, Berçesgaden mülâka- tını ve İngiliz kabinesi müzakerelerinin nelicelerinden resmen haberdar edildik. ten sonradır ki, vaziyet hakkında fayda- kı bir şekilde müzakerelerde bulunabilir, Rabat'tan gelen haberlerde, Fransada alınan emniyet tedbirlerinin Fasa da teğ- tehlikesind EML 'HABEK —— Aksan postast 17 EYLÜL — 1938 yreti de faydasız | Acatan kadın Pragdan bir manzara mil edilmiş olduğu ve Fusta da birtakım askeri tedbirler almmış olduğu bildiril. mektedir. İsviçrede askeri tedbirler Bem, 16 (A, A.) — Federal meclisi, yeniden uzun uzadıya enternasyonal va- siyeti tetkik etmiş ve bir ihtilâf halinde alınması icab edecek tedbirlerin gimdi - den almmış bulunduğunu bir kere daha müşahede eylemiştir. Macaristanın protestosu Budapeşte, 16 (A. A.) — Macar tel graf ajansı tebliğ ediyor: » Macar hükümeti, Çekoslovak hüküme. ti tarafından bilâsebeb Macar hududun. da ittihaz edilen askeri tedbirleri pro- testo etmiştir. Hükümet keza Macar hududunun Çe- koslovak tayyareleri tarafından ihlâlini de protesto eylemiştir. Lehistan Almanyaya taraftar Varşova, 16 (A. A.) — Polonya ajan- Si, Südetler mıntakaşının Almanyaya ii. hakını istiyen Henlaynin beyannamesin. den sonra artık bu mıntakanın mukad. doratınm tasyyln etmiş olduğunu ve gu veya bu suretle bu mmtakanm Çekosle- vakyadan “ayrılacağını kaydettikten son ra, Çekoslovakyadaki Polonyalı akalli - yetlerin de kendi mukadderatlarma ken, dilerinin sahib olmaları hakkındaki Po- lonya moktalnayarını ehemmiyetle teba- rüz ettirmektedir. Romada bir temas Roma, 16 (A. A.) — Enternasyonal vaziyet dolayısiyle İngilterenin Roma büyük elçisi lord Perth, Romaya avdetini tacil etmiştir. Pazartesi günü buraya gelmesi bekleniyor, Bu akşam #aat 1945 te İngiltere maslahatgüzarı kont Çinnoyü ziyaret e- derük enternasyonal vaziyet hakkında görüşmüştür, Japonyanın teminatı Roma, 17 (A. A.) — Japonya sefiri kont Çinnoyu ziyaret etmiştir. Zannedil. diğine göre bu ziyaret esnasında sefir, Almanya ile İtalya bir harbe sürüklen, dikleri takdirde Japonyanm ittihaz ede- ceği tarmı hareket hakkında faşist hükü- metine yeniden teminat vermiştir. Amerika vaziyeti takip ediyor Vaşington, 15 (A, A.) — Relslelimhur Rusvelt, bir Avrupa ibtilâfı takdirinde Amerikaca ittihaz edilecek tedbirler hakkında hariciye ve maliye nazırı ile görüşmüştür. Bilbassa mali ve iktwadi tedbirler mevzubahs olmuş, bahri veya askeri tedabir meselesi güörüşülmemiş « tir, Ruzvelt, kendisinin Vaşingtondan ay. rılmasını icab ettirecek bütün taahhüd. lerini iptal etmiştir. Alman gazetelerinin ağır hü- cumları Berlin, 17 (A. A.) — Havas ajansınm muhabiri bildiriyor; Bu sabah çikan bütün gazeteler, Be- neşe ve Çekoslovak demokrasisine şid- detle hücüm etmekte ve son derece tah- kiramiz bir lisan kullanmaktadırlar, Völkişer Beobahter gazetesi, Beneg'in Avrupa sahnesinden çekilmesi vaktinin geldiğini ve başmda bulunduğu devletin de Avrupa harltasmdan silinmesi izm. geldiğini yazmaktadır. Diğer elhetten hücum kıtalarmım mlliş- Torino hitaben neşrettiği bir bayanname- de Göring, bunları Alman milletinin de- mir İhtiyacmı karşılamak Üzere demir parçalarını toplamağa davet etmekte ve e .00 demiri en kıymetli madde olarak tavsif eylemektedir. — ÇEMBERLAYNİN BEYANATI Londra, 16 (A.A.) — Başvekil Çem- berlayn, Haşton tayyare meydanma in. diği vakit kendisini resmi şahsiyetlerden başka kalabalık Obir halk kütlesi kar. şılamıştır, Başvekil, tayyareden iner inmez şu beyanatta bulunmuştur Tahmin ettiğimden daha kısa bir vakitte geri döndüm. Eğer bu kadar meşgul olmasaydım, bu seyahatten çok şevk duyacaktım. Dün Hitlerle yaptı. ğım mülâkat, açık ve dostane bir mü. sahabe olmuştur. Ve şimdi her birimi. gin diğerinin ne düşündüğünü öğren - miş ve bilmiş olmasından dolayı mem. nunum, Bu mülâkatın neticesi hakkında he. men şimdi birşey söylememi herhalde beklemezsiniz. Bu anda yapacağım şey, kabine arkadaşlarımla müzakerede bu. lunmaktır, Sizden ricam, bu mülâkat hakkında salâhiyettar soembalardan verilecek - lerin haricinde biçbir babere en ufak İtimat göstermemenizdir. Bu akşam, kabine arkadaşlarımla ve aralarında (bilhassa Lord Runciman bulunan diğer şahsiyetlerle, mülâka. tımın neticesi hakkında görüşeceğim. Bilâhara ve herhalde birkaç güne ka- dar Hitlerle yeni bir mülâkat yapaca. ğım. Hitler, bana ikinci mülâkatımda İs, tikbale geleceğini ve benim yaşımda bir ağama bu kadar uzun bir yol yap. tırmamak arzusunda olduğunu beyan etti.,, Çemberlayn, yanında hariciye nazr. rı Lord Halifaks olduğu halde, doğru. ca başvekâlete gitmiştir. Fakat daha evvel tayyareden iner inmez (kralın hususi bir kurye ile gönderdiği mek- tubunu almıştır, Berhştesgaden, 16 (A.A.) — Şimdi haber verildiğine göre, B, Çem'terla, ynin, B. Hitler ile görüşmek (Üzere önümüzdeki hafta başımda Almanyaya gitmesi muhtemeldir. Görüşme Kolonya (o yakınmda kâin Gödesbergde yapılacaktır. Röyter ajansının muhabiri diyor ki: B. Çemberlaynin, azimetinden son - raki umumi intihap dünkü müzakere. ler hakkında nihal bir hüküm verme. nin ve yahut vaziyetin inkişafı hak. kında bir tahminde bulunmanın mev. simsiz olacağı merkezindedir. Mâamafih, iyi malümat almakta o. lan mahafil, dünkü tebliğde yakında aktedilecek bir içtimadan bahsedilme. nin bir ümit nişanesi olarak tefsir edi. Jebileceğini ehemmiyetle kaydetmektdir ler. Buradaki Alman mahafili, nikbinli, ğini muhafaza etmekte ise de biraz ihti- yatiı davranmaktadır. Bu mahafil, müzakerelerin çok uzun bir müddet zarfmda ve mubtelif saf. halarda yapılması zaruri olduğu mü talcasındadır, Burada ecnebi müşahitler arasında umümi intibah, şu kelimelerle ifade e. dilebilir ; “Şimdi ve yahut hiçbir zaman önü. müzdeki hafta kati hafta olacaktır.,, Londra, 16 (A.A.) — Daliy Mail gazetesinin yazdığına göre, Çember - layn, İngiltere, Fransa, Almanya ve İtalya arasında bir dörtler konferan » sınm akdini teklif edecektir. Bu konferans, yalnız Çek mesele - sini değil, ayni zamanda, Avrupanın teskini ile alâkadar bütün (meseleleri görüşecektir, Yine bu gazeteye göre, Çemberlayn, çoktanberi büyük Avrupa meseleleri etrafında böyle umumi bir nektalnazar teatisini (o arzu ediyordu. Daladier'nin bugünlerde Londraya gelmesi muhtemeldir. Çemberlayn, ken disine Hitlerle yaptığı (o konuşmaları anlatacaktır. İşte bu Çemberlayn - Da- iadier mülâkatı dörtler konferansının bir başlangıcı olabilecektir, Halbuki Röyter ajansı, (o Paristen elerinden enteresan bir ihanet davasma bakılö” ğını ve neticelendirildiğini dün yaf * mıştık, Altımbakkalda Satırcr ğında oturan Cevdet isminde bir tasi şoförü, karısı Belkisi aşıkiyle yakalamış ve mahkemeye vermişti. Cevdetin, evinin kömürlüğünde yâ” kaladığı “zampara, da garip bir te” düfle Cevdet adını taşımaktaydı. Mahkeme, suçlu kadın için 3 ay, Âf” kı Cevdet içinde iki ay 25 gün Bi cezası vermişti. Bugün yıkılmış bulunan ailenin #8 adetli günlerini tesbit eden resimde, $9* för Cevdeti karısı Belkisle başbaşa BÖ” rüyorsunuz. Çocukları Kâmuran, PİS şüphe yok ki, bu faciada en farla geğr* uğrayandır, mal ak re Yağmurlar Bp Baştorajı 1 incide rülmüş, bir çok bağlar da kâmilen b8* Tp olmuştur. beş Karayaka köyünden bir çoban Yüz koyunu ve un yüklü bir arabs #9” hibi ve öklüzlerile beraber sular fından sürüklenmiştir. Hoke köyünden bir bostan eksisi Alaşlar köyünden bir kadn ve iki 6” cuk boğulmuştur. Sargun kazasının va xi evleri de sular altmda kalmıştır” A Karamürselde, gehrin birçok yerle! sular içinde kalmış, yağmurlar çok it” ribat yapmıştır. Beş ev yıkılmış ve rin bahçe ve parkları harab olim İnsanca bir zayiat olmamıştır. 3 Suçlu, 3 Ihtimal! Kadının hangi gün öldü" rüldüğü anlaşılamıyor. Bütün İngiltereyi “kadın hangi £ öldürüldü?,, ismi verilen bir cin3i işgal etmektedir. j Fillis Mey ismindeki bir kadın bir $€ Sirde boğulmuş olarak bulunmuşti” Fakat, yapılan muayenede kadın be ğulduktan sonra nehre atıldığı ve Pi” nun bir kaza değil, bir cinayet anlaşılmıştır, ge Kadın 23 Mayısta ortadan kay” müş ve cesedi 26 mayısta nehirden < karılmıştır. “ Fakat ne gün öldürülmüştür? 23 mi, 24 te mi, yoksa 25 te mi”. » Bu üç ihtimal için de üç şüpheli dam vardır, Bunların üçünden de bi derecede şüphe edilmektedir. F8l 4 biri bu cinayeti ayın 23 ünde, öğ 24 ünde, üçüncüsü de 25 inde eki lir. Bununla beraber, cinayetin b4 i günün her Birinde işlenmiş olmak i$ mali de ayni derecede 'cuvvetliğif- Diğer taraftan, şahitlerden kadını ayın 25 inde gördüklerini e lüyorlar. O halde kadın ayın 26 öldürülmüştür. z O takdirde katil olduklarından ez he edilen üç kişiyi de suçlu bil değildir. m Şimdiki halde kadının hangi gö? dürüldüğü anlaşılamamıştır. aldığı bir habere istinaden, başvekili Daladiernin yakında ya gideceği haberinin Parisçe dilmediğini yazıyor. Londr#” teyit ©