15 Kasım 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 7

15 Kasım 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 7

aktar- gülünç tasiyor” Etralı- “lebiden Falih Rıfkı Be. Yolcu duygu ve görüşleri Birinci makalemde Berlin, Paris gibi büyük | şehirlerin*Ankaraya' artık komşu kapusu kadar yakın olduğunu yazmıştım. Bunun için bu yol - lardan ve ellerden uzun uzadıya bahsetmeye ceğim, Yalnız toprağının bir kısmı bile insan elile meydana gelen Hollanda ile dünyanın en şirin ve sevimli bel- delerinden biri, 'olan? Amisterdam'dan ve bu şehri yapan Hollanda- lılardan bahsedeceğim, Bizim epeyce zengin bir seyahat edebiya- tımız var. Evliya Çe- ye kadar geçen yazı- cılarımızın seyahat hatıraları bir araya top- lanırsa adam akıllı bir yekün teşkil eder. Bun- ların içinde en güzelleri benim kanaatıma göre birincisile sonuncusudur. Seyahat) edebiyatımız istitrada) Evliya Çelebinin Amisterdam hakkın- hakkında beni bu daki yazıları sevketti. Galiba Evliyadan sonra bu şehre uğrayan Vatandaşlarımızdan hiçbirisi görüşlerini bize anlatmadı. Evliya ile bu gün aramdada asırlar farkı var. Bu profesiyonel sey- yah ve yazıcıdan bu güne kadar asırlar geçme- seydi benim gibi hem seyyalıkta ve hem de yazıcılıkta amatör olan bir adam böyle bir şeye cesaret edemezdi, Bu cesareti ben iki şeyden aldım: aradaki asırlardan, güzel ve eyiyi içimde hapsedeme - mek sabırsızlığından . I Hollanda hududunda tren değişti. Güzel ve temiz bir vağonda A- misterdam'a doğru ile- rileyoruz, Çayirları hu- dutlayan suların, suları çerçiveleyen çayırla - rın arasındaki terte - miz köyler penceremin önünden kayıyor, git- tikçe rutubetleşen ve yumuşaklaşan bir ha- va beni sarıyor, Bu rutubetli ve ha- fif sislij hava içinde renklerin güzelliği daha kesifleşiyor. iz Hollandalı bir yol arkadaşımın «Vaporeuse» kelimesile tavsıf etdiği bu Atmosfer altında renkler birbirlerile daha eyi imtizaç ediyor, bu hafif sis ve rutubet adeta renklerin uçmasına ve ayrılmasına mani oluyor. İnsan bu renkleri gör- dükten sonra on yedinci asrın Hollandalı bü- yük manzara ressamlarının eserlerindeki siir ve manayı daha eyi anlıyor. ll Ağaç ve çiçek: : Çamların koyu, kestanelerin açık yeşil, ka- yınların kızıl gölgeleri altından bir bin renkli çiçek tarlaları ufuklara uzanıyor. eee la e