4 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

kl * Başvekil Celâl Bayar dün Dolmabakçeye giderek Relsicumhur Atatürke dazimlerini arzettikten sonra Dahiliye vekili Şükrü Kaya, Hariciye vekili Dr, Tevfik Rüşlü Aras ile birlikte Ankaraya gitmiştir. Başvekil Dolmabahçe ŞEHİ den hareket eden motörle Haydarpaşaya giç irehe binerken uğurlanmıştır. * İnkisarlar idaresi kadrosunda münkalleri doldurmak üzere alınacak yeni memurlar için dün talipler arasında bir imtihan yapılmışır. Neticeler birkaç güne kader belli olacaktır. İ RDE ve MEMLEKETTE istanbulun kurtuluşu Floryada oteller. Perşembe günkü geçit resminin yapılıyor Gelecek yaz beflon kabineler çoğalmış | | olacak Belediye, Floryanın gelecek yaz mev. #imine kadar alacağı şekli tesbit etmiğ-| tr. Mevsimin kapanması dolayısiyle in. | Şnata daba fazla bız verilmiştir. Önümüz- deki altı ay zarfında Florya baştanbaşa değişmiş olacaktır. Yeni inşa edilmekte olan gazino ve otelden başka yeni bir ga- zino ve otel daha yapılacak ve beton ka- bineler de plâjı baştan başa kaplıyacak şekilde çoğululacaktır. Yeni beton kabi- meler Yeşilköy tarafındaki sahada İnşa edilecek ve buradaki barakalar kaldırıla- caktır. Ayrca istasyon moydanlığında tahtadan olan dükkânların betondan ir. gası ve burasının bir çarşi haline konul. mast düşünülmektedir. Belediye bilhassa Floryadan halkm istifadesi için bir an evvel burada otol- ler inşasını kararlaştırmış bulünmakta- dır. Otelsizlik yüzünden Floryada gese- İeri kalmak mümkün olamamaktadır. Yapılacak otellerin iki sınıf üzerine ol - ması kararlaşmıştır. Floryanın bütün 4, mar işlerinin nihayet daha Üç sene için. de tamamlanmış olmasma çalışılacaktır. Bilkassa civarın nğaçlandırılmasns bu mevsimden İtibaren daha fazla ehemmi. yet verilecektir. Yeni demiryolu istasyonları | Devlet demiryolları umum müdürlüğü ! her taraftaki tren istasyonlarınm modern | bir şekilde inşasına karar vermiştir. Ha- zırlanmakta olân projelerin tamamlan » mâsından sonra İstasyonu Obulunmıyan mevkilere yeni binalar inşa edilecek ve tamire ihtiyaç gösterenlerin de derhal tamirleri yapılacaktır. İdare bu arada, geçenlerde yazdığımız Ribi Ankarada bir umum müdürlük bi. nası da İnşa etmeye karar vermiştir. Bu Ay içinde ihalesi yapılacak bu bina, yeni istasyonun yanmda olacak ve bir milyon Mra sarfiyle vücuda gelecektir, Şehir Meclisi intihabı hararetle devam ediyor Şehir meclisi intihabatı devam edi. | yor. Rey sandıkları evvelce ilân edilmiş | olan listeye ve gününe göre muayyen yerlere naklolunmakta, İstanbullular rey- lerini kullanmaktadırlar. Veli ve bele, diye reiri Muhiddin Üstündağ sandık yerlerini gezerek seçimin nasıl geçtiğini görmüştür. Şehfemini Halkevinde Şehremini Halkevinden; 6.10-1938 perşembe günü saat 20,30 | da evimizde İstanbul kurtuluşu münaso- | betile Cevad Odyakmaz (tarafından bir konferans verilecek, arkadan evin alaf- ranga müzik kismi muhtelif havalar ça- l Iacaktır. Salon herkese açıktır. programı hazırlandı İstanbulun kurtuluşu perşembe gü- nü törenle kutlanacaktır. O gün bütün resmi ve hususi bina lar, vapurlar, tramvaylar gündüz bay. raklarla donatılacak, gece fenerlerle aydınlatılacaktır, Tören, sücl kıtalar, okullar, cemi * yetler ve halkın iştirakiyle olacaktır. Geçit resminde yer alacakların adla- rı ve geçiş sıraları şöyledir: A) Motosikletli polis müfrezesi (kı- talardan 100 Mr. ilerde giderek şol a İ gacak.) B) 33. Tüm müzikesı Ye, Su, Ok. dan birer tabur, C) Askeri Tıbbiye okulu, D) Deniz mızıkası ve Dr, Hr, Ok. ve lisesi. F) Maltepe mızıkas; ve lisesi, G) 33 Tüm muzıkası. 33 Tüm. den mürettep piyade taburu, Harp Akade- misinden süvari grupundan bir bölük. H) Binicilik okulu süvari bölüğü. 1) 1. topçu alayının Orhaniyedeki taburundan bir sahra bataryası (100 metre mesafe ile, J) Polis müfrezesi, K) İtfaiye mizikası ve müfrezesi, L) Şehir bandosu. M) Üniversite ve yüksek (alfabe sırasiyle). N) Okulların izcileri (alfabe sırasi- le) O) Liseler (alfabe sırasile). P) Esnaf cemiyetleri, Törene girecek kratları ve sücl mek” tepleri İstanbul komutanlığı, Üniversi. teyi Üniversite Rektörlüğü, sivil mek* tepleri Kültür Direktörlüğü, cemiyet. İeri, esnaf cemiyetleri murakebe büro su, diğer krtaatr bağir oldukları ma. kamlar hazırlryacaklardır. Okul ve birlikler saat 9 da Sultan - ahmet meydanında toplanmış buluna- caklardır, Burada birlik ve okulların yerlerini almalarına, intizam ve inziba- tın teminine İstanbul Merkez: Komu. mutnalığı memurdur. Sultanahmet meydanmdaki duruş yerlerini göste rir kroki Merkez komutanlığma gön- rilmiştir. Merasime istirak edecek bil mum okul ve birlikler törenden bir gün evvel / gpeoiya miizesi kapısı ö- ni okullar ünde saat onda Merkez komutanlığı ! ile temasa gelmelidirler. Merkez ko * mutanlığı ayni zamanda Taksimde Cümhuriyet Oo meydanında yapılacak merasim geçişinin başlamasın: da te - min edecektir. Törene iştirak edecek bütün okul ve birliklerin emir ve kumandasını: 159 uncu alay komutanı deruhte ede cektir. Törene şu suretle başlanacaktır : Topçu alayı tarafından tam saat 10 da Sültarâlimet meydanında 21 Pare top atılacaktır. O ösnada okul ve bir likler birer dakika ihtiram vaziyetinde duracaklardır ve top sesiyle beraber limanda bulunan büyük ve küçük bü. tün vapurlar düdükleriyle kurtuluş bayramını kutlayacaklar ve İstanbulun kara ve deniz bütün nakil vasıtaları bir dakika oldukları yerde durarak İs tanbulu büyük sevince kavuşturan şe hitleri anacaklardır. Sultanahmet meydanında toplanan okul ve birlikler saat 10,30 da hareket ederek, tramvay caddesini takiben Taksime gelerek kolbaşı Merkez Ko mutanlığının göstereceği yerde dura - caktır. “Yürüyüşte yolun sağını takibe çok dikkat edilecektir. "Taksim meydanında bayrak çekme merasimi yapılacaktır. Bu merasime Yedek Subay Okulu, 33 Tüm mı?vka” siyle İstiklâl marşı çalmarak iştirak edecektir. Bayrak çekme törenini müteakip İs- tanbul belediyesi tarafmdan âbideye bir çelenk konacak ve bundan sonra gençlik namma yüksek okul talebesin- den ve şehi namına Şehir Meclisi aza. sından bir zat tarafından nutuklar söy” | lenecektir. Nutuksöylenmesinden sonra Merkez komutanının vereceği işaret üzerine yürüyüş kolunda merasim geçişi başlı- yacaktır. Tören geçişini müteakip yollarına devam eden okul ve kıtalar Pangaltı, Taşkışla yollariyle ve Tarlabaşı cadde sile en kısa yollardan garnizonlarma Tonton amca Aırsız Mahalle kahvelerinde Belediye sıhbi şart- ları kontrol edecek Belediye şehirdeki gazino ve kahveba, ne gibi yerlerin sıhhi şerajt ve temizliği için yeni niramlar kararlaştırmıştır. Bu arada bilhassa mahalle aralarında kuru» İsa küçük #abvelerin temleliği etrafında kayıtlar vardır, Geçen sene hazırlandığı halde bazı sebebler yüzünden tatbik edi- lemiyem nizamname yakında kat'i ola - rak meriyote konacaktır. Buna göre dal- mi akar suları bulunmıyan, zemini beton olmıyan kahvehanelere iş yaplırılmıya - caktır. Ayrıca bazı kayıtlar daha vardır ki, bunlar kahvehanelerin - küçüklük v6 büyüklüğüne göre tatbik edilecektir, Ne; tice itibariyle mahalle kahvelerinin, bal- kın sıhhati bakımından temizliği temin edilecektir, Kahvelerin kış günleri cigara dumanından zehirlenen havaların dsi. ma değiştirilmesi için de hususi terti - bat yapılması mecburi tutulacaktır. Yabancı ve azlık okullarında teftşler Kükür bakanlığı şehrimizde bulunsa yabancı ve azlık okullarının türkçe ve kültür derslerini teftiş ettirmişti. Teftiş- lerin sonunda alman neticeler alâkadar. lara bildirilmektedir. Önümüzdeki ders yılı başından itibaren de ilk ve orta o- kullarm beğen terbiyesi ve musiki ders- lerinin teftiş ettirilmesine katar veril, miştir. Teftiş işine ispekter Bedri Aka- in ve Receb Çekiç memur edilmişlerdir. İspekterler bütün okullarm derslerile yakından moçgul olarak raporlarını tan. zim edeçeklerdir. döneceklerdir, Öğleden sonra sâat 16 da Belediye Reisi ve Şehir Meclisi üyelerinden ve cemiyetlet o mümessillerinden, başkanlarından seçilecek birer heyet | İstanbul komutanlığı merkezine gide. rek halkın ordumuza olan şükranmı arzedecektir, Törene davetli olanlar için kıyfaet caketatay ve silindir şapkadır. Gece Taksim meydanında şehir ban dosu tarafından milli parçalar çalına - caktır, Saat 20,30 da (Kahraman ordu- muz şerefine) Perepalasta İstanbul Vali ve Belediye Reisi tarafından bir ziyafet verilecektir. Bütün İstanbul Halkevletinde güzel müsamereler ve temsiller verilecektir. «1 4 BİRİNCİTEŞRİN — 1958 İ : İDARE EVİ: Istanbul Ankara caddefi! Most hatamı binali 84. Telgraf möremi belamtyi WA rl telefonu: 23072 . : 24370 : 20339 eee li dlayata dair “ İnsan ,, NSAN Mocmuasmm beşinci say bir büçuk ay geç kalarak çıkt Bu geç kalmaya, mekteplerin kapali © ması, muharrirlerinden baztlarmın se” bate çıkmış olması gibi “behane,, gösterilebilir; fakat böyle ancak 2! kurtaracak yalanlara başvurmak doğ” olmaz. Bizde bir mecmusnm niçin tinde çıkâmadığıtı veyahut niçin kapd#” diğini herkes bilir: satışı sadır; mak göyle dursün, masrafını çkaramf? İnsan da bu sebâblerle beşinci #n: vaktinde veremedi. Her mecmuanın, bilhassa resimsiz, hk fikir ve sanat mecmualarmın Jaştığı bütün zorluklara rağmen - fasılalı da olsa - devem etmek Muharrirlerinin karilerine (bildirdi bundan da ziyade kendi kendileri aydınlatmak arzusunda oldukları bii kım düşünceleri ver. Şöhrettön, bir kari kütlesi tarafmdan takip edil mekten ziyade hakikaten mocmun sovef” leri tatmin etmeğe çalışıyor. Bunun olduğunu iddia etmiyorlar; ancak oo kendi görüşlerine uygun bulmuyorlaf” Şunu söylemek istiyorum: İnsanı okv" yan kari, onda kendi zevkine, kendi dü göncelerine hoş gelecek yazıları aram maliğir; onun içindekileri beğenmiyors# onlara bir alikn göstermiyorsa, on! da bilmek için bir merak duymuyı mecmuayı kapatam, bir daha almasi” Bununla kendisi de kazanır, İnsan n106“ muast da; çünkü o da kaç kişiyi alâk# der etUğini, muhitte ne dereceye kadsf| tesiri olacağını bilir, | İnsan mecmuası, müessisleri arasınd” beni de söymak lütfunda bulunuyöf Bunun için ondan bahsederken, kana #4 birşeyden bahsetmenin, onu müdafas methetmenin sıkmganlığını duymam zım. Böyle olmuyor, çünkü benim mecmuaya hizmetim pek azdır; onda cak bir iki yazm çiktr. Yı karşımda derin bir bürmetle kendi sczimi de düyuyorum. Nurullah ATAÇ Bulgaristanda Ordu namına krala hediye veriidi nasebetile bugün Filibe manevra 58 hasında bir geçit resmi yapılmıştır. Merasimde kral ve ailesi azası ile pe” lâmento ve hükümet azaları hazır bu" Yunmuşlardır. Başvekil krala ordu namına minnet” tarlık nişanesi olarak elmastan bi yıldız takdim etmiştir. Kral, Bulgaf ordusunun bu hediyesini iftihar ve gu rurla taşıyacağını bildirmiştir. Askeri geçitten sonra kral karbiy€ mektebi mezunlarma şahadetnameleri ni vermiştir. Mektep kitapları çıktı Ankara, 3 (A.A.) — Kültür Bakan” | ığından: Türkçe terimlerle yazılan devlet | kitapları bugün yurdumüzun her böl çet nda satışa konulmuştu. Orta VE | Wise srarfları için asli kitap olarak yâl” Dıs bu kitaplar okutulacaktır. Bu Kİ tapların hangi sınıflarda o Oktutulacak | ları kitapların üzerinde fiyatlariyi birlikte yazılıdır.