22 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

22 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Dali “askeri işgal altında ği (Başı halledilmesi izm olduğunu, yal niz Almanyarm bu neticeyi musli. hane bir tarzda elde etmek arza - “ #unda bulunduğunu beyan ztmek - tedirler. Almanya, mütcarrısane emeller > beslememekte ve hir harbe sebebi. © yet vermek arzusunda bulunmamak © tadır. Bu mahafil Danzigin Almanyaya ne suretle rücu edeceği ve bu işin “hangi tarihte yapılacağı bakkında bir güna malümat vermemektedir - ler, Ayni renhafil, sadece meselenin ilânihaye talik edilemiyeceğini, an- çek, birkan ay intizara tahammü. Mi olduğunu beyan etmektedir. Askeri hareketler doğru değilmiş ! © Londra, — Alman devleti namı- na söz söylemeye salâhiyeti olan bir zat bügün Berlinde gazetecilere 'beyanatis bulunarak Dansig hak- kında Almanyaya atfedilen askeri hareketleri tekzib oderek Hitlerin Danzig ihtilâfmı muslihane müza - kerelerie halletmek İstediğini söy - Jemiştir. © Almanya, eski usullerin- den vazgeçmiş değildir Paris, 22 (A, A.) — İyi malümat almakta olan mahafil, Almanyanın Münik hakkımdaki beyanatıma bü - yük bir ehemmiyet atfetmektedir. urüjt 1 incide) Bu mahafil diyor ki: “Almanya, eski usullerinden vaz iş değildir. Fakat Danziz me- — selesi, Alman mütalebatmın şimdi. Ye kadar ortaya almış olduğu me- #elelerden büsbütün başkadır, Bin- netice Almanyanm muslihane niyet v6 tasavvurlarma işaret eden yarı resmi Alman beyanatı zihinleri teğ, 'viş etmekten başka bir işe yara - “muz, Çünkü, Alnatiya, ker türlüjya fedakârlıktan imtina etmektedir, Ayni mahafil, Bek fle Çember layn ve Duladyenin zeütenddid de- falır hattı hareketlerini açıkça izah etmiş olduklarmı hatırlatmakta ve dlinkü Alman beyanatımm bu hattı hareketleri değiştirmesinin pek zi- yâde ihtimal haricinde olduğunu ilâ ye etmektedirler, Danzig adeta askeri işgal altındadır — Paris, 21 (A.A) — Blum, Dünzig meselesi hakkında Ber. inden Jurnal gazetesine şunla. ri yazıyor: © Askeri hazırlıkların geçen Eylüldekinden çok daha fazla olduğunu bildiren bir çok ha- Bekler verilmektedir. Danzigde le, şehirde bazısı Danzigli fa. vat diğerleri Almanyadan gel. bie askerlerle doludur. Danzig- 'de 4 bin resmi polis memuru vardır. Buna Heimvebr'e men-| süp binlerce kişinin ilâvesi lâ. “zımdır. Bunlar için kışlalar ya- ılmakta, ve mekteplere el kon. maktadır. Şehir askeri işgal al. tmda addedilebilir. Berlinden Figaro gazetesine bildiriliyor: “ Dün“ Berlinde (Führerin © Berchtesgaden'de Danzig Nazi şefi Förster ile yaptığı mülâkat , esnasında mühim kararlar ver. bildirilmiştir. Bugünlerde iç bir kuvvet hareketi muta» İ | Sıfat durağı merasimle açılmıştır. savver olmadığı anlaşılıyor. Bu ayın sonunda Danzigde bütün Nazi şeflerinin bir kon.! o ferans halinde toplanacakları “öğrenilmiştir. Toplantı Hersal.| » berg'de yapılacaktır. © Danzigden Excelsior gazete. “sine bildiriliyor: Serbest şehir hakkında ister “ barış müzakerelerinden, ister silâhlı bir ihtilâftan bahsedilsin Danziglilerin hal ve tavrmde “hiç bir değişiklik yoktur. Ekse. riyet, bi tüccar ve me- omurlarm ve hattâ Nazi partisi. | essese olduğunu, tan gitükçe daha ziyade kor- kulmaktadır. Zira umumiyetin Anşluş'un tevlit edeceği eko. nomik neticeler düşünülmekte. dir. Serbest şehrin Almanyaya ilbakr halinde, Polonya ticare. tini Gydnia'ya çevirerek Dan- zigi bu ticaretten mahrum et- miyecek midir, deniliyor. İşte birçok kimseleri düşündüren tehlike budur. Polonya Danzig için dövüşecektir Varşova, 21 (A, A.) — Mareşal Smigiy Rydz'ih Amerikan matbu, atına, verdiği beyanat, Keniş suret- te tefsir edilmekte £ ve Mareşalin İ sözlerindeki katiyet ve verdiği ih tarlardaki ehemmiyet tebarüz etti- rilmektedir. Bu beyanat radyo ile neşredilir- ken aşağıdaki komanter de ilâve olunmuştur: Mareşal Smişiy Rydz, çok açık surette bildirmiştir ki, Po- lonya, Danzig için dövüşecek.. tir. Milletimiz için başka yol yoktur. Polonyayı Danzigden manevralarla ve bir çarpışmaya! mahal kalmadan çıkarabilecek. lerini ümit edenler, bu beyana. tı okusunlar ve mânasmı anla. smlar. Şunu da dikkate alsın. lar ki, blöf'ün Polonya siyase- tinde yeri yoktur ve Polonya, ordusunun başkumandanının ağzı ile son sözünü söylemiş. tir. İngiliz generali Londraya döndü Varşova, 2 I(A.A.) — İ- ronside, bugün Polonyadaki zi- yarctini itmam ederek tayyars ile İngiltereye hareket etmiştir. Hareketinden evvel mavi ü- niforma giymiş olan bir Polon- müfrezesime Polonya lisani. le bir hitabe iradetmiştir. Bu müfreze efradı, vaktiyle büyük harpte kendisinin kumandası altında muharebe etmiş kimse. lerdir. Londra, 21 (A.A.) — Ge. neral İronside, tayyare ile Var. şovadan buraya gelmiştir. Pestelaudaki hâdise Varşova, 21 (A.A.) — Ge. rek Polonya makamatı, gerek Danzig makamatı, Pestelau hâ. disesini ehemmiyetsiz göster. mektedirler. Selâhiyettar mahafil, Polon. ya hükümetinin ancak şimdiki tahkikattan sonra harekete ge- geceğini ve icabeden tedbirleri ittihazda tereddüt etmiyeceğini beyan etmektedir. Dünkü gazetelerde hâdise hakkımda hiçbir mütalea yok- tur. Fransada aile kanunu Paris, 21 (A. A.) —İs Pomaret, bu sabah maliye nezare- tünde Reynsüd ile urun bir görüş- mede bulunmuştur. Sanidığına gö. re, iki nazır, “Fransız ailesi kanu- naziri nu” hakkındaki kârarname süreti-| nin esas hükümleri dlgörinde muta- bik kalmışlardır. Yozgat'da Bir sıfat durağı açıldı Yozgat, 21 (A.A.) — Bugün yeni, Vali Feyzi Gürel söylediği — bir) nutukla cumhüriyet hükümetinin yapıcı eliyle opek kısa zamanda Yozgatta yükselen eserler anda| Sıfat durağınm çok faydalı hir mü- şimdiye okadar! basit usujlerle senede 300 kadar at aşılanırken, binasile lâboratuvarlar; rile, eczâhesile mükemmel bir hale konulan bu müessese sayade bun dan sonra iki üç bin hayvana suni tohumlama yapilarak büyük rar: dıman alınacağını söylemiş ve * bu sayede öledenberi savaşlarımız'la bvematli hir zafer'vardımcınt olan Jüri meselesi Türk adliyesinde Jüri teşkiline lüzum var mıdır? Zaman zaman (münakaşa mevzuu teşkil eden bu me- sele, iki gün evvel gazete- cilerle bir haspihal sırasın. da sayın Adliye Vekilimiz Fethi Okyar tarafından da şayanı tetkik görüldü. Ve-| kil, bu hususta yapılacak tetkiklerin müsbet bir neti. ceye varabileceğini yor. Biz; / İyarada, tanmmış Ve vi Doklor Salih Haşim Mazhar Otman adliyeciler'mizin, hukuçula. rımızın ve münevverlerimi mizin bu mevzu otrafında ne düşündüklerini tesbiti fay. dalı bulduk . fikri Profesör Mazhar Uzman, ken- disini ziyaret eden muharririmi.| zin suallerine derin bir alâka gö: termiş, ilk sual olan “bizde jüri teşkili faydalı mıdır?.,, noktasına temas ederek : “.— Faydalıdır, demiştir. Me- deni memleketlerin hepsinde ada- letin tecellisi için birer jüri heye ti bulundurulmaktadır. İşlenilen suçun hakiki mahiyeti, hangi se- bepler ve şartlar altında işlendi- ni, suç işleyenin ahvali ruhiye- siyle suçu işlediği zamanda bu- Tunduğu ruh haletini, hâkim gibi| &' muhakeme ederek değil, dışardan tetkik fırsatı bularak mütalea € den heyetin verdiği karar en fazla sıhhate ve adalete uygun olandır... Doktor, jüri azalarınn hangi evsafı haiz olması lâzmgeleceği hakkında da şunları söylemiştir: “— Jüri heyetine dahil olacak zevat vicdan sahibi, tesir altımda kalmaktan masun, mutlaka pisi- koloji ve tababeti ruhiyeye vâkıf zeyattan seçilmelidir. daha malik olması İcap eder. Ha- yatta müteaddit O hâğiselerle tec- rübe edinmiş olgun insanlar yu. İkarıki evsafı da haiz bulunurlarsa İtam aranılan azay: teşkil eder. ler.,, Diğer “atraftan “jüri azasna verilecek : hakları kısaca, yalnız (Veto) ya inbizar ettiren âsabiye mütehassrsr ; “— Jüri azalarına hâdiseleri esbabi mucideleriyle : zikredecek salâhiyet değil, her tarafta oldu. ğu gibi vetonun İfadesi sayılan: (Evet) ve (Hayır) hakkı verilme- lidir?.,, i Bır hâkimin fikri © Sultanahmet Sulh Ceza hâki. mi Reşid, jüriye taraftar değildir. Suallerimizi alâka ile dinledik” ten sonra söylemiştir —— — ea milf varlığımıza yeni bir. kudret söylü- | Doktor Mazhar Osmanın | Bu zevatın Üstelik bazı evsafa| | “— Şüri heyetinin adli tatbikat- İta faydalı olduğunu kabul eden ve! hu süren meslektaşlar mevcut - tur. Fakat ben, bizde jüri heyeti İihdasr usulünün O tatbikatta hiç İte faydalı olmıyâcağı kanaatinde. yim. Esbabı mucibesine gelince; bu- nu anlatmağa, ne sizin sayfanız, ne de sizin ve bizim mesai dışında kalan zamanımız müasit. Adliye doktoru ne diyor? Adliye doktoru Salih Haşim, adliye binasındaki hekim odasın - da verdiği cevaplarla hâkim Re. şidin fikrine iştirak etmekte, ez- cümle şunları söylemektedir: “.- Jüri heyeti teşkilinin bizde henüz fayda sayılamıyacağı ka- nhaatinde (o bülunuyorum. Bunun! esbabı mucibesini zikretmekten sarfınazarla ufacık bir tetkik ne- ticeşiride, bitaraf ve tam mânasile âdil bir şahidin ne zorlukla bu- lunduğunu gördükten ve jüri heyeti seçilecek azanm vekayii en iyi görecek içtimat seviyede bu- İunmaları, hissiyattan tecerrüd €- decek irade kuvvetini haiz olma- ları gibi vasıflara da malik olma. st O düşünülecek olursa henüz tatbikte bir fayda olamıyadağı kanaatimin husulü sebepleri ko- layca anlaşılır.,, N.B. z İ z 08 milyonluk kredi (Baptarafı 1 #netae) na sarledeceğini de ilâve etmekte Gir. Diğer taraftan yerli meratlardan sızan haberlere gi reyan eden lerin mevzuunu teşkil e den kredinin yekünu 58 milyon İn giliz lirasi kadardır. Bu pa'anm bir kısmı hükümetimiz tarafından İn giltereden yapılacak esliha mibaya- atına sarfedilecek, mütebaki kısmı da ticaret ve iktisat işlerinde kulla: mulacaktır. Ayrıca aldığımız malümata göre İngilterenin memleketimize vermek te olduğu bu geniş kredinin (faizi İngizrenin kendi di istikrazları İ için kabul ettiği miktarda yani yüz! İce isi, buçuk kadar olacaktır. Ingiliz gazetelerinin yazdıkları Dünkü posta ile gelen Times ga” zetesi diyor ki: Avam kamarasında amele msbus* larından Ballengerin sorduğu bir su ale cevaben maden işleri,müsteşarı G. Loyd şunları söylemiştir: “.— 1939 senesinde Türkiyeye tes” ihat için verilecek krediye ait İm giliz * Türk anlaşması o mücibince) şimdiye kadar Türkiyenin İngiliz müesseseleri mukavelele- n bedeli 5,000,090 İngiliz lirasın- Cin noksandır. Mezkür anlaşm; ye verilecek :neb; nız İngiltereden zemeye sarfedile; Şimdiye karlar Türk hükümetine! verilen avansın miktarı 472310 İn- giliz lirasına baliğ olmuştur... İngiliz kredisiyle Ameri- kadanda silâh alınabilecek Londra, 21 (Hususi) — İngiltere İ hülcümeti, Polonya, Romanya ve Türkiyeye açtığı kredilere mukabil harp malzemelerini İngiltereden ak malarını teklif etmiş, fakat, tatbikat bunun mümkün olmadığını göster“ miştir. Bunun üzerine gerek Polonya ve gerek Romanya ve Türkiye, bul kredi ile İngiltere ve Fransadan ma) ada yabancı memleketlere o sipariş| verebilmelerini istemişlerdir. Çünkü! Fransa ve İngilterenin harp sanayi ancak kendi ihtiyaçlarını karşılıya”| bilmektedir. İngil doğru bülmü e göre Türkiye kâmilen ve yal- tın alınacak mal” - (Sellerin E tahri (Devamı 4 “cüde) başlanmıştır. Münakalât çok kısa bir zamanda temin edile. cektir. Erzurum, 21 (A.A.) — On beş gündenberi yağan şiddetli ve mülhakatında yer yer tahri. bat yapmıştır, İspir, Dumıs, Ol. tu ve Tortum mmntakalarında yağan yağmurlar ve doluler <ip olmuştur. İspirde 8 insan, 150 hayvan zayiatı vardır. Yağ murlardan husule gelen seller aylarca çalışma suretile yapılan yollarr ve köprüleri tahrip et. miştir, İ Samsun, 21 (AA) Samsundaki son seylâp hakkın. da alınan mütemmim malümat aşağıdadır: Su merkez kazasınm 10 kö yünde 3000 hektar arazide tü. tün ve mısırın'bir kısmı ile 60 »n kilo arpa, buğday ve ça dar tamamen mahvolduğu gibi iki ahşap su değirmenini de su. lar götürmüştür. Çarşamba kazasmda 18 kö; Tren: kazası 4Büşteran 1 mcide) hat üzerinde bir adamla karşılaş. mıştır. Bu adam çırılçıplaktır. Makinist adamı görmüş, fakat mesafe çok az olduğundan ve tren de sür'atle gittiğinden fren yap- masına rağmen kazaya mâni ola mamıştır. Adamcağız tren teker - lekleri altında parça parça olmüş- tur, Kazadan sonra tren odurdurul- muş, ve İzmite haber verilmiştir. Gelen müddeiumumi ilk tahkika- tr yapmış ve tren bu yüzden 1,5 nın çırılçıplak tren yolunda do Taşması, bunun bir mecnun oldu. una hüküm verdirmektedir. Yusuf Ziya Öniş'in İstendiği kadar kefalet vere- bileceğini söyliyerek yaptığı yeni tahliye talebi Tekrar reddedildi İstanbul Müddeiumumüliği iki ci tetkik bürosu şefi Sabri tara - fından hazırlanmakta olan Satye mumiliğin, bazı noktalar hakkın dada talıkikatın genişletilmesi için gösterdiği lüzüm Üzerine bitirile - memiş ve dördüncü sorgu hâkim liğine talimat yazılmıştır. Dördüncü sorgu hâkimi Sami| dün limanlar umum müdürü Ra- ui Manyası şahit sıfatiyle çağır) mış, ifadesini almıştır. Bu sabah ta iki gün evvel tah- liye edilen maznunlardan avukat İsmail İsa Caniş çağrılmış, tahki. katın tevsi edilmesi lüzumu görü- cihetler hakkında yeniden ifa. desi alınmıştır. Müddeiümumiliki © tarafından asıl suçlu sayılan üç maznun İdar, eski Denizbank Umum Mü. İdürü Yusuf Ziya Öniş, bu sabah, vekili Sadi Rıza vasıtasiyle yeni- den tahliye talebinde bulunmuş. tur, Yusuf Ziya tahliyesi için iste- nildiği kadar kefalet vermeğe ha. xe olduğunu da bildirmiştir. Yusuf Ziya bir kaç gün evvel tahliye talebinde bulunmuş, sorgu hakimliği tarafından rededilmiş » tir. Asliye dördüncü ceza mah. ,| kemeninde bulunduğu itirazı da varid görülmemişti. Yusuf Ziya “lönişin bugünkü tahliye talebide sipariş verebij renin Amerik olan ticaret kana) ii beyi tevkif edildi sorgu hâkimi Sami tarafından red İeilmiştir. Mazüun vekili Sadi Rızanın bu ikinci red- kararına da itirar ede- ceği sanılmakta Kaçışı esnada refakat eden 10 yağmurlar ve dolular Erzurum! insan ve hayvan zayiatı mu.| arazisini su başmış ve mezrua-| saat geç kalmıştır. Kaza kurbanı-| yolsuzluğu iddianamesi, müddeiu-| ütü ibatı ta zarar verdiği tesbit olun. muştur. Bu mıntakada sular venüz çekilmediğinden hasarat miktarınm tetkikine devam ©- 'unmaktadır. Bafranm (Alaçam nahiye nerkezinin Gicik köprüsü ile “arşı mahallesine geçen köprü- "ü su götürmüş ve çaym etra- "ndaki harmanları sel basmış- (or. Gelek ve Yenice çayından n seylöp Hebili köyü ara isini basarak hayvaratı ve 2- »baları sürüklemiştir. Samsun merkez kazası ile "arşamba ve Bafra kazalarında “an #lenlerin yekün» "- aüfustur. Tabiatin bu acı dar. besine uğrayan mmtakalarda 'cabeden tedbirler alınmıştır. Çarşamba ve Bafra kayma. kamları seylâp mmtakalarnda İişmaktadırlar. Vali de Çar. baya gitmiştir. er hükümetin göster yük alâka ve yardımdar tolayı müteşekkir ve mütese" »lmaktadırlar. Bugüne kad amsun V yeti çevresinde İ ik bir selây © görü söylemek. © Küçük Nermin Bir türili bulunamıyor Bütün karakollar paylaşılamıyan çocuğu arıyor.. Dört senedenberi paylaşılamı- yân Nermin adındaki çocuk, ev- Iki gün annesi Fatma İlhanın “ddiasma göre Vefadaki evlerin- den mahallebici Mebmet Ali tara- ndan kaçırılmıştı, Bunun Üzerine beşinci icra da İresine müracaat eden Fatma 1 han çocuğun İadesini istemiş, fa- kât Mehmet Alinin evine giden polisler çocuğun evd: olmadığını görmüşlerdir. Mehmet Ali polis- lerin sözlerine karşı; “e Ben çocuğu annesine ver- diğimdenberi hiç görmedim. Ne olduğundan haberim yoktur.,, de miştir. Nermin iki gündenberi ortada yoktur. Polis bugün Mehmet Ali- ye çocuğu teslim etmesini söyle miştir. Fakat Meh- ret Ali gene haberi olmadığında İsrar etmiştir. Polis (o mödürlüğü İşehrin her semtindeki karakollara tamim yaparak Nerminin buldu. rulmasını emretmiştir. Çocuğun Mehmet Alinin akrabalarından birisinin evinde saklı olduğu sı- nilmaktadır. Nafıa Vekilinin. seyahati General ALI Fuat Erzincan da merasimle karşılandı Fuat Cebesoy, Erzurum shrdshr teftiş maksadiyle buraya gelmiştir. kalabalık bir halk tarafmdan kar. «| şilanmış ve yarım saat kadar be- lediye dairesinde istirahat ettikten sonra hareket etmiştir. İngiltere elçisi Ciano- ile görüştü Roma, 21 (A. A.) — İngiltere büyük elçisi Çianoyu ziyaret etmiş- İ tir. Bu ziyaretin sırf bir nezaket zi- yareti olduğu tebarüz ettirilmekte- dir, ( Anasını öldürmek isteyen oğul Bir ana dün polise müracaat e- derek oğlunun kendini öldüreceği* ni söyliyerek tehdit ettiğini iddia etmiş, muhafaza (edilmesini iste- J miştir. Bu bedbaht ana, Alyon sokağın- da oturan Safiye adında 50 varla” rında bir kadın 7”