29 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

29 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

VE EYLÜL — 1938 m Başlorafı 6 mcıda — Bir şehirliyle evlenmek istemez | misiniz? Bu sualime yavuklu Hatice dayanama- dı: — Yoook.. deri kuşu çay Köyüm! mağ evle . Hiç istemeyiz. Çayır kuşu bayırda öter. k delikar'z çok... r misiniz? Üç kere Tavganlıya... Başka?.. Başka bir yere gitmedim. Oralarını boğendin mi? — Oralar beğenilmez olur mu? emme köyümüz hepsine baskındı: i değişmez, | sin ha?.. — İnsan doğduğu, doyduğu yerden u- sanır mi? O dünyasmı bizden çok seviyor. Onun hayatı bizimkinden çok manalı:... Hem zengin. Sustum. Odamıza gittik. Onlar yere, kapınin eşiğine yakm oturdular. Daba söyletmek istiyordum onları. — Siz asker olmak ister misiniz? de- dim, A dılar. Yine yavuktu Hatice: — Kardan asker olur mu ki? diye sordu. Onlara istiklâl savaşında ninelerinin, asmelerinin, hattâ kendileri gibi genç köylü kızlarının, çocuklsrin nasıl düşma- na göğüs gerdiklerini, mermi taşıdıkla- Köyden röportajlar rın anlsttim. Ankaradık! âbideyi süsli- yen kadini tarif ettim. O zaman birinci | Hatice de dahil olmak Üzere, üçü birden: — Bak hele! dediler... Biz sana böyle dömök istemeyiz. Hani şincik asker ol. mak deyincek sen şaşırdık. Biz de kö- yümüze uğrıyacak düşman sağ bırakma" yız. O vakit asker olmağa hacat da yok, onları biz asker olmadan da tepeleriz. Bizim içimizde bilsen no efe ksdmler vardır... .. Onlar gittikten sonra ben yatıp uyu- muştum. Nekadar uyuduğunu Bilmiyo - rum, kava henüz kararmamıştı. Yerim- den doğrulmamıştım ki odanm küçük kapıstnı kaptıyan iri bir gölge içeri girdi. Bana: — Vu bir tav Hemen bir demet » dedi. Şakacı ve samimi üme baktı. belindeki kuşağın arasından porgumuş çiçek çıkardı: —Al diye, uzattı, yere çömelerek kar, ağlıcakla kal. trek odadan dışarı çıktı, gitti. Elimdeki çiçeklere bakalerimiştım. Bun- lar birkaç horoz ibiği, fesleğenden iba- retti. Bu, bana köy ki #evgisini kazannbil zlarının dostluğunu, Neriman Hikmet İSTANBUL HARİCİ ASKERİ KITAATI İLÂNLARI Beher tanesine tahmin ediler fiyat 120 kuruş olar 0 ilâ 535.000 adet çip. lak aleminyom matara kapalı zarfla mü. rakasaya konulmuştur. İhalesi 17 -11- 948 perşembe günü saat 11 dedir. İlk teminat 19839 lira 60 kuruştur. Evsaf ve şartnamesi 20 lira 15 kuruş mukabi- linde M. M. Vekâleti Satmalma Komis- yonunden alınır. Ekslitmeye (o girecek- lerin 2490 sayılı kanunda gösterilen v6 Baikle teminat ve teklif mektuplarını ihale nden en az bir saat evvel M. 'M, Vekâleti Satmalma komisyonuna ver- meleri. (472) (6912) » * Konyadaki kıtaatın ihtiyac olan 500.000 kilo arpanın kapalı zarf usulile eksiltmeye korulmuştur. Şartnamesi Kon yada Kor, İstanbul, Ankara, levazım #- 74000 kilo sığır veya keçi eti 240.000 kilo balya halindö kuru ot satmalınacak- tır. Etin tahmin bedeli 18500 ve kuru 0- tun bödeli 7200 liradır, Et ve kuru otun €vsafile teslim mahal ve şarlları şarina» melerinde yazılıdır. Şartnameler Berga- ma Satmalma Komisyonundan elmabilir, Eksiltme kapalı zarf usulle olup 11-10, 938 günü et için saat 10 da ve kuru ot için saat 16 da Bergama Aske. ri Satmalma Ko. da yapılacaktı. E- tin ilk teminatı 1390 kuru otun 540 liru- dır, Teklif mektupları 11-10-9348 Salı gü, nü et için saat dokuza “dahil” kadar ve kuru ot için saat 15 © kadar Satmalma Ko. na makbuz mukabilinde verilmiş ©- lacaktır. Şartnamenin 4 üreti maddesin- de istenilen vesikalar ilk teminatm Xo- nulduğu zarf içersine konulacaktır. Şart, HABER — Afm pa.,«90400 . Çocuk Haftası Hediye kazananların isimlerini neşrediyoruz 179.058 tarihli bilmecemizi hallederler; DİR KOL SAATİ K4 N Birlaci: Tursn Tunalı, Büyükada Gür düzbey sokak No, 1 BİR DOLMA KALEM KAZANAN İkinci; Rezan Avkara Harp okulu yar- bak Hifzt kızı, BÜYÜK BİR ŞİŞE KOLONYA KAZANAN Üçüncü Zeynep Topkapı Mimar K caddesi Evliya sokak 10. BİRER DOLMA KURŞLN KALEM KAZANAN y Vefa lisesi, 2 — Rukiye Akbay, Şehremini ıpınar 39, 3 —Tür- kün Göçeoğlu 47 inci ilkok 4 — Mesut Yaşar Karagümrük, 5 — Süha Meray Cağal gl, © — Ihsan Çapa K.0.0. 110, 7 — Süheyli g— y, 10 — Muallâ 44 ün 1 — Zeki 0) cü okul, 11—€ Ii mahallesi, Aydın sokak 33, 13 — Ür Tüzer Çatalca, 14 — Gülçin Orkunç Bi 17 — Şükrü Yazar Ka k Şehremini 63, 19 — İzaldemir Fener, 20 — Selma Sez Narlikapı, BİRER KUMBARA KAZANANLAR 21 Fikret 15 inei okul, 22 — Semi Taner Kadıköy, 23 — Türkmen Akkay Maçka, 24 — Eeylullah Bozkurt ilkokul, 25 — Yusuf Burcoğlu Diyarbakır, 26 — Feyyaz Kutin Hayriye lisesi, 27 — Süzan yayla caddesi, 28 — Mahmut Şis — Neclâ Kansu Ba- kırküy 30 — Bedi Kerman kurlüluş. gin rameyi görmek istiyenler Bergama Âs- | keri Satınalma komisyonuna müracaa* © debilirler. (420) O (6565) ... Konyadaki kıtaatm (ihtiyacı (Olan, 1,210,000 kilo buğday öğütmesinin kapa” Ir zarf usulile eksiltmeye o konulmuştur. Şartnamesi Konyada Kor, İstanbul, Am kara levazım âmirlikleri o satmalma ko- misyonlarındadır. İstekliler (şartnameyi Ko. larda okuyabilirler. İşbu 1210000 ki lo buğday öğütmesinin muhammen tutarı 24200 liradır. Şartnamesindeki yüzde 25 miktar fazlası da dahil olduğu halde ilk teminatı 2268 lira 75 kuruştur. Eksiltme 3 birinciteşrin 938 pazartesi günü saat 15 de Konyada Kor satınalma komisyo. nunda yapılacaktır. İstekliler (3 birifci- teşrin 938 pazartesi günü saat İf ekx dar teklif mektuplarını Konyada Kor sa- tımalma komisyonu (başkanlığına vere ceklerdir. (406) (6415) Lik maçları başlıyor i Klübler bu akşam hakemlerin mavozu 1938-1938 senesi Tik maçları önümüz. deki pazar günü başlamış olacaktır. Ik hafta oynayacak takımların hakemlerini seçmek için klüb murahhasları bu akşam Istanbul bölgesinde toplanacaktır. Yeni fudbol ajanı Orhan klüp mü- rahhaslarma hakem seçme işi hakkmda verilmiş olan kararları bildirecek ve se, çim bundan sonra yapılacaktır. Bu sene d8 hakemlerin seçilmesi klüb lere bırakılmıştır. Yugoslav Polonya Milli takımları 4-4 berabere kaldılar Varşovada pazar günü 35000 seyirci önünde Kral Petro kupast işin Polonya. Yugoslavya milli takımları arasında ya. plan maç 4-4 berabere neticelenmiştir. Bu maçta Yugoslav Kokoviç takımını büylik bir mağlbiyetten kurtarmıştır. Geçen senenin şampiyonu Güneş takımı aşma imz nipel meiikmiz zall mirlikleri satınalma kömisyonlarındadır. İstekliler şartnameyi komisyonlarda oku- yabilirler. İşbu 500 bin kilo arpanın mu, hammen tutarı 22000 liradır. Şartrame- | sindeki yüzde 25 miktar fazlası da dahil olduğu halde ilk teminatı 2062 lira 50 kuruş , eksiltme 1-10-968 cumartesi gü- | nü saat 11 de Konyada Kor satmalma Komisyonunda yapılacaktır. e İstekliler | 1.10-938 cumartesi günü Saat 10 da tek-| lif mektuplarını Konyada Kor satınalma komisyonuna vermeleri. Arpa ve yulafa teklif edilen fiyatlar aynı olduğu takdir de Yulaf, ve gene arpa fiyatı yulaftan pa- halı olursa gene yulaf, müakeveleye bağ” lanacaktır. Arpa fiyatı yulaf fiyatından ucuz olursa arpa mukaveleye (obağlana" caktır. (396) (6344) yirmi sekiz . & Konyadaki okıtaatın ihtiyac Olan 645000 kilo unun kapalı zarf usulile ek- siltmeye konulmuştur, Şartnamesi Kon- yada Kor, İstanbul, Ankara levazım â- mirlikleri satınalma komisyonlarındadır. İstekliler şartnameyi o komisyonlarda ©. kuyabilirler, Işbu 645 bin kilo unun mu- hammean tutarı 70950 liradır. Şartname sindeki yüzde 25 miktar fazlası da dahi! olduğu halde ilk teminatı 6653 lira 50 ku- ruştur. Eksiltme 3-10.998 pazartesi si) nü sart 11 de Konyada Kor salınalma ko misyonunda (oyapılacaktır. İstekliler | 3-10:938 pazartesi g saat ona kadar | teklif mektupları Konyarg V. Kor sa tınalma komisyon başkanlığına verecek, lerdir. (404) (6413) kaçmış dcinelerine ihtimal olur. Fakat.. kendi: mâzdı, yor, Keni kendine: mahrum kalıyorsun. 5 . Tümen birliklerinin ihtiyacı İçin 29 ton. sado yağı #atmalınacaktır. Kapalı zarfla ihalesi 19-10-9035 pazartesi günü saat 10 dadır. Muhammen bedeli 24650 lira, ilk teminatı 184R lira 75 kuruştur. Şertnn- meyi okumak istiyenlerin her gün, eksilt. meye İştirak edeceklerin 2490 sayılı ka- iunda yanlı vesikslariyle birlikte belli gila ve saatte Lüleburgaz tüm satmnaima sızlık yıyor. cuk âdetinin hiç tesiri yoktu bulmamak Çetin bir sorgu Hem de iki defa çetin; İlkin sorguyu burada anlatabilmek, sonra da ona mek. Sorgu böyle iki defa çetin olmakla beraber mutlaka cevap vermek lâzım, çünkü okuyucu mektubu cevapsız bırakılamaz.. Ankaradan, B, K. harfleri * le imza eden bu okuyucumuz, söylüyor, Sıhhati de yerindey- miş. Bu yaşta ve sıhhati yerin- de olan bir erkek, tabii evlen mek ister, Kendisi de, öyle istiyormuş.. daha ziyade beklerse beğendiği kızların onun için tohuma in mektubunda yazdığı gibi, iktidarı olmadığını yüreği sızlıyarak ve acı acı anlıyormu$.. İktidarsızlığın, yüz görümlüğü almak ve daha başka z4- Turi masraflar etmek için para yüzünden olmadığını bette tahmin ediyorsunuz, Öyle olsaydı doktora baş vur- Temiz yürekli okuyucumuz kabahati kendisinde bulu” — Kendini harap ettin, diyormuş, bugün dünyanın en güzel zevkinden » yani güzel bir kızla evlenmek zevkinden” 4 nasıl karap ettiğini de, daha açık söylemiye- , gene elbette tahmin edersiniz. Onun tabiri ana ve babalarımızın ihmalleri yüzünden, içtimai teşkilât- ünden her çocukta bulunan âdeti, © da çocuklu” ğunda yerine getirmiş, şimdi onu kendisi için kabahat sa- Sayın okuyucumuzu hemen temin ederim ki şikâyetine sebep elen bu halinde, daha doğrusu halsizliği Ondan dolayı ne kendisine, ns ana babalarımıza, ne de içtimai teşkilâtsızlığa kabahat dir. Analarımız ve babalarımız bu çocuk âdetine karsı ne yapabilirler? Hele bu işde içtimat teşkilât nasil Yazan: Dr.G.A. olur? Cemiyet bu kadar mektep açarak yaramazları gün- düzleri tuttuktan sonra bi? de geceleri her çocuğun başına > sabaha kadar onu bekliyecek - bekçi mi diksin? Nasihat vermeğe gelince onu analar ve babalar da, hocalar da bol bol verirlir ama nasihatı tutan çocuk bulunmaz, Hem de, sayin okuyucumuzun zannı: gibi, o âdeti yerine getiren her çocuk sonradan evlenemiyecek hale gelseydi, bu dünyada kızlardan pek, pek azı kendilerine koca bula- bilirlerdi. Bir aralık Viyanadaki hekimler bu âdeti yerine getiren ne kadar çocuk bulunduğunu merak ederek oranın erkek gocuk mekteplerinde anket yapmışlar: Bir mektepte 42 gocuktan 41 tansi kaç yaşında bu işe başladıklarını tayin ederek o âdeti yerine getirdiklerini söylemiş, yalnız bir tanesi aksini iddia etmiş. Başka mekteplerde 62 çocuktan 60 tanesi, bir başkasında da yüzde 88, daha (başkasında yüzde 93, birinde de yüzde 91... Her memlekette de aşağı yukarı biyle olduğu söylenilebilir, Aksini söyliyen yüzde bir kaç çocuğa da doğruyu söylemiyorlar denilse pek te yanlış olmaz. Böyleolduğu halde Viyanada Almanyaya ilhak edecek kadar kalabalık insan kaldığı gibi, her yerde evlenebilen erkeklerin sayısı evlenemiyenlerin sayısından pek çok üstündür. Bu türlü halsizliğin o âdeti yerine getirmeden ileri gel diği pek çek şüpheli olmakla beraber, o âdetten başka, bin biz türlü denilecek kadar çok sebepleri olduğu şüphe- sizdir, Oküyucumuzun sorgusundaki ikinci çetinlik ts bun dandır, Halsizliğe sebep ne olduğu burada kestirmeğe im. kân olmadığı gibi zaten bunu yapmak hekimliğe aykırı bir yoldur. Kendisinin orada bir hekime giderek derdini anla” tıp ona bir çare aramasından başka türlü yol olamaz. Bu işde utanmağa yer yoktur, Evlenmek, çocuk yetiştirmek yalnız ferd işi değil, memlekete karşt bir bprçtur. Halsizliğin binbir türlü sebeplerine gelince onları bu- rada okuyucularıma » ihtiyaçlar: olacak bilgi olsun diye değil, - çünkü hiç birinin bu bilgiye muhtaç olduğunu ha” tırma getirmiyorum » ancak eğlence olsun diye anlatabili- rim, cevap verebil- yaşında olduğunu Hakkıda var, e inde, oç Rumenler- Bulgar (8) milli takımını yendi “Ancak iki klüp Kakem üzerinde yef- gembe akşamın kadar mutabık kalıp da ajanliğe bir isim bildirmezse, ajan maça resen bir hakem geçecektir. lugiltere ile oynayacak Avrupa muhteliti 20 birinciteşrinde Holandada bir hazırlık maçı yapacak P.İ FP. A, beynelmilel futbol federas. yonu tarafndan İngütere ile oyn'yacak Avrupa takimını seçmek Üzere seçilmiş olan komite, göçen hafta İsviçrenin Zü- rih şehrinde toplanmış ve bazı oyunculan rın Avrupa takımma simmasma derhal karar verilmiştir. Komite, tamamen seçildikten sonfa, Avrapa muhtelitine Hollandada. bir tec- rübe maçt Yaj racaktır. Bu maçm taris hi 20 teşrinlevveldir. Rumen ve Bulgar milli B takımları ma rasında Rusçukta yapılan fudbol maçin. da Rumenler Bulgarları 4.1 mağlüp et. mişlerdir. A —— Amerika tenis şampiyonluğu Amerika tenis şampiyonasının tek er. kekler; final maçı Bac ile Mako arasmda oynanmış ve Bacin 6-3, 6-8, 6.2, 6-1 ks” zanarak Amerika şampiyanu olmuştur. Ankara Galatasaray futbolcuları Anado'uda bir turne - - yapacaklar Ankara Galatasaray klübünün fudbo, takımı, pek yakında Kayseriden başlı. yarak Anadolu İçinde bir turneye çıka. caktır. Sarı-Kırmıztlılar Kayseriden sonra Gi resun, Samsun ve Trabzona da gidecek, lerdir. Cümbüriyet bayramında Trabzon, da bulunmaları ienb eden Galatasaray« War orada Üç müsabaka yapacaklardır. — Yeni hakem kursu T. 5, K, İstanbul Bölgesi Futbol Ajan Uğudan: Evvelce hâkem kursuna devam ederek imtihan neticesi alınmıyanlar!a yeniden hâkim kursuna devâm etmek arzu eden. lerin 29 . 9 * 1938 perşembe akşamı saat 18 de Bölge merkezine gelmeleri Yüzü" xu tebliğ olunur,