17 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM POSTASI Sahibi va” Neşriyat Müdürü $. MasanıRasım-Us İDARE EVİ» istanbul Anirara caddesi ük katan i bineii 20A. Telgeer sereni batak MAHER işleri telefonu: 23872 7 24370 | Dış siyasa > Ş “e ) , Polonya'nın . * * Beynelmilel Wcarel odası reisi Tomas fvaston ile oda umumi kâtibi ve vazıye di refakatindeki sevat dün Romanya vapurile şehrimize gelmişlerdir. Memle- ketimizde bazı iktisadi temas ve tefkiklerde bulmacak olan heyet azaları yarın akşam Ankaraya gidecekler ve perşembe günü tekrar şehrimize dönerek cw ma günü de Bükreş yoluyla memleketimizden ayrılacaklardır. Heyette dünya” nın 79 memleketinde şubesi bulunan Naşin Kroporeyşin teeşkkülünün ileri gelenleri de vardır. Resimde beynelmilel ticaret odesi reisi ile vejikası kendilerini kaarşıl” ŞEHİRDE v Adana ve izmire hava seferleri Önümüzdeki ilkba hara tehir edildi Bu sene hazırlıkları ile meşgul olu. nan İzmir ve Adana hava seferlerinin ö nümüzdeki ilkbaharda yapılması müna- sip görülmüştür. Gerek Adana ve gerekse İzmir hava meydanların bütün razırlıkları hemen hemen tamam olduğu ve uçuş vasıtala- rı da elde bulunduğu halde seferlerin gelecek ilkbahara bırakılmasının sebebi şudur; Hava yolları umum müdürlüğü, yal. nuz tesis edildeek hattın başlanğıç ve so nunda hava meydanları bulunmasını kâ fi görmemekte, iki hava istasyonu ara. sında icabında inilebilecek emniyet mey danları teminine çalışmaktadır. Uçuşta tam emniyetin teeşsüsü için yapılması zaruri görülen bu meydanlar bu sene İ- çinde hava yolları bütcesinin dışında diğer vekâletler büdcelerinden de ayrı- İacak tahsisatlarla tesis edilmiş olacak- tor. Bundan sonra Adana ve İzmir hava seferleri başlıyacaktır. Hava seferleri Adana üzerinden El, azığa ve oradan da Vana vzatılacaktır. Nafia vekâleti önümüzdeki yıl seferle. rin Elazığa uzatılmasını tasvip etmiş- tir, Van seferleri bir müddet sonra biş- layacaktır. Müstakbel bir harpte, vaziyeti Po- lonya kadar nazik olan bir Avrupa memleketi tasavvur edilemez. Polonya dört sene cvvelisine kadar emniyetini Fransa ile 1920 senesinde imzaladığı ittifaka dayamıştı. Fakat Orta Avru - pada büyük Almanya belirdikten son- ra 1934 senesinin ilk aylarında bu büyük komşusiyle on sene devam ede. cek olan bir itilâf imzaladı. Bundan son- ra Polonya Fransaya ittifakla bağl: kalmakla beraber, Almanya ile de birlik- te yürümek, yani iki tarafı da idare etmek siyasetini takibetmeğe başladı. Polonya biribirine düşman iki büyük devlet arasında sikışmış kalmıştır. Bu iki devktin tecavüzünden masun kal. mak ve ayni zamanda topraklarının iki devlet orduları için muharebe sahnesi olmamasını temin etmek, Polonya dev- Jet adamlarının en büyük kaygısıdır. 1934 senesinde bu yeni siyasete is- tikamet verirken Polonya devlet adam. ları şöyle düşünmüşlerdi; Bir taraftan Sovyet Rusya Şarkta Japonya tarafın- dan nötralize ediliyor. Diğer taraftan Almanyanm garbında da Fransa var- dır. Polonya biribirini nötralize eden bu iki kutup arasında emin bir vazi- yettedir, Polonya hariciye vekili Bek, hattâ üçüncü bitaraflar mihveri teşkil etmiye bile çalıştı. Fakat son zamanlarda Polonya için vaziyet zorlaşınıya başlamıştır. Bir dela Almanyanın Avrupada silâhlan- ması ve bilhassa Ren nehrinin boyları- nı askerileştirmesi, muvazeneyi Fran. sa aleyhine ve Almanya lehine olmak üzere ağırlaştırmıştır, Anşlustan son ra bu ağırlık büsbütün hissedilmeğe başlamıştır. Diğer taraftan Dançiğdeki Alman nazi idaresinin aldığı tedbir. ler Polonyayı korkutmuştur. Bundan başka bir müddettenberi Polonyadaki Alman ekalliyeti arasında bir takım tahrikât başlamıştır, Bu vaziyette esasen Polonyanın dış politikasmdaki bu yeni oriyantasyonu iyi görmiyen efkârtnmumiye bu yüz. den duyduğu endişeyi göstermeğe baş” lamıştır, Bu yeni politikayı iyi görmiyen halk arasında en İruvvetli siyasi parti olan VE Gayri mübadillerin istihkaklarmın tasfiyesi hakkında 3523 sayılı kanun mucibince ne şekilde hareket edileceği hakknda malmüdürlüklerine bir tamim yapılmıştır. Bu tamime göre gayri mü- badillerin istihkak bakiyelerine mukabil hazine tahvili verilmesi için bir etne müd detle mahallin en büyük malmemurları tarafından müracaatları kabul olunacak tar. 1939 senesi 15 temmuzuna kadar mü. racaatta bulunmayan gayri mübadillerin hakları sakıt olacaktır, Antakya, 16 (A.A.) — Anadolu &- jansının bususi muhabiri bildiriyor: köylü zümresi gelmektedir. Bir müd- E| bal ai Türk - Fransız genelkurmay anlaş” dettenberi köylüler arasında huzursuz. arabalarının masının imza edildiği lise binasmdaki Yuk hissediliyordu. k ontrolü salonun duvarıma asılan hatıra plâka- kasmın küşadı bugün saat 10 da me- rasimle yapılmıştır. Kordelâyı Şükrü Kanatlı ve Kolonel Kole ayni zaman da kaldırmışlar, İstiklâl ve Marseyyez marşları çalınmıştır, Merasimde Tür- kiye fevkalâde murahhası Açıkalın, Antakya başkonsolosu Fethi Denli, Meclis ve hükümet erkânı ve lisenin son sınıf talebesi hazir bulunmuştur. Plâkanın üstünde şu yazı okunmakta- dır: “Yurttaş, 3 temmuz 1938 tarihini u- Köylüler, otoriter idarenin kaldırı masını, yeni seçim yapılmasını, daha demokrat bir rejimin kurulmasını, dik. tatörlüğün kuruluşundanberi memle, ketten dışarıda yaşıyan Vitosun geri gelmesini talep etmekteydiler. İç poli- tikada bu değişiklik, dış politikada da demokrat devletlere doğru bir temayül mânasma delâlet edecektir. Köylüler geçenlerde bu taleplerini neşrettikleri bir beyannameyle biz defa daha tekrar etmişlerdir. Sön gelen haberlere göre, Polonya çumhurreisi, parlâmentoyu feshederek yeni seçim yapmıya karar vermiştir. Bir müddettenberi Polonyanın içinden Belediye zabıtası şekil ve vasıfları ta- yin edilmiş olan el arabalarını «verilen mühlet tamam olduğundan- sıkı bir şe. kilde kontrola başlamıştır. Üç tekerlek li veya muayyen ebaddan büylk veya yüksek olan arabalar tutulmakta ve sa- hibleri hakkında takibatta bulunulmak- tadır. a da Almanyanın gittikçe artan tazyiki karşısında İngütereyle Fransa arasın - daki tesanüdün takviye edildiği mey. dandadır. Bu tesanüdün takviyesi demek, İn gilterenin Orta Avrupa işleriyle de yakın alâkası demektir. ri içine düştüğü müphemiyetten kur- tararak, ona daha müspet, daha müte- bellir bir veçhe verecek gibi görünü . yor. kaynaşmakta olduğu hatırlanacak olur- Böyle bir alâkanın Polonya üzerine A.Ş. ESMER sa, bu harcektin şimul ve mânası anla. | müessir olmaması mümkün değildir . | —<-—————— gıler. Dahilt politika zaruretlerinin dik- | İşte bu dahili ve harlei âmiller, Pon, | | ONtONn amca te ettiği bu vaziyetten ayrı olarak bir | yanm dış politikasını, dört senedenbe. ve beygi ri amam ili a İn ei de İngilterenin tesiri vardır. Polonya devlet adamları ötedenberi İngilterenin Avrupa işlerine karşı takip edeceği si- yasete büyük ehemmiyet atfetmişler . dir. Polonyanm Fransız siyasetinden ây- rlarak bi? nevi müstakil siyaset takip etmesinde âmil olan bir düşünce de İn- | gilterenin Orta Avrupa meseleleriyle alâkasızlığı idi. Son zamanlarda İn, giltereyle Polonya arasında çok «kı #amaslas enrimdtizdee Mei Ama Gayrimübadillerin istih- kak bakiyeleri ne şekilde tasfiye edilecek? Gelecek sene 15 Temmuzuna kadar mürâ- caat etmiyenlerin hakları sakıt olacak Mal memurluklarına maliye vekâle. | racaat edeceklerdir. Türk-Fransız askeri anlaşması hâlırası Antakya lisesine törenle bir levha asıldı * Kasaplardan mürekkep bir heyet dün belediyeye müracaat ederek bele” diye reisi ile görüşmek talebinde bulunmuşlar ve bugün Üstündağ ile görüş” mek üzere randevu slmişlerdir. Bu müracaatlarının sebebi söylediklerine 30” ve şudur: “İstanbula kasaplık hayvan sevkedenler, burada et narkı bulunduğu cihetle fazla kâr edemiyeceklerini düşünerek İstenbula sevkiyan azalımışlar” dır. Bu yüzden fiyatlar yükselmektedir. Mezbahada verhın perakende s0(3$” heddi üzerinden et alen kasaplar bile olmaktadır.,, Beleiyeden bu hale bir çö” re bulması isteniliyor. “Türkkuşu, Öğretmen namzed gençler alacak Türkkuşu öğretmen kadrosunun B” nişletilmesi tekarrur etmiştir. Bunun > çin kuş teşkilâtında motörkü ve si süz tayyareler üzerinde öğretmen © rak yetiştirilmek üzere maaşlı olara 15 gençin alınması takarrur etmişti” Alınacak gençler için başlıca g Türk (soyundan) olmasıdır. Bir vi sene müddetle evlenmemeği deceklerdir. Öğretmen namzedi olmak üzere #“ nacak gençlerden Türkkuşu teşkilât” da uçuculuk öğrenmiş bulunanlar Pi” nörcülük B ve C brövelerile işe başladi İarı tarihten itibaren ve hiç bulunanlara da B brövesi aldıkları tai? ten itibaren ve ayrıca lise onuncu okumuş olanlara, 25, liseyi ikmal ed” lere 30 Tira maaş verilmeğe başlansti$ ve bu mikdardan itibaren maaş artır” caktır. Almacak gençler "Türkkuşunda 08 *€ ne müddetle hizmeti teahküd eder” lerdir, ti tarafından hak sahiblerine tevzi edi- mek üzere, beyannameler gönderilmiş- tir. Bu beyannameler hak sahiblerile bo no hamilleri tarafından doldurulacak mal memurlarına tevdi edilecek ve mu. kabilinde kendilerine bir müracaat ve- sikası verilecektir, Bu mliracaat vesika- rı bilâhare hazine veşikalarının tevzia tında esas tutulacaktır. Bu vesikalar tâs fiye bürosuna devredilecektir. Deferdarlık bono hamillerinin beyan namelerini bizzat alacak, istihkak tmaz- hatası sahibleri ise tasfiye bürosuna mü. Gk Iki boyacı arasınd yaralama hâdisesi Dün Kadıköyünde iskele me; da İki kundura boyacısı arasmda pir ralama kâdisesi olmuştur. Hâdise kahramanları Hünkâr Fıstık çıkmazı sokağında 9 ni pi türan Kemsi ile Yeldeğirmeninde baçı Reşidin evinde yatan Mustafad” Dün Mustafanm bulunduğu yer$ nutma, zira bu tarih, Hatay erginli inin teminatı olan Türkiye — Fransa askeri anlaşmasınm Türkiye cümhu- | riyeti genel kurmay Ikinci başkanı or- general Asım Gündüz ile Fransa Cüm-| Gikgöz davranarak bu kısmeti mal etmiştir. Mi edi LİN be Mustafa bu vaziyoto içerlemiş v8 der bir zalandığı günü bildirir.,, kavgasından sonra da cebinden bir.” gikararak Kemalin üzerine atılmığ ler Ismağa başlamıştır. Etraftan yi da Kemali kollarından yaralı olarak 7© bulmuşlar ve Mustafayı da yakalı Irdır. Kemal teğavi altıma alınmış” : ri Güreş birincilikle şi Ankara; 16 (A. A) — Türk dan kurumu güreş federasyonu © göre tertib edilen 1938 grekoromen yi birincilikleri müsabakalarma “ *y cumartesi günü Ankarada 19 stadyumunda tam saat 14.30 d8 başi” gör eteği Gaktır. Müsabakalara iştirak edecek ler grup gurup Ankaraya gelm ler. Beş gurupdan seçilerek gelen len çi arasında yapılacak olan müsâ' olacaği rin çok hararetli ve heyecani hek tahmin edilmektedir. Müsal sy kesin görebilmesi için güreş ge di nu stadyum fiatlatını 50. 25. 18 | olarak tesbit etmiştir. Cumartesi günü bu müsabaka evvel Türkiye serbest güreş Samsunlu Ahmed ile millt takımı İTE gilerinde. Mehmed Gezin Alya Türkiye serbest güreş milli t8 pa terfi müsabakasının yapılacağı İ Bu vesile ile şurasını kaydetmek is- terim ki, orgeneral Asım Gündüz, Ha- tay ve bilhassa Antakya halkı arasin da bllyük bir sempati ve göhret ka zanmıştır. Geçen gün sinemada Trak- ya manevraları gösterilirken Türk bay rağını ve Büyük Şefini uzun uzun al- kışlamak imkân: bulan halk bir a ralık Asım Gündüzü perde üzerinde görünce sevinç ve hürmet hislerini pek vefalı bir şekilde göstermiştir. Antakya, 16 (A.A.) — Anadolu w jansmm hususi muhabiri bildiriyor: Başvekil Abdurrahman Melek, dün Cevat Açıkalın, bugün de kolonel Ko- le şereflerine birer öğle yemeği ziya- feti vermiştir. MEMLEKETTE ai Dd doğr bir müşteri gelmiş, fakat Kemal da8