1 Mayıs 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31

1 Mayıs 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31

Puoemi C(A)“k nüfuslu Anadolu. Şevket Süreyya Doğanımız ne kadar, ölenimiz ne kadar? Çoğalıyor mu, yoksa azaliıyor muyuz? Bu bir davadır ki, ilk defa “Himayei Etfal Cemiyeti,, tara- fından ortaya atılmış bulunuyor. Cemiyetin son broşürünün ismi sudur. Davamız. |1) “ Davamız,, ın tezi şudur: “Türk kadını dünyanın en velüt kadınıdır, Fakat medeni dün- yada çocuk, en çok Türkiyede israf edilir. Şu halde Türk nüfusunu çoğaltmak için, Türk çocuğunu korumak lâzımdır, Fakat Türk çocuğunun korunuşu ve bu suretle Türk milleti- nin zinde, şen ve kalabalık bir hale gelişi, öyle bir milli da- vadır ki, bu dava ancak, bütün millet işlerinin, milli bir dev- let ve siyasel sisfemi nin, içinde, ve onlarla beraber kül ha- linde almabilir. Binaenaleyh, Türkiyede çocuğun korunuşu ve Düfusun çoğaltılışı meselesi, Türkiyenin iktisadi terakkisi, ge- niş nüfus temerküzlerine imkân veren mütcrakki bir iktisat tekniğinin Türk bünyesine tatbiki, milli terbiyenin, milli hukuk telâkkilerinin, Türk çocuğunu ve Türk müfusunu koruma en- dişesile telif ve tanzimi suretinde ancak hallolunabilir.,, “Binaenaleyh Türkiyede Nüfus meselesi, millet mikyasında bir mes eledir.,, “Nüfus meselesi ortaya bir milli mesele olarak konmadıkça, milletin iktisadi, siyasi her türlü hareket kabiliyetleri bu mes'- elenin istikametlerine göre tayin edilmedikçe, bir milletin sınai, zirai, terbiyevi, ilah. faaliyetlerini, milli mikyasta orga- nize edebilmek imkânsızlaşır.,, “Hüulâsa bir milletin adetçe artması veya eksilmesi, keyfiyetçe terakki veya tereddi etmesi, o milletin içinde yaşadığı nizamın, her türlü münasebetlerini tayin ve tahdit eden teknik münasebetlerin o şekilde bir eseridir ki, o nizam bir » taraftan kendi lekniğini, diğer taraftan bu teknik üstündeki U Davamız: Himayçei Kefal Cemiveti — mneştiyaundan 1032 - Azıkara Mlukarriri: Neşe: Halil Be; 31