30 Eylül 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 5

30 Eylül 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 5

besini dizi düz Musiki Bahsi “Mektep Vaktiyle “Hayat, ta çıkan bir ki ders- yazma, | me elimde mus hususunda lerinin yegâne Çare i bu yoldaki icraa'ı yakın- rüp tetkik edebilmek üzre— bir iki gencin EM olacasını ö) lemiştim. Filhakika Maarif iki genci Almanyaya gönderdi ki, ne- üceden ümitvar olmak hakkımızdır, Bu arada ben de şahsan PFransadaki tedris işlerini ve neşriyalını elimden geldiği kadar tetkikten hali kalmadım. Gerçi, Uransa, harp dolayısı ile bu sahadaki eski parlak devrini, “Orphe- ony lar asrını kaybetti ise de. venid'n kazanmağa çalıştığı için pek değerli muallim ve mutahassısların elkâr ve münakaşalarına sahne olmaktadır. Neş- riyatı takip sında gözüme pek mühim bir tetkik iJişti. İmzasını saklı tutan ve uzun tecrübe senelerinde mülhem kanaatlarını süyleyen muharrir. şin can damarına dokunuyor. Tale- nazari bil “ — benin Kafas nı mevsimsiz Hi 2 eline alacağı bir © Fasıla , larını kendi kendine abileri Mak şel . Bil sa bizim mektep m mızın en büyük ihtiyacı bi nokta- da toplanıyor.l 1 7 Binde aleyh mezkür calenin bir tercümesini musiki mu- lerimize bir an evel bildirmeği ite bildim. Makale aynen şudur. “ Şüphe yoktur ki, okuyahilmek için alfabeyi öğrenmek nasıl Jâzımsa, sikiyi tanımak içinde öylece “not,- arı öğrenmek icabeder; yalnız, birin- digerinden pek daha kolaydır. Çocuk harfları birle,tirebildiği an- gayeye varmış sayılır. Her hangi tonda okursa okusun; bu. ciher halbuki, -musikişinas ta alınmaz; olmak isteven, valnız notların isimle- tini öğrenmek ile kalmaz, ayrıca gös- creceği. sadaların üstadı olmağa da eburdur ki, işim ağır tarafı işte bu- radadır. inki, mekteplerimize le 5 ii r Si abilmemiz.. taleber madesinde hayli kvenli ölmüsina se HAYAT,» musiki, tetrisatımız Kulak terbiye edilmeli, muh telif zamların sadalarını aynen zapta alıştırılmalı, ve istenildiği zaman bu sadaları sıhhutla tek arlayabilmesi ikti- darı kendisine kazandırılmalıdır © Musiki imlâsı,, < Çocukluk çağ- vapılmak şartiyle - bu tefbi- yeyi teminde yegâne çaredir. “Çocuk- lük çağında , yapılmalı, Çünkü, sonradan vakıt geçmiş olür; Neticeler alelide ve hatta pek küçük kalır. Şu halde, mus Solfeğ'in çatısıdır. Bir ganâ sınıfı talebelerine lâzım olacak nazari malümat okadar azdır kil. Notların İsimlerini, yerlerini, ve diğer bir kaç esaslı isartin tarzlarını öğrendikten | sonra, başka malzemeye ihtiyaçları kalmaz; ötesi zamanla gelir, İmlâ temrinleri hakkında ise hal bu merkezde değildir nazariyatın kısalığı nisbetinde, bunlar, uzundurlar, uzun Olmak “ mecburiyetinde, dirler, Kisaltmağa çalışmak beyhude. dir. Her ciddi çalışma, bilmecburiye yavaş ve uzun olur. Musiki imlasinmn üç k — Muallım rur |). larında diyoruz. imlâsı; bütün mal mı vardır; harmonium'a Otu- Önüde uzun ve geniş porteli bir siyah tahta yardır. Portenin başında © sol anahtarı ,, arkasından da altn- daki (la) dan üstündeki (la) ya kadar ki gam notları yazılıdır. Muallim bir el ile bir sıra sadalar çalar, diğer eli ilede - bir deynek yardımiyle - tahtadaki tekabül eden gösterir. Talebeler tahtaya “bakarlar, ve notları “isimlerini söy leyerek,, saz ile birlikte © taganni notlar arasındaki açıklıkları hem göz ile “görürler, hem de kulak ile “takdir ederler, ,. Bundan da fasıla- ların ner bir surette tanınması neticesi hasıl olur. Eğer talebenin ve alâkası varsa, bu ilk adim kolayca atılır, notlari ederlefy bir miktar “istidat 2. Harmanlum. buludmabığı taktide piano (M.R notları taleb ler taganni eder; yardımı olmadan), etleri ile: Bü, esas maddedir. O Kadar kolay da değildir. : Eğer ilk kısım eyi hazırlanmış ise HEDE ikinci kısma tabii bir şekilde WE — Muallim tahtadaki “işaret eder, İkinci kısım egzersis, birincinin devresidir. Burada göz- olursa da, kulak, kendi kendine O“ Kifayet Oetmek, mec uriyetindedir; birinci kısmında ai sadaları bu devrede “İade- ve,. “ meydana çıkarmağa » mecbür- 5 İkinci kısım bilhassa mühimd çünki talebeleri o erkenden omusi “kıraati ne alıştırır ki, ber bakiki mu- sikişinasın bir an evel varması lâzım geldiği halde maalesef pek meçhul kalan bir gayedir. Tahta üzerinde yapılan © Kıraat, ten, talebeler, zali- metzisce kitap ve partilerden okumak tarzına geçebilirler, Bu eg&erzis, ilk iki kısmın tecrübe devresi makamındaki 3 üncü Kısma hazırlar. 3 Wi — “Üalebeler. daima tahtaya “bakarlar. Muallim bir sıra not Çalar, iilebeler taganni ederek - bu nota mlerini söylerler. İşte bu esnada, (gam), sihh ila kullan.bilecekleri bir şekilde - hususi tabiri ile söyleyelim- Kulakları içinde, bulunmak mecbu- — İ Üçüncü derece, en az kolay Ula- nıdır. Bu devrede, kulak, teşekklil etmiş bulunmak, ve çabucak - “miha- niki bir surette, - fasılaları vücuda getiren m-saleleri tayin edebilir olmak e. Eğer ilk iki kısım iyi hazırlanmış » talebeler, son kKıs- mı memnuniyeti mucip ve hatta “eri- şilemez., bir tarzda ikmal “ederler; derslerdan görülecek münferit favdalar ise her talebenin tabii istidadı ve çalışkanlığı derecesi ile mütenasip kalır. 3 İmlâ, süç kısmı dahilinde- “basit, veya “ mürekkep , olur “iekses,