29 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Meksikanın milli bayramı — mümasebe Gle Alatürk ile Meksika relsieumhuru gene ral Kardenas arasında telgraflar icati olun- muştur. * İstanbul şehir meclisi intibabalı cu-| martesi günü yapılacaktır. o Viliye'e bağ kazalarda da ayni gür belediye meelisi se çirsleri başlıyacaktır. * Pazarlıksız salış kanununun talbik şek.) Mi hakkında wlüâkadarları tenvir için yapıl makta olan toplantılara dün de devam edi! miştir. o Begün “son olarik licaret oda! sında mabrukat maddeleri (o salanlarla bir toplantı yapılacak, yarından itibsren ka #ünun tatbikine geçilecektir. * 6 teşrinleyvel kurtuluş bayramı İçin merasim programı hazırlanmaktadır. Cam hüriyel bayramı hazırlığı da tedir, * Silivri hayvan sergisi eumarteği günü belediye reis musvini Rauf tarafından ağı Tacaktır. * Tlkmekleplerde okuyan yoksul ve kim sesiz çocukları himaye heyetleri. birliği bütün parti vilâyet merkezinde senelik top lantısını yapacaktır. * Belediye vergi tahakkuk ve tahsil işle ri bazı şubelerde müştereken yapılıyördu. Ay başından itibaren bunlar da ayrılmış tır. Her şubede tahakkuk ve tahsil memur” lafıayrı olacak, fakat imkân olduğu zaman biribirlerine yardım edebileceklerdir. *“Liselere yabahcı dil öğretmeni yetiştir mek üzere üniversitede bir şube açılmasına karar verilmiştir. Tedrisala bu yıl başları: lacak ve bir sene devam edecek olan kur-; sa lise mezunları alınarak bu müddet zar- fında 80 Tira aylık verilecektir. | * Türk - İngiliz sermayesinin iştiraki ile işletilecek olan Morgul bakır madenlerinde İelkikat yapınak üzere birkaç İngiliz mü am elinek- bendisi şehrimize gelerek Trabzon yolu İle) çe madere hareket etmişlerdir. * Şirketihayriye ve Akay idaresinin son-| bahar tarifeleri püzartesinden itibaren tai | bika başlanacaktır. * Deniz harp mektebinde bugün bu sene subay çıkan talebeye kılıç verme ve and içme merasimi yapılacaktır. * Denizbank, bankaya bağlı müessesele- rin işleri için büyük bir matban kurmakta» dır. Matbaaya Avrupadan yeni makineler getirilecektir. | * Dün vilâyette yapılan bir ( toplanlıda yeni avcı kanununun < falbikatına dair ni-| zamname hazırlanmış ve ne azalar | bazı hayvanların o aylanmaması hakkında karar verilmesi için Ziraat vekâletine mü- | râcaat edilmiştir. 2: DIŞARDA ; * Peştede toplanacak olan Milletlerarası yataklı vagonlar kongresine iştirak edecek heyetimiz yakında hareket edecektir. Kon- grede bilhassa Musul hattında da o yataklı) vagon seferleri temini görüşülecektir. | * Mili saraylar müdürlüğü. OBeylerbeyi| sarayının merbütatından olan ve kiymetli ' bir sanat eseri bulunan sarı köşkü aslına mutabık olarak tamir ellirmeğe karar ver» miştir. - * Mersin ballına ilk seferini yapan Et rüsk vaparunun birinei defa olarak İzmire gelmesi münasebelile Denizbank © tarafın- dan gemide dün akşam bir ziyafet verilmiş tir. Ziyafet, samimi basbihallerle geç vak- te kadar devam etmiştir Çocuklar arasında Dün de iki yaralama vakası oldu Küçük çocuklar arasındaki - yaralama vakaları yine çoğalmıştır. Dün de, iki küçük, bıçakla diğer iki çocuğu yarala. mışlardır. Vakalardan hiri Kadıköyünde olmuş- tur. Boyacı Mehmed #okağında 3 numa, rada oturan amele Bayramın oğlu Meh- med dün evden gizlice cebine koyduğu bıçakla sokağa çıkmış, ayni sokakta 0 turan Abdülkerimin oğlu Hüseyin ile oy namağa koyulmuştur. Bu sırada cebinden bıçağını çıkaran Mehmed şaka yapmağa | ve böylelikle arkadaşmı korkutmağı baş. Tamış, fakat, bu esnada biçak Hüseynin yuvarlanan küçük, imdad otomobili ile karnıma saplanmıştır. Kanlar içinde ye: Haydarpaşa nümune hastahanesine kal. — dirilmiş ve suçlu Mehmed yakalanmış. tar. Diğer vaka. Beyoğlunda olmuş, Çukur #okağında oturan 14 yaşlarmda Adnan Asminde bir çocuk 13 yaşındaki arkadaşı myvağaş sa Bnurünin) GisSAY öl OYIN olan Nikonun arkasından yetişerek elin deki çakıyı arkasını o saplamışlır. Niko bastahareye (kaldırılmış, Adnan yaka. lanarak tahkikata başlanmıştır, HABER — Akşam postası Programa Çemberlayn » Hit Ve 2 müs Bu hafta SAKARYA Sinemasında tekmili renkli Mühim ihtar: Programa ilâve İM YENİ PAHASCUNT DUNYA “MIKI BALINA AVINDA lâve olarak ler görüşmeleri tesna film: DENİZ KURTLARI GARY COOPER . G. RAFT er hafla HAVADİSLERİ O HAN Yeni Sinem KOMEDİSİ ge» YARIN AKŞAM ça | SÜMER Sirenasi a Mevsimine Kadınlar İLE BAŞLIYOR HENRY GARAT . BETTY STOCEFELD - ARMAND BERNARD NA 4Oji ile sabah, öğle ve akşam Her yemekten sonra mutazaman dişlerinizi fırçalayınız. Sümer Sineması! Sinema sezonu başlayıp © Beyoğlu birin-| ci vizyon sinemuları açıldığı SÜMER sinemasından hilâ ses çıkman merakım gidi Için sinema yeline müra ahkikat yaptılk, A sini o meraklısı © okuyucularımıza hil OTUZ, İ Açıldığındanberi şatafatlı, halkı aldatan reklmlardan çekinerek &essir, sükün için de müşterilerini memnun etmek için Gi yan ve buba tuy olan bu sevimli nema, bu mevsim, balka kapılarını büyük bir sürprizle açacaktır. Sümer, bu senç ta- mamen değişmiş, büyümüs, Miks koltukları fazlalaşmış, balkonu genişletilmiş ve salon tamamen yenilenerek modern bir şekle x0- kulduğu gibi pek yakında dünyanın en son lcadı olan (Mirafonik) sesli tertibatile teç- hizi için de tedbir alınmıştır. Filmlerine gelince: Sümer, bu sene film- terini de hakiki bir fedakârhk yaparak beyielmi tübelerine istinaden halkın hütün zevk ve temayüllerini nazarı dikkate alarak seymiş- br. Aşağıda isimlerini yazdığımız bu filmler» den manda türkçe sözlü olarak S: gözyaşları, Yaşasın aşk, Milli gösleren Beyaz Esire, Balabek harabelerin» de ve Sivastopol filmleri o bulunduğu gibi bir buçuk senedenberi veni ve'eski düny: yı calkalandırarak Şarlamun filmleri de da bil olduğu halde şimdiye kadar fikmeilik tarihinde hiçbir kordelânın kazanamadığı gtlgımca bir o muvaffekiyel kazanan Val Disney'in Pamuk prenses ve Yedi cüce film lerini de temin etmiştir. Gaxetelerimisin hemen hepsinin az çok bahsettiği ve bütün dünyada aylardanberi oynamakla olsn ve) bilet tedarik etmek için halkı günlerce si- nema kapılarında ekleter hu film, mermle- kelimizde de hakiki cektir. Sümerin bu mevsiin göslereci den haşlıcalarız Ne şeker şey » (Deanna Durbin), Katya, Paris çiçeği » (Danyel Daryö), factası, Herkül (Gobi Merley (Ditn Parlo), Sokuk şarkıcıs9 lar (Fernandel), Ateş diy (Tito Şipa), İki açık göz Bi filmler» Ciimstom İki ahbab- Yaşuyalır, Milton), Talih y leği «Bet Stokfel), Kadın hırsızı (Anni Duko), Tati Zehir (Mari Bel), Bunlardan başka Den: Durbin, Şarl Büuaye, Danye! Dapyö, ve Fre 1 filinlerin srasından uzun tee-| hâdise teşkil ede-| On iki adalıların derdi ap” Baştan dilerini 'dare prensipinin tatb: tıkları bu müracaatlarında çok hak . Çürikt onlar, Südetlere yapıl sizin itiraz ettiğiniz muamelelerin hiçbi rile kabilikıvaş olamıyacak b tında bulunuymelar. Asırlardanberi muhtariyet sahibi olan bir memlekette faşist idaresi bu muhtari- yetin hiçbir izini bırakmamıştır. Dili yunanca olan bir o memlekette bu- gün saatçe bir saat bile olsun yunanca 0- kutulan bir tek mektep yoktur. Esasen bir çok mektepler İtalyan ordusu zabitleri İ- çin yatakhane haline getirilmiştir. Türklerin idaresindeyken (dinimizde s bu, uzak bir hatıra olu” rak kalmıştır. On iki ada halkınm bu müracaatını ng“ zarı dikkste almanız lâzimdir. Zira, “iki ağırlık ve iki ölçi yasetinden 2C1at bahsetmiş bir adam için münasip gördü- kullanması tarihe karşı alay etmektir. Hariç'eki on iki adalılar teşkildi merkez komitesi Atina, 21 ey'1 928 OPERATÖR Dr. H. Ziya Konuralp Tıp Fakültesi ikinci Cerrahi Küniği Doçenti İstikiâl Caddesi O Elhamra Apar. 1 tımanı No, 15119 Telelon: 35.99 imleri tesbit edilmiyen filmleri. Bu programla Sümerin bu sene halkın bütün zesk ve arzularını o fazlasile tatmin edecek bir sinema olduğuna hiç silpbe et ğü takdirde bu siyastı kizsat kendisinin | | ıklarıma,. hücum edi 29 EYLÜL — 1938 Ruzveltin Hitlere gönderdiği telgraf Londra, 29 — Amerika (o cumhurreisi Ruzvelt sulhu kurtarmak yolunda Hitlere Beneşe, Fransız ve İngiliz başvekiilerine göndrediği ilk telgrafından sonra Hitlere yeni bir telgraf göndermiştir. Ruzveltin yeni mersajı yalnız Hitlere gönderilmiştir. Hitlerinkine cevap teşkil eden bu telgraf o milyonlarca insan ha; tınm muhafazası için insani (prensipler namına kendisine yapılan yeni bir hitap tır. Alman şansölyesi, Ruzvelte olan tel- gralında “Versay muahedesinin haksız Ruzvelt kendi” Geçmişte yapılmış sine cevsp veriyor: yoktur. Bununla beraber, dünya vatan. daşı sıfatile (o olan mesuliyetimizi müd. rik bulunuyoruz. Milletimin kati arzusu, hükümeti nin daima ve dalma harbe mâni olmak için sesini yükseltmesini emretmekte- dir. Amerikan Nazırları rm müzakereleri Vaşington, 25 (A.A.) — Kabine, toplantısının büyük bir kısmını bir harp vukvu halinde Amerika vaziyeti- ninne olacağını tetkika tahsis et- miştir, Hiç şüphesiz Cumhur başkanr hüküm yanlışlıklarının ve haksızlıkların İnın bitaraflık kanununu güz ününde tut- münakaşası mevzuubahs değildir. Şimdi mevzuubahs olan şey, Avrupanın bugün- kü ve yarınki &kibetidir. Rüzvelt Hitlere olan yeni telgrafını sa” bahleyin saat 3 te göndermiştir. Bu ka tar, Cumhur başkanı ile hariciye erkânı arasında yapılan müzakere neticesinde ve rilmiştir . Ruzveltin bu telgralının metni şudur: “26 eylül tarihli telgrafıma ekselân sınız tarafından verilen cevabı aldım. Avrupa harbi patladığı talrtirde bunun bölün düsayaya şamil (oolacak olan tahmini imkânsız ve felâketli netice. leri hakkımdaki fikrime iştirak edece. Hinizden emindim. Bugüs mevzuubahsolan mesele geç- mişte o hüküm yanlışlıkları ve yahut haksızlıklar irtikâp edilmiş olup olma. dığı değildir. Bugün mevzuubahsolan şey, dünyanın bugünkü ve yarınki &. kibetidir, Dünya bütün milletlerin şe- fi olan bizlerden, bu milletlerin mu - kadderatını, binlerce vatandaşın ölüm | veya maluliyeti pahasma olmamak şar. | tile, iyi âkibete sevketmekliğimizi is. tiyor. Umumi harp esnasında kuvvete | müracaat barışı temin edem: Zafer ve hezimet ayni derecede akim kal di, Dünyanm burdan ders alması lâ- #ınıdı. Bilhassa bu sebepledir ki, 26 eylülde ekselânsınıza Çikoslovak cüz. hur başkanına ve Fransa ile İngiltere. nin başvekillerine müracaat ettim, Ü- zerinde ısrar ettiğim iki nokta şunlar- dı: 1 — Alman ve Çek hükümetleri a. rasındaki bütün ihtilâf mevzuları mus. | lihane usullerle (| halledilebilir ve €- dilmelidir. 2 — Kuvvete müracaat tehdidi u- maması hemen hemen imkânsız ola * caktır. Bununla beraber, Cumhur baş" kanının etrafmdakilerin hissiyatı nazarı dikkate alinırsa, bu toplanti esnasında demokrat memleketlere azami müzaha- retie bulunması Için bütün imkânların tetkik edilmiş olduğuna da şüphe vok- tur, Harp vuku bulursa... Vaşington, 28 (A.A.) — Salâhiyet- tar bir menbadan öğrenildiğine göre kabine Beyaz Saray'da akdettiği içti ma esnasında harp vuku bulduğu tak* dirde parlâmentoyu içtimaa davet et- meğe karar vermiştir. is Hazırlanan harp gemileri San Diego (Kaliforniya) 28 (AA Emin bir kaynaklan alınan malümata gö” re, üç hafif kruvazöre alelâcele üç ay ye" tecek kadar yakacak ve yiyecek yüklen- mektedir. Deniz makamları bu gemileri nereye gideceğini gizliyorlar. Yarış meraklısı kaplanlar Neşriyatımız üzerine tecziye edildi Şirkeri Hayriyenin iki vapuru ara sında bir yarış yapıldığını dün yazmış tık. Deniz Ticaret Müdü i bu yazı. mız üzerine hâdise ile alâkadar olmuş ve dün şayanı takdir bir sür'atle tah kikata başlayıp ikmal etmiştir. Deniz Ticaret Müdürlüğü her iki yapurun kaptanlarını celbederek ifade- izda isimleri yazıl hâdise şahitlerini dinlemiş ve yarısın lerini almış, yazı mum? bir harp tevlit etmek tehlikesini intaç eder. Bu tehdit yerinde olınadığı ka. dar, faydasızdır. Buna binaen, müza. kerelerin haklı ve yapıcı bir tarzı hal lc kadar fasılasız devam etmesi fevka- lâde mühimdir. ” Müzakereler, daima açıktır. Ve lü. tum görüldüğü taktirde simdiki an. laşmazlıkta doğrudan doğruya alâks- dar bütün milletleri toplayan bir kon- feransı içtimaa davet suretile sahası genişletilebilir. Böyle bir konferans herhangi bitaraf bir memlekette der. hal aktedile! r. Yukarıki noktalar hakkındaki kanaü. | tim, mesul devlet adamları Alman ve Çek hükümetleri arasinda bir Sip anlaşması esasen mtvtut O pu bildirmeleri üzerine daha kuvvetlendi. Tarih hakkındaki naçizane fikrimi de bildirmekliğime müsaadenizi rica e. | dezim: Harpte can verecek olan er. kek, kadın, çocuk herkesin ruhu, bu harbe mâni olmak için yapılan en kü- çük hitaptan kaçındığımız (o taktirde bisi mesul tutacaktır. Amerika hükü- metinin Avrupada politik taahhütleri ziyade İ vukubulduğu neticesine varmıştır. Bu. nun üzerine kaptanlar cezalandırılarak siçillerine kayıt getirilmiş, kendilerine bu gibi bir hereketlerinin tekerrürü halinde kaptanlık vesikalarının ellerin den alınacağı tebliğ edilmiştir. Deniz Ticaret mi lüğüne tesek- kür ve iciraatmdaki süratten dolayı tebrik ederiz,