28 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

* Bandırma hallında Denizbank tarafın- dan büyük tenzilât yapılatak vapur ücretle ri birinci mevki 400, ikinci (o 244, üçüncü mevki 150 kuruşa indirilmiştir. * Üniversite rasafhane © ve heyet prole- sörlüğüne devet edilen (profesör Rozun- berg şehrimize gelmiş ve vazilesina başla” * Toprak mahsulleri o olisinin kadrosu tasdik edilmiştir. Ofisin teisliğine eski İs- tanbul valisi Raşit tayin olunmuşlur. * Pararhksız satış kanununun tetbiki i- çin dün ticaret odasında iki toplantı ya- pılmış, gıda ve giyecek maddeleri satanlar Ja görüşülerek esnafa malâma! verilmiştir. * Bulgaristan tarafından — lertip olunan Balkanlararısı ar müsabakayına Türkiye uv gıları da davet edilmiştir. * Halk bankası İstanbul şubesi için bina olarak postane enddesindeki eski Sanayi xe Maadin bankası (kiralanmıştır. Bunka Cumhuriyet bayramında açılacaktır. Umum müdür Ala tetkikatla bulunmak Üzere şeb- rimize gelmitir . * Ankara borsası kurulduktan sonr» üç sene müdde'le kapatılan İstanbul borsası- nin tekrar açılması için teşebbüsler yup»l- maktadır. Meliyo vekfleti tetkikota başla mıştır. * Almanyada yapıdan vaporlarımırdan Akis) daha Mimanımıza (o gelmek üzeredir. Bunlardan “Marskas,, Akdenizde bulunmak tedir. “Etrüsk, vapuru da Mersin selerini dün yapmıştır. * Üniversitede derslere teşrinievselin ? sinde başlanncak ve yeni ders senesi müna- gebetile rektör Cemil Bilsel bir mutuk söy- Myecektir. * Şehir meclisi intihabal hazırlıkları ya- Yın biterek namrefler ilân edilecektir . * Elektrik idaresi Silütarağıdaki büyük elektrik fabrikasi ile Güzhanedeki merkezi biribirine bağlayan ana hattın inşasına baş, Tamıştır. Hat Gezhaneden Taksime, oradan Kurtuluşa kadar yeraltından geçecektir. ; O“ Alman meyve mütehissıslarından Ya- kopsi tefkikatta bulunmak üzere memleke- 1imize gelmiştir. Mütebassıs o meyve ibraç istasyonlarını gözecek ve tetkikat yapacak- hır. * İnhisarlar umum müdürlüğü, münasip Bina bulunamadığı için İenöz (Ankaraya »akiedilememişti, Umum müdürlük için bir bina bulunmuştur, Nakil işine yakında başlanacaktır. * Şimdiye kadar Acıbademde (bulunan İstaniyul erkek öğretmen © okulunun Bul #anmea çiriliğinde evvelce şehir yaı mel» “ tebi-olan binsya nakline başlanmıştır. * Denizbank, bankanın muhlelif seryis- lerinde kullanılıp eskilikleri ve masraflar rının yüksekliği görülen bazı gemi, motör ve romörkörleri satmağı Karar vermiştir. * İki hsftadanberi Trakya sntukası da- bilimde tetkik ve teftiş seyubatinde bulur nan general Küzrm Dirik dün akşam Edir- neye dönmüştür. * Eyhül ayı içinde sik sık Tekirdağına ge- Ten ecnebi bandıralı o vapurlarln yabancı memleketlere 9080 ton keşvemi ve buğday İhraç edilmiştir. “ DIŞARDA; * Gizodubovanın tayyaresi evvelki gün de bulunamamıştır. Araştırmalara devem e- dilrektedir. e birtiği komünist pertisinin Harihi ismindeki eserin tabına başlamıştır. Parti merkez komilesinir bir o komisyonu trafından tanzim edilen bu eser & milyon Büsha olarak inlişar edecektir. * Cenevreden İsveçe dönmekte olan ts- veç hariciye nazırı Sundler Danimarka ha- riciye mazırı Menchti ziyaret etmiştir * Kral Boris, ecnebi memleketlerde yap bığı seyshatten dün Sofyaya dönmüştür. 60 kişi zehirlendi! Müthiş bir yılan tarafından ısırılarak ölen devenin etini yimişler Kahirede altmiş kişi, yedikleri bir de- ve etinden zehirlenmişler ve İçlerinden dördü Bimüştür. Diğerleri hayatlarından endişe edecek kadar ağır hasta olarak Damtanede yatmaktadır. Yapılan tahkikata göre, zehirlenme hâ- disesinin ölmüş bir deve eti yemekten $- leri geldiği anlaşılmıştır. Derhal kasap bu Junmuş ve sattığı deve otinin kalın par- çaları muayene edilmiştir. O zaman, de- venin kesilmeden evvel hem de zehirli bir yilenm ssurmasıyla öldüğü anlagıl - mıştır. Cahil ve hilekür kasalı, ölmüş de- veyi kesmiş ve etini satışa çıkarmıştır. Kasap tevkif edilmiş ve hakkında kanu- nİ takibata girigilmiştir. i HABER — Aksam postası MIKI BALINA AVINDA EYYAM ARTIK. MAH- VODUK DEMEN * Çemberlayn yeni bir teşebbüsünün fayda vermiyeceği Prag 2 (Hı Birliği siddeti lerin Algan taleplerini t kabul dikleri Çek radyosunda izah edilmişti! Buna göre muhtıra 19 eylül tarihli İngiliz * Fransız projesinin hudutları pek fazla aşmıştır. Radyo bu muhtarın açıkça mem. İcketin (o iktısadi mevcudiyeti aleyhi. ne müteveccih olduğunu beyan etmek. tedir. Bu muhtrranın kabulü halinde mem. leket, Hublondan ve memleketin zi . tai sanayiine lâzım olan ormanların bir kısmından mahrum olacaktır, Münakalât bususuna (o gelince, bü. yük yollarla demiryolları (o şebekeleri. parçalanmış olacaktır. Diğer taraftan Çekoslovakya Elbe nehri üzerindeki antrepolarını ve Bratislava olan inah. reçlerini kaybedecektir. Nihayet Çekoslovakya, askeri bakım dan © suretle (o zaafa düşecektir ki, arazisinin büyük bir kısmı, bilhassa Bohemya ile Moravya Beran Alman. yanın avucunun içine düşçbilecek bir vaziyete girecektir. Çek gazeteleri, Elitlerin Serluru etme miş bulunduğuna müttefiktir. Çek hükü- metini Alman işi kadat Polonya ve Macar ekalliyetleri işi de alâküdar et mekte ve Polbrva iie müngeebefterini ye Londra sefirinin notası Çek hükümetinin Londra sefi Me zurik, geçen pazar günü, İngiliz hariciye nazırı Hatilaksa bir bota tevdi o etmiştir. Bunda, Hitler muhtırasmın, o hükümeti taratından kubul edilemiyeceğini açıkça söylemektedir. Londradan bildirildiğine göre notada şöyle denilmektedir: Bu yeni ve saddarane ta- lepler karşısında hükümetim en büyük mukavemeti gös- termek mecburiyetinde kala- caktır. Bizde böyle yapaca- gız. Allah bize yardım et- sin.,, Daha ileride notada Çe- köoslovakyamn iki büyük de- mokrasinin yardımını bekle. niekte olduğu kaydedilmek. tedir. Çemberlaynın nutku İngiliz Başvekili, dün radyoda Çek- Alman ibtildfı yüzünden, Avrepanm yaşadığı fena güzleri bir daha anlatmış ve İngilterenin tavassutlariyle düşün- Gelerini izah etmiştir. Başvekil demiş. tir ki; Bizden uzak bir memlekette çikan bir kavgadan dolayı bizim biperler kazmamız, gaz ıwaskeleri takmamız bakikaten çok garip bir şey olur... Sonra prensip itibariyle bulleğilmiş olan bir nizamın bir harp çıkarma- Sı da imkânsız gibi gözükür. Çek hükümetinin Alman muhtıra- sındaki şartları kabul edememesi 80- beplerini pekâlâ anlıyorum. Hitlerle yaptığım konuşmalardan sonra İnti- ban şudur ki, eğer bize biraz vakit bırakılırsa, bir sureti tesviye bulmak tmkâuı hasıl olacaktır... Almanyaya avdet ettiğim zaman Hitlerin Südet topraklarının kendisi- se derhal tesliminde ve Alman kıtöa- tı tarafından derhal işgalinde Israr ettiğini görerek birdenbire hayret et tim. Evvelce alınan tedbirlere binaen, bu hattı hareketi makul bulmadığı. wt söylemeliyim. Eğer bu hattı he- roket, Çok hükümetinin vaatlerini infaz ve mezkör arüziyi terk hu- susunda Hitlerin duyduğu herhangi Çek-Alman ger) ybetmiş değildir. Çek-| “İ min verdiği sözü cmföymlöpyece bir süpheden İleri geliyorsa İngilte- re hökümeti namına Prağ hükümeti birim vaadimizin hiç bir tarafta istih- faf edilmiyecegine eminim. Eğer bir şeye yarayacağını bilsem Hitlere Sçüncü bir ziyarette bulun- makta katiyen tereddüt etmem. Fa- kat bu mada tavassut sahasında fay- dalı olarak fazla bir şer yapacağımı ümit etmiyorum. Mrternasyonal ihtilâflar benim kübusumdur. Eğer herhangi bir millet olursa olsun dünyaya cebir ve kuvvetle hâkim olmağa karar verdi- gine kani olursam, ona karşı muka- yemetir lâzımgeldiğine hükmederim. Hirriyete iman etmiş olan milletle- rin böyle bir tahakküm altında yaşa- maları, bir yaşayış değildir.,, Çemberlayn, bir barbe girişmeden evvel büyük davaların merzuubahis olduğuna emin bulunmak lizıreşel- diğini hatırlattıktan sonra, Tagiliz milletini hâdiselere azam! sükünetle intizara davet etmiş ve sözlerini şöy- te bitirmiştir: “Harp başlamadığı müddetçe onun önline geçmek Ümidi mevcuttur.” Hitlerin Ruzvelte verdiği Çemiberldpran mucundan, EEE ze” sinde üçüncü bir sişebbüsün (fayda ver miyeceği, bununla beraber herp başlamar dığına göre, harbin önüne geçilmesi ğtimalinin heran mevcut olduğu manası çıkmaktadır. Sulhu kurtarmak için İngiltereden son şa bir de Amerikanın tavaseuta teşebbüs edeceği haberleri de mevcuttur. Ruzçek tin bundan birkaç gün evvel Hitlerle Be Beşe birer mesaj yaptığı malâmdur. Izit ler Ruzveltin mesajına şu cevabı vermiş” tir; “— 25-9 da Amerika milleti adına çek” tiğiniz telgrafta. Avrupada zuhür eden sulaşmazlık hakkındaki müzskereleri İnkitar uğratmamak ve samimi mus lihane ve yapıcı bir şekilde bir sureti hal aramak için müracaatte bulundu” nuz, Bir Avrupa harbinin önceden he- sap edilemiyecek neticeleri hakkındaki Mmütaleanıza iştirak eder ve civanmert maksadınızı takdir ederim. Bunun için bütün gayretlerime rağmen hâdisele- rin bundan sonraki inkişafı muhase mata müncer olduğu takdirde Alman milletinin ve hükümetinin mesuliyeti" ai reddedebilirim ve etmeliyim. Mev. zuubahis Südet meselesi hakkında bi- taraf bir hüküm verebilmek için, me seleyi ihata eden ve onu tehlikeli bir hale sokan hüdiseleri mutlaka gözü nünde tutmak lâzımdır. Dedikten sonra ihtilâf tarihçesini yap” miş ve neticede: Muslihane bir tarzı halle varmak i- çin son bir teşebbüs olarak 23 eylülde Çemiberlayne verdiğim bir muhtırada daha evvel neşredilmiş olan cezri tek» liflerde bulundum, Çek hükümeti Sü det bölgesinin Almanyaya terkini ka* bulden sonra, bu muhtramdaki teklif. le yalnız bu Çek vandinin süratle ve ha Wsane bir surette tatbikini temine ma” tf bulunuyordu. Meselenin huğusum dan bugüne kadar olan bütün seyrini tetkik ederseniz, Alman hükümetinin hakikaten sabir ve muslihane bir tar 1 hal bulmak için samimi arzu göster diğiri teslim edeceğinize kani bolumu" yorum. Bir Südet meselesinin ve hakikaten tahammül &dilmez bir vaziyelin mercu diyeti mesuliyeti Almanyaya sit de ğildir. Alâkadar olan insanlarm kor kanç Âkıbetleri, bu meselelerin helli- | kanaatinde nin hiçbir suretle gecikmesine imkân birakmamaktadır. Müzakefeler yoley- Ja hakkaniyetli bir tarzı hel tahakkuk ettirmek için bütün imkânlara Alman muhtirasımda baş vurulmuştur. Çekos lovakya hükümetinin barışı veya harbi istemesi meselesi Almanyaya değil, kendisine ait bir istir., Bundan da anlaşılıyor ki, Hitler, kara” rında sabittir, 0, Çemberlayım nutkun- da işatet etliği mühleti veremiyeceğe de benziyor. Nitekim Çemberlaytın -ulku Almanya” da büyük bir teheyyüçle karşılanmıştır. Siyad mahliller, muhlırada tebşir edilen müddelin birkaç gün uzatılıp uzatdlmıya” cağma imkân olup olmadığını tayin ede memektedirler. Temas büsbütün kesilmiş İngilterenin tavassutunu büsbütün ke silmiş telâkki etmek de doğru (sayılmaz. Hitlerle 30 dakika görüşmüş olan Sir Ho- race Vilson tayyare ile Londraya dör müş, kendisini Londrada karşılman gaze tecilere Hitlerle mfihim bir görüşme yap” tığım,başvekiline arzedeceğini söyltyerek hemen başvekâlete gitmiştir. Bugün Göbbels de nutuk söyleyecek Propaganda nazırı Göhbels, bugün ak- şam saat 18 de'siyasi vaziyet o hakknda bir nutuk söyliyeceklir. Bunda Çemberlaynın nutkuna temas & den cihetlerin bulunacağı tahmin edile bilir. Çarpışmalar Siyasi vaziyet bu şekilde (devam edip giderken Çek topraklarda > Südetlerle Çekler, Çeklerle Lehler arasında çarpıp ma'azda bütün şiddetile devam etmekte, Çek tayyareleri Leh toprakları üzerinde uçmaktadır. Bunlara dair gelen telgraf Jar şunlardır: Varşova, 27 (A.A) — Pat diriyor: Son günler zarfında üç defa Çek askeri tayyareleri Lehistan hududu. nu geçmişlerdi. Dün akşam beş Çek askeri tayyaresi gene bududu geçe rek Leh toprakları üzerinde taraasut. ta bulunmuştur. Bu münasebetle Leh hükümet! dün öğleden sonra Çe- koslorakya orta elçisi nezdinde şid- detli demarş yapmıştır. Maravska - Ostrava, 27 Pat ajansı bildiriyor: Çokorlovakyada askere çağırılan Lehlilerin Lehistan budodumu geç meleri hudutta birçok müxademelere sebep olmaktadır. Birçok Tehliler tevkif edilerek kurşuna dizilmiş ve- ya hapsedilmişlesdir. Kiingenthal, 277 (A.A.) — Çek siker leri dün akşam Akman toprakları üzerine mitralyöz ateşi açmışlardır. Halkm Hit lerin nutkunu dinlemek için toplandığı meydana birkaç mermi düşmüştür. Varşova, 27 (A.A.) — Pat ajansı bildiriyor: Pazar günü Çekoslovak hudut min- takasında Zumbark köyünde Çek ko- münistlerle Xliseden dönmekte olan Polonyalı gruplar arasında bir anat- ten fazla devam eden bir çarpışma olmuştur. Çekler “Köpek Polonyailar”" avaze- leriyle Polonyolılarm üzerine tüfek ateşi açmışlardır. Bu ateşa Polonya- lilar da makabele etmişlerdir. 10 Polonyalı yaralanmış, bir ko münist ölmüş ve 15 komünist de ya- ralanmıştır. Çeklerin Macarlara cevabı fena karşılandı de Macar ekalliyetleri meselesi olduğu ajansı bil JALAY — 1 malâmdur. Macarların bu hususta Çekle” | den isteklerine Çek hükümeti o cevabini | vermiş ve bü Macaristanda hiç de ğİ karşılanmamıştır. Salâhiyetlar o mahfi” lerde şöyle söylenmektedir: “Prag hükümetinin beyan ettiği, “do tâne müzakere temayülleri,, hayretle kar” şilanmaktadır. Çünkü Çekoslovaky: | Macarlar mütemadiyen ve hâlâ bir takıl oyunlara maruz kalmaktadır. Diğer İ tan çek seferberliği ve Çek - Macar hudut mıntakasmın askeri işgal altına alınması hiç de bu gibi müzakertler için dosta” hava yaratacak mahiyette değildir. Şurasmı da unutmamak lâzımdır ki Çek hükümeti ötedenberi kaçamaklı vaidlerde bulunmayı terviç edeyelmiştir. Hele şi di Prag hükümetinin bu tarzi hareketti vazgeçeceğine pek ihtimal verilemez... Gene Macar matbuatı, Hitlerin martku” nu tahlil ederek, melhuz bir harbin bütü9 mesuliyetini Prag hükümetine yüklemek” Polonyada da hayret Macar ekaltiyetleri hakkındaki Buğe peşte hükümetinin notasına Çekotlovaf” yanın verdiği cevap, Polonya mahafili” de derin bir hayret uyandırmıştır. BiĞ3" yette bunun sıhhatine ihtimal verilmeri$” ti. Fükat tesmen teevyat ödinöz, Prof hükümetinin hâlâ vaziyeti atlamak iste mediği kanaati hasıl olmuştur. Varşovada Çeklere karşı mücadele #“ mek üzere teşkil olunan Polonya lejiyof” larına şimdiye kadar yetmiş bin Çekosl” sakyalı Lehli kaydedilmiştir. Bugün öğ leden sönra yeniden kayıt o muamelesin? başlanmıştır. Çek kronu artık Varşova ( börsasınd? tescil edilmemektedir. Hatay devlet reisi iskenderunda hara- retll tezahüratla karşılandı İskenderun, 27 (Hususi) — Hatay dev let reisi Tayfur Sökmen, İskenderan kelmiş ve hareretli merasimle karşılan” mış ve bütün şehir Hatay bayraklarıyla donarmnıştır. Belediye dairesine inmiş olan devlet teisi evvelâ bir resmiksbul yapmış, «00- ra kabine içtinama riyaset etmiştir. Tayfur Sükmen goce Antakyaya dörnmüğ” tür. Yeni adliye teşkilâtı Antakya, 27 (A, A.) — Adliye teşki- Mi bir kanunla lâğvedilmiş ve yeniden mahkemeler kurulmuştur. Yeni teşkilâta göre, yükek mahkemeden başka Antak- yada bir ağıreeza wehkemesi, örliye, hukuk ve ceza münferit kâkirmlikderi ve Kırıkbanda bir asliye hikimliği ihdns 6- dilmiştir. Yeni hökim ve müddelumumi. | Eklere güzide adliyeciler tayin eğilmiş ve Antakya, (Hususi) — Antakyaya t&bi Ordu nahiyesi bir kanunla kara haline kalbedilmiştir. Yakında Reyhaniye nabi» yesi de aybi muameleye tibi tutulacak. tır. iğDr. Necaeddin Atasagu İİ Sabahları 8,30 a kadar ve akşam. İğ lar: 17,20 de Lâleli Tayyare Apr. 2 mci daire No. 17. Okuyucuları. 9 mızdan para almar. Tel: 23053 j / 4