1 Mayıs 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Mayıs 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

hayatımızın bir plân içinde taazzuvuna ve teşkilâtlandırılmasıma Tabidir — — — —— — B Ticari münasebetlerin cihan mikyasında değişen şartları için- de Türkiyemizi gittikçe daralan bir licaret muvazenesinden, gittikçe inkişaf eden bir iktisadi varlığa götürebilmek için, itbalâtımızın yalmız devlel ve resmi devair hissesine dü- şen kısmını değil, tekmilini ihracat -emtiamızın takasıma bir karşılık olarak elde bulundurmak en mühim silâhımız olacaktır. Devlet ve resmi devair hissesine düşen itbalâtımız, yirmi otuz milyon lira tahmin ediliyor. Halbuki bu millet, hariçten senede arami 250, asgari 127 milyon liralık mal ithal etmiş- tir. İşte bu hariçten satın alma kuvvetimizi terazinin bir ke- fesine koyarak, sürümü gittikçe güçleşen ve daha da güçle- şecek olan ihracat emtiamızın satışını temin etmek ve hattâ arttırmak mümkündür. Bu yol, bir harici ticaret monopoluna götürebilir mi? Bu, cidden mühim bir tetkik mevzuu olabilir. Herhalde bugünkü ithalât ve ihracat ticaretimizin mahdut ve çoğu ecnebi ellerde olduğunu, milletin gerek istihlâk kabiliyetinin, gerekse istihsal faaliyetinin, bunlar tarafından istismar edildiğini düşünürsek ve ayni zamanda hususi ferller arasında cereyan eden bey- nelmilel serbest ticarelin yerini, gittikçe devletler arasındaki anlaşmalara terkettiğini hesaba katarsak, yeni cihan şartlarına uygun yeni bir şekil bulmanın zaruretini tastik ederiz. Tacir, rolünü yapmış bir aktör gibi, sahneden çekiliyor. Onun yerini devlel ve millet teşkilâtı alıyor. Bu değişen dünya şartlarına kendisini en çabuk uydurmağa muvaffak olan milletler, davayı kazanacaklardır. 18