29 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM POSTASI Sahibi ve Neşriyat Müdürü ... ri telefonu: 23872 : 24370 : 20335 “Hâdiseler fikirler .. Ve bu hengâ- mede Ruzvelt Yazan: Nizameddin Nazi! Bugün Münihte dört adam başbaşa verip konuşacak. Bunlardan biri Çe koslovakyanın yirmi yılık müttefiki olan Fransayı temsil eder; Daladiye.. Ikincisi, iki günde bir, nutuk söyl- yerek Almanyaya müzaheret vaad e- den İtalyanın lideridir. Musolini... Üçüncüsü, insanlığı bir harpten kur- tarmağa çalışmak ne derece medeni yetin lehine bir hareket addedilirse &- dilsin bu uğurda her şeyin yapılmasına fakat İngilterenin arsıulusal siyasi ptestijini harcamamak icap ettiğine inanması lâzım gelen bir devlet adamı. dit: Çemberlayn.... Dördüncüsü ise Hitlerdir. . İşbu 1938 yılı Eylülünün 29 uncu gününde olduğu kadar, Hitlerin hiç bir zaman dünyaya bu kadar mühim gözüktüğünü hatırlayamıyoruz. Dün- yanın ber taralı kulak kesilmiş, bugün Münihte cereyan edecek mürakere- erden çıkacak neticelerin ilk akislerini bekliyor. Ne olacak? Hitler yanına kadar ge lenleri dinledikten sonra; © — Baylar... Son sözlerinizi de söy İediniz. Bu sözler, bildiklerime en ufak bir şey ilâve etmiş değillerdir. Kana- #tlerimi sarsamazsmız. Fikrimi değiş” #rmeğe lüzum görmüyorum. artık gidiniz. Diyecek ve Alman ordusuna mede. ni dünyayı işaret edip bir çok safdille- rin heyecanla bekledikleri; — Ateeceşş". Kumandasını verebilecek mi?, Sanmıyoruz. Radyoların Almanya - dan cihana yaydığı seslerin tehdidi ne olursa Münih'in Cermen yığın Jarmı ateş ve ölüme sürmek kastinde olmadığına bugün bir hafta evvelkin den daha ziyade inanmak lâzımdır. Zi- ra bugün yalnız İngilterenin değil, şi- malt Amerika Birleşik devletlerinin de oldukça sarih bir vaziyet almış bulun duğunu görüyoruz. Ruzveltin gayet yumuşak bir dille yazıp gönderdiği ilk mesaj: cidden büyük bir tevazu gös. tererek, tekid eden ikinci bir mesaj göndermesi, Almanyayı, heyecanını frenlemek “zarureti tarihiye,, si kar ysmda bulundurmaktadır. Rüzveltin son mesajındaki şu iki cümlenin bir baba nasihati üslübiyle yazılmış olmasına rağmen pek korkunç bir gürleyişi var: 1 — Kuvvete müracaat tehdidi w- #mümi bir harp tevlid etmek tehlikesini İntaç eder. 2 — Amerika hükümetinin Avrupa” da politik taahhütleri yoktur, bununla berâber dünya vatandaşı sıfatiyle olan mes'uliyetimizi müdrik bulunuyoruz. Mâna murad olundukta; 1 — Bizi hiçe sayıp emrivaki yapı ğa kalkarsan karşında eli kolu bir dünya görmiyeceğine emin ol, Fit vaki biz Avrupa devletlerinden hiç bi- rine henliz yardım vaad etmiş değil "ama, dünyanın vatandaşıyız ve dünya” yı karıştıracak bir hareketi önlemeyi Yazife edineceğimiz muhakkaktır. Ruzveltin bu mesajı, bugünkü Münih kontşmalarında, çok ağır basacaktır. © Bununla beraber Münih'te başbaşa kuvvet bundan da ibaret değildir. Zi. rans dünya (Fransa * Almanya * İngiltere *- İtalya) “* Amerikadan ibarettir. Ne de Avrupa, Münih'te veren dörtlerin hesaba katacakları | ' zenli bir halde bırakılmış olan elektrik iş Jerinin bir an evvel islâhı için bütün gay retile çalışmaktadır. Bu arada Silâhtar Fabrika sahibi tevkif edildi hastaneye kaldırılan amelelerden ölenler Dün sabah Cibalide vapur iskelesi caddesinde Bir yağ fabrikasının yandı” ğını Haber vermiştik. Yangın civarc da İesir elmiş #abrika bitişiğindeki 110, 12 numaralı evlerle soka': içindeki 2, 4, 6, 8, 10 numaralı binalar kısmen yan” SEHİR Elektrik şeo9e- kesinin is'âhı Fabrikadan şehire yeni bir kablo çekiliyor Nafla vekâleti İstanbul elektriği w mum müdürlüğü şimdiye kadar eski şirket tarafından şehrin pek bozuk dü- ağa elektrik fabrikasmdan Eyüp yolu le şehre gitmek zere Edirnekapıya ka- dar yeni bir kablo çekilmektedir. Şehirde bulunan bütün mukavvile merkezleri ve kudret santralları yeniden elden geçirilmektedir. Bu meyanda © lekirik fabrikasında da yakında yapıla. cak büyük islâhst ve kazan değiştirme işinden evvel ihtiyat tedbirleri almmak- tadır. Elektrik idaresi, rin sarfiyat mıkda bütün bu işleri şeh. inin bir kaç misline Çıkacağı Cilmhuriyetin on beşinci yıldö- nümünden evvel ikmala çalışmaktadır. On beşinsi yıldönümünde şehirde yapı- lacak büyük tenviratm hiç bir veçhile sekteye uğramaması temin olunmakta. dır, Bunun için tenvirat projeleri evvel. den tedkik edilecektir. zeylerbeyi faciası Yaralı amele'erden üçü öldü Evvelki gün Beylerbeyinde vukua ge len feci inlilâk hâdisesinde yaralanarak Üçü bulmuştur. Salih oğlu Hilmiden son ra Talip oğlu Murat ve Mustafa Ürc de dün hayata gözlerini kapamışlardır. DE vE Üniversitede yaban- mıştır. Zabıta, gın nasıl çıktığını ehemmiyetle tahkik etmekte, mi lerini aramaktadır. Resimlerde, yanan fabrika binesi görülüyor. MEMLE cı dil kursu açılıyor Bir sene sürecek olan tedrisiıt sonunda mezunlar iisan muallimi olacaklar İlk inetktep muallimlerinin orta mek- tep muallimliğine terfi oimtihanlarmda Ysan grubu için de ayrı bir imtihan 8- çılmıştı. Faknt, ilk mektep geuelimleri â. rasmda lisan kısmında mütehassıs bu. lunmadığı için orta mekteblerdeki lisan muallimlerinden çoğu yine münhal kal. mıştır. Maarif vekâleti günden güne çoğt- lan orta mekteblerimizde lisan der. leri muallimlerine olan ihtiyac da git- tikçe genişlediğini görerek Üniversiteye bağlı olarak abant dil kursu açma ğu karar vermişti. Fransızca, Almunca ve ingilizce kısım B ili aşvekilin İstanbul; 28 (A. A.) — Barbaros ihti. | fali münasebetile, vali ve belediye reisi Muhiddin Ustündağ tarafından halkımı- zmn derin duygularmı bildirmek üzere U , ta Şefimiz Atatürke çekflen telgrafa bü yük Önder aşağıdaki cevabı vermişler. dir, - Muhiddin Üstündağ Vali ve Belediye reisi İstanbul “Büyük Türk amirali Barbaros için ya pılan törende sayın balk tarafından hak | kımda izhar edildiğini bildirdiğiniz sa. mimi hislerden çok duygulandım Te- Şimdilik öç kurbanı bulunan bu facia hakkında Üsküdar (o müddelumumisi e hemmiyetle meşgul olmaktadır. Vakada hafilçe yaralanan fabrika (sahibi Hakkı Fişek dün sorguya çekilmiş ve tevkif e dilmiştir. Fabrikanın havai fişeği yapma ğa elverişli tesisata malik olmadığı anla- şılmıştır. mümessilleri olan dört devletten iba- ret say.labilir, Münih konuşmalarından müsbet netice çıkmasa bile bir İlkteşrin günü dünya, mutlaka, Hitlerin harp ilâh: Mars'dan nefret ettiğine inanmak im. kânlarını kazanmış olacaktır. Nizameddin NAZİF pekklir ederim.” K. Atattirk İstanbul, 25 (A. A.) — Barbaros ihti, fali münasebetile, Barbaros günü komi. tes! adma İstanbul vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ, Başvekilimize aşa- #ıdakl telgrafı çekmiştir. Pek saym Celâl Bayar Başvekil Yalova “Büyük Türk amirali Barbaros için e- mir ve tensibinizle yapılan törende sa. yım başvekilimizi hörmet ve teşekklirle andık. Merosime İştirak eden halkın ve Tonton amca» nın yaz tatlil larma ayrılacak olan bu kursun orta mekteblere yabanc dil mus'limi yetiş- tirilmek Üzere bu söne ilk defa olarık altmış genç alımacaklır. Bu gençlerin yerli ve yabancı bir lise veya kolej me. zunu olmaları şart konulmuştur. Gençler bir sene Üniversiteye bağlı kursa devam edecekler ve bu bir yıllık tedrisatta muvaffak olanlar bir yılda bildikleri düln koruşulduğu memleket. Tere tahelllerini takviye etmek Üzere gönderilecektir. Kurs müddetince talebeye ayda 301 ra maaş verilecektir. Önümüzdeki ayın 14 veya 15 inde ta iplerin İrtihan'arı yapılacaktır. Barbaros ihtifati dotlayısite Atatürkün ve telgrafları heyetlerin tazim ve şükranlarmı ârzcdo- EE Barbaros günü komitesi reisi adı. na İstanbal valisi ve belediye reisi Bluhiddin Üstündağ Başvekllimiz şu cevabı vermişlerdir: Muhiddin Üstündağ Vali ve Belediye reisi İstanbul “Barbaros iktifali münasebetile çek- tiğiniz telgrafı büyük memnuniyetle al. dım. Barbarosun bütün cihan itibarile en büyük amiral olduğuna - şüphe yok. tur. Vatanma ve wililetine karşı yüksek feragatla yaptığı büyük hizmetler Türk gençliğine her zaman İçin örnek olacak kiymet ve mahiyettedir. Başla ekselens- İsrt olduğu halde tertib heyetine ve ib. tifale iştirak edenlere “değerli toşebbüs ve hizmetlerinden dolayı teşekkürirelmi sunarım,” Paşvek!i Celâl Bayar Bir tavzin 25 eylül tarihli sayımızdaki bir haber. de, Türk vatandaşlığından çıkarılmaları. na karar verilenler arasında “Kande- mir” ismi de geçiyordu. Bu münasebet- le “Kandemir” müstear imzasile yazi yazan mubasrir arkadaşımızdan bir mek tup aldık. Arkadaşımız o mevzuubahs “Kandemir” in kendisi olmadığınm tav. zih ve tasrih edilmenin! istemektedir. pe ik KETTE i Mektepler pazartesi açılıyor 1938-1030 senesi ders yılı pazartesi gününden itibaren başlamaktadır. İlk ,ve orta mekteblerie İiselerde pazartesi #4- babından itibaren tedrisata başlana. caktır. Maarif vekâletinin verdiği karar mu. dibineo bu sene ilk defa olarak, bütün memlekette ders senesi ayni gilnde bas- lamaktadır. Vakın daha evvel bazı ecno- bi ve akalliyet mekteblerinde, eski bir alışıklık ve lâlibalilikle tedrisata yine er ken başlanmışsa da maarif vekâleti bu hareket halkında tahkikata başlamış ve bu mekteblerde.bulunan yar direktörle. ri mesul) tutarak kendilerinden rapor İs temiştir. - Pazartesi sabahı bütün ilk mektebler- de tedrisata bayrak merasimi ve istiklâl marşı ile başlanacaktır. İlk ders Türk inlelâbmm azametine ve Türk milleti. nin büyüklüğüne tahsis edilmiştir. ta mekteb ve liselerde de ilk der. ler ayni şekilde geçecektir. Maarif müdürlüğü son defa olarak bü tün mekteblerde ders senesi etrafında yapılan hazırlıkları tedkik etmektedir. ——e öprü üzerine bırakılan çocuk Yavruyu analığı evlenmek İçin terketmiş Bu sabah köprü üzerinde terkedilmiş üç yaşmda bir erkek çocuku bulunmuş. tur. Kalabalık bir zamanda öteye beriye koşarken polisler tarafından yakalanan çocuk karakola götürülmüş ve zavalir. nm Üvey annesi tarafımdan bırakıldığı anlaşılmıştır. Yavrunun cebinde bulunan bir kâği da şunlar yamisdır: ; — İsmi (o Aydasenbirdir. Bu kü. gük evlâdlığımdı. Şimdi evleniyorum. Ko cam olacak erkek çocuk istemiyor, Ben de terkötmeğe mecbur kalıyorum. Adliye doktoru Salih Haşim tarafın. dan muayene edilen küçük çok sıhhatli ve negelldir. Herkesi aemdıran bü sevim. li yavru Darüücezeye gönderilecektir. ——— Şişli Halkevinde dersler Şişli Halkevinden: Evimiz Halik dershaneleri ve kurs. lar şubesine kayıt baslamıştır. Şimdilik Türkçe, İngilizce, Almanca, Fransızca, di. kiz ve biçki, ev idaresi, şapka, çiçek, selfej, ve müzik dersleri için 16 birlnelteş- rin 1608 tarihine kadar kayıt devam ede. tektir. İsteklilerin Üç tane vesika fotoğ- rafı ve hüviyet cüzdanlariyle beraber her gün saat 17 den 20 ye kadar müracaatları.